Ailə institutunun Azərbaycan
modeli...
Ailə müqəddəs prinsipdir. Onun qorunub
saxlanması, möhkəmləndirilməsi vacibdir ki, bu
institut daim yüksəkliklərə qalxsın. Azərbaycan
ailəsi özünün dünyaya örnək ola biləcək spesifik xüsusiyyətlərilə
seçilir. Bizdə ailə möhkəm təməl
üzərində qurulub. Ailə tərbiyəsi
yüksək səviyyədədir. Evdə
ata və anaya böyük hörmət bəslənir. Evə böyük daxil olanda kiçiklər həmişə
ayağa durub ona ehtiram göstərir. Böyüyün
sözünə qulaq asılır. Övlad
həmişə valideynin himayəsi altında olur. Hətta o böyüyüb özü övlad sahibi
olduqda belə, həmişə ata-ananın
qayğısını hiss edir.
Hər zaman böyük-kiçik yeri qorunub saxlanır. Ölkəmizdə
övlad hər zaman valideynin qayğısına qalır.
Avropada olduğu kimi, yaşlaşanda onu
atmır. Qərb dünyasında isə
qocalar evi övladları tərəfindən atılan valideynlərlə
doludur. Burada uşaqlara erkən
yaşlarından sərbəstlik verilir. Bunun
müstəqil düşüncə baxımından
üstün cəhətləri olsa da, ailə müstəvisindən
yanaşdıqda mənfi halları daha çoxdur. Çünki erkən yaşlarından sərbəstlik
qazananlar bir qədər böyüdükdən sonra artıq
valideynlərini tanımamağa başlayır. Onlar bir-birinə münasibətdə sanki ögeyləşir.
Azərbaycanda isə ailə təməli o qədər
yüksəkdir ki, bizdə xeyir və şər işlərdə
həmişə bir yerdə, bir-birinə dayaq olurlar. Qərbdə isə bəzən elə olur ki,
övlad heç valideynin yas mərasiminə belə
qatılmır. Bir sözlə, Qərbdə
ailə modeli ögeyləşib, Azərbaycanda isə əksinə,
bu model hələ də öz möhkəmliyini qoruyub
saxlayır. Ona görə də Azərbaycan
ailə modelinin dünyaya nümunə olaraq göstərilməsi
vacibdir. Bunu həyata keçirmək
üçün isə, ən azından, ölkəmizə gələn
qonaqlar arasında həmin modeli təbliğ etmək, yaymaq gərəkdir.
Tanınmış
ictimai xadim Mirvari Qəhrəmanlı öncə hər bir
ölkənin ailə ilə əlaqədar özünəməxsus
modelinin olduğunu vurğuladı: "Azərbaycan modeli get-gedə
təkmilləşir. Bəzi xüsusiyyətlərdə
yaxşılığa doğru getsək də, bir
çoxlarında pislik tərəfə istiqamət
almışıq. İstərdim ki, 20 il əvvəlki
Azərbaycan ailəsi modeli dünyanın hər yerinə
yayılsın". O bildirdi ki, Azərbaycanda
böyüyə hörmət mühüm keyfiyyət
daşımaqda davam etsə də, bəzi aşınmalara
uğrayıb: "Bizdə böyüyə hörmət
mühüm yer tutur. İndi bu xüsusiyyət
qalsa da, bir qədər fərqlilik hiss olunur. Azərbaycan və Qafqaz ailələrində valideynə
münasibətdə diqqət, onu atmamaq və arxasınca getmək
kimi xüsusiyyətlər formalaşıb. Bizdə, həmçinin, yaşlı və xəstə
valideyni himayəsində saxlamaq adəti də var. Avropa,
Amerika və bir çox digər ölkələrdə isə
uşaq-valideyn münasibətləri başqa cür
formalaşıb. Burada uşağa həddindən
artıq sərbəstlik, müstəqillik verilib. Düzdür, belədə uşaq hüquqları
daha ciddi qorunur. Amma müəyyən
zamandan sonra valideyn və övlad ayrılıb tam müstəqil
həyata qədəm qoyur. Bunun nə dərəcədə
yaxşı olub-olmadığını deyə bilmərəm.
Amma gəldiyim nəticəyə əsasən,
artıq tədricən sönməkdə olan modelimizə
üstünlük verirəm. Artıq
övladlarımın belə yeniyetmə uşaqları var.
Amma buna baxmayaraq, indi də öz nəzarətimi
övladlarımın üzərindən çəkə
bilmirəm. Bu, üstünlük verdiyim
modeldir". Bütün söylənənlərə əsasən
həmsöhbətimiz düşünür ki, ailə məsələsində
Azərbaycan modeli ən optimaldır və daha yaxşı
model hesab olunmalıdır: "Həmişə deyiblər
ki, böyük-kiçik olan yerdə böyüyə
hörmət əsnasında ruzi-bərəkət də olur. İndi Avropadan Azərbaycana bir sıra modellər
inteqrasiya olunur. Bu modellərin əksəriyyətinin
əleyhinəyəm. 20 il əvvəlki
ailə modelimizə qayıtsaq, bu daha yaxşı olar. Onu, sadəcə
olaraq, bir az inkişaf və təbliğ
etdirmək etdirmək lazımdır. Çünki
zaman keçdikcə böyüyə hörmət
sözü aradan itir. Bunu hər yerdə - küçədə,
ictimai nəqliyyatda hiss edirəm. Görüntülərim
odur ki, əvvəlki dövrlə indiki arasında xeyli fərq
var. İndiki gənclər ailə məsələsində
bir qədər yadlaşıb. Onlar daha
çox avropalaşıb. Əvvəllər
təbəqələşmə elə də yox idi. İndi isə bu hal geniş vüsət alıb.
Yoxsul və varlı təbəqələr
arasında uçurum daha da dərinləşib. Orta təbəqə isə yoxdur. Varlı təbəqədə övlad-valideyn
münasibətləri daha çox avropalaşıb".
Onun söylədiyinə görə, bu modelimizə artıq
xaricdə də diqqətlə yanaşmağa
başlayıblar: "Bizim bu modelə xaricdə bəzən
diqqətlə yanaşan, önəm verənlər də
olur. Əvvəllər gələn qonaqlar buna təəccüblə
baxsa da, indi bir sıra hallarda üstünlük verməyə
başlayıblar. Böyük evə daxil olanda
övladın ayağa qalxması, iş
şəraitində kiçiklərin yaşa görə
böyüyə hörmətlə yanaşması kimi
modelimizin yayılması dünya üçün də əhəmiyyətli
olardı. Hörmət olmayan yerdə
çörək də olmur. Müxtəlif
görüş, dəyirmi masa, seminar və ictimai dinləmələrdə
xaricilərə ailə modelimizi təbliğ etməliyik ki,
onlar arasında geniş yayılmasına nail olaq. Bunun üçün ölkə daxilində ictimai rəy
formalaşmalıdır. Mətbuatın da
üzərinə həmin təbliğatda böyük yük
düşür. İctimai müzakirələr
də keçirilməlidir. Bunun ölkəmiz
üçün də böyük əhəmiyyəti olar.
Ailə konfliktləri azalar. Əvvəllər
ailədə baş verən konfliktlər indikindən dəfələrlə
az idi. İndi isə
qardaş-bacı, ata-ana, övladla ana arasında ziddiyyətlər
çoxalıb. Ailə zəminində olan konfliktlərin
kökündə keçmiş modelimizin indi daha az işləməsi durur. Hazırda
çalışırlar ki, ana ilə qızı arasında
pərdə götürülsün. Amma
unudurlar ki, bu pərdənin olmasının özü hörməti
göstərir".
Sosioloq
Əbülfəz Süleymanlı artıq Qərbin ailə
prinsipləri məsələsində model
axtarışına çıxdığını dedi:
"Tarixə nəzər yetirdiyimiz zaman görərik ki, Qərbdə
ailə institutunun böhran keçirdiyi dövrdə model
axtarışına çıxıblar. Belə
vəziyyətdə Şərq, o cümlədən Azərbaycan
ailə institutu bir növ nümunə kimi
çıxış edir. Çünki
bizdə ailənin əsasını təşkil edən forma
və modellər bir çox Qərb ölkələrində
artıq itib. Ümumiyyətlə, daha əvvəlki
dövrlərdə də bizdəki kimi olmayab, çox fərqlənib.
Ona görə də indi Qərb ciddi şəkildə
Şərq, həmçinin Azərbaycan ailə institutunu
öyrənir. Burada ailənin möhkəmliyini
təmin etmək mənasında ataya sayğı, ailə
üzvləri arasında qarşılıqlı hörmət
və ehtiram, uşaqların hətta müəyyən
yaşa gəldiyi zaman valideyn tərəfindən qəyyum
olunması, ən pis gündə ailə üzvlərinin bir
araya gəlməsi kimi məqamlar özünü büruzə
verir. Bunlar öz-özlüyündə
artıq bütün dünyada itmək ərəfəsindədir".
Ona görə də həmsöhbətimiz indi Azərbaycan
modelinin nümunə olduğunu qeyd etdi: "Bu mənada Azərbaycan
modeli dünyaya bir nümunədir. Amma təəssüf
ki, bu günün özündə bizim ailə modeli də
müzakirə mövzusuna çevrilib. Müasirlik
aspektində bunun yanlış olduğunu düşünənlər
də var. Baxmayaraq ki, indi qərblilər bu modeli öyrənməyə
üstünlük verir. Böyük
Britaniyanın keçmiş baş naziri Marqaret Tetçer ata
nüfuzuna dayanmış Şərq ailə modelini
üstün məqam kimi təqdim edən Qərb siyasətçilərindəndir.
Qərbdə baş verən prosesləri izləyən
tədqiqatçılar qeyd edir ki, ailədə qadın və
uşağa verilən sərbəstlik nəticə etibarilə
ailə böhranına gətirib çıxarır. Hətta isveçrəli bir tədqiqatçı
konfranslardan birində "qadın və uşağa nə qədər
sərbəstlik istədik, o dərəcədə də ailəni
ofis və restorana çevirdik" deyərək səmimi
etiraf etdi. Bu mənada onun sözü həqiqətən
də ibrətamizdir və bizim üçün də ibrət
götürəcəyimiz dərslər var".
Ə.Süleymanlının fikrincə, eyni zamanda, hazırda həmin
modelin üzərində çoxlu dəyişikliklərin
olduğu müşahidə olunur: "Ailədə atanın
nüfuzunun azalması və bunun meydana gətirdiyi nəticələr
Azərbaycan ailə modelində də bəzi
deformasiyaların yaranmasına stimul verib. Ailə
institumuzu qoruyub saxlamaq istəyiriksə, bu dəyərlərimizə
sahib çıxmalıyıq. Ata
nüfuzu, bir-birinə hörmət kimi prinsiplər vacib
kriteriyalardır. Bunlar bu gün Azərbaycan
ailəsi üçün spesifik xüsusiyyətlərdir və
bunun təqdim olunması vacibdir. Qərbdən
ölkəmizə gələnlər bizi müşahidə
etdikdə ailə prinsipinin qorunub saxlanmasına özləri
vurğun olur. İnsanların problemi
yarandıqda hamı bir araya gəlir. Qərbdə
isə dəfn mərasimi zamanı belə bir çox hallarda
valideynləri övladlar deyil, bunun üçün yaranan
xüsusi qurumlar torpağa tapşırır. Bu hal Qərbdə insanın tənhalaşması,
yalqızlaşması və sosial problemlərlə
müşahidə olunur. Ona görə də
bizim ailə institutu nümunə təşkil edir. Yaxşı və ya pis gündə ailə üzvlərinin
bir araya gəlməsi, bir yumruq kimi birləşməsi
çox uğurlu haldır. Amma son zaman
özünü büruzə verən əyintilərdə qərbləşmənin
də xüsusi rolu var. Bunlar
isə, istər-istəməz, problemlərə gətirib
çıxarır".
Tanınmış
ziyalı Eldəniz Quliyev isə məsələyə fərqli
prizmadan yanaşdı: "Azərbaycan ailəsi ölkəmizin
mədəniyyəti qədər qədimdir. Amma
təəssüf ki, indi bu model pis mənada transformasiyaya
uğrayır. Azərbaycan bir etnos olaraq əslində
tənqid etdiyimiz patriarxal qadağalar vasitəsilə, min illərdir
ki, ləyaqətlə dayandı. Qadağaya laqeyd
yanaşıldıqca ailə də öz-özünə
barmaq arasından süzülən qum kimi
dağılıb gedir. Bizim ailə ailə
başçısına hörmət deməkdir. Kişinin dominantlığı mütləqdir.
Uşağın böyüyə hörməti,
adət-ənənəyə hörmət, milli-mənəvi
dəyərlərə sayğı ilə yanaşma itdikcə
bir millət olaraq itirik. İtki ilk növbədə
məhz ailədən başlayır. Avropaya
inteqrasiya məsələsində əsrlər boyu
qurduğumuz bu xüsusiyyət dağıla bilər. Ondan qorunmalıyıq. Avropaya
inteqrasiya etmək istəyənlərin bunun nə demək
olduğundan xəbəri yoxdur. Avropalılar
bizə nəsə vermək fikrində deyil, onlar əslində
bizdən almaq fikrindədir. Hazırda biz
olanı saxlamağa çalışmalıyıq. Çox şeyi əlimizdən almaq istəyirlər".
Rüfət
SULTAN
Bakı xəbər. - 2011.- 7 iyun.- S. 15.