Türkdilli xalqların Novruz ənənələri:
oxşarlıqlar və fərqli cəhətlər
"Qara"
qış yurdumuza tufanla, boz-bulanlıq çovğunla,
qar-boranla gəldi, yellərin, sellərin ağuşunda da
geriyə, gəldiyi dağlara qayıtdı. Yazın həlim
nəfəsi qışı didərgin saldı təbiətdən.
Torpağa, havaya, suya yeni ruh gətirdi bahar. Qırıldı
durna gözlü bulaqların buzu, açıldı
gözü çeşmələrin.
Yazın gəlişi yalnız
torpağı, daşı canlandırmır, insanların
ümidlərini də göyərdir. Kiçik çillə
çıxar-çıxmaz, insanlar Yeni Günü-Novruzu
qarşılamağa hazırlaşır. Baharın gəlişi
təbiətə can verir, torpaq əkinə
hazırlaşır, toxum torpağa qovuşacağı
günün həsrətini çəkir...
Azərbaycan türkləri hələ
əski zamanlardan yazın gəlişini böyük təntənə
ilə qarşılayıb, baharın qədəmlərinə
gül-çiçək, şirniyyat, noğul-nabat səpiblər.
Elliklə tonqallar yandırıblar. Lopalara od vurub
yollarını işıqlandırıblar bu əziz
günün. Deyərdik ki, xalqımız Novruz bayramı qədər
heç bir bayramı belə coşğu ilə qeyd etmir. Bu
da onunla bağlıdır ki, Novruz bayramı biz türklərə
aiddir. Tarixi mənbələrdə fikrimizi təsdiq edən
yüzlərlə fakt öz əksini tapıb...
Sovet dövrünün
qadağalarına baxmayaraq, Azərbaycan türkləri Novruzu həmişə
keçirib. Respublikamız ikinci dəfə müstəqillik əldə
etdikdən sonra isə milli bayramımız rəsmi dövlət
səviyyəsində keçirilir. Bu bayrama xas olan
bütün ayinlər, adətlər icra olunur.
Qayıdaq Novruz ənənələrinə.
Novruza qədər dörd çərşənbə qeyd
edilir. Əslində, "Novruz çərşənbələri"
adlanan çərşənbələrin sayı dörd yox,
yeddidir. Sadəcə olaraq, onların dörd sonuncusu əsas
çərşənbələr sayılır. Əsas
çərşənbələrə qədərki
üç çərşənbə el arasında
"oğru çərşənbələr"("oğru
üskülər") adlanır və kiçik çilləyə
düşür. İnama
görə, oğru çərşənbələrdə
yazın
nəfəsi oğrunca yer
üzünə, suya, torpağa,
ağaclara toxunub geri qayıdır, bu minvalla, yaxın zamanlarda gəlib
çıxacağına işarə etmiş
olur. Oğru çərşənbələrdən
sonra başlayan əsas
çərşənbələr "doğru
çərşənbələr" adı ilə
tanınır.
Doğru
çərşənbələrin el
arasında çeşidli adları var. Bu sıradan olan birinci
çərşənbə "Əzəl çərşənbə"dir.
"Əzəl çərşənbə"yə Azərbaycanın
müxtəlif bölgələrində "Sular
novruzu" və "Yalan
çərşənbə" də deyilir.
İkinci çərşənbə
"Müjdəverən", "Muştuluqçu",
"Külə", "Kul", "Xəbərçi"
adları ilə tanınır. Üçüncü
"Gül çərşənbə"dir.
Bu çərşənbədə rəhmətə
gedənlərin ruhu xatırlanıb qəbir
üstünə gedildiyindən ona "Ölü çərşənbəsi" və
ya "Ata-baba günü" də deyilir.
Sonuncu ən təmtəraqlı, təntənəli
qeyd olunan "Axır
çərşənbə"dir. Azərbaycan xalqı ilə
yanaşı, digər türkdilli xalqlar da müxtəlif adlar altında Novruz bayramını
təntənə ilə keçirir. Bu bayramın tarixinə nəzər salsaq görərik ki, türk xalqları Novruzu Zərdüştlükdən
də əvvəl qeyd edib.
Sonrakı mərhələdə bura atəşpərəstliyin
müəyyən elementləri daxil edilib. Tanınmış folklorşünas,
professor Məhərrəm
Qasımlının tədqiqatlarında yer
alan məlumatlara görə, oda Novruz mərasimindəki
yanaşma ilə atəşpərəstlik
dini - Zərdüşt sisteminin
yanaşması arasında kəskin fərq var:
" Atəşpərəstlər öz nəfəslərinin belə od-atəşə
toxunmasını yasaq saydığı halda, Novruz mərasimində
od-tonqal üstündən atılan mərasim
iştirakçıları: "ağrım-acım tökülsün, bu odda yansın" - mövqeyindən
çıxış edir, öz
çillələrini, ağırlıqlarını, dərd-bəlalarını
odun üstünə töküb
orada yandırmaq istəyirlər. Deməli,
Novruz mərasimindəki od
ünsürü "Avesta"
və atəşpərəstliklə bağlı deyil. Bu, odu
- atəşi - işığı - günəşi xilaskar sayan, onun həyatı, yaşayışı
ağrı-acıdan, müşküldən,
sıxıntıdan qurtaran bir magik qüvvə olduğunu qəbul edən əski türk mifoloji
inancıdır".
Novruzun ümumtürk törəni olması bəzi mənbələrdə
açıq şəkildə göstərilib. Tədqiqatçıların verdiyi
bilgiyə görə, Novruz şumerlərdə,
qutti və lullibilərdə, manna və madlarda, zərdüştilikdə,
oğuzlarda, hunlarda, altaylarda, göytürklərdə, uyğurlarda, həmçinin onların bugünkü varisləri olan
Azərbaycan, Kərkük, Türkiyə, Orta
Asiya, Doğu Türkistan, Sibir, Altay, Batı Trakya, Balkan türklərinin min
illərdən bəri keçirdiyi bahar bayramıdır. Bu
bayramın adlarını xatırlatdığımız türkdilli xalqlar tərəfindən
eyni tarixdə keçirilməsi onun həqiqətən də bir
türk milli
bayramı olduğunu təsdiqləməkdədir.
Mərhum şərqşünas alimimiz Aida İmanquliyeva
türk xalqlarının keçirdiyi
Novruz bayramını məzmun
baxımından şərti olaraq Mərkəzi
Asiya, Ön Asiya və Şərqi Avropa
olmaqla üç qismə
bölür.
Mərkəzi Asiyaya
Qazaxıstan, Sibir, Altay
və Şimal-Qərbi Çin türkləri
- uyğurlar daxildir. Bu ərazidə əhali sözügedən bayramda kənd-kənd, oba-oba
göy çəmənliklərdə, çay kənarında toplaşır,
çalıb-oynayır. Qaranlıq düşdükdən sonra tonqallar qalanır və
üzərindən hoppanırlar. Bu
günlərdə aşıqlar xalq
qarşısında çıxışlar edir,
Novruz mahnıları, "Ərgənəkon",
"Manas" və başqa
dastanlardan parçalar
oxuyurlar.
Ön Asiya dedikdə isə, alim
ora şərti olaraq
Şərqi Anadolunu, Zaqafqaziyanı, cənubi
Azərbaycanı və Özbəkistanı daxil
edib.
Ön Asiya və Şərqi Avropa
ərazisinə daxil olan
türklər - qaqauzlar, Krım,
Bolqarıstan, Yuqoslaviya, Kipr
türkləri və başqaları Bahar
bayramını müxtəlif şənliklər keçirməklə
qarşılayır.
Azərbaycan xalqı hər il bu bayramı martın
21-i ilə 23-ü arası müxtəlif mərasimlərlə
keçirir. Süfrənin bəzəyi olan səməni yazın simvolu
kimi əvvəlcədən göyərdilir.
Hər evdə şəkərbura, paxlava,
qoğal, fəsəli, qatlama
kimi şirniyyatlar bişirilir, şirni
xonçası bəzədilir. Yeri gəlmişkən,
lap qədim çağlarda
qız-gəlin xonçaya aid tapmacalar da deyərmiş. Onlardan birini xatırlatmaq yerinə düşərdi.
Dolu olar yelini,
Bəzəyərlər gəlini...
Noğul-nabata batıb
Yana edin telini
Bəzəyərlər
gəlini...
Bu bayramda
küsülülər barışır,
qohum-qonşular bir-birinə
qonaq gedir. Bu gün məxsusi
olaraq qulaq falına çıxan hər kəs sevindirici xəbər eşitmək arzusunda olur. "Kosa-kosa"
oyunu, keçəlin məzəli əhvalatları
bayrama xüsusi rəng qatır. Başqa türkdilli xalqların da bu bayramı
hansı formada keçirməsinə nəzər
salmaq istəyirik.
Görək, oxşar və
fərqli cəhətlərimiz
hansılardır?
Əvvəlcədən onu bildirək
ki, bizdən başqa müasir türk xalqlarının heç birinin Novruz adətində, üç oğru, dörd doğru çərşənbə mövcud
deyil. Araşdırmalarımız zamanı biz onlara
heç bir formada rast gəlmədik.
Bəlkə də, bu çərşənbələr başqa adlarla da olsa, nə
vaxtsa onlarda da olub. Sadəcə,
müxtəlif təsirlərə
məruz qalaraq sıradan çıxıb.
Məlumdur ki, müəyyən
ictimai-siyasi, dini təsirlər milli bayramlara və adət-ənənələrə sirayət edə bilir. Bu da
hansısa vacib atributun, adətin qopması ilə nəticələnir. Bu təbiidir.
Türkiyənin Cənub Şərqi
Anadolu bölgəsində
Qaziantep və onun ətrafında 22 mart gününə "Sultan Novruz"
adı verilib. Bu bölgədə, eləcə də Qarsda, Azərbaycanda olduğu kimi, qapı pusma, "baca-baca" adətləri
indiyə qədər
də yaşamaqdadır.
Məlumatlara görə, Azərbaycandan
fərqli olaraq, Qırğızıstanda Novruzda
tonqal qalamırlar, amma evin, həyətin
odla pak edilməsi adəti var. Qırğızlar bunu qədim türk şamanlarından qalma ənənə sayır.
Onlar "Alas-alas, hər
bəladan xilas" - deməklə, öz həyətlərini atəşlə
pis ruhlardan təmizləyirlər. Darı yarmasından
"Nouruz köcö"
adlı bayram yeməyi hazırlanır.
Qırğız süfrəsində məxsusi olaraq Novruzda quzu ətindən
və əriştəyə
oxşar nemətdən
hazırlanmış beşbarmaq
da olur. Bu şirniyyat əllə
yeyildiyi üçün
belə adlanır.
Türkmənistanda isə Azərbaycandakı
kimi bayrama bir neçə gün qalmış qadınlar təmizlik işinə başlayır.
Türkmən çörəyi, plovu və müxtəlif
şirniyyatlar hazırlanır.
Səməni Novruzun xüsusi
yeməyi sayılır.
Bir neçə ailə bir araya
gəlib, böyük
bir qazanda buğda, un və
şəkərdən səməni
bişirir. Bayrama bir gün qalmış bişirilən
bu yemək 21 martda süfrələri bəzəyir. Bir sıra
bayram atributlarına,
o cümlədən də
səməniyə münasibətimiz
fərqlənmir. Azərbaycanda da bayram bitdikdən
sonra səməni halvası bişirilir.
Qazaxıstanda Novruz adətləri
bizdən xeyli fərqlənir. Məlumatlara
görə, onlar, bir qayda olaraq,
evlərin divarlarına,
müxtəlif əşyalar
üzərinə gil qablar atıb sındırırlar.
Bu adət köhnə
ilin pisliklərindən,
xəstəliklərindən yeni ildə uzaq olmaq məqsədi
daşıyır. Qazaxlar da
tonqal üzərindən
atlanır. "Novruz köcü", Novruz şorbası və ya "lapa" adlı yeməklər bişirilib
qonşulara paylanır.
Deyərdik ki, bayram Azərbaycandakı kimi Özbəkistanda da bir neçə günlük şənlik
keçirməklə qeyd
edilir. Özbəkistanın Səmərqənd, Buxara, Əndican şəhərlərində Novruza
həsr edilmiş şənliklər bir həftəyə qədər
davam edir. Özbəklərin bişirdiyi xüsusi
yeməklərdən ən
əsası məşhur
özbək plovu, samsa və sümələkdir.
S hərfi ilə
başlayan sünbül,
səbzi, sirkə, iydə (sancid) kimi 7 nemət süfrəyə düzülür.
Bu da qədim
türk inancı ilə bağlıdır.
Azərbaycanda da bayram gecəsi süfrəyə
"S" hərfilə başlanan
7 nemət düzülür.
Təbii
ki, bu sıraya
soğan və sarımsaq aid edilmir.
Özbəklər bayramda güləş
və at yarışları
da təşkil edir. Lakin onlarda diqqət
çəkən bir məqam var ki, ona nə
bizdə, nə başqa türk xalqlarının Novruz adətində rast gəlinir. Novruz günü bir-birini qucaqlamaq və danışmağa başlamazdan
əvvəl üç
qaşıq bal yemək ən əski adətlərdəndir.
Mərasimşünasların bildirdiyinə görə,
Altayda da martın 21-də Novruz keçirilir. Amma bu törənlə bizim qeyd etdiyimiz
bayram arasında fərqlər az
deyil. "Cılgayak"
bayramı adı ilə qeyd edilən
bu bayram baharın gəlişi, təbiətin canlanması,
yeni bir ilə qədəm qoyulması üçün
düzənlənir. Altay
türklərinin Novruz
- "Cılgayak" bayramları
həm keçirilmə
ənənəsi, həm
də süfrəyə
gətirilən nemətlərin
çeşidi baxımından
digər türk xalqlarından seçilir.
Belə ki, süfrəyə bal qatılmış qatıq,
dondurulmuş və qurudulmuş ət, qoyun və mal dırnağından yeməklər
təqdim edilir. Göy Tanrı dini ənənələrinin yaşadığı
Saxa-Yakutiyada Saxa türkləri Isıah Bayramını yazın gəlişi və ilin bərəkətli olması üçün
Tanrıya şükranlıq
bayramı kimi keçirir. Şənliyin keçiriləcəyi əraziyə
yarım ay qabaqdan ağaclar əkilir. Şaman yerə qımız səpir, dualar edir. Bu, keçmiş
ildə olan pisliklərin qovulması, yeni ildə isə ancaq gözəl günlərin
olacağına inam anlamı daşıyır.
Gənc qız və oğlanlar ürəyində
arzu tutur, əkilmiş ağaca bir parça əski-lent bağlayır.
Zərdüşt Qeyridininin tam formalaşmasından
Türk xalqlarının
ana bayramı olan Novruz əbədi
həyat mahiyyəti daşıyır. Dünyanın yaranış çağında
biz türkləri qaranlıqdan
işığa, çillədən
çıxarıb günəşə,
bahara qovuşdurub.
Yaranış və törəniş tariximizdən
başlayır Novruzumuz-Yeni
Günümüz!...
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər.- 2012.- 22 fevral.-
S.11.