Azərbaycanın
xalq yaradıcılığı paytaxtları...
Yeni
paytaxtlar 20 şəhər arasından seçildi
Yerüstü və yeraltı sərvətlərlə
zəngin olan, böyük mənəvi, mədəni dəyərlərə
sahib Azərbaycan torpağında sənətin bütün
növləri yüksək səviyyədə inkişaf eləyib.
Ölkəmiz
qədim şəhərlər diyarı kimi də xarakterizə
edilir. Azərbaycanda tarixə bəlli olan şəhərlərlə
yanaşı, mövcudluğu haqda heç bir fakt olmayan, lakin
barəsində əfsanələr dolaşan şəhərlər
də var.
Böyük
tarixi keçmişi
olan şəhərlərimizin
bir çoxunda sənətkarlığın
müxtəlif
növləri
yaranıb. O xalq sənəti
sahələri hazırda da uğurla davam etdirilir. Sənətkarlar
tərəfindən hazırlanan sənət nümunələrinin
alıcısının o qədər də çox
olmamasına baxmayaraq, o sənət növləri inkişaf
etdirilir. Çünki onlar xalqımızın mədəniyyət,
incəsənət və folklor tarixinin nişanələridir.
Azərbaycan
torpağı öz qoynunda olduqca çox
sirlər, maddi-mənəvi
dəyərlər
gizlədib. Ulu
babalarımızın bir vaxtlar qurub-yaratdığı
sarayların, hazırladığı sənətkarlıq
nümunələrinin xeyli hissəsi hələ də torpaq
altda qalır. Onları da gün işığına
çıxarıb xalqımıza qaytarmaq isə
arxeoloqların işidir. Məlumdur ki, son illər dövlət
tərəfindən Milli Elmlər Akademiyasının
Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutuna ölkə ərazisində
arxeoloji qazıntılar aparması üçün maliyyə
vəsaiti ayrılır. Artıq respublikanın müxtəlif
bölgələrinə ekspedisiyalar gedir və orada
qazıntı işləri apararaq külli miqdarda maddi-mədəniyyət
qalıqları aşkarlayır. Axır zamanlar dövlət tərəfindən
Azərbaycan xalqının keçmişini əks etdirən
dəyərlərin üzə çıxarılması
yönündə geniş tədbirlər görülür.
Təxminən
bir ay əvvəl
Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi Azərbaycanın
qeyri-maddi irsinə
aid islahatların
davamı olaraq diyarşünaslıq, folklor
və sənətkarlıq
nominasiyaları üzrə "paytaxtlar"
seçib. Nazirlikdən
"SalamNeWs"a verilən məlumata görə, 2011-ci il
üçün Şabran "Azərbaycanın Əfsanələr
Paytaxtı", Lənkəran "Azərbaycanın Folklor
Paytaxtı", İsmayıllı isə "Azərbaycanın
Sənətkarlıq Paytaxtı" elan edilib.
Qeyd
edək ki, yeni
"paytaxtlar" 20 şəhər
arasından seçilib.
Həmin şəhərlərdə
nominasiyalara uyğun
mərasimlər, elmi-praktik
konfranslar, dəyirmi
masalar, konsert və
digər tədbirlərin
keçirilməsi
nəzərdə
tutulub.
Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin elan etdiyi
kiçik siyahı
folklorşünasların
çoxunu qəne
eləsə də,
bəziləri
seçimin doğru
olmadığını düşünür. Xüsusən
də Lənkəranın "Azərbaycanın Folklor
Paytaxtı" elan edilməsi narazılıq doğurur. Bu
fikirdə olanlar hesab edir ki, bu nominasiyaya Naxçıvan,
Qazax, Qarabağ daha uyğundur, nəinki Lənkəran. Məsələ
bursındadır ki, hər üç "paytaxt" bu
anlamı özündə daşıyır.
İsmayıllının qədim sənətkarlıq mərkəzi
olması tarixdən bəllidir. İsmayıllı sənətkarlarının
yaratdığı misgərlik, zərgərlik,
dulusçuluq, toxuculuq nümunələri minillikləri
adlayaraq günümüzə qədər gəlib
çıxıb. Hətta bu sənət əsərlərinə
xarici muzey və kolleksiyalarda da rast gəlmək
mümkündür. İçəri Şəhərdə,
"Fəvvarələr meydanı"nda və başqa yerlərdə
İsmayıllı sənətkarlarının
hazırladığı nümunələr satışa
çıxarılır. Təbii ki, alıcıların
sırasında əcnəbi vətəndaşlar da olur. Miskərlərin
ərsəyə gətirdiyi mis qablar muzeylərimizi də bəzəyir.
Şabrana
gəlincə, buranın
qədim mədəniyyət
mərkəzi
olduğu bəllidir.
Burada qədim
Şabran şəhərinin
olduğu da
məlumdur.
Lənkəranın
"Azərbaycanın
Folklor Paytaxtı" elan
edilməsinin də
məntiqə əsaslandığını
düşünənlər
isə deyir ki, bu
torpaqda xalqımızın
mənəvi
ruhunu əks etdirən
yüzlərlə
folklor nümunələri
yaranıb, bu
gün də
yaşayır.
Azərbaycan
Milli Elmlər
Akademiyasının (AMEA)
müxbir üzvü,
Bakı Dövlət
Universitetinin (BDU)
folklor kafedrasının
müdiri, professor Azad Nəbiyevin
fikrincə, bu seçim
nisbidir, amma hər
üç şəhər
bu funksiyanı yerinə
yetirə bilir.
A.Nəbiyev
bildirdi ki, Lənkəranda
camaat arasında
elə folklor nümunələri
yaşayır
ki, onlar hələ
də yazıya
alınmayıb. Alim
ümid edir ki, bu şəhər "paytaxt" elan edildikdən
sonra nazirliyin xəttilə buradakı bütün folklor
nümunələri toplanıb nəşr ediləcək. Son
illər Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin mədəniyyət
və incəsənət sahəsində gördüyü
işləri təqdirəlayiq hesab edən A.Nəbiyev
nazirliyin gələcəkdə də böyük işlər
görəcəyinə inanır: "Axır zamanlar Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi Azərbaycan mədəniyyətini,
tarixini, mənəvi dəyərlərini öyrənmək
istiqamətində yeni kurs götürüb. Çünki
yalnız müstəqillik dövründə bu problemləri ətraflı
şəkildə öyrənmək olardı. Azərbaycan
bölgələrinin hər birinin hansısa bir sənətkarlıq
sahəsilə bağlı olması təbiidir.
"Paytaxt"lar məsələsinə gəlincə,
Şabranın "Əfsanələr Paytaxtı", Lənkəranın
"Folklor Paytaxtı", İsmayıllının "Sənətkarlıq
Paytaxtı" elan edilməsi bu şəhərlərin tarixi
köklərini, qədim, arxaik mədəniyyətimizin izlərini
axtarmaq baxımından çox maraqlıdır. Bu həm də
o izləri axtarmağın başlanğıcıdır. Bəzən
Lənkəranın "Folklor Paytaxt"ı elan edilməsi
müəyyən narazılıq da yarada bilər ki, nə
üçün Lənkəran "Folklor
Paytaxtı"dır? Buna birmənalı münasibət bəsləmək
olmaz. Amma Lənkəran ərazisində folklorumuzun çox qədim
variantları yaradılıb və yaşayır. Burada rəqslər,
laylalar, halaylar, çağırışlar,və s. nümunələr
diqqəti cəlb edir. Biz Lənkəran folklor mühitini
götürsək, bura orada yaşayan azsaylı xalqların
folklorunu daxil etməmək şərtilə, Lənkəran ərazisində
yaranan folklorun, poetik nümunələrin, ayrı-ayrı
deyimlərin tarixi çox arxaikdir. Təəssüflənirəm
ki, indiyə qədər onlar toplanmayıb. Lənkənarın
özündə yaranan elə miflər var ki, onlar öyrənilməyib,
qədim laydır, bir mənbədir. Orada yaranmış olan əski
xorlar, əmək nəğmələri və s. öyrənilməlidir.
Bu gün Folklor İnstitutu bölgələr üzrə
folklor nümunələrini toplayıb çap edir. İş
görülür, amma elə rayonlar var ki, ora sözün, sənətin
ilk qaynağıdır. Vaxtilə Lənkəran ərazisində
yaşayan Azərbaycan türklərindən toplanan nümunələrin
bir çoxu - "Yar-yar", "Halay" və s. ən
arxaik nümunələrdir. Mənə belə gəlir ki, Mədəniyyət
Nazirliyinin Lənkəranı "Azərbaycanın Folklor
Paytaxtı" elan eləməsi nisbi xarakter
daşıyır. O bu seçimi edibsə, demək bu, Lənkəran
ərazisində olan folklor nümunələrinin üzə
çıxarılmasında işlər görəcək".
Şabranın
"Azərbaycanın
Əfsanələr
Paytaxtı" kimi təqdim
olunmasına münasibət
bildirən A.Nəbiyevin
sözlərinə
görə, ora
qədim Şabran
mədəniyyətinin
mərkəzlərindən
biridir: "Keçmiş
Dəvəçi
rayonunun arxasında
əksi
Şabran mədəniyyətinin
mövcud olduğunu
bilirsiniz. Arxeoloji qazıntılar zamanı
üzə çıxan abidələr, saray xidməti, onların
Şirvanşahlarla əlaqəsi üzə
çıxıb. Bu ərazidə əfsanə
janrının yaranması ilə bağlı çoxsaylı
faktlar mövcuddur. Təkcə bir məsələni
xatırladım. Mən bu ərazidə ekspedisiyada olarkən
orada Fincan-bayat adlı bir kəndin olduğunu öyrəndim.
Həmin kənddə "Dədə Qorqud" qəhrəmanlarından
olan Selcan Xatun və Qanturalının məzarları
olduğu haqda əfsanə eşitdim. Şabranda həm Dədə
Qorqudun özü, həm də onun digər qəhrəmanları
barəsində çoxlu əfsanələr mövcuddur. Bəzən
iddia edirlər ki, Azərbaycan ərazisində İsgəndər
Zülqərneyin haqda dolaşan əfsanələri
toplamağa ehtiyac yoxdur. Hətta bunun üzərinə yasaq
qoymaq istəyənlər də tapılır. Folklor barəsində
məlumatı olmayan insanlar unutmamalıdır ki, hadisə,
olay Azərbaycan ərazisində, Şabran dövlətinin
mövcudluğu dövründə baş veribsə, onu
öyrənmək lazımdır. Çünki Azərbaycan mədəniyyətinin
müəyyən izləri bu əfsanələrdə qorunub
saxlanıb. Şabranın əfsanələr diyarı
olması ilə bağlı nazirliyə ekspert kimi hansı
şəxs məlumat veribsə, ona "sağ ol" deyirəm.
Bu çox düzgün mövqedir. Şabran ərazisində
yayılan həm İslamdan əvvəlki, həm də
sonrakı dövrün əfsanələrini toplamaq
lazımdır. Türk millətinin müxtəlif boylara
ayrılması, tarixi şəxsiyyətlərimizlə
bağlı əfsanələr burada geniş yayılıb.
Bunlardan biri də Xızırla bağlı əfsanələrdir.
Şabran həqiqətən də bir əfsanələr mərkəzi
kimi özünü göstərir. Şabranın əfsanələr
diyarı kimi öyrənilməsini təqdir edirəm. Təki
nəticə uğurlu olsun".
A.Nəbiyevin
sözlərinə
görə, İsmayıllı
ərazisində qədim
Girdmanşah dövləti
mövcud olub
və dövlətin
də siyasətinin
bir hissəsi
sənətkarlığı
yüksək
səviyyədə
inkişaf etdirmək
olub: "İsmayıllı
ta qədimdən
sənətkarlıq
mərkəzi
olub. Dulusçuluqdan başlayaraq misgərliyə,
zərgərliyə qədər bir çox sənətkarlıq
nümunələri burada hazırlanıb. Bu sənət
nümunələri olduqca ecazkar olub. Misdən, gildən məişət
əşayaları hazırlamaq ənənəsi bu ərazidə
qədimlərdən mövcud olub. Tarixi mənbələrlə
tanış olanda görürük ki, Azərbaycana gəlmiş
səyyahlara Girdman şahlığı ərazisində
yaşayan sənətkarların işlədiyi sənətkarlıq
nümunələri hədiyyə edilib. Onlar da bu
yadigarları öz şəxsi kolleksiyalarında qoruyub
saxlayıb. Bu gün bu şəhərlərin tarixi mədəniyyətinin
açıqlanması, onların ayrı-ayrı xalq
yaradıcılığı mərkəzləri kimi öyrənilməsi
nəticəsində üzə çıxarılan məlumatları,
əldə olunan maddi sərvətlərin, əşyayi-dəllillərin
ölkə ərazisindən çıxarılmasının
qarşısı alınmalıdır. Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyi İsmayıllı ərazisində
yaranmış və sonradan tapılmış bir maddi mədəniyyət
nümunəsini aşkarlayarsa, onu Bakıya gətirməli və
onun analoji surətlərini, variantlarını
çıxarmalıdır. İsmayıllı ərazisində
sənətkarlığın çox müxtəlif sahələri
mövcud olub. O nümunələrə Azərbaycan Tarixi
Muzeyində, digər muzeylərdə rast gəlirik.
Bütövlükdə, ayrı-ayrı şəhərlərin
bir mədəniyyət mərkəzi kimi öyrənilməsini
təqdir edirəm. Akademiyanın Tarix, Arxeologiya və
Etnoqrafiya İnstitutlarında çox böyük işlər
görülür, qazıntılar aparılır.
Qazıntılar zamanı yerin təkindən dəyərli əşyalar-taclar,
qızıl camlar, üzərində yazılar olan nümunələr,
əlifbaya bənzər şəkillər çıxır. Bunlar
da bizə imkan verir ki, öz mədəniyyətimizin tarixi
köklərini lap qədimlərdə axtaraq".
İradə
SARIYEVA
Bakı xəbər.-
2011.- 11-13 mart.- S. 15.