Himnimizdə Azərbaycançılıq məfkurəsi...
Yusif Vəzir Çəmənzəminli
və Üzeyir Hacıbəyovun iki məqaləsindən başlayan
böyük tarix...
Rəsmi dövlətçilik termini kimi
formalaşmış "himn" sözü yunan mənşəli
("humnos") məfhum kimi ilkin mənada qədim
Yunanıstanda allahların və qəhrəmanların şərəfinə
qoşulub oxunan təntənəli nəğmələr olub.
XIX əsrə qədər Avropa ölkələrində dini
nəğmə və mahnıları bildirmək
üçün işlədilirdi. Müasir dövrdə isə
"himn" sözü beynəlxalq dövlətçilik
terminologiyasında "dövlət tərəfindən qəbul
edilən milli müstəqillik və milli birlik rəmzi olan təntənəli
musiqi əsəri" mənasında sabitləşib. Həmin
termindən Azərbaycan dilində də eyni məna və
funksiyada istifadə edilməkdədir.
Himnin dövlətçilik və istiqlal simvolu kimi mənşəyi
türk xalqları, o cümlədən Azərbaycan dövlətçiliyi
tarixində qədimdir. Türk mifoloji düşüncəsinə,
dövlətçilik ənənəsinə görə,
bayraq və təbil ("əsgəri müsiqi"
anlamında) dövlət və istiqlalın ən müqəddəs
rəmzlərindən sayılıb. Bugünkü anlamda himni əvəz
edən tarixi təbil ("əsgəri musiqi") müəyyən
yerlərdə və günlərdə yalnız
hökmdarın icazəsi, qərarı ilə
çalınıb. Osmanlı imperiyasının dövlət
musiqisi, yəni təbil çalınarkən hamının
onu ayağa durub dinləməsi bir qayda idi. Sultan II Mehmetə
qədər bütün Osmanlı padşahları da təbil
çalınarkən ayağa durmalı idi. Bu qayda II Mehmet tərəfindən
aradan qaldırıldı. Araşdırmalar göstərir ki,
təbil çalınması prosesi bütün əlamətlərinə
görə müasir dövlət himninə, milli istiqlal
marşına uyğun gəlir. Qədim türk dövlətçilik
ənənəsinə və mifoloji düşüncəsinə
görə, bayraq və təbil ("əsgəri musiqi")
dövləti, hökmdarı və milləti təmsil etdiyindən
müqəddəs sayılıb. Bu tip ənənə Azərbaycan
dövlətçiliyi tarixində də mövcud olub. Təkcə
bunu demək kifayətdir ki, Ağqoyunlu hökmdarı Uzun Həsənin
sarayında dövlət musiqisini icra edən təbilçilər
dəstəsi 98 nəfər ən məşhur musiqiçidən
təşkil olunub. Bunu tarixi qaynaqlar da təsdiqləyir. Yəni
dövlət himninin mənşəyi və tarixi təkamülünün
əsasını təşkil edən zəngin dövlətçilik
ənənələrimiz olub.
XX əsrin əvvələrindən etibarən müasir
anlamda, Avropa tipli himnin formalaşması prosesi məhz həmin
ənənələr və ümumbəşəri dəyərlər
əsasında baş verib. XIX əsrin sonlarından
başlayan, XX əsrin əvvəllərində geniş
vüsət alan milli maarifçilik və azadlıq hərəkatı
müstəqil dövlətin meydana çıxmasında əvəzsiz
rol oynadı. Həmin dövrün mütəfəkkir
insanları xalqın milli birliyinin təşəkkülündə
mühüm rol oynayan milli marşlara üstünlük verir,
onların yaradılmasını zəruri sayırdı. Belə
nəğmələrin milləti birliyə səslədiyi və
onun ruhunu yüksəltdiyi açıq-aşkar deyilirdi. Bu
baxımdan AXC-nin yaranmasından öncə, yəni 1917-ci il
dekabrında "Açıq söz" qəzetində
görkəmli yazıçı və ictimai xadim Yusif Vəzir
Çəmənzəminlinin çap etdirdiyi "Zəruri məsələlər"
adlı yazısı diqqəti cəlb edir. Məqaləyə
cavab olaraq dahi Üzeyir Hacıbəyovun cəmi beş gün
sonra həmin mətbu orqanda "Milli marş" adlı
çox dəyərli yazısı dərc olundu. Yusif Vəzir
milli istiqlal mübarizəsində xalqın vətənpərvərlik
və qəhrəmanlıq duyğularını yüksəldən
milli istiqlal marşına olan ehtiyacdan danışırdı.
O, vətənin və millətin taleyi üçün
mübarizəyə, qəhrəmanlığa səsləyən
milli marşların yaradılması vəzifəsinin
şairlərin, ilk növbədə bəstəkar Üzeyir
bəyin üzərinə düşdüyünü
xüsusi vurğulayırdı. Yazıçının
qaldırdığı taleyüklü məsələ- milli
marş yaratmaq zərurəti dahi bəstəkarın diqqətini
çəkir və ona dərhal cavab verir. Belə ki,
Üzeyir bəy "Milli marş" məqaləsində
milli marşın - milli himnin meydana
çıxmasınının xalqımız
üçün əhəmiyyətindən bəhs edirdi.
1918-ci ilin 28 mayında Azərbaycan Xalq Cumhuriyyəti
qurulduqdan sonra Dövlət himninin yaradılması və qəbul
edilməsi istiqamətində müəyyən tədbirlər
həyata keçirildi. 1920-ci ilin 30 yanvarında AXC Nazirlər
Şurası Cumhuriyyətin milli himninin və dövlət
gerbinin hazırlanması haqqında qərar qəbul etdi. Bu
zaman Xalq Maarif Nazirliyi tərəfindən müsabiqə elan
olundu. Lakin təəssüf ki, cəmi üç ay sonra
rus-bolşevik istilası nəticəsində Xalq Cumhuriyyətinin
süqutu böyük milli ideyaların gerçəkləşməsinə
imkan vermədi.
Azərbaycan ikinci dəfə
müstəqilliyə qovuşduqdan sonra milli himnin
hazırlanması və qəbul edilməsi ətrafında
müxtəlif fikir və mülahizələr irəli
sürüldü. Ancaq 1992-ci il mayın 27-də Milli Məclis
"Azərbaycan Respublikasının Dövlət himni
haqqında" Qanun qəbul etdi. Qanuna əsasən, 1919-cu ildə
dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəyov və böyük
şair Əhməd Cavad tərəfindən tərtib
edilmiş "Azərbaycan marşı" Dövlət himni
kimi təsdiq olundu. Dövlət himni haqqında Əsasnamə
isə 1993-ci ilin 2 martında öz təsdiqini tapdı. Xalq
Cumhuriyyəti dövründə yaradılmış "Azərbaycan
marşı"nın dövlət himni kimi təsdiqinə
üstünlük verilməsi 70 il ərzində
unutdurulmuş tarixi yaddaşın bərpası idi. Atılan
addım dahi Üzeyir Hacıbəyovun milli himn
yaradıcılığı yolundakı fədakar fəaliyyətinin
məntiqi nəticəsi hesab edilməlidir. Nəzərə
almaq lazımdır ki, Azərbaycan SSR-nin Dövlət himninin
də müəllifi məhz Üzeyir Hacıbəyov olub.
Lakin bu himn 1991-ci ilin oktyabrında artıq öz
ömrünü başa vurmuşdu deyə, müstəqil Azərbaycan
üçün yeni himnin qəbul edilməsi kimi tarixi zərurət
yarandı. Həmin vaxtlarda dövlət atributu kimi yeni himnin
yaradılması təşəbbüsləri olsa da,
Üzeyir Hacıbəyovun Cumhuriyyət dövründə bəstələdiyi
"Azərbaycan marşı"nın əvəzedilməz
sənət əsəri olduğu haqda tarixi reallıq məqbul
sayıldı. Həmin marşın himn kimi qəbulu qənaətinin
doğruluğunu tarix və zaman da təsdiqlədi.
"Azərbaycan marşı"nın sözləri
ilk dəfə 1919-cu ildə "Vətən
marşı" adı ilə hökumət mətbəəsində
"Milli nəğmələr" kitabında çap
olunub, musiqisi isə bundan sonra bəstələnib.
Həmin mətnin adı və məzmununu böyük
Üzeyir Hacıbəyov təkmilləşdirərək ona
musiqi bəstələmək qərarına gəlib. Bəstəkar,
hər şeydən öncə, "Vətən
marşı" mətninin adını dəyişərək
"Azərbaycan marşı" qoyub. İkinci misrada "Vətən"
sözündən əvvəl "Şanlı" epitetini əlavə
edib, altıncı misrada "binlərlə"
sözünü "minlərlə" versiyası ilə əvəzləyib.
"Hüququnu dərk edən əfrad" misrasını
"hüququndan keçən əsgər" şəklinə
salıb. Əvvəlki versiyada "əfrad" sözü
"fərdlər" anlamına gəlir. Nəhayət, mətnin
sonuncu "Şanlı Vətən" ifadəsini iki dəfə
təkrarlayaraq, himnə "Azərbaycan, Azərbaycan"
sözlərini əlavə edib. Bununla da şeirin məzmunu zənginləşib,
musiqiliyi və axıcılığı artıb, marşda
Azərbaycançılıq məfkurəsi daha da qüvvətlənib.
Azərbaycanın bütövlüyü, bölünməzliyi,
birliyi, tamlığı ideyası özünün bitkin həllini
tapıb.
İkinci müstəqillikdən sonra ölkənin
Dövlət Himni qəbul olunarkən Üzeyir Hacıbəyovun
müvafiq düzəlişlər etdiyi mətndə yenidən
iki dəyişiklik qeydə alındı. Belə ki, "Sənə
hər dəm can qurban" "Sənə hər an can
qurban", şeirin həmin bəndində yer almış
"Sənə bir çox məhəbbət" misrası
isə "Sənə min bir məhəbbət" ilə əvəz
olundu.
Azərbaycan Respublikasının Dövlət himni Milli Məclisin
sessiyalarının başlanması və bitməsi zamanı
səsləndirilir. Dövlət başçısı
parlamentin iclaslarına gəldiyi vaxtda da himn ifa olunur. Bundan
başqa, dövlət bayramlarına həsr edilmiş təntənəli
yığıncaqların, iclasların
açılışı və bağlanışı
zamanı da himn səslənmiş olur. Həmçinin, digər
təntənəli tədbirlərdə Dövlət
Bayrağı qaldırılarkən, Azərbaycana rəsmi
görüşə gələn xarici ölkələrin
dövlət və hökumət başçıları
qarşılanarkən və yola salınarkən himnimiz ifa
olunur. Bütün hallarda Dövlət Himni tam şəkildə
ifa edilməlidir.
Bu ilin aprel ayında isə cəmiyyətdə himnin mətninin
dəyişdirilməsi ilə əlaqədar fikirlərə
rast gəlindi. Dövlət himninin dəyişilməsinə
hazırlıqların görüldüyü deyildi. Dövlət
rəmzi ilə bağlı ziddiyyətli fikirlər gündəmə
gəldi.
Qeyd edək ki, müxtəlif vaxtlarda himnlə əlaqədar
fərqli fikirlər eşidilib. Himnin sözlərinin
arxaikliyi, anlaşılmazlığı, mətninin
uzunluğu barədə deyilənlərin reallıq olduğu
ayrı-ayrı şəxslər tərəfindən söylənilib.
Hətta himnin Xalq Cumhuriyyətinin himni olaraq nəzərdə
tutulmadığını deyənlər onun, daha çox,
marş kimi yazıldığını da bildiriblər.
Deputatlardan bəziləri isə vaxtilə himnin mətnində
müəyyən redaktələr
aparıldığını, amma bunun o qədər də
keyfiyyətli olmadığını bəyan edib. Lakin
Dövlət himninin dəyişdirilməsi haqda ortaya
atılan fikirlərə, demək olar ki, ziyalıların
hamısı tərəfindən mənfi münasibət bildirildi.
Himnimizin dünyada heyranlıqla dinlənildiyi və iki dahinin
yaratdığı şah əsərdə dəyişikliyə
ehtiyac duyulmadığı barədə fikirlər mətbuat
səhifələrindən düşmədi.
Hesab edirik ki, Xalq Cumhuriyyətindən yadigar qalan digər
dövlət atributları kimi, Dövlət himninin də dəyişdirilməsinə
ehtayac yoxdur. Çünki müasir Azərbaycan Respublikası
1918-1920-ci illərdə mövcud olmuş Cumhuriyyətin varisi
olduğundan, onun bütün rəmzlərini qəbul edib. Digər
tərəfdən, himnimiz o qədər gözəldir ki, onun
səslənişi insana əlavə ruh verir, qürur hissi
yaradır. Hər bir Azərbaycan vətəndaşının
iftixar hissi keçirməsinə səbəb olur. Cəmi iki
dəqiqə on üç saniyə çəkən himn
heç də uzunçuluğu ilə seçilmir. Himnimiz o
qədər axıcıdır ki, bu müddətin necə gəlib
keçdiyini hiss edə bilmirsən. O ki qaldı
yazılmış Dövlət himninin marş
üçün nəzərdə tutulduğunu deyənlərə...
Əslində, himn millətin və dövlətin istiqlal
marşıdır. Başqa cür desək, o milliliyi və
müstəqilliyi özündə ehtiva edir. Himnin mətninin
sözləri isə heç də arxaik sayılmamalıdır,
çünki dilimizdə kifayət qədər köhnəlmiş
sözlər var ki, onlar başa düşülmür. Ancaq
dövlət atributumuzdakı sözlərin nə anlam
verdiyini bilmək o qədər də çətin deyil.
Zaur Zahidoğlu
Bakı xəbər.-2011.- 2 iyun.- S.
15.