Azərbaycan - Şərqin ən qədim
mədəniyyət mərkəzi kimi...
Saysız incilər azərbaycançılıq
ideologiyasının daşıyıcılarıdır
Azərbaycan
xalqı bəşəriyyətin qədim və möhtəşəm
mədəniyyətə sahib
xalqlarından biridir. Qoca
Şərqin mədəniyyət beşiyi
olan Azərbaycan tarixən öz
zənginliyilə diqqəti cəlb edib. Vətənimizin
tarixi kimi mədəniyyətimizin
yaranışı da əsrlər əvvələ
təsadüf edir. Xalqımız o azsaylı xalqlardandır ki,
onun yaşı minillərlə
ölçülən xalq sənəti
növləri var.
O sənət
növləri indinin özünə qədər
gəlib çıxıb. Məmləkətimiz həmişə
Şərqin qapısı sayılıb. Bəlkə də bu, onun "İpək yolu"nun üstündə
qərar tutması ilə bağlıdır. Azərbaycan
Şərqin qapısı olmaqla
yanaşı, həm də Şərqin aynasıdır. Mədəniyyət,
ədəbiyyat, incəsənət tariximizi
çevirsək, burada Şərqin
simasını görə bilərik. Keçmiş
zamanlardan indiyə qədər məmləkətimiz
şərqliliyilə fəxr edib. Ona görə ki, onun boynundan Şərqin çox qiymətli söz-sənət inciləri
mirvari kimi
parıldayır. Azərbaycan torpağı Şərq mədəniyyətinin
vacib tərkibi olan böyük dəyərlərə sahibdir. Həmin dəyərlər də bizim milli özünəməxsusluğumuz,
sahib olduğumuz sərvətlərdir.
Şərqli olmağımız milli mədəniyyətimizin
inkişafını ləngitməyib, əksinə, biz daha da
irəli gedə bilmişik. Azərbaycanı
vaxtilə Şərqin mədəniyyət mərkəzinə
çevirən sahələrdən biri xalq sənəti idi. Hələ
qədim dövrlərdə ana
torpağımızda zərgərlik, nəqqaşlıq, rəssamlıq
və xəttatlıq sənətləri inkişaf
edib. Azərbaycan nəqqaşları öz füsünkar əl
işlərilə bütün Şərqdə
tanınıb. Sənətşünas Səkinə
Baharlının verdiyi məlumata görə,
Azərbaycan tarixən Yaxın və Orta
Şərqin ən mühüm mədəniyyət
ünvanı kimi məşhur olub. S.Baharlının dediyinə görə,
azərbaycançılıq ideologiyasının pərvəriş
tapmasına təkan olan bu
amil Azərbaycanı Şərqin
aynasına çevirib: "Azərbaycan
tarixən Şərqin mədəniyyət beşiyi
olub. Təsəvvür edin ki, Azərbaycanda
yazı mədəniyyəti mövcud olanda, burada şeir-sənət
inkişaf edəndə başqa
Şərq xalqlarının həyatında ətalət hökm sürürdü.
Azərbaycan elə bir Şərq məmləkətidir
ki, burada Şərq mədəniyyətinin
ən vacib sahələri inkişaf edib. Bundan başqa, Azərbaycanda
bir sıra yeniliklər baş
verib ki, o ilk dəfə bizdə olub. Başqa Şərq
xalqları həmin ənənəni bizdən əxz edib. Azərbaycançılıq
ideologiyasına ökəmizdə hər zaman
xidmət edənlər olub. Milli-mənəvi
dəyərlərimizin xalqımız tərəfindən
inkişafı elə azərbaycançılığa
bağlılıq deməkdir. Azərbaycanda elə qədim sənət
növləri olub ki, onlar bütün Şərqdə
məşhur olub. Nəqqaşlıq sənəti
qədim dövrdən Azərbaycanda geniş
vüsət alıb. Özü də ki, nəqqaşlıqla məşğul olan sənətkarlar Azərbaycan türkləri
olub. Deyərdim ki, on doqquzuncu əsrdə
Şamaxıda Mirzə Cəfər, Şuşada
usta Qurban Qarabaği nəqqaş kimi
böyük şöhrət qazanıb. Amma onlar haqqında təfərrüatlı
tarixi bilgilər qalmayıb. Əlimizdə
orta əsrlər Azərbaycanında
tanınan nəqqaşlardan bəzisi haqqında məlumatlar var. Azərbaycan mədəniyyəti tarixində
istedadlı şair, musiqi
nəzəriyyəçisi və xəttat kimi
tanınan Mir Möhsün
Nəvvabın rəssamlıq və nəqqaşlıq sahəsində
də fəaliyyəti haqda məlumatlar çoxdur. Mir Möhsün Nəvvabın rəssamlıq məharəti
"Teymurun portreti"
(akvarel, 1902-S.B) tablosunda
öz ifadəsini tapıb. Azərbaycan sənətkarı
özünün əl işlərilə
Şərq mədəniyyətinə böyük
töhfələr verib.
Şərq
dünyasının ən məşhur musiqiçi
və musiqişünaslarından sayılan Səfi əd-Din Əbdülmömin
ibn Yusif ibn Faxir Urməvi Azərbaycanın
qədim mədəniyyət mərkəzi Urmiyada
doğulub. Çox
qüdrətli musiqiçi olmaqla bərabər, xəttatlıq, nəqqaşlıq
kimi bacarıqlara da sahib olub. Kərbəlayi Zeynalabdin Əbu Səid oğlu
usta Zeynal Nəqqaş
1829-1904-cü illərdə yaşayıb. Məşhur xəttat
nəqqaş və şair olub, el arasında
"qızıl əlli nəqqaş" kimi
tanınıb. Naxçıvandakı "Xan sarayı"na, Bakıda Hacı Zeynalabdin Tağıyevin ev
muzeyinə (indiki Tarix
Muzeyi), Təbrizdəki, Ordubaddakı
"Came" məscidinə, Məşədi
Tağının evinə, Əylis, Vənənd kəndlərində
bəzi evlərə çəkdiyi rəsmlər və vurduğu nəqşlər hələ də durur. Ordubad şəhərinin
"Malik İbrahim"
qəbiristanlığındakı dağa
bitişik "Qara
pir"də vurduğu nəqş də
yaşayır.
On səkkizinci
əsrdə Azərbaycanın tanınan memarı və nəqqaşı
Abbasqulu ağanı da
yada salmaq istəyirəm.
O, Şəki Xan Sarayının tərtibatında
iştirak edib. Sarayda böyük salonun tavanında mürəkkəb
kompozisiyaları yaradıb, bəzək işləri görüb. Öz
adını orijinal şəkildə - sağdan-sola deyil, aynada əks olunan kimi, soldan-sağa həkk edib. Məhəmməd Məcid Təbrizi
Bursadakı Yaşlı Caminin
mehrabını öz nəqqaşlıq
işilə bəzəyib. Bizim tarixdə
nəqqaşlarımız, xəttatlarımız çox olub. Şərqdə
bu sahə ilə əsasən azərbaycanlı
sənətkarlar məşğul olub.
Azərbaycanda yalnız xalq sənəti yüksək səviyyədə
inkişaf etməyib, həm də klassik irsimiz təşəkkül
tapıb. Yazılı ədəbiyyat nümunələri ortaya çıxıb, görkəmli klassiklər
yetişib. Azərbaycanın demək olar ki, bütün
şəhərləri Şərqin mədəniyyət mərkəzi
rolunu oynayıb. Orta əsrlərdə Azərbaycan
mədəniyyəti, ədəbiyyatı, rəssamlığı,
nəqqaşlığı, miniatür və
s. sənətləri özünün
intibah dövrünü
yaşayırdı. Azərbaycanın miniatürçü
rəssamlarının yaratdığı əsərlər bütün Şərq mədəniyyətini
təmsil edirdi. Azərbaycan
miniatürləri Yaxın və Orta Şərq
xalqlarının incəsənəti tarixinin
ən maraqlı səhifələrindən biridir.
Məlumdur ki, Şərq
xalqlarının miniatür sənəti klassik Şərq poeziyası ilə sıx əlaqədə
olub, onun təsiri nəticəsində
inkişaf edib.
Mübaliğəsiz demək olar ki, antik mifologiya
qədim yunan sənəti üçün
olduğu kimi, klassik Şərq poeziyası da
müsəlman Şərqinin miniatür sənəti
üçün tükənməz mənbə
olub. Dünya ədəbiyyatının dahi
şairlərindən Firdovsi və Nizaminin, Sədinin, Hafizin,
Cami və Nəvainin, Xosrov
Dəhləvi və klassik Şərq
poeziyasının başqa görkəmli
ustalarının ölməz əsərləri rəssamların
tükənməz ilham mənbəyi olub. Onların sənətini qabaqcıl,
humanist ideyalarla, ədəbiyyət
qazanan füsunkar obrazlarla zənginləşdiriblər. Firdovsinin məşhur
"Şahnamə" epopeyası, Nizaminin
məhəbbət lirikası, romantik və
fəlsəfi-didaktik poemaları rəssamların yaradıcılığına
daha qüvvətli təsir göstərib,
onları dini təssəvürdən,
asketizmdən uzaq, dünyəvi hissləri,
ülvi məhəbbəti tərənnüm
edən misilsiz sənət əsərləri
yaratmağa ruhlandırıb".
S.Baharlı bildirdi
ki, müasir sənətşünaslıq
elminin əldə etdiyi
nəticələr Azərbaycan miniatür
sənətinin müsəlman Şərqində bu sənətin inkişafında əhəmiyyətini
və təyinedici rolunu aşkarlayır:
"Məlum olduğu kimi,
Yaxın və Orta Şərqdə miniatür sənətinin ən qədim
nümunələrindən sayılan bir çox əsərlər məhz Marağada və Təbrizdə yaradılıb.
Bu da təsadüfi deyil. Çünki XIII əsrin
sonu XIV əsrin əvvələrində
elxanilərin mərkəzi Marağa və
Təbriz Şərqin ən görkəmli mədəniyyət
mərkəzi idi. Azərbaycanın qədim
şəhərlərinin Şərqin mədəniyyət
ünvanlarından biri olması bizdə fəxr
hissi yaradır".
Alimin sözlərinə
görə, Azərbaycanı Şərqdə daha
da məşhur edən, onun
nüfuz və dəyərini artıran həm
də dahi Azərbaycan şairi
Nizami Gəncəvidir. Sənətşünas
hesab edir ki, Nizami
yaradıcılığı Şərqin ən tükənməz
sərvətidir: "Azərbaycan torpağı bəşər
bədii fikrinin, o
cümlədən də Şərq mədəniyyətinin nadir hadisəsi olan Nizami Gəncəvini, onun
dövründə yazıb yaradan şəxsiyyətləri
yetirib. Səkkiz əsrdən
artıqdır ki, xalqımızın mənəviyyatının
ayrılmaz hissəsinə çevrilən Nizami
Gəncəvi yaradıcılığı bütün
Şərqi öz təsiri altında
saxlayır. Məlumdur ki, böyük
sənətkarın bütün həyatı
və zəngin ədəbi fəaliyyəti həmin dövrdə
təkcə Azərbaycanın və Qafqazın ən iri şəhəri deyil, eyni zamanda. Yaxın və Orta Şərqin mühüm
mədəniyyət mərkəzi kimi
tanınan Gəncə ilə bağlıdır. O, öz nüfuzu və qiymətli
əsərlərilə Gəncəni Şərqin mühüm mədəniyyət evinə çevirib. Azərbaycançılığın
beşiyi olan Gəncədə
Şərq mədəniyyətinin çox
nadir əsərləri yaranıb. Həmin
əsərlər Şərqin gözü
olan Azərbaycanı dünyaya
tanıdıb.
Nizami Gəncəvi
ümumbəşəri mahiyyət daşıyan, ecazkar poetik qüvvəyə
malik yaradıcılığı ilə
Şərq bədii təfəkkürünü elmi-fəlsəfi
fikirlərlə zənginləşdirib və şeiriyyəti
görünməmiş yüksəkliklərə
qaldırıb. Mütəfəkkir şairin
məşhur "Xəmsə"si insanlığın mənəvi
sərvətlər axtarışının zirvəsində dayanaraq, dünya ədəbiyyatının
şah əsərləri sırasında layiqli yer tutur".
Azərbaycanın
Şərqin əsas mədəniyyət mərkəzi
olmasını şərtləndirən amillərdən birinin ölkəmizin tarixdə bir sıra yeniliklərə sahib
olması ilə də əlaqələndirən S.Baharlı hesab edir ki,
bunlar Azərbaycanda baş
verməsə idi, bəlkə də çox Şərq ölkələri inkişafdan geri
qalardı: "Şərqdə dramaturgiyanın yaranması
Azərbaycanla, Azərbaycan dramaturqu Mirzə
Fətəli Axundzadənin adı ilə bağlıdır. İlk dəfə peşəkar teatr da Azərbaycanda yaranıb.
Mətbuatın təşəkkülü də
respublikamızın adı ilə bağlıdır. Şərqdə
ilk demokratik respublika 1918-ci ildə Azərbaycanda
yaranıb. Qadınlara ilk dəfə
seçkilərdə iştirak etmək hüququ bizdə verilib. Səhv
etmirəmsə, ilk təyyarəçi
qadınlar da ana yurdumuzdan çıxıb. Belə
ki, Azərbaycanın ilk
qadın təyyarəçiləri öz
məharətlərini Böyük Vətən
Müharibəsi adlandırılan İkinci
Dünya Müharibəsində göstərib.
İlk qadın təyyarəçilərindən
olan Züleyxa Seyidməmmədova,
Leyla Məmmədbəyova və Sona Nuriyevanın adlarını bu gün də fəxrlə
çəkə bilərik. Şərqə Azərbaycan çox böyük insanlar verib. Şərq mədəniyyətinin
zənginləşməsinə Azərbaycanın milli mədəniyyəti böyük
təsir göstərib. Bizdə dramaturgiya
yaranmasa idi digər
Şərq respublikalarında dramaturgiyanın indiki
səviyyədə inkişafı sual
altında qalardı. Biz həm ənənələrə
sadiq xalqıq, həm də yeniliyə meyilliyik. Nə qədər yeniliklərə imza atıb Şərq xalqlarının gələcək
həyatı üçün mayak olduq. Şərqdə
ilk böyük satirik jurnal olan "Molla Nəsrəddin"
öz möhtəşəmliyilə bütün Şərqi silkələyirdi. Azərbaycan
xalqının övladları hər zaman
cəhalətə, geriliyə qarşı çıxıb. Siz fikir versəniz görərsiz
ki, Azərbaycanda dramaturgiya
yarananda heç digər
ölkələrdə dramaturgiyanın nə olduğunu
bilən yox idi. Təsəvvür
edin ki, ilk operalar, operettalar,
musiqili komediya əsərləri
Azərbaycanda yaranıb. Digər Şərq xalqları da bizdən sonra bu mədəniyyət ənənələrinə
sahib olub".
S.Baharlının
dediyinə görə, Şərqin mədəniyyət mərkəzi
olan Bakı, Gəncə,
Naxçıvan, Dərbənd, Qəbələ, Bərdə,
Şuşa, İrəvan, Təbriz, Ərdəbil,
Urmiyə, İsmayıllı, Şamaxı, Quba
və digər şəhərlərimiz çox
böyük tarixi-mənəvi hadisələrə
şahidlik edib:
"Uzun əsrlər əvvəldən
Azərbaycan şəhərləri sənətin, mədəniyyətin,
incəsənətin, musiqinin, təhsil və
ticarətin inkişaf etdiyi
məkanlar olub. Bu gün də şəhərlərimizin bir çoxunun eyni missiyanı daşıması sevindirici haldır. Azərbaycan şəhərlərinin
Şərqin mədəniyyət ünvanı
missiyasını yerinə yetirməsi azərbaycançılığı
da inkişaf etdirib. Azərbaycanda mədəniyyətin
yayılması ilə azərbaycançılıq da yayılmağa başladı. Bütün Şərqdə azərbaycançılıq
ideologiyasına xidmət edən şəxsiyyətlər, sənətkarlar
olub. Onlar öz əl işləri,
yaratdıqları ilə milli
ideologiyanı irəliyə apara bilib. Şüurların altında
formalaşıb yaşayan azərbaycançılıq
hər zaman öz mövcudluğunu mühafizə edib. Şərqin mədəniyyət mərkəzi
olan tarixi Azərbaycan
şəhərləri həm də bir azərbaycançılıq
ünvanı olub. Azərbaycanın istənilən
yerində Şərq mədəniyyətinin elementlərinə,
çalarlarına rast gəlmək mümkündür. Düzdür,
araşdırılmayan çox şeylər
var. Hesab edirəm ki, bir sıra məsələlərə
yenidən baxılmalıdır. Şuşa
şəhərinin Şərqin qədim mədəniyyət
mərkəzi olması hələ tam
araşdırılmayıb. Hazırda erməni
işğalında olan Şuşa
tarixi Azərbaycan şəhəridir və
ona bütün Şərqdə
musiqi beşiyi adı
verilib. Bu ada layiq görülən ikinci bir şəhər yoxdur Şərqdə. Azərbaycançılığın
tarixdə izlərini axtarıb üzə çıxarmaq işini görərkən tarixi
şəhərlərimizdəki zəngin mədəniyyət
nişanələrindən istifadə etməliyik.
Qarşıda bizi çoxlu
işlər gözləyir. O işləri həyata
keçirmək biz sənətşünasların
boynuna düşür".
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər. -2012.
-1 noyabr. –S. 15.