Qaytarılmayan borc-övlad borcu
Dişi və erkək
quşlar Allah sevgisilə sevişməzdən öncə həmin
sevginin nəticəsinin - balalarının taleyi barədə
tədbir görürlər. Belə ki, yumurta qoymazdan öncə
min bir zəhmətlə "ev tikən" (yuva quran), sonra
yumurtalarını ora qoyan və nəhayət yumurtadan
çıxan balalarını yedizdirmək, öz canları
bahasına onları qorumaq, pərvazlandırmaq həmin
valideynlərin ağlagəlməz fədakarlığının
nəticəsidir.
Lakin bu fədakarlıq
heç də həmin quşların öz xoşuna
gördüyü iş deyil. Burada əsas məsələ həmin
sevgi və ondan alınan cismani ləzzətin sonrakı məsuliyyətinin,
cavabdehliyin ilahi bir diqtə ilə icra edilməsidir. Bu ilahi
durum və məsuliyyət hissi heyvanlar aləmi
üçün də belədir... Hal belə ikən, heyvan və
quşlardan fərqli olan ağıl sahibi insan başqa cür
hərəkət edə bilərmi? Əsla yox! Çünki
sevmək, izdivacda olmaq və nəticədə öz təsdiqini
(övladlarını) dünyaya gətirmək bəndə
yaratması yox, Allah istəyi və Allah yaratmasıdır. O
ki qaldı Məbuddan (Allahdan) sonra itaət ediləsi ikinci
varlıq olan valideynə, fəqət o, Allah ilə dünyaya
gələn övladlar arasında bir vasitə, vəsilə və
səbəbkardan başqa bir şey deyil.
Verilmədən istənilmir
"Əvvəl
verilir, sonra istənilir" ilahi bir düsturdur. Bu postulata əsasən,
valideynə fitratdan verilən şəhvət və onunla
bağlı müqəddəs hisslər ülvi ləzzətlərlə
müşahidə olunur. Və izdivaca girənlər
də çox gözəl dərk edirlər ki,
qısamüddətli bu ləzzət və keflərin
arxasında ananın hamiləliyi və yuxusuz gecələri,
atanın isə "mən bu gün çörəyi necə
qazanacam" problemi durur. Başqa sözlə,
izdivaca səbəb şəhvət hissidirsə, həmin
izdivacdan əmələ gələn övlad da nəticədir.
Və Rəbb də məhz bundan sonra verdiyinin nəticəsini
(övladı) boya-başa çatdırıb ərsəyə
yetirməyi valideyndən bir borc kimi tələb edir. Və
bəndə Rəbb iradəsilə bu keçici, ani ləzzətin
"fəsadını" başa düşsə də, fəqət
o, nəinki bu "əzaba" məmuniyyətlə
qatlaşır, hətta həmin "əzab" uğrunda
canını belə fəda verməyə hazır olur. Çünki o, Rəbbinin dəlili olan vicdanı ilə
bilir ki, "Yer üzündə uşaq qığıltısından
təntənəli himn yoxdur" (V.Hüqo, v.e.1885).
Göründüyü
kimi, Adəm(ə)-dən sonrakı bəşər
övladını palçıqdan yox, atanın belindən,
ananın rəhmindən yaratmaqla məhəbbət və
sevgini həm də konkret bioloji varlıq (qohumluq) müstəvisinə
çevirmək, Rəbb hikmətinin bariz nümunələrindən
biridir. Elə Rəbb ilə doğulan körpə
arasında vasitəçi rolunu daşıyan valideynin öz ətindən,
qanından dünyaya gələn övladına məhəbbəti
də, bununla izah edilir. Necə deyərlər,
övladın səndən yaradılmış sən
özünsən.
Valideynin
övlad üzərində haqqı
Övladın
valideyn üzərində haqqını önə çəkən
İslam, valideynin övlad üzərində haqqını da
Allahdan sonra ikinci fərz hesab edir. Hələ
İslamın çətin Məkkə dövründə
nazil olan ayədə buyrulur: "(Ya Rəsulum!) De ki: "Gəlin
Allahın sizə nələri haram etdiyini deyim: Ona heç
bir şərik qoşmayın, ata-anaya yaxşılıq edin,
kasıblıq üzündən uşaqlarınızı
öldürməyin. Sizin də, onların da ruzisini Biz
veririk... Yetimin malına... yaxın düşməyin.
Ölçüdə və çəkidə
düz olun. Biz heç kəsi gücü
çatdığından artıq bir işə vadar etmərik.
Ədalətli olun. Allah
qarşısında əhdi (dini vəzifə və
andlarınızı) yerinə yetirin" (Ənam 151-152).
Ayədən göründüyü kimi, Allah
övladın valideynə yaxşı münasibətini
Özündən sonra ən vacib əməl hesab edir. Bu baxımdan, Quranda övladın dini vəzifələrinin,
o cümlədən, hətta bəndənin meracı və
dinin sütunu sayılan namazın valideynə
yaxşılıqdan sonra təsbit edilməsi heç də təsadüfi
deyil. "Biz insana ata-anasına
yaxşılıq etməyi tövsiyə etdik. Anası onu (bətnində) çox zəif bir halda
daşımışdı. (Biz insana buyurduq): "Mənə
və ata-anana şükr et. Axır
dönüş Mənədir! Atan-anan bilmədiyin
bir şeyi Mənə şərik qoşmağına cəhd
göstərsələr, (bu işdə) onlara itaət etmə.
(Qalan) dünya işlərində onlarla gözəl
davran" (Loğman 14-15). Bu ayədə
övladın valideynə hansı müstəsna halda itaət
etməməsinin sərhədi göstərilib. Kəlamdakı "Mənə şərik
qoşmağına cəhd göstərsələr, onlara itaət
etmə" ifadəsi, heç də o demək deyil ki,
övlad belə valideynə etinasız olmalıdır.
Bunu növbəti ayə sübut edir: "O zaman ki, o
(İbrahim), öz atasına və tayfasına demişdi:
"Nəyə ibadət edirsiniz?" Onlar: "Bütlərə
ibadət edir və onlara tapınmaqda davam edirik!"-deyə
cavab vermişdilər... İbrahim demişdi: "Aləmlərin
Rəbbi istisna olmaqla, onlar (bütlər) mənim düşmənimdir.
Ey Rəbbim! Atamı bağışla! Şübhəsiz
ki, o, (Haqq yolu) azanlardan oldu!" (Ənbiya 70, 71, 75, 77,
86).
Göründüyü
kimi, atasının bütlərə sitayişini görən
İbrahim(ə) - Allahın seçib bəyəndiyi
Peyğəmbər-ondan üz döndərmədi. Əksinə, Allahdan atası üçün əfv
dilədi və oğulluq borcunu yerinə yetirdi. Qiyamətə
qədər öz aktuallığını itirməyən həmişəcavan
Quran, bu ayənin nazil olmasından 1400 il keçməsinə
baxmayaraq, İslam düşmənlərinə cavab verir ki, o,
humanist, tolerant bir dindir. Zorakılığı,
zülmü rədd edən İslam təbil vurub bəyan edir
ki, hətta ailə daxilində müxtəlif inanclı
insanların qarşılıqlı hörmət və
sayğı ilə yaşaması mümkündür.
"Ailədə
hər kəs öz yerini bilsə, darısqallıq olmaz"
(B.Vahabzadə)
Ailə Rəbb
istəyilə yaranan mükəmməl bir əsərdir.
Bu əsərin gözəlliyi onun mənəvi
təmizliyindədir. İslam ailəsinin
mehriban və firavan yaşamasının təməlini isə
ailə üzvlərinin bir-birinə olan məhəbbəti
müəyyənləşdirir. Atanın
başçı, ananın isə idarəçilik məqamını
gözlədiyi ailələrdə bir qayda olaraq, cəmiyyətin
saf üzvləri yetişdirilir. Adətən
belə ailələrdə hər kəs öz yerini çox
gözəl bilir. Valideyn-övlad münasibətlərinə
həsr olunan "Qəvaid" kitabında müəllif (mərhum
Şəhidi Əvvəl) yazır: "Valideynlərin
hüquq və ixtiyarlarının ən mühümləri
aşağıdakılardır:
1. Onlara tabe olmaq
övladlara hər bir işdə, hətta (vacib
olub-olmaması) şübhəli olduqda belə vacibdir. Çünki belə hallarda ehtiyat etmək müstəhəb,
valideynə itaət etmək isə vacibdir.
2. Valideyn namazın fəzilətli
vaxtlarında övladından bir şey istəsə, övlad
namazı təxirə salaraq, onun əmrinə itaət etməlidir.
Çünki namazı ilk vaxtda qılmaq
müstəhəb, valideynə itaət etmək isə vacibdir
və vacib hər bir müstəhəb işdən müqəddəmdir
(əvvəldir).
3. Övladın camaat
namazında iştirak etməsi, bu namazın bütün qeyd
olunan savabları ilə belə, valideynin
narazılığına səbəb olarsa, övlad namazı
camaatla qılmamalıdır.
4. Övlad
müstəhəb namaz qılarkən valideyn onu
çağırarsa, övlad namazı pozub ona cavab verməlidir".
Əlbəttə,
valideyn-övlad münasibətlərinin bəzi məqamlarına
toxunan bu müddəalar övladını atan məsuliyyətsiz
valideynlərin hüququ ola bilməz. Bu ixtiyar və tələblər bir körpənin
göz yaşını dünyaya dəyişməyən
valideynlər üçündür.
Valideynə
yaxşılıq etməyin faydaları
Valideynlərə
yaxşılıq etmək, onların fədakarlığı
müqabilində maddi-mənəvi ehsanlarda bulunmaq
İslamın əsas şərtlərindən biridir. İslama görə, Allahın
razılığı və qəzəbi valideynin
razılığı və qəzəbilə
bağlıdır. Valideyn övladından
razı qalarsa, Allah da həmin övladdan razı qalar. Quran
və Peyğəmbər(ə) kəlamlarından
aydın olur ki, valideynlərə ehsan və
yaxşılıq etmək axirət savabı və Rəbb
razılığı qazanmaqdan əlavə, övladı digər
fəzilətlərə də qovuşdurur. Peyğəmbər(ə)
buyurub: "Başında behişt sevdası varsa, ata-anana
yaxşılıq et; Cəhənnəm oduna nifrət edir və
oraya girmək istəmirsənsə, valideynə əzab-əziyyət
verməkdən uzaq ol". Valideynə
yaxşılıq etməyin xeyirli nəticələrindən
biri də, canvermənin asan olmasıdır. Deməli, övladlıq borcunu layiqincə yerinə
yetirənlər, hamının dadacağı ölüm
şərbətini yüngül içəcəklər.
Valideynə hörmət və itaət, həm
də günahların bağışlanmasına səbəb
olur. Bir nəfər həz.Peyğəmbərə dedi:
"Elə bir günah yoxdur ki, onu etməyim. Mənim
üçün bir yol, tövbə qapısı varmı ki,
bu günahlar yox olsun?" Peyğəmbər(ə)
soruşdu: "Atan-anan sağdırmı?" O dedi: "Atam
sağdır". Həzrət buyurdu: "Get atana
yaxşılıq et". Həmin kişi
gedərkən Peyğəmbər(ə)
dedi: "Kaş onun anası da sağ olaydı!" Kəlamın
hikmətinə görə, həmin şəxsin anası da
sağ olsaydı, onun günahları daha tez və asan bağışlanardı...
İslam hesab edir ki, övladın valideynin
qulluğunda durması, onun həm ömrünün uzun, həm
də ruzisinin bol olmasına bir vəsilədir. Bu barədə
bəşəriyyətin iftixar Tablosu buyurub: "Hər kəs
ömrünün uzun, ruzisinin bol olmasını istəyirsə,
ata-anasına yaxşılıq etsin. Çünki,
valideynə yaxşılıq və xidmət, Allaha ibadət
etmək və Ona tabe olmaq deməkdir".
"Uf!"-deməyək
"(Ya
Peyğəmbərim!) Rəbbin yalnız
Ona ibadət etməyi və valideynlərə
yaxşılıq etməyi buyurub. Onların
biri və ya hər ikisi sənin yanında (yaşayıb)
qocalığın ən düşgün çağına
yetərsə, onlara: "Uf!" - belə
demə, üstlərinə qışqırıb acı
söz söyləmə. Onlarla xoş
danış. Onların hər ikisinə acıyaraq, mərhəmət
qanadının altına alıb: "Pərvərdigara! Onlar
məni körpəliyimdən (nəvazişlə) tərbiyə
edib bəslədikləri kimi, Sən də onlara rəhm et!" - de" (İsra 23,24).
Bu ayə əsrin gətirdiyi şübhə və
tərəddütlər içərisində
"atalar-oğullar" probleminin həllini göstərən
ilahi bir kəlamdır. Ayə həm də,
vətənpərvərlik hissini itirərək öz vətəninin,
xalqının mənafeyi ilə maraqlanmayan, milli kökə və
İslami dəyərlərə yad olan, milli mədəniyyətə
xor baxan cavanlar - kosmopolitlər üçün bir tövsiyyədir.
Çağdaş
dünyada qocalar evlərinin mövcudluğu bu problemin
varlığından xəbər vermirmi?!.
Çox təəssüflə qeyd edilməlidir
ki, həmin qocalar evində əksərən "biz də
Allahı sevirik"-deyən imkanlı övladların
valideynləri yaşayır. Təbii ki, həmin
övladlar öz övladlarını valideynləri onları
sevdiyi qədər sevirlər. Lakin "biz
də Allahı sevirik" - deyənlər unudurlar ki, onlar tərəfindən
qoyulan bu "ənənə" çox keçmədən
elə onların özünə tətbiq ediləcəkdir və
edilir də. Məsələyə
İncil hikmətindən baxılarsa, belə
"övladlar" əslində həm də
riyakardırlar. Çünki o kəs ki, mən
Allahı sevirəm deyir, lakin valideynlərinə ehtiram
göstərmir, bilin ki, o, riyakarın biridir. Zira gördüyü valideynini sevməyən,
görmədiyi Allahı sevə bilməz.
Elə isə,
Allahı riyakarcasına yox, həqiqi sevmək
üçün ailə və millətimizin diriliyi və
dirriyi, nuru və bərəkəti olan valideynlərimizə
"Uf!" - deməmək arzusu ilə.
Unutmayaq ki,
övlad üçün ən böyük dövlət ata və
ananın sağlığında hörmətini saxlamaq,
onların vəfatından sonra isə saleh əməllə
ruhlarını şad etməkdir.
Vaqif Cəliloğlu
Bakı xəbər.- 2012.- 23 aprel.- S. 15.