Türkiyənin ATƏT-in Minsk Qrupundakı ilk təmsilçisi
Qarabağ sülh
prosesinə aid maraqlı arxiv
faktları açdı
Türkiyə Xarici
İşlər Nazirliyinin Qafqaz və Orta Asiya idarəsi rəisinin
keçmiş müavini, istefada olan səfir Candan Azər
APA-ya müsahibə verib.
- Azərbaycanın
müstəqilliyinin Türkiyə tərəfindən
tanınması prosesində Siz də yaxından iştirak
etmisiniz. 20 ildən sonra o günləri xatırlayarkən nə
demək istərdiniz?
- Azərbaycan müstəqilliyini
elan edəndə mən xarici işlər nazirinin baş
müşaviri idim. Azərbaycandan tanınmaq üçün
müraciət gəldi, daha sonra Bakıdakı baş
konsulluğumuz tanınma barədə müraciətə Azərbaycanın
notasını da əlavə edərək bizə bildirdi. Bu məsələ
Ankarada ətraflı müzakirə edildi, bəziləri sovet
imperiyasından ayrılan digər dövlətlərin
hamısı ilə birlikdə Azərbaycanın
tanınmasının gərəkli olduğunu dedilər, bəziləri
isə bildirdilər ki, Azərbaycan dərhal
tanınmalıdır. Mərhum xarici işlər naziri Safa
Giray mənim fikrimi də soruşdu, mən bəyan etdim ki, Azərbaycanın
dərhal tanınması yaxşı olar. Safa bəy o vaxt
baş nazir olan Məsud Yılmaza fikrini bu şəkildə
bildirdi, Məsud bəy də qəbul etdi. Biz 1991-ci il
noyabrın 8-də Azərbaycanın müstəqilliyini
tanıyan ilk ölkə olduq, mətbuat konfransı keçirərək
bunu bütün dünyaya elan etdik. Tanınmanın rəsmiləşməsindən
sonra Bakıdakı baş konsulluğumuz səfirlik oldu.
İlk baş konsulumuz və səfirimiz Altan Karamanoğlunun
rolunu da qeyd etmək lazımdır. Bakıda yaxşı
işlər gördü.
- Müstəqilliyin
elan edilməsi və tanınma prosesində Azərbaycanın ən
böyük problemi torpaqlarımızın ermənilər tərəfindən
işğalı və müharibə idi. Tanınmadan əvvəl
və sonra Türkiyənin bir çox sahədə
yardımı vardı. O yardımlarla bağlı nələri
xatırlayırsınız?
- Türkiyə ilə
Azərbaycan bir-birindən fərqli ölkələr deyil. Rəhmətlik
Heydər Əliyevin bir sözü var, "bir millət, iki
dövlət". Çox doğru bir sözdür. Azərbaycana
necə yardım edə bilərdik? Birbaşa silahlı
yardım beynəlxalq hüquq baxımından mümkün
deyildi, ancaq ordu quruculuğu üçün hərbi
müşavirlər göndərərək Azərbaycan gənclərinə
təlim verdik, gəncləri hərbi təhsilə cəlb
etdik. Diplomatik sahədə isə Azərbaycanın hücuma
məruz qalmış bir ölkə olduğunu dünyaya
çatdırmağa çalışdıq. Çünki
ermənilər çox geniş təbliğat
aparmışdı. 1988-ci ildəki zəlzələdən bəri
ermənilər dünyadakı məzlum və fağır
imiclərini daha da gücləndirdilər. Bunun doğru
olmadığını, Azərbaycanın hücuma məruz
qalmış tərəf olduğunu dünyaya
çatdırmaq üçün gecə-gündüz
çalışdıq. Məsələn, ABŞ Konqresinin
907 saylı "Freedom Support Act" sənədində Azərbaycan
hücuma məruz qalan yox, hücum edən dövlət kimi
göstərilirdi. Bunun dəyişdirilməsi
üçün 3-5 il mübarizə apardıq. Dəmirəlin
Klintonla olan isti münasibəti sayəsində bunu dəyişdirə
bildik. Azərbaycanda çoxlu neft ehtiyatı olmasının
ortaya çıxmasının da önəmli rolu oldu. Neft bir
çox şeyi dəyişdirə bilən faktordur. O vaxt Azərbaycana
qarşı hücumların dayandırılması
üçün ATƏT-in təsirli rol oynaya biləcəyinə
inandıq. ATƏT vasitəsilə hansı işləri
görə biləcəyimizi araşdırdıq...
- Oraya gələcəyik.
Deyəsən, 90-cı illərin əvvəlində XİN-də
Qafqaz idarəsini yaratdınız.
- Mən XİN-in
müvafiq idarəsində Cənubi Qafqaz üzrə baş
direktor müavinliyini yaratdım. Cənubi Qafqazın 3 ölkəsi
mənim maraq dairəmdə idi.
- ATƏT-də
qalmışdıq...
- Dediyim kimi, problemin həllinə
beynəlxalq arenada dəstək tapmaq üçün ATƏT-ə
üz tutduq, ATƏT-in bu məsələ ilə məşğul
ola biləcəyinə dair müsbət atmosfer gördük. Əslində
ATƏT-in yaradılmasındakı məqsədlərdən
biri də bu idi: lokal konfliktlərin həllinə kömək
etmək. 24 mart 1992-də Helsinkidə ATƏT-in Nazirlər
Şurasının xüsusi iclası keçirildi. O
toplantıda mən də iştirak edirdim. Orada Dağlıq
Qarabağ probleminin həlli üçün yaradılan qrupa
Azərbaycan, Ermənistan, ATƏT-in "troyka" sistemini təşkil
edən ölkələr - əvvəlki sədr, indiki sədr,
növbəti sədr - o vaxtkı adı ilə
Çexoslovakiya, Almaniya, İsveç ("troyka"nı təşkil
edən ölkələr), növbəti toplantı Minskdə
keçiriləcəyinə görə Belarus, eyni zamanda
Fransa, İtaliya, Rusiya, Türkiyə və ABŞ daxil oldu.
Dağlıq Qarabağın hər iki icmasının
nümayəndələrinin də toplantılarda iştirak edərək
fikir bildirmələri razılaşdırıldı. Minsk
Qrupunun hazırlıq toplantısından sonra ilk sədrliyi
İtaliyaya verdilər. Hazırlıq toplantılarının
da Romada başlaması qərarlaşdırıldı. Minsk
Qrupunun əsas məqsədi Dağlıq Qarabağın
statusunun müəyyənləşdirlməsindən ibarət
olsa da, biz heç bir toplantıda bu məsələni
müzakirə edə bilmədik. İlk 3-5 toplantı
Dağlıq Qarabağ ermənilərinin toplantılarda
birbaşa tərəf kimi iştirak edib-etməyəcəyinə
dair mübahisələrlə keçdi. Təbii ki,
Azırbaycanla Türkiyə buna qəti şəkildə
qarşı çıxdı. O biri ölkələrin
çoxu isə deyirdi ki, Qarabağ erməniləri buraya qədər
gəlib, onlar da iştirak etsin. Biz bunu qəti şəkildə
rədd edirdik. Çünki Dağlıq Qarabağın erməni
icması toplantılarda bir dövlət kimi iştirak etsəydi,
bu onları bir növ tanımaq mənasını
daşıyacaqdı, onları dövlət durumuna gətirəcəkdi.
Mən o toplantılarda 2 il iştirak etdim, ancaq heç bir irəliləyişə
nail olunmadı. Bəzi toplantılarda biz bir arpa boyu irəliləyiş
əldə etdik, ancaq irəliləyiş əldə etdiyimiz
toplantıdan sonra Rusiyanın təmsilçisi Kazimirov İrəvana,
oradan da Xankəndinə gedərək əldə edilmiş
razılığı pozdu. Sonrakı illərdə Minsk Qrupu
saydığım ölkələrin iştirakı ilə
toplanmadı. Fransa, Rusiya və ABŞ 3 həmsədr kimi yola
davam etdi. Bu dövlətlər hansı prinsipə görə
həmsədr seçilib? Rusiya bu məsələdə qəti
şəkildə Ermənistanın tərəfindədir.
Fransanın mövqeyi məlumdur. ABŞ-dakı erməni
diasporunun gücünü də hər kəs bilir. Bu 3
dövlət arasında Azərbaycanın
haqqını-hüququnu müdafiə edəcək bir
dövlət varmı? Yoxdur. Bunlarla nəyəsə nail olmaq
olarmı? Olmaz. Bir vaxtlar mərhum Heydər Əliyevlə bu məsələni
müzakirə edərkən o dedi ki, belə bir məsələ
beynəlxalq toplantılarda həll edilməz, sizin Kipr məsələniz
beynəlxalq təşkilatlarda müzakirə edilir, 40 ildən
bəri o məsələ həll edildi ki Qarabağı da həll
etsinlər? Doğru deyirdi. Yaxşı, bu problem necə həll
edilə bilər?
- Mən də onu
soruşacaqdım...
- Bu məsələ
Azərbaycanla Ermənistan arasında birbaşa müzakirə
ilə həll edilə bilər. Mən buna inanıram. Azərbaycan
hər baxımdan güclənir. Hərbi baxımdan da
güclənir. Ermənistan tərəfi bunun fərqinə
varanda müzakirəyə razı olacaq. Burada yeganə problem
Ermənistanı Rusiyanın təzyiqindən xilas edə bilməkdir.
Ermənistan Azərbaycanın güclənməsini görəndə
Azərbaycan bir güllə də atmadan 7 rayonun
işğaldan azad edilməsinə nail ola bilər. Ondan sonra
Dağlıq Qarabağa veriləcək status müzakirə
edilə bilər. Ancaq bu, Minsk Qrupu və ya hər hansı
başqa qrupla olacaq iş deyil. Azərbaycanla Ermənistan
masanın arxasına keçəcək, işğal
edilmiş rayonlar boşaldılacaq, qaçqınlar evlərinə
dönəcək. Ermənistan gəlib bizim
torpaqlarımızı işğal edib, nə haqla? Bura sənin
atanın malıdırmı? Tarixin hansı dönəmində
ora Ermənistan olub? Qarabağ nə vaxt erməni
torpağı olub? Oralarda 2 kilsə var deyə erməni
torpağı olur? Bizim məscidələrin
hamısını dağıtdılar...
- 1993-cü il
martın axırında ermənilər Kəlbəcəri
işğal etdi. Türkiyə buna sərt reaksiya göstərərək
4 aprel 1993-cü ildə Ermənistanla sərhədi
qapatdı. 30 aprel 1993-də Pakistanın sədr olduğu
dönəmdə BMT Təhlükəsizlik Şurası
Dağlıq Qarabağdan kənardakı torpaqların
işğaldan azad edilməsi ilə bağlı qətnamə
qəbul etdi. ATƏT-in də 15 iyun 1993-dən etibarən Kəlbəcərin
işğaldan azad edilməsilə bağlı qərarı
vardı. Ancaq bu qətnamə və qərarların heç
biri yerinə yetirilmədi. Bunların icra edilməməsinin səbəbi
nədir?
- Beynəlxalq təşkilatların
qəbul etdiyi qərarların sanksiya gücü yoxdur. İşğal
altındakı torpaqların dərhal və qeyd-şərtsiz
boşaldılmasına dair qərarlar qəbul edilir, Ermənistan
qulağının üstünə yatıb bunu eşitmir. Bu
qərarların arxasında embarqo, sanksiya gücü
olmalıdır. Kəlbəcər işğal ediləndə
Türkiyə sərhədləri qapadaraq müzakirələri
necə dayandırdı? Başqa ölkələr də bu
cür sanksiyalar tətbiq etsəydi, Ermənistan Kəlbəcəri
azad edərdi.
- 2008-in yayından
etibarən Türkiyə bir təşəbbüslə
çıxış etdi və Ermənistanla münasibətləri
normallaşdırmaq üçün addımlar atdı. Bu təşəbbüsün
zirvə nöqtəsini 10 oktyabr 2009-da Sürixdə imzalanan
protokollar təşkil etdi. O vaxt
atılmış addımların hər hansı nəticəsi
oldumu?
- Başdan ayağa səhv
olan işlərdir. Mən bu barədə kitabımda da
yazdım, Türkiyə TV-lərində də fikirlərimi
dedim. Biz Ermənistanla münasibətləri nə vaxt kəsdik?
Kəlbəcər işğal edilən kimi. Nə dedik? Bu
işğal sona çatana qədər Ermənistanla
münasibət qurulmayacaq. Bu şərtlərimizdə
bir dəyişiklik oldumu?
İşğal eynilə davam
edirmi? Ordakı qaçqınlar səfalətə
tərk edilmiş vəziyyətdədirmi?
Yaxşı, nə dəyişdi ki, Ermənistanla
münasibət yaratmaq üçün
müzakirələrə başlayırıq? Hələ
bir də bunu İsveçrədə
və İsveçrənin vasitəçiliyi ilə edirik. İsveçrə "erməni
soyqırım olmayıb" - deyənləri cəzalandıran
bir ölkədir. 1992-də Türkiyənin
Ermənistanla diplomatik münasibətlər
yaratmasına dair müzakirələr gedirdi və o müzakirələri
mən aparırdım. Ermənilər Ankaraya
gəldi, çay verdik,
oturub danışdıq. Nə vasitəçi
vardı, nə də başqa kimsə. Özümüz danışdıq. Ancaq o müzakirələrin
hər mərhələsi barədə biz
Azərbaycana məlumat verdik. O vaxt mərhum Elçibəylə görüşüb məlumat vermək üçün dəfələrlə
Bakıya getdim. Bəzən
məlumatları səfirliyimiz vasitəsilə də verirdik. İsveçrədə qapalı
qapılar arxasında Azərbaycana bilgi
verilmədən aparılan müzakirələr puça çıxdı. Ortaya
çıxan yeganə nəticə bizim qardaş Azərbaycanın qəlbini
sındırmağımız, güvənini
sarsıtmağımız oldu. Gizli müzakirələr buna
səbəb oldu. Elə isə məqsəd
bu idimi?
- Məqsəd bu ola
bilməz, olmamalıdır.
- Yaxşı ki, Ermənistan
Konstitusiya Məhkəməsi qərar qəbul etdi, bu iş irəliləmədi.
Yoxsa biz qapımızı-bacamızı ermənilərə
açacaqdıq...
- Azərbaycan torpaqları
işğaldan azad edilməyəcəkdi?
- Təbii ki, edilməyəcəkdi,
çünki onun şərtləri ayrıdır. Ermənistan
bir gün Azərbaycanın gücünün fərqinə
varacaq və torpaqları işğal altında tuta bilməyəcəyini
anlayıb ordan çıxacaq. Bunun fərqinə nə qədər
tez varsa, o qədər yaxşı olar.
- O vaxt Ermənistanla
müzakirələr aparılıb diplomatik münasibətlər
yaradılmasının təşəbbüskarlarından biri
də mərhum Turqut Özal idi. Sizcə, Özal həyatda
olsaydı, Kəlbəcər işğal edilməsəydi, bu
gün bölgədə vəziyyət necə olardı? Sizcə,
bölgədə ədalətli sülh yaranması
üçün Türkiyə Ermənistan üzərində
təsirli ola bilərdimi?
- Kəlbəcər
işğal edilməsəydi, Ermənistanla münasibət
yaradılacaqdı. Ancaq o zaman işğal edilmiş başqa
bölgələr də vardı. O bölgələrdən
çəkilməyi biz müzakirələrdə əsas şərtlərdən
biri kimi irəli sürmüşdük. Ermənilər də
buna etiraz etmirdi. İlk növbədə, Laçın
bölgəsi işğaldan azad ediləcəkdi.
- 2004-cü ilin aprelində
yenə Minsk Qrupu çərçivəsində, bu dəfə
Praqada yeni bir proses başladı. Ancaq hazırda Minsk Qrupunun fəaliyyətini
qənaətbəxş sayan az insan ola bilər. 20 ildən
sonra siz durumu necə dəyərləndirirsiniz? Sizcə, Minsk
Qrupunun gələcəyi varmı?
- Mən Minsk Qrupunun gələcəyini
görmürəm. O çıxsın, bu girsin - bu yolla
durumda heç bir dəyişiklik olmayacaq. Məsələn,
Minsk Qrupu yaradılanda Ermənistan İngiltərənin oraya
daxil olmasına etiraz edib. Çünki onların məntiqinə
görə, Birinci Dünya müharibəsində Britaniya
Anadoludakı ermənilərə lazımi dəstəyi verməyib.
Bu münaqişə kimin arasındadırsa, nəticə
üçün onlar öz aralarında
anlaşmalıdır. İki sivil dövlət kimi onlar oturub
anlaşmalıdır. Rusiya da, Fransa da, ABŞ da öz mənafelərinə
görə hərəkət edir. Onlar nə Azərbaycanın,
nə də Ermənistanın mənafeyini müdafiə edir,
sadəcə öz mənafelərini düşünürlər.
Bu məsələdə yeganə sıxıntı Ermənistanın
üzərindəki Rusiya təsirinin azaldılmasıdır.
Bunu Azərbaycan diplomatiyası həll etməlidir.
Bakı
xəbər.- 2012.- 30 mart - 1 aprel.- S. 6.