Quranda "hicab" barədə
yeganə ayə...
"Rəbbimizin
hicab əmrini başqa qadınlara yox, yalnız Peyğəmbərimizin
arvadlarına şamil etməsinin hikməti budur ki..."
Son vaxtlar
qız şagirdlərin hicabda təhsil almasının
vacibliyi barədə bir sıra şəxs və qurumların
təklifləri KİV-in gündəmindən
düşmür. Orta məktəblərdə hicabın
vacibliyini vurğulayan bu dairələr fikirlərini İslam
dininin tələblərilə əsaslandırır.
Bunun əksinə olaraq, təhsil
naziri Misir Mərdanov, bir sıra tanınmış
ziyalılar ölkənin dünyəviliyini, təhsil sektoru
da daxil olmaqla, ölkədə fəaliyyət göstərən
bütün qurumların Azərbaycan qanunları ilə idarə
olunduğunu əsas gətirərək, orta məktəblərdə
şagirdlərin geyim formasının məktəb nizamnaməsilə
tənzimləndiyini qeyd edir. Hər iki fikrin zahiri tərəfi
göstərir ki, guya mövcud məktəb nizamnaməsilə
İslam dininin tələbləri bir-birinin əksinədir.
Məsələnin mahiyyətinə
varmazdan əvvəl onu qeyd edək ki, mətbuatda hicab tərəfdarlarının
bəzilərinin arxasında həm də müəyyən
xarici qüvvələrin əli olması bərədə fikirlər
yer alır. Bu sırada İranın iqtidaryönümlü ayətullahı
Nasir Məkarim Şirazi xüsusi fəallıq göstərir.
Bir müddət əvvəl "Fatimeyi-Zəhra" məscidilə
əlaqədar Azərbaycanın daxili işinə müdaxilə
edən bu din "təəssübkeşi" deyib: "Biz
elə buradan aydın formada elan edirik ki, ... müqavimət
hökmü çıxaracaq və bu yolda həlak olan hər
bir şəxsin şəhid olduğunu elan edəcəyik".
Orta məktəblərdə hicablı şagird gəlişinə
Azərbaycan qanununa uyğun olaraq qoyulan qadağa isə Nasir Məkarimi
yeni təxribata sövq edib. Bu dəfə o bildirir: "Azərbaycan
Respublikasının tam müsəlman bir ölkə,
buradakı əhalinin əksəriyyətinin əhli-beyt tərəfdarı
olan müsəlmanlar olduğu nəzərə alınaraq,
İslam ehkamına və hicaba riayət edilməsi
lazımdır... Azərbaycanın möhtərəm rəsmilərinə
də məsləhətdir ki, əcnəbilərin təhrikinə
aldanmayıb öz insanlarının səsini eşitsinlər.
Mən lazım və vacib olanı bəyan etdim". Mətbuatdan
o da məlumdur ki, hicabla bağlı tədbirlərin maliyyələşdirilməsi
İran Mədəniyyət Mərkəzi və onun
keçmiş rəhbəri Əli Əkbər Ocaqnejad tərəfindən
həyata keçirilir.
Beləliklə, ayətullahın təxribatla
dolu bəyanatlarına adekvat cavab verməyi münasib bilmədiyimiz
üçün, məlum məsələyə maarifləndirmə
nöqteyi-nəzərindən yanaşaraq, "hicab, cilbəb,
sətri əvrət" və digər terminlərin həm mənalarına,
həm də Qurani-Kərimdə hansı şəraitdə və
necə işlənməsinə nəzər salaq.
Bu gün ifrat dərəcədə
hallandırılan "hicab" sözü Ərəb dilindən
gəlmədir; arakəsmə, görünməyən pərdə
və ya material arxasında olmaq mənalarını verir.
Hicabda olmaq, əl və üz də daxil olmaqla, bütün bədən
üzvlərinin görünməsini qeyri-mümkün edir.
Bunu həm Quran, həm də ondan əvvəl nazil olan
Tövrat hikmətləri sübut edir.Belə ki, Hicabla
bağlı məlum nümunələrdən biri Həz.Musanın
Allahla arada heç bir vasitə olmadan-hicab arxasından
danışmasıdır. Həmin dialoq barədə Rəbbimiz
buyurub: "Musa təyin etdiyimiz vaxtda gəldikdə Rəbbi
onunla (arada heç bir vasitə olmadan-hicab arxasından)
danışdı. (Musa:)" Ey Rəbbim! Özünü mənə
göstər. Sənə baxım!-dedi. Allah buyurdu: "Sən
Məni əsla görə bilməzsən..." (bax:
Tövrat, Xüruc XXXIII, 18,23; Quran, Əraf 143).
Quranda qadın örtüyü ilə
əlaqədar bir neçə ayə olmasına baxmayaraq (bax:
Nur 30, 31; Əhzab 59), bilavasitə hicab barədə cəmi
bir ayə var. Bu ayə məxsusi olaraq Həz.Peyğəmbərin
arvadlarını pis niyyətdən qorumaq üçün
nazil olub. Başqa sözlə bu, Quranda yeganə ayədir ki,
"pərdəarxası, arakəsmə" mənasını
verən söz, orijinalda "hicəb" termini ilə ifadə
olunub. Ayənin məalı belədir: "... Ey iman gətirənlər!
Onlardan (Peyğəmbərin zövcələrindən) bir
şey soruşduqda hicab arxasından soruşun (evlərinə
daxil olmayın). Bu həm sizin, həm də onların ürəyinə
daha çox təmizlik bəxş edir. Sizə Allahın
Peyğəmbərini incitmək, özündən sonra onun
zövcələrilə evlənmək əsla
yaraşmaz" (Əhzab, 53). Xitab bütün müsəlmanlardır.
Yəni ey müsəlman kişilər, Peyğəmbər(ə)-nin
arvadları ilə danışmaq məcburiyyətində
qalsanız qapı, divar, görünməyən pərdə
arxasından danışın. İslamda buna hicab ayəsi də
deyilir.
Rəbbimizin hicab əmrini başqa
qadınlara yox, məxsusi olaraq Peyğəmbərinin
arvadlarına şamil etməsinin hikməti budur ki, cahiliyyət
dövrünü yenicə tərk edən bəzi şərəfsiz
şorgöz müsəlmanlar Həz.Məhəmmədin
arvadlarına tamah salmasın, onlarla evlənmək arzusunda
olmasın; Həz.Peyğəmbərin iffət və
paklığına, yenicə qurulan İslam dövləti
banisinin şərəf və ləyaqətinə, dövlətçiliyə,
bayraq və dinin saflığına ləkə salmasınlar.
Beləliklə, hicab ayəsinin (Əhzab
53) həm hərfi mənası, həm də məalı
göstərir ki, Rəbbimiz sonuncu Kitabında "hicəb"
sözündən cəmi bir dəfə istifadə edib ki, bu
da sırf Peyğəmbər(ə) zövcəlirilə əlaqəlidir.
Deməli, Həz.Məhəmməd və onun arvadları Rəbb
dərgahına qovuşduqları üçün
"hicab" termininin bilavasitə sonrakı, o cümlədən
indiki qadınlara şamil edilməsi uğurlu seçim hesab
edilə bilməz.
Qeyd edək ki, hicabın qadın
örtüklərilə eyniləşdirilməsi leksikonda
sonradan təşəkkül tapıb. İlkin İslamda fəqihlər
"hicab"dan yox, "sətr" (örtük)
sözündən istifadə edib. Onlar namaz və nikah məsələlərində
də bu terminə üstünlük verib. Lakin sonralar bəzi
müctəhidlər hicabı bütün qadınlara
şamil edərək, "cilbəb" (başı,
boyun-boğazı örtən üst qadın ortüyü) və
"sətri-əvrət"i (bədənin mübhəm
yerlərinin örtülməsi) də hicab kimi qəbul ediblər.
Və təəssüf ki, bu tendensiya dini ədəbiyyata da təsirsiz
ötüşməyib.
"Namus qadının zinətidir"
Peyğəmbər(ə) kəlamıdar. Bu zinəti qoruyan
komponentlərdən biri də, sözsüz ki, qadının
necə geyinməsi məsələsidir. Bu, hər
üç moneteist dinə görə, çox mühüm əxlaq
göstəricisidir. Həmin səbəbdən örpək
mömin qadınların öhdəsinə qoyulan ümumi ilahi
vəzifədir. Qadının fitratına özünü bəzəmək
hissi, şikarçılıq istedadı qoyulduğu
üçün bu vəzifə bəndə yox, fitratın
sahibi Allah tərəfindən müəyyənləşdirilib.
İncildə deyilir: "Başı açıq qadın
öz başını xəcalətli edir. Bu cür qadın
saçları qırxılmış qadınla eynidir. Zira,
qadın başını örtmək istəmirsə, qoy
saçlarını qırxsın; Fəqət qadın
saçının qırxılmasından utanırsa,
başını örtsün... Arvad ərin izzətidir. Ona
görə də, qadın öz başı üzərində
həmin izzət rəmzinə malik olmalıdır"
(Korinflərə 11:5, 6, 7, 10).
Son Kitabında ibadətləri
asanlaşdıran Rəbbimiz qadın örtüyü ilə əlaqədar
buyurub: "Ya Peyğəmbər! Zövcələrinə,
qızlarına və möminlərin övrətlərinə
de ki, (evdən çıxdıqda cariyələrə
oxşamasınlar deyə, bədənlərini gizlədən)
cilbəblərini örtsünlər. Bu onların
tanınması (cariyə deyil, azad qadın olduqlarının
bilinməsi) və onlara əziyyət verilməməsi
üçün daha münasibdir. Allah bağışlayan və
rəhm edəndir!" (Əhzab 59). Ayə azad
qadınların cariyələrdən fərqlənməsi
üçün cilbəbdən istifadəni tövsiyə
bilir. Yəni kəlam quldarlıq dövrü ilə erkən
orta əsrlərin çulğalaşdığı bir
dövrdə azad mömin qadınları cahillərin
müdaxiləsindən qorumağa yönəlib. Burada diqqətəşayan
cəhət həm də xitabın "kişilərin,
müsəlmanların övrətlərinə" yox,
"möminlərin övrətlərinə"
ünvanlanması və "vacibdir" yox,
"münasibdir" sözünün işlənməsidir.
Doğrudan da Allah bağışlayan və rəhm edəndir!
İslama görə, həm
kişi, həm də qadın üçün vacib şərtlərdən
biri də həya etmək, utanmaq, heyvani nəfs və
ehtiraslı baxışları cilovlamaq, iffətli olmaq, əvrət
yerlərini (insanın həya edərək örtdüyü
şey və ya bədən üzvlərini) örtmək məsələsidir.
"(Ya Rəsulum!) mömin kişilərə de ki, gözlərini
haram edilmiş şeylərdən çevirsinlər (naməhrəmə
baxmasınlar), əvrət yerlərini (zinadan) qorusunlar (və
ya örtülü saxlasınlar). Bu onlar üçün daha
yaxşıdır. Şübhəsiz ki, Allah onların etdiklərindən
xəbərdardır!" (Nur 30). Quranda kişinin əvrət
sərhədləri göstərilmədiyi üçün əksəriyyət
qəbul edib ki, kişinin əvrət yeri göbəyin
altından dizin altına qədərdir. Diz əvrətdir. Mömin
qadınlara ünvanlanan Rəbb kəlamı isə belədir:
"Və mömin qadınlara de ki, gözlərini haram
buyrulmuş şeylərdən çevirsinlər (naməhrəmə
baxmasınlr), əvrət yerlərini (zinadan) qorusunlar (və
ya örtülü saxlasınlar); öz-özlüyündə
görünən (əl-üz) istisna olmaqla, zinətlərini
(zinət yerləri olan boyun, boğaz, qol, ayaq və s. naməhrəmə)
göstərməsinlər; baş örtüklərini
yaxalarının üstünə çəksinlər (boyun və
sinələri görünməsin); zinət yerlərini ərlərindən,
yaxud öz atalarından, yaxud qayınatalarından, yaxud öz
oğullarından, yaxud ərlərininin oğullarından,
yaxud öz qardaşlarından, yaxud qardaşlarının
oğullarından, yaxud bacılarının
oğullarından, yaxud öz (müsəlman)
qadınlarından, yaxud sahib olduqları cariyələrdən,
yaxud kişiliyi qalmamış xidmətçilərdən,
yaxud qadınların mübhəm yerlərini hələ
anlamayan uşaqlardan başqasına göstərməsinlər;
gizlətdikləri bəzək şeylərini göstərmək
üçün ayaqlarını (yerə və ya bir-birinə)
vurmasınlar. Ey möminlər! Hamınız Allaha tövbə
edin ki, nicat tapasınız! "(Nur, 31).
Göründüyü kimi, burada da xitab iman gətirən
qadınlara yox, mömin qadınlaradır. Əksəriyyətin
fikrinə görə, qadınların ovuc içi və
üzlərindən başqa üzvləri əvrət yeridir.
Və ortük elə seçilməlidir ki, əvrət hesab
edilən üzvlər görünməsin. Örtüklə
bağlı Quran ayələri (Nur 30, 31; Əhzab 59) göstərir
ki, xitab yalnız möminlərədir. Yəni Allahın əmr
və qadağalarını yerinə yetirənlərə-saleh
əməl və təqva sahiblərinədir. Lakin bu heç
də o anlama gəlmir ki, mömin olmayan kəs məsul deyil.
Xeyr, haram buyurulan yerləri örtmək həyadandır və
bu, adi müsəlmanı möminlük dərəcəsinə
aparan yollardan biridir. Mükəlləf olan hər bir şəxs
bu işdə də sorumludur. Mükəlləf olmaq
üçün isə aşağıdakı şərtlər
vacibdir: 1) iman gətirməli; 2) həddi-büluğa
çatmalı; 3) müməyyiz-yaxşını pisdən
ayırmalı, ağlı başında olmalı. Quranda həddi-büluğ
yaşı və müməyyizlik həddi göstərilmədiyi
üçün əksər müctəhidlərin bəziləri
büluğ yaşının sonunu 15, digərləri isə
qızlarda 17, oğlanlarda 18 yaş qəbul edib. Məsələyə
dünyəvilik baxımından yanaşılarsa, bu yaş həddi
Azərbaycanda fərdin şəxsiyyət vəsiqəsi
alması və orta məktəbi bitirməsi dövrünə
müvafiqdir. Müməyyizliyə gəlincə, hicabın
kimə ünvanlandığını bilməyən və ya
bilmək istəməyən ayətullah N.Məkarinin də qəbul
edib tabe olduğu ayətullah Üzma Seyyid Xameneinin risaləsinə
müraciət edək: "Sual: 801: Bəzi hökmlərdə
müməyyiz uşağın xüsusunda"
yaxşını pisdən seçə bilən uşaq"
deyə qeyd olunur. Yaxşı və pis dedikdə məqsəd
nədir? Müməyyiz olmaq yaşı necə yaşdır?
Cavab: Yaxşı və pis dedikdə məqsəd camaat
arasında pis və ya yaxşı sayılan şeylərdir.
Bu barədə uşağın yaşadığı şərait,
adətlər, ədəb qaydaları, yerli ənənələr
və s. kimi şeylər nəzərə
alınmalıdır. Müməyyizlik yaşı isə
şəxslərin istedad, qabiliyyət, idrak və zəkasına
əsasən müxtəlif ola bilər" (bax: Ayətullahül-Üzma
Seyyid Əli Xamenei, "Şəri suallara cavablar", II cild,
Bakı, 2009, səh. 227-229). Əlavə edək ki:
"İnsanın ağlı doğru olmazsa, dini də
doğru olmaz" Peyğəmbər(ə) kəlamıdır.
Rəbb kəlamlarından doğan
hikmətləri, əsrlər boyu xalqımızın əldə
etdiyi dəyərləri, mütərəqqi bəşər
qanunlarını özündə ehtiva edən AR
Konstitusiyası insan haqq və azadlıqlarına geniş yer
verib. Burada mükəlləf olan, yəni şəxsiyyət
vəsiqəsi alan hər bir vətəndaş (17-18 yaş)
bütün azadlıqlardan, o cümlədən inanc
seçimindən, müxtəlif baş örtükləri də
daxil olmaqla, dinin tələb etdiyi ibadətlərdən istifadədə
tam sərbəstdir. 17-18 yaşından aşağı hədlərdə
isə uşaq və yeniyetmələrin insani, insafi və nəhayət,
islami (və ya qeyri-islami) tərbiyəsində bilavasitə
valideyn və təhsil ocaqları məsuldur. Sözsüz ki,
valideyn seçdiyi dinin ehkamlarını hələ mükəlləf
olmayan övladına öyrədə bilər və bu,
bütün monoteist dinlərdə bəyənilən
işdir. Lakin müxtəlif ailələrdə fərqli tərbiyə,
fərqli qabiliyyət və fərqli sosial mühitdə
böyüyən, fərqli məzhəb və hətta fərqi
dinə məxsus qeyri-mükəlləflərin təhsil
aldığı ocaqda-orta məktəblərdə xüsusi
geyimdə - cilbəb, çadra, fəracə, mantoda olması
vacib deyil. Çünki örtüklə bağlı Quran ayələri
yalnız mükəlləf olan mömin qadınlar
üçün nazil olub. Digər tərəfdən, 7-17 yaşlı
qızların məktəbdə 4-6 saat xüsusi
örtükdə, mükəlləfdən tələb olunan
qaydada zinət yerlərini (boyun, boğaz, saç, qol, ayaq, və
s.) gizlətməsi də müşkül məsələdir.
Təbii ki, uşaq uşaqlığını məktəbdə
də edir. Deməli, şagirdlərini vahid xüsusi geyimdə
məktəbdə olması məktəb nizamnaməsinin Quran
hikmətindən uzaqlaşmasına dəlalət etmir.
Göründüyü kimi, həm dövlət təhsil
sisteminin dünyəviliyi, həm də yuxarıda göstərilən
arqumentlər Təhsil Nazirliyinin 2011-2012-ci tədris illərindən
vahid məktəbli formasına keçməsinə mane olmur.
Bəndənin vicdanı həm də
onun hicabıdır
"Nur
Allahın hicabıdır" Peyğəmbər(ə) kəlamıdır.
Allah məhz bu hicab vasitəsilə kainatı yaradıb; Yer və
göy sakinlərinə haqq yolu göstərib; Peyğəmbərlərə
və mömin bəndələrinə nur bəxş edib.
Heç yerdə yox, yalnız mömin bəndəsinin qəlbində
qərar tutan Allahı lə-məkan edən də, həmin
hicabdır. Bəndənin mütləq hicabı isə onun
namus qalxanı ilə heyvani nəfsini məğlub edən
vicdanıdır. "Şərafətli və qeyrətli
insan heç vaxt zina etməz" (Həz.Əli). Bu
baxımdan, İslamda ailə və nəslin
saflığı keşiyində dayanan namusun həmin ailə
və nəslin yaranmasına səbəb olan eşq və məhəbbətdən
üstün tutulması heç də təsadüfi deyil. Deməli,
bəndənin göz, əl, qulaq, ayaq və digər üzvlərilə
edə biləcəyi zinaları bilən də
vicdanıdır. Allahın dəlili olan vicdan...
Öz
vicdanının səsinə qulaq asan namuslu hər bir kəs,
zaman və əsrin gətirdiyi tərəddüdlərə rəğmən
maddi örtük, çarşab və hicabda olmasa belə, mənən
o, hicabdadır. Belə izzətli insanları yersiz
qınağa çəkmək və onlara həqarətlə
baxmaq əsla yolverilməzdir. Unutmamalı ki, humanist din olan
İslam məcburedici din olmadığı kimi, belə
insanlar içərisində saleh əməl sahibləri də
kifayət qədərdir.
Digər
tərəfdən, kim zəmanət verə bilər ki,
İslami geyimdə olan qadınlar arasında ərinin izzət
və şərəfini, özünün ləyaqətini digər
şərəfsizə qurban edənlər yox dərəcəsindədir?
Bax, bunları bilən Allah, bir də hərənin öz
hicabı olan vicdanıdır. Bir sözlə, hərə
öz əməlinin girovudur və hərə öz əməlinə
görə cavab verəcəkdir.
Vaqif Cəliloğlu
Bakı xəbər.-2011.- 17
yanvar.- S. 12.