İslamda yas mərasimləri və əyintilər...

 

"Birtərəfli dar küçələrdə günlərlə yas çadırı qurmaq düz deyil"

 

"Adəm oğlunun ölümlə ünsiyyəti körpənin ana döşü ilə ünsiyyətindən çoxdur" Həz. Əli(ə.s.)

 

Bu bir həqiqətdir ki, cəmiyyətdə insanların fərqli yaşamalarının şahidi oluruq. Biri dünyasını dəyişir, ona ağlayırıq, həyatda qalana da başsağlığı veririk; biri xəstə yatır, onu ziyarət edirik; bir başqası öz dərdi ilə baş-başa qalır; bir qisminin həyatı axirət dünyasına yaxın olsa da, dünya işlərinin dalınca qaçır; bəzilərinin ətrafı bəlalarla əhatə olunur, sanki qəflət içində yaşayar, oyanmaz! Həyatını bu cür yaşayanlar Haqq dünyasına qovuşanların ardınca düşüb gedənlərdir. Amma hara getdiklərini anlamazlar. Vay belələrinin halına, vay!

   Həz. Əli (ə.s.) buyurub: "Dünya fəlakətlərlə doludur. O, insanların qapısını döyüb dərd və bəla gətirir." Daha sonra möminlərin əmiri davam edir: "Bu dünyada axirətdən daha çox başqa şeyə bağlanan və dünya işlərinə axirətdən daha çox əhəmiyyət verən adam fani dünyaya axirətini satmış, əbədi məkanı müvəqqəti məkanla dəyişmiş, özünü tərk etmiş, ötəri şeylərə meyl etmiş və doğru yoldan sapmışdır."

   Yer üzü nə qədər geniş olsa da, hər birimizə dar bir yer düşür. Ağlımıza sahibkən bu oyun-oyuncaqlı dünyanın ləzzətlərinə aldanmaq olmaz.

   Ölüm yaşa baxmır. Vaxt, vədə çatdısa, bir anın içində ruh bədəndən ayrılır. İslam ilahidən gələn bir din kimi insanlar arasında izzət və hörmət üzərində qurulan ideologiyaya sahibdir. Bu ideologiyanın əsas qayəsi və fəlsəfəsi ədalətdən və haqdan, israfçılıqdan uzaq olmaqdan, Haqq dünyasına qədər nəfsi ilə mübarizədən, yas mərasimlərini dəb-dəbədən uzaq təşkilindən, həm də məzarın mümkün qədər sadə olmağından ibarətdir. Yas mərasimlərin verilməsi, dəfn günündən 40 gününə qədər, daha sonra ilin də verilməsi israfçılıqla müşayiət olunmamalıdır.

   İslam Peyğəmbərinə görə, ən böyük savab cənazənin arxasınca gedib onu torpağa tapşırmaqda ehtiva edilir. Hədislərə görə, cənazə kimin onu qəbr evinə ötürməsini görür, qəmli-qüssəli doğmalarına xitab etsə də, lakin heç kim onu eşitmədiyi üçün tabuta uzanır. Bu mənada Məhəmməd Peyğəmbərin (ona salam olsun) tövsiyyələri hüzn mərasimlərinin ana xəttini təşkil edir. Peyğəmbərimizin qoyduğu şəriət qaydaları ağıl və hikmətlə vəhdət təşkil etdiyindən, bundan sonra da təkcə İslam dünyasında deyil, bütün aləmdə hökmranlıq edəcək.

   Mal, nemət bu dünyada Rəbbimiz tərəfindən verildiyindən, ona çox bağlanmağın da faydası yoxdur. Həyat mənbəyi olan belə şeylərdən müəyyən dərəcədə və ölçüdə istifadə etmək insanın qiymətini artırar.

   İsrafçılığın, cah-cəlalın kimə nə dərəcədə gərək olduğunun (və gərək oldumu?) zamanın hökmü ilə çox şahidi olmuşuq.

 

   Dahi Nizami "Sirlər Xəzinəsi"ndə deyir:

   Sanma ki, su səadət, bolluq qaynağı olmuş,

   Sudan nə çəkdiyini batan gəmidən soruş.

   və yaxud:

   Sən dünyanın üstündən xətt çək, bir az şad yaşa

   Sənə uzaq olandan uzaqlaş, azad yaşa!

   Yolun, mənzilin uzaq, yormasın yollar səni,

   Hazırla yolluğunu, ruzunu, azuqəni.

 

   Göründüyü kimi, dahi Nizami də sanki hamımıza xitab edir. Kim bu dünyanı ağlı ilə dərk edibsə, ona tərif deməkdən vaz keçib, kim ondan bəhs edirsə, danışırsa dodağı, dili alışıb yanıb. "Bir tələdir bu dünya, güvənməli yer deyil."

   Azərbaycan Respublikasında din dövlətdən ayrıdır. Dini ayinlərin müəyyən məcraya yönəlməsi və tənzimlənməsi üçün dövlətin müvafiq qanunları var. Hər şeydən əvvəl, ölkənin əsas qanununda "Din və Dövlət", "vicdan azadlığı" ehtiva edilən müddəalar var. İstər Konstitusiya, istərsə də "Dini Etiqad Azadlığı Haqqında" qanunlar dünyəvi dövlətin ideyalarına yad olan ünsürlərin qarşısını almaq və cəmiyyətin mənəvi əsaslarını qorumaq dövlətin əsas vəzifələrindən biri kimi nəzərdə tutulur. Dövlət ona aid olan hər hansı işin yerinə yetirilməsini dini qurumlara həvalə etmir və onların da fəaliyyətinə qarışmır. Diqqət çəkən hal ondan ibarətdir ki, "Dövlət qulluğu haqqında" 2000-ci il 21 iyul tarixli Azərbaycan Respublikası Qanununun 20-ci maddəsinə uyğun olaraq, dövlət qulluqçusunun statusundan istifadə edib dini mərasimlərin keçirilməsinə müdaxiləsi yolverilməz hesab edilir.

   Ölkə Konstitusiyasının digər müddəasına görə, dini mərasimlərin yerinə yetirilməsi ictimai qaydanı pozmursa və ya ictimai əxlaqa zidd deyildirsə sərbəstdir.

   Mərasimlərin keçirilməsi, dini etiqad və əqidə hüquq pozuntusuna bəraət qazandıra bilməz.

   Yas mərasimlərinin şəhərdə keçirilməsi bəzən heç nəyə əhəmiyyət vermədən, mənəviyyatımıza və islami dəyərlərə ciddi xələl gətirən hallarla yadda qalır. Hərəkətin intensiv xarakter daşıdığı küçələrdə və yaxud birtərəfli keçid imkanı olan dar küçələrdə 3 gün çadırın qurulması başadüşülən deyil. Bu zaman savabdan çox günah işlədilir. Nəqliyyatın hərəkəti məhdudlaşır, qəza şəraiti yaranır. Lakin heç kim hüzn sahiblərinə irad tutmur. Qənaətimə görə, burada dövlət orqanlarının konstitusion müddəalara uyğun olaraq müdaxilədən kənar olması humanizmin və hüququn aliliyinin nümunəsi, nəticəsidir. Əslində çadırın qurulması ilə yolda hərəkət məhdudlaşır, ictimai münasibətlərə ziyan dəyir. İslam yas mərasimlərinin belə keçirilməsini tövsiyə etmir. Bütün hallarda ictimai marağa üstünlük verilməlidir.

   Narahatlıq doğuran digər fakt mərasimin 1-3-7 və 40-cı günlərinin verilməsindən ibarətdir. Burada görünməyən tərəflər var.

   İlk öncə qeyd etmək yerinə düşər ki, hüzn sahibi öz ölüsünə savab qazandırmaq üçün ehsanı imkanına uyğun verirsə, burada ona qadağa qoyula bilməz. Lakin unutmaq olmaz ki, çay, halva və digər nabatlı süfrə də, xurma da ehsan sayılır. Hüzn mərasimləri əsl zəngin şərq süfrəsini xatırladır. Məclisə toplaşanlar "fürsətdən" istifadə edib, çoxdan görüşmədikləri şəxslərlə hal-əhval tutub başları yenə dünya söhbətlərinə qatılır. Ölü üçün dualar və Rəbb kəlamlarının fəziləti unudulur. Burada məclisi idarə edən ruhanilərimiz, mollalarımız da Qurani-Kərimin surələrindən və ayələrindən məclisi idarə edə biləcək şərhlər verə bilmədikləri üçün günahlardan xali ola bilməz. İslama görə, hüzn məclisinin xeyri və son nəticədə ölü üçün cəmiyyət üçün, savabı və faydası ondadır ki, Qurani-Kərim yalnız belə məclislərdə tilavət edilir, mənası mərasim iştirakçılarına çatdırılır. Bununla da Allahın mərhəmətindən hamıya, xüsusilə Rəbb kəlamlarını eşidib qulaq asanlara pay, mükafat düşür. Sonra ölüyə rəhmət diləyib məclis sahibinə başsağlığı verməklə sanki dərdinə, qəminə şərik oluruq, ona təsəlli veririk. Bu da savabla müşayiət edilən bir islami dəyərdir.

   Bakı əhalisinin və iri şəhərlərin sakinlərinin narahatlığı ilə yadda qalan digər faktorlar da var. Bunlar çadırların qurulması, yas mərasimlərinin islami dəyər həddini aşmaqla keçirilməsi, habelə başdaşıların sifarişi, ən başlıcası isə qəbir üçün yer alınmasının əksər insanlardan ötrü əlçatmaz olmasıdır. Bir növ ölü sahibi ölüsünə layiq məclis təşkil edə bilməyəndə, dəfn etməyə yer tapmayanda, səliqə-sahmanlı çadıra maddi vəziyyəti imkan verməyəndə qəhər onu boğur. Daxili iztirablar və mənəvi əzabın əlindən qurtula bilmir. Bu da ona bir dərd olur. "Nə etməli" sualının cavabı o qədər çətin deyil. Bəyənmədiyimiz, eninə və uzununa söydüyümüz kommunist rejiminin bəzi xüsusiyyətlərindən ibrət götürək. Məhəllələrdə boş olan yerlərdən gözümüzü çəkək, otellər, ofislər yerinə 150-200 nəfərlik "xeyir-şər" evləri tikək və bərabərlik qismən təmin ediləcək. Sonrakı mərhələlərdə isə israfçılıqla mübarizə aparmaq çox asandır və hesab edirəm ki, mərasimlərin keçirilməsi barədə təkmil bir qanunun qəbul edilməsi vaxtı da artıq zamanın, xalqın, həm də İslamın tələbidir.

   Azərbaycanın unitar, dünyəvi və demokratik bir dövlət olması cəmiyyətimizə çox şeyi əyani şəkildə diqtə edir. Azərbaycan xalqının mənəvi dəyərlərinə əsaslanan, beynəlxalq hüququn hamılıqla tanınmış normalarına dəyər qatan və xalqın iradəsinə söykənərək qəbul edilən 1995-ci il Konstitusiyamız Azərbaycan xalqının çoxəsrlik ənənələrinin canlı təcəssümüdür. Məhz bu qanun vicdan azadlığına təminat verir. Konstitusiyanın "Din və dövlət", "vicdan azadlığı" maddələrinin şərhinin bəlli olmayan tərəfi də var. Fikirləşməliyik ki, hər bir səhv addımımızda Tanrı ilə peymanımızı pozuruq və canımızı qurtaracağımıza ümid edirik. Yenə Şeyx Nizaminin beytinə diqqət edək:

 

   Aləm əzəldən bəri alver evinə bənzər,

   O dünyanı alırlar, bu dünyanı verirlər

   Bu alverdə özünü günahkar etmə, saqın,

   Artıq verib, əskik al, çalış borcun qalmasın.

   Gül əyri olduğundan, qoynunda bitdi tikan,

   Qamış şəkərə döndü düzlüyün ucbatından.

   Şərhə ehtiyac duymadan ibrət götürməliyik..

 

   Yuxarıda qeyd etdiyim kimi, qəbir üçün yerin seçilməsi və müəyyən edilməsi əsəb gərginlikləri hsabına mümkün olur. Sosial çətinliklər ölü sahibini "dinməzliyə", əsəbini içində boğmağa vadar edir. Bakı şəhərində qəbir yerinin alınması, qazılması və hörülməsi baha başa gəlir. Bundan sonra isə abidənin qoyulması da bir problemə çevrilir. İslama görə, məzar mümkün olduğu qədər sadə olmalıdır. Məzarın üstünə xərc çəkilməsini İslam qadağan edir. Bu cür xərclər daha çox yoxsullara və ehtiyac içində yaşayanlara çəkilsə, ölüyə daha çox savab nəsib olar. İmkanı olan bu cür davranmalıdır. Yalnız öz rifahı üçün çalışanlar Aləmlərin Rəbbindən qafil olur. Allah hamıya bol ruzi və imkan vermir. Verilənləri isə əta etdiyi mal-dövlətlə, oğul-uşaqla imtahana çəkir. Quranda bu barədə buyrulur: "Allah bütün bəndələrinə bol ruzi versəydi, onlar günah etməklə yer üzündə həddi aşardılar."

   Rəvayətə görə, Həz. Əli (ə.s.) Məhəmməd Mustafanı qüsl verib kəfənləyərkən demişdir: "....Sənin ayrılığına heç bir təsəlli yoxdur. Bu sənə məxsus olan bir haldır. Ələm və kədərin hamını bürümüş, ümumi bir matəmdir. Səbrli olmağı əmr etməsəydin, fəryad qoparardım, sızıldamaqdan çəkindirməsəydin, göz yaşlarım quruyana qədər ağlayardım sənə. Amma bu sənin üçün yenə də az olardı. Neyləmək, ölümü qaytarmaq olmaz və heç kəs ondan qaça bilməz.. Rəbbinin dərgahında bizi yad et və öz xatirəndə saxla!..."

   Həqiqətən səbrli olmaq çox yaxşıdır. Ah - fəryad qoparıb ağlamağın da faydası yoxdur. Ayrılıq müsibət olsa da, onu dərd etməyə dəyməz. Ən başlıcası odur ki, Rəbbinin dərgahına qovuşduqdan sonra şəninə verilən mərasim həddən artıq sadə olmuşdur. Barı nümunə götürək.

 

   Həz. Əli (ə.s.) Həz. Fatiməni dəfn edərkən də buyurmuşdur:

 

   "Ya Rəsulallah! Məndən sənə çox tez qovuşan qızından salam olsun. Qızının ayrılığından səbrim tükənib, taqətim qalmayıb...Səni qəbirə qoydum, ruhum boğazımla köksüm arasından qəbz oldu. Əmanətin qaytarıldı, mənə verdiyin alındı..Salam olsun hər ikinizə: Sizinlə, incimiş və küsmüş adamın sağollaşması kimi ayrılmıram..Bu ayrılıq yorulub bezdiyimdən deyil...."

   Yenə rəvayət edirlər ki, İslam Peyğəmbərinin son anda vəsiyyəti bilavasitə namazın kim tərəfindən qılınması, onun yuyulmasının Həz. Əliyə həvalə edilməsindən, habelə harada dəfn olunmasından ibarət olub. Lakin qəbirüstü abidənin inşası və ya yas mərasiminin hansı şəkildə verilib-verilməməsi barədə heç bir vəsiyyət edilməyib. Göründüyü kimi, istər fəxri cahan peyğəmbərimizin, istərsə də elmin hikmətin zənginliyi və fəlsəfi mənası ilə seçilən Həz.Əli (ə.s.) üçün yas mərasiminin verilməsi həzrətlər tərəfindən önə çəkilməyibsə, niyə biz israfçılıqla davam edən yas mərasimlərini heç bir ölçüyə sığmayan həddə verməliyik?

   Quranda Allaha və onun göndərdiyi dinə və qoyulan qaydalara qarşı nankorluq edənlərin necə də pis bir aqibətə sürüklənəcəyi izah edilir, insanda ən böyük ilahi nemət olan ağıldan hər kəsin yerli-yerində istifadə etməsi, ətrafına diqqət və ibrətlə baxması üçün kainat hadisələrinə təmas edilməsi də ağlın gücü ilə mümkün olması dönə-dönə vurğulanır. Haqla düşünsək, ətrafımıza ibrətlə baxıb imkansızları görsək, özümüzü bir anlıq onların vəziyyətində hiss etsək başqa fikrə düşmərik, yas mərasimlərində həddi aşmarıq, ehsanın yalnız yemək-içməkdən ibarət olmasından vaz keçərik. Başqalarının dərdinə şərik olmaq, imkan daxilində maddi sıxıntılara düşənlərə əl uzatmaq, məclislərdə Allah kəlamlarının tilavəti ehsandır. Nə etmək ki, başqa dinlərdən fərqli olaraq, bizdə israfçılığa daha çox yer verilir.

   Cəmiyyətdə yas mərasimlərinin keçirilməsinin sadələşdirilməsi barədə söz-söhbətlər artıq əhatəsini genişləndirib. Bunun üçün qanun layihəsinin Milli Məclisdə müzakirəsi də çox vacibdir. Allah İslam dinini yer üzünə bəxş etməklə dini vəzifələr də müəyyən etmiş, ona xor baxmağı, saymazlıq göstərməyi, onun müəyyən etdiyi sərhədləri pozmağı, tapdalamağı günah saymışdır. O, qadağalar qoyub və qadağalara da riayət etmək tələb olunur. Riayət etsək, Rəbbimiz özünə xas mərhəmətilə günahlarımızdan keçər. Amin!

   Məqalə "İslamda yas mərasimləri və əyintilər" mövzusunda yazı müsabiqəsinə təqdim edilir

 

 

   Şəmsəddin Əliyev

 

   Bakı xəbər.- 2011.- 25-27 fevral.- S. 15.