Məşrəb, məzhəb, təriqət
və reallıq
Dindən siyasi məqsədlər
üçün istifadə edən bəzi təriqətlər
tarixən olduğu kimi, indi də mənsub olduqları
qurumlara bəraət qazandırmaq üçün müxtəlif
metodlardan istifadə edirlər. Onlar ictimaiyyəti
sapdırmaq üçün radikal dini
görüşlərini əsasən ənənəvi məzhəb
və təriqətlərə bağlayırlar. Həmin səbəbdən
məşrəb, məzhəb və təriqət kimi terminlərin şərhinə ehtiyac duyulur. Hesab edirik ki,
bu həm də dini
maarifləndirmə nöqteyi-nəzərindən vacibdir.
Məşrəb
Məşrəbin lüğəti mənası: 1) su içilən yer və
ya su içilən qab; 2) xasiyyət, yaradılış, təbiət;
3) həvəs, meyldir. İnsanlar
fərqli ağıl və anlayışa sahib
olduğu üçün,
Yaradıcını öz təbiətinə,
öz idrakına uyğun
şəkildə qavrayır. Çünki
insan çox vaxt bilmədiklərini də həqiqət kimi qəbul edir. Həmin
səbəbdən, Allahu-Təalə yer üzünü heç vaxt kitabsız, peyğəmbərsiz, vəlisiz,
müctəhidsiz və alimsiz qoymayıb.
Hər kəs ilahi bulaqdan
müxtəlif tərzdə və müxtəlif qablarda su içdiyi
üçün, məşrəb
insanın eyni həqiqəti təfərrüatı
ilə fərqli şəkildə anlaması deməkdir. Müasir dövrün tələbinə
görə, məşrəb iman, din, vətən və millətə qulluq etmək məsələlərində bir olmaqla yanaşı, yollarda, metod və üsullarda istifadə edilən fərqli
mülahizə və fərqli düşüncələrdir. Zira fərqli düşüncələrin
varlığı insanın yaradılışdan gətirdiyi
dəyərdir. Həmin səbəbdən, müxtəlif metod və üsullarla irşad və təbliğdə bulunan, din və bayrağa xidmət edən bütün
insanlar alqışlanmalıdır. Bununla yanaşı, məşrəb sahibləri
"Mənim məşrəbim, üsulum
haqdır, gözəldir, doğrudur"
deyə bilərsə, "yalnız mənim məşrəbim,
mənim məsləyim haqdır" deyə bilməz. Burada başqalarını qaralamaq,
onlara yanlışlıq və çirkinlik damğası vurmaq
qəbuledilməzdir.
Məzhəb
İslamdakı təriqət, dini
firqə və digər qurumlar hər
hansı məzhəbdən tam və ya müəyyən dərəcədə
yararlandığı üçün, günün reallığı məzhəblər
haqqında qısa məlumatı vacib edir. Məzhəbin lüğəti mənası
gedilən yol, mənimsənilən metod və dini
görüşlərdir. Onun dini mənası isə müctəhid bir alimin fikir
və görüşlərini (baxışlarını) mənimsəyən
insanların yaratdığı dini istiqamət,
məktəbdir. Məzhəblərin mövcudluğu
ona görə vacibdir
ki, hər kəs Quran
və sünnətdən ortaya
çıxan yeni şəriət məsələlərindən
sərbəst şəkildə hökm
çıxara bilmir. Zira
hamı eyni ağıla, eyni
məntiqə malik deyil.
Bütün İslam alimlərinin yekdil rəyinə görə, 5 məzhəb
imamı - Cəfər əs-Sadiq (v.e.765), Əbu Hənifə
(v.e.767), Maliki ibni Ənəs
(v.e.795), Əş-Şafii (v.e.820) və Əhməd ibni Hənbəl(v.e.855) müctəhidi
mütləqdir. İslam dünyasının
birmənalı qəbul etdiyi məlum beş mütləq müctəhiddən sonra Ət-Təbəri (v.e.923) istisna olmaqla, heç bir alim bu iddiada
olmayıb. Müsəlman alimlərinin yekdil
fikrinə görə, hicrətdən (622-ci ildən) 400 il keçdikdən sonra heç bir mütləq
müctəhid yetişmədiyi üçün,
bu tarixdən sonra gələn
yeni müctəhidlərə uymaq lazım deyil.
İslamda 5 məzhəb iman əsaslarında vahid
mövqedən çıxış edib.
Məzhəb müxtəlifliyi yalnız əməl və ibadət
ayinlərilə bağlıdır. Əslində məzhəblərin
əmələ gəlməsi və onların
arasındakı müxtəliflik zamanın tələblərindən
olub. Məlumdur ki, həz.Peyğəmbər vaxtında hər
hansı məsələ ilə bağlı çətinlik olanda, səhabə onu Rəsuli-Əkrəm(ə)-dən
soruşardı. Peyğəmbər(ə)-nin vəfatından sonra səhabənin bir qismi dini təbliğ etmək
məqsədilə müxtəlif ölkələrə getdi. Onlar getdikləri
yerdə Hicazdakından fərqli adət və ənənələrə
sahib insanlarla
görüşürdülər. Həmin ölkələrdə
dini məsələlərlə
bağlı sual verilərkən, səhabə
ilk olaraq Quran və sünnətin hökmünü
onlara bildirirdi. Soruşulan məsələ barədə Quran və sünnətdə
açıq-aydın hökm
olmadığı halda, səhabə həmin
məsələ barədə ictihad edib. Yəni Quran və hədislərdə
açıq-aydın bildirilməyən hökm
və məsələlərə aydın və geniş anladılan məsələlər
kontekstindən yanaşıb, suala cavab veriblər. Hər ölkənin
adət və ənənəsi müxtəlif olduğu
üçün, verilən cavablar təbii ki, həmin
ölkənin milli dəyərlərinə
toxunmamalı idi. Əks halda,
irşad və təbliğin faydası
olmazdı. Hədislər müxtəlif çeşid
və növlü olduğu
üçün məzhəb
imamları hədis mövzusunda da müxtəlif fikirdə olublar.
Məs., hənəfilər xəbəri-vahidi (bir səhabənin rəvayət etdiyi hədisi) dəlil kimi
qəbul etmirdilər. Şafiilər isə xəbəri-vahidi
qəbul edir və onu
qiyastan (bənzətmə əsasında
mühakimə) üstün tuturdular. Cəfərilər qiyasa
əməl etmirdilər. Onlar həz.Peyğəmbərdən
gələn rəvayətlərə o zaman tabe olurdu
ki, həmin rəvayətlər öz cəddləri vasitəsilə söylənmiş
olsun.
Başqa bir misal. Rəbb buyurur ki, "Başınıza məsh çəkin"
(Məidə 6). Bu, Rəbb kəlamı olduğu üçün,
5 məzhəbdə abdəst barədə heç
bir fikir
ayrılığı yoxdur. Lakin başın hansı hissəsini -
yarısını, hamısını məsh etmək barədə
ayədə konkret göstəriş
olmadığı üçün, məzhəblər
məsh məsələsində müxtəlif qərarlar
veriblər. Belə ki, imam Malik və Əhməd
bin Hənbəl "məsh başın
hər yerinə", Əbu Hənifə "məsh
başın hamısına yox, 1/4-ə
çəkilsə, kafidir" qərarını
verib. İmam Şafii başı məsh edərkən, əlin
bir neçə baş
tükünə toxunmasını kafi hesab edibsə, imam Cəfər
əs-Sadiq "başın alın tərəfdən olan 4 qismətdən biri məsh
edilir" hökmünü
verib.
Əlbəttə, müctəhidlər bu
qərarı verərkən, ərəbcədəki "Bi-ruusikum" (məsh edin)
sözündəki "bi" sözönünün mənasını öz bildikləri kimi yozublar. Belə ki, ərəbcədəki
"bi" sözönü
həm də: a) sözü
gözəlləşdirmək üçün
işlədilir, heç bir
məna daşımır; b) "Bəzi"
mənasını verir; c)
"Bitişdirmək" anlamında işlədilir. Bəzi
müctəhidlər bu sözönünün
ifadəni gözəlləşdirmək mənasını götürüb, "başın hər tərəfini
məsh edin" qərarını veriblər".
Bəziləri də onun "bəzi"
mənasına üstünlük verib, "başın 1/4-nin məsh edilməsi
kafidir" deyiblər. İmam
Şafii isə, "bi"nin "bitişdirmək" (toxundurmaq)
anlamını qəbul edib, sadəcə yaş əlin başa dəyməsini
kafi bilib. Elə isə,
kim həmin müctəhidlərin fikir müxtəlifliyini dində ayrılıq
kimi qələmə verə bilər?! O ki qaldı həmin müctəhidlərin İlahi hüzurdakı cavablarına ehtimal ki, onlar
belə də deyə bilərlər: "Ya
Rəbb, Sənin müqəddəs kəlamındakı hərflərdən
bəyənib anladığımız tərzdə istifadə
etdik".
Məzhəblərin müxtəlifliyi həm də Rəsuli-Əkrəm(ə)-nin
"Ümmətimin fikir
ayrılığı rəhmətdir" kəlamı ilə
həmahəngdir. Bu müxtəlifliyi suyun 5 müxtəlif xəstəyə təsirilə
də izah etmək olar.
Xəstəliyin növündən asılı olaraq, həmin su 1-ci xəstə
üçün əsasdır. Tibbən ona vacibdir; 2-ci xəstə
üçün zəhər kimi zərərlidir. Tibbən ona
haramdır; 3-cü xəstə üçün
az zərərlidir. Tibbən ona məkruhdur; 4-cüyə zərərsiz olduğu kimi, faydası da var. Tibbən ona sünnətdir; 5-ciyə nə zərərli,
nə də faydalıdır. Tibbən mubahdır. Xəstələrin
durumuna görə, onların 5-i də
haqdır. 5 məzhəb də belədir. Bu
məzhəblər bölgənin milli dəyərləri,
kənd və şəhər mühiti,
ictimai-sosial-mədəni durum, iqlim şəraiti və s.
faktorlar nəzərə alınaraq meydana gəlib.
Təriqət
Qeyd edək ki, İslamda 500-ə yaxın təriqətlər
mövcud olub.
Bunların əksəriyyəti bu gün də fəaliyyətdədir. Mənbələrə
görə, banisi Seyyid
Abdullah Əl Əsədi (v.e.VII
əsr) olan Əsədiyyə təriqəti
ilk təriqətlərdəndir. Xəlil
Dəvəli oğlu (v.e.1933) tərəfindən
Tarsusda əsası qoyulan
Bibəriyyə təriqəti isə klassik
təriqətlərin sonuncusudur.
Təriqətin lüğəti mənası: 1) yol, məslək; 2) hakim
dindən ayrılaraq yeni məzhəb qəbul
etmiş adamlardan ibarət
dini cəmiyyətdir. Təriqətin birinci mənası insanları mənən
kamilləşdirmək, yüksəltmək üçün
təsəvvüf alimlərinin yoludur. Bu təriqət XI əsrdən sistemləşməyə
başlayıb. Həmin dövrün
sufiləri İslamın irşad və təbliğində
xüsusi rol
oynayıblar. 1-ci mənasına görə, təriqətlərin
çoxsaylı olması, eyni mürşidin tələbələrinin
mürşidlərini və ya bölgələrini
tanıtması ilə əlaqədardır. Məs.,
Mövlanə Cəlaləddin Ruminin
(v.e.1273) adı ilə bağlı Anadolu
təriqəti. Ərəbcə müxtəlif mənalarda
işlədilən bu söz
sufilər arasında sufini Allaha
qovuşduran yol mənasında
işlədilib. Təriqət IX-X əsrlərdə
axirət dünyasını qazanmaq üçün bu dünyadan üz döndərərək
ruhi qüvvələrb tərbiyə etmək,
nəfs və digər şeylərə üstün
gəlmək, daxili paklaşma
və zahidanə bir həyat tərzidir.
Artıq XI əsrdən sonra bu söz müxtəlif
müsəlman təriqətlərində ruhi
asketizmlə nizamlanan ayinlərin
hamısını ifadə edib.
Təriqətin 2-ci mənası, yəni hakim dindən ayrılaraq, yeni
məzhəb qəbul etmiş dini cəmiyyətdir. Əslində,
İslamın əmr və tövsiyələrinə öz mənafeyi prizmasından baxan
belə cəmiyyət və firqələr dini
siyasətə alət edən radikal təmayüllü
qurumlardır. Onlar məkrli siyasətlərini
yerinə yetirmək üçün tarixən
dövlət əleyhinə üsyan, terror, təxribat və s. qeyri-islami metodlardan istifadə
edib və indi də
edirlər. Qeyd edək ki,
müsəlmanlar, xüsusən İslam
alimləri arasında ilk düşmənçiliyi
yaradan xaricilər olub
(VII əsr). Bu dini-siyasi qurum
terror və təxribatda bulunaraq,
yad fikirli insanlara amansızlığı və ifrat fanatizmilə fərqlənib.
İslamın şiə qolunun
parçalanmasının əsasını qoyan
ən böyük təriqətlərdən
biri İsmaililər (VIII-X əsrlər) olub. İsmaililərin daha
radikal, dağıdıcı qanadı olan Qərmətilər isə 930-cu ildə
Məkkəyə soxularaq, Kəbəni
qarət etdilər, "Qara
Daş"ı yerindən çıxartdılar və onu iki hissəyə bölüb, özlərilə Bəhreynə
apardılar. Yalnız 20 ildən sonra
onlar bütün
müsəlmanlar üçün müqəddəs
olan bu yadigarı böyük xərac müqabilində Məkkəyə
qaytardılar. İslamın sünni cərəyanında
olan Mötəzilər təriqəti isə,
yəhudi Ləbidin təxribatına uyaraq,
Quranı məxluq (yaradılmış) bilib,
bununla da Quranın
Allahın əzəli Kəlam sifəti olduğunu
inkar ediblər. Bu təriqətin ən
qatı nümayəndəsi xəlifə Məmun (813-833) həmin
prinsipləri qəbul etməyən insanlara
divan tutan xüsusi idarə - Mihnə (müsəlman
inkvizisiyası) yaratmışdı. Mihnə vasitəsilə zülm edən Məmun, Bağdad
valisi İshaq
bin-İbrahimə əmr etdi ki, həmin dövrün
7 böyük hədis alimini
sorğu-suala tutmaq üçün hüzuruna
göndərsin. Yalnız Əhməd ibn-Hənbəl və Məhəmməd
bin-Nuh ağır işgəncələrə
məruz qalmaqlarına baxmayaraq, Quranın
məxluq olması fikrini rədd etdilər.
Məhəmməd bin-Nuh qandallı halda ölsə də, fəqət
sözündən dönmədi.
Sünni cərəyanın digər
dağıdıcı və radikal
qanadlarından biri də siyasi
mahiyyətə bürünən vəhhabilikdir. Banisi Məhəmməd
ibn-Əbdülvəhhab (v.e.1787 və ya
1792) olan bu təriqət
- firqə dini məsələlərin həllində
ağla yer vermir, İslamın mənbələrini sadəcə
Quran və sünnətin zahirində görür, öz
inancında olmayan müsəlmanları kafir sayırdı. Vəhhabilər
1802-ci ildə Kərbalada matəmdə (Məhərrəm
ayının 10-da) olan şiələrə
hücum edib, 2 mindən
artıq müsəlman qırdılar. Qəbirüstü abidələri
viran edən vəhhabilər, 1803-cü
ildə həz.Peyğəmbər, Əbu-Bəkr, Ömər,
Əli və Həz.Fatimənin doğulduğu
evləri də sökdülər.
Yeri gəlmişkən, əksər
məxəzlərə görə, radikal
vəhhabiliyin təşəkkül tapmasında özünü "sələfi", "sələfiyyun"
adlandıran təriqətin də xüsusi
rolu olub. Sələf dini anlamda Peyğəmbər(ə)-nin
müasirlərini, onun köməkçilərini
(Əshabi kirami) görən Tabiin və Təbəi tabiinə verilən
addır. Sələfi - salehin isə hicri I əsrin müsəlmanlarıdır. Əksər
İslam alimlərinə görə, Əshabi
kiramdan sonra
insanların ən xeyirlisi Əshabi kirami görən və onların söhbətində
bilavasitə iştirak edənlərdir. Bunlara tabiin deyilir. Tabiinlər bilikləri Əshabi kiramdan alıblar. Tabiindən sonra
tabiinləri görən insanlardır ki, onlar da Təbəi tabiin adlanır. Lakin mötəbər mənbələrə görə,
"sonralar (hicri IV əsrdə)
Hənbəli məzhəbindən ayrılaraq, özlərini
sələfiyyə və ya sələfi
adlandıran bir qrup,
mutəşəbih ayə və hədislərin sırf zahirinə
üstünlük verərək,
yanlış yolu tutdular.
Onlar sözdə sələfi salehin yanında olduqlarını bəyan edərək,
özlərinə "sələfiyyun" adını veriblər.
Az sonra Əbul Fərəc
və başqaları sələfiyyəçilərin sələfi
salehin yolunda
olmadığını sübut edərək,
fitnənin yayılmasına imkan vermədilər.
Lakin İbni-Teymiyyə (v.e.1328) bu fitnəni yenidən alovlandırdı. Sonradan Teymiyyənin tələbəsi İbni Kayyum əl-Cəvziyyə
(v.e.1350) müəlliminin pozuq yolunu davam etdirdi.
Hicri XII əsrdə sələfilik fitnəsi
Məhəmməd bin Əbdülvəhhab
tərəfindən yenidən inkişaf
etdirilərək, siyasətə bürünən təriqətə
çevrildi".
Göründüyü kimi, məzhəb, məşrəb,
təriqət adları ilə özlərinin və mənsub
olduqları qrupların mənafelərini İslam
dəyərlərindən üstün tutan istənilən qurum dini siyasətə alət edərək, firqələrə
bölünməklə tarixən dinə, dövlətə
və ümmətə arxadan zərbə
vurublar. Rəbb dini parçalayan belələri barədə
Peyğəmbər(ə)-yə xitabən buyurub:
"(Ya Rəsulum!) Şübhəsiz ki, sənin firqə-firqə olub,
dinini parçalayanlarla
heç bir əlaqən
yoxdur. Onların işi
Allaha qalıb. Allah sonra (Qiyamətdə) onlara
nə etdiklərini xəbər verəcək" (Ənam
159). Hamdi Yazir (v.e.1942) bu
ayəni təfsir edərkən, "din başqa, millət başqadır" tezisilə
dini siyasi
avantüraların qurbanına çevirənləri - dinin millət və dövlətə xidmətini
inkar edənləri nəzərdə tutub. İbni Kəsir
(v.e.1377) və Alusi (v.e.1853) ayəni
şərh etmək üçün həz.Peyğəmbərin
səhabə ilə aşağıdakı dialoquna
müraciət edib: "Peyğəmbər(ə)
buyurdu: "Yəhudilər 71 firqəyə
ayrıldı. Birindən başqa
hamısı Haviyyədədir (Cəhənnəmdədir). Nəsarə
(xristianlar) 72 firqəyə ayrıldı,
birindən başqa hamısı Haviyyədədir.
Ümmətim də 73 firqəyə ayrılacaq, birindən başqa hamısı Haviyyədədir. Səhabə
soruşdu: "Bəs, o
bir yolda nicat tapanlar kimdir?". Rəsul-Əkrəm(ə) buyurdu: "Onlar mənim və
əshabımın getdiyi yolda
olanlardır". Məsələyə bugünkü reallıqdan baxılarsa, hər
hansı bir radikal dini qurumun niyyəti: a) müəyyən xarici
ölkənin sifarişilə ölkə daxilində stabilliyi pozmaq, dövlətə
zərbə vurmaq, milləti
qarşı-qarşıya qoymaqdır; b)
ölkə daxilində hakimiyyət və nüfuz
çəkişmələri yaratmaqdır; c) məzhəb, təriqət təəssübkeşliyi
və s. münkər işlərdir.
Göründüyü kimi, bu gün
ölkəmizdə fəaliyyət göstərən radikal dini qurumlar
əslində tarixən mövcud olan dağıdıcı təriqətlərin
davamçılarıdır.
Həmin qurumlarla tarixən
aparılan mübarizə nəticə etibarilə öz bəhrəsini verdiyi
kimi, onların bugünkü
ardıcıllarını da sələflərinin
aqibəti gözləyir. Ümid edirik ki, məsələnin
din və vicdan
azadlıqları, ölkə Konstitusiyası, beynəlxalq hüquqla çözülməsi üçün prosesdə dövlət
qurumları ilə yanaşı, ictimaiyyət də fəallıq
göstərəcəkdir.
Vaqif
Cəliloğlu
Bakı
xəbər.- 2012.- 14 may.- S.15.