Milliliklə fərdiliyin vəhdəti...
Yanvarın
29-da yazıçı Xeyrəddin Qocanın doğum
günüdür
Azərbaycan ictimai və
ədəbi fikrində özünü təsdiq edənlərdən
biri, yazıçı, sabiq millət vəkili, Türkiyə
Cumhuriyyətinin İstanbul şəhərində Azərbaycan
Respublikasının sabiq Baş Konsulu... Xeyrəddin Qoca yaradıcılığına jurnalist kimi
başlamış, illər uzunu bir-birindən
maraqlı əsərlər yaradaraq
seçilən ədəbi simaya çevrilmişdir. O vətənpərvər
publisist, kəskin və dolğun
yazıların müəllifi, gülüşü
göz yaşı ilə müşayiət
olunan satirikdir. Ədibin
əsərlərində Mirzə Cəlil, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev kimi
klassiklərin harayı, ruhu duyulur.
Derlər utan, heç
kəsə bir söz
demə,
Həq sözü
derkən utana bilmirəm.
Neyləməli, göz görür, ağlım kəsir,
Mən günəşi
göydə dana bilmirəm.
Böyük Sabirin bu
fikirlərini yaradıcılığının leytmotivi hesab
edən Xeyrəddin Qoca haqqında böyük Mirzə Cəlil
tədqiqatçısı, akademik İsa Həbibbəylinin
aşağıdakı düşüncələri təsadüfi
deyildir: "Yazıçı Xeyrəddin Qoca Azərbaycan ədəbiyyatında
satirik nəsrin görkəmli təmsilçisidir. Yığcamlıq, hazırcavablıq, konkret hədəf
seçmək, sərrastlıq onun satirik nəsrinin ana xəttidir.
Ədib Azərbaycan ədəbiyyatında Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevdən sonra müasir həyatın
"marallarının" bədii obrazlarını
yaratmağa müvəffəq olmuşdur. Xeyrəddin
Qocanın "maralları" həm də Molla Nəsrəddin
"marallarının" davamçıları, xələfləridir.
Ümumiyyətlə o,
müstəqillik dövrü Azərbaycan publisistikasının
tanınmış nümayəndəsi,
satirik nəsr sahəsində
mövcud olan boşluğu aradan qaldırmağa şərəflə
xidmət edən ən aparıcı yazıçı
püblisistdir ("Xalq qəzeti" 24 yanvar 2010-cu il. "Həyati
proseslərin axarında"adlı
məqalədən).
Cəmiyyətdəki
naqislikləri, əyrilikləri olduğu kimi, həm də
zamanında qələmə almaq hər yazıçıya
xas cəhət deyil. Xeyrəddin Qoca sadə
xalqın içindən çıxdığı
üçün dərdlərimizi görə bilir. Sabir demişkən, "düzü düz, əyrini
əyri" yazmağı bacarır. O, sözü bəzək-düzəksiz,
birbaşa deyir. Yazıçının
gülüşü hadisələrin, vəziyyətin mahiyyətindədir
və həssas oxucu, tamaşaçı onu asanlıqla qavraya
bilir. Beləliklə o, həmişə
vicdanının səsini dinləyir, bütün yalanlardan,
riyakarlıqlardan, xudbinliklərdən uzaq bir insan kimi cəsarətli
qələmilə bu millətə şərəflə xidmət
edir. "Əslində o, hələ əsərlərinin
çoxunu yaza, ürəyindəkiləri deyə bilməyib...
Onun üzündə, xüsusən də
gözlərində həmişə gizli bir kədər,
nigarançılıq duyulur. Yazıçı
nədən narahatdır görəsən? İşğal olunan dədə-baba
torpaqlarımızdanmı, tarix boyu yadellilər tərəfindən
parça-parça olunmuş, qismətinə didərginlik,
qaçqınlıq düşən bu millətin taleyindənmi,
yoxsa bəzi insanların get-gedə öz yolunu
azmasındanmı? Bu dərəcədə millətinə,
torpağına bağlı insanlar, əslində, daxilən
özlərini çox qoca hesab edirlər, çünki
onların içində heç kəsin anlaya və görə
bilməyəcəyi bir ağrı-acı var: illərin, əsrlərin,
qərinələrin ağrı-acısı... Heç
şübhəsiz, Xeyrəddin Qocaya bundan sonra min ömür
də verilsəydi, o elə bu cür olardı, bu cür
yaşayardı, "Bu bizim zamanədir" deyər, " Hərəyə öz payını verərdi" (Cüdabə
Sərvi).
Nasirin
yaradıcılığı ilə daha yaxından
tanış olduqca başa düşürsən ki, cən demə,
rayona yenicə təyin olunan prokurorun qəbulunda növbəyə
dayananlar onu təbrikə gəlməyiblər,
masasının üstünə qoyulan zərflərdə də
şikayət məktubları yox, "haqq" gətiriblər,
"sifətsiz qələm sahibləri yaza-yaza camaatı da
sifətsiz edirlər", nəyə görəsə
"millətimizin cavanları saçlarının,
çöhrələrinin rəngini dəyişərək
özlərini əcnəbilərə oxşadırlar".
"Bəzi insanlar bekarçılıqdan şeir yazır,
şair "olurlar", "yaltaqların şəlpəsi"
həmişə işləyir, "gözükölgəlilər",
"bəli", "bəli" deməyi bacaranlar
böyük-böyük vəzifələr ala bilirlər"
və sair və ilaxır. Yazıçının "Filankəslər",
"Hərə öz payını götürsün...",
"Marallar", "Gərək yazam", "Bu da belə
həyatdır", "Biz-bizə bənzərik"
Türkiyədə çıxan "Bu dünyadan məktublar"
kitabları Akademik Milli Dram Teatrında tamaşaya qoyulmuş
"Hərənin öz payı" Azərbaycan Dövlət
Televiziyasında səhnələşdirilmiş,
"Qonşulaşma, qohumlaşma, kirvələşmə"
Azərbaycan radiosunun efirində səslənmiş,
"Düzü-düz, "əyrini-əyri", "Bu
bizim zamanədir", "Toy olacaq" adlı
komediyalarının hər biri oxucular, tamaşaçılar
və dinləyicilər tərəfindən böyük
maraqla qarşılanmış, bu əsərlər haqqında mətbuatda dəfə-dəfə dəyərli
yazılar dərc olunmuşdur.
2003-cü
ilin avqustunda Heydər Əliyev Sarayında keçirdiyi
"Satira gecəsi" indi də yaddaşlardan silinmir. Göründüyü kimi, ədib orijinal,
özünəməxsus ad seçmişdir.
Çünki yazıçı böyük satiriklərin də "səslərinin"
çoxlarının xoşuna
gəlmədiyini yaxşı
bilir...
Xeyrəddin
Qoca Neftçala rayonunda yaşayıb-yaradan, şəxsiyyətinə
böyük hörmət bəslədiyi professor İmamverdi Əbilovun
onun Yazıçılar Birliyində keçirilən 60 illik
yubileyinə göndərdiyi təbrik teleqramını
yüksək qiymətləndirir. İmamverdi müəllim
yazır: "Məzmunlu, mənalı ömründə
ictimai, ədəbi-estetik fikir tariximizə əlavələr
möhürləmiş yaradıcı ziyalı kimi Xeyrəddin
Qocada millət məhəbbətinin sirrini sadalamaq zərurəti
yaranarsa, tərəddüdsüz sadalardım: sadəlik, təkəbbürə
nifrət, ailə-övlad, ata-ana mehrinə sonsuz tələbat,
klassik irsə bağlılıq, yumora lirik
münasibət, sözü
bütövlülük, cəsarət,
mənəvi təmizlik.
Onun
sosial-estetik idealındakı milli müəyyənlik
yaradıcılq yolunu davam etdirən gənc nəsil
üçün əsl örnək, nümunə məktəbi
olmalıdır. Mən ondakı milliliklə
fərdiliyin vəhdətinə heyranam. Xeyrəddin
Qoca hürriyyət təşnəli ədəbiyyatımızın
satirik ruhlu, yumoristik qayəli,
humanist təbiətli yorulmaz
nümayəndəsidir".
Ümumiyyətlə,
Xeyrəddin Qoca haqqında xalq yazıçıları Anar,
Elçin, xalq şairləri Qabil, Fikrət Qoca, Cabir Novruz,
Sabir Rüstəmxanlı, Zəlimxan Yaqub, yazıçı
Hidayət, professor Pənah Xəlilov, Nizami Cəfərov, əməkdar
incəsənət xadimi Ayaz Vəfalı və başqaları dəyərli
fikirlər söyləmişlər.
Türkiyəli professor
Camal Anadolu Xeyrəddin Qocanı "Azərbaycanın Əziz
Nesini" adlandırır, türk yazıçısı İrfan
Ülkü yazır: "Xeyrəddin Qoca Azərbaycanın
Zoşşenkosudur" Tanınmış qəzetçi
Dursun Özdən isə
Xeyrəddin Qocanı Nəsrəddin Xocaya bənzədir.
Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının müxbir üzvü, professor Nizami Cəfərov
yazır: "Əlbəttə, bütün bu müqayisələr
Xeyrəddin Qoca yaradıcılığının yalnız
formal zahiri tərəfi, yazı üsulu, yaxud üslubu ilə
bağlı deyil, eyni zamanda türk oxucularını onun məzmunu,
mündərəcəsi, yazıçının
yaradıcılıq məqsədi, ideya-fikir dünyası ilə
tanış etmək məqsədlərindən irəli gəlir.
Xeyrəddin Qocanın hekayələrində Mixail
Zoşşenkodan da, Əziz Nesindən də, Cəlil Məmmədquluzadədən,
Mirzə Ələkbər Sabir və Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevdən də nə isə var. Lakin bu hekayələrin,
lətifələrin, zarafatların müəllifi
məhz onun özüdür - Xeyrəddin
Qocadır".
Yazıçı
uzun, keşməkeşli yaradıcılıq yollarında
şəxsən tanıdığı, yaxından
müşahidə elədiyi insanlar, şəxsiyyətlər,
təbii ki, həm də cəmiyyətin
"artıq-urtuqları" barədə yazıb. Birincilərin hörmət-izzətini qazanıbsa,
ikincilərin hiddətinə, təqiblərinə
düçar olub. Vəzifə almaq
üçün ikiqat əyilənlər, hay-küy salanlar,
min bir sifətə düşənlər, yaltaqlar, məddahlar,
cahillər, nadanlar, əliəyrilər... yazıçı
satirasının hədəfləridir. İstər
oxucu, istərsə də tamaşaçı bu tiplərlə
üzləşdikcə bəzən ürəyində, bəzən
isə qəh-qəhə ilə gülür. Rəzilliklərə etiraz əlaməti olaraq nifrətini,
qınağını yağdıra-yığdıra
gülür. Gülür və düşünür...
Xeyrəddin Qoca,
yazıçı olmaqla yanaşı, cəmiyyətimizdə
həm də siyasətçi, ictimai xadim kimi tanınır.
Vaxtilə Heydər
Əliyevə atılan
böhtan və iftiralar yazı-pozu aləmində ilk olaraq Xeyrəddin Qocanı narahat etdi. Böyük öndərə qarşı
ünvanlanmış qarayaxmalara
qarşı çıxan
X.Qoca o vaxt heç bir qələm sahibinin cəsarət etmədiyi işi gördü -
1990-cı ilin iyun ayından etibarən davamlı olaraq bütün çıxışlarında,
yazılarında görkəmli
dövlət xadimini müdafiəyə qalxdı.
Buna görə də dəfələrlə
cəzalandırıldı. Belə ki, dörd dəfə
qəzet redaksiyalarındakı
işindən uzaqlaşdırıldı.
Bəzən istehza ilə
açıq-aşkar "daha
Heydər Əliyev qayıtmayacaq" deyə
onu ittiham etdilər. Xeyrəddin Qoca isə ardıcıl olacaq deyir və yazırdı.
"O Kişi mütləq qayıdacaq!"
Bəli, Xeyrəddin Qoca deyən oldu: o Kişi qayıtdı.
Yazıçının yaradıcılığı
heç zaman diqqətdən kənar qalmamışdır. 2000-ci
ildə ədibin həyat və
yaradıcılığından bəhs edən "Xeyrəddin
Qoca" adlı foto-kitab, 2005-ci ildə "Ömür belə
keçir..." adlı kitab buraxılmışdır.
"İctimai televiziya yazıçı haqqında
"Ömür belə keçir..." adlı film çəkmişdir.
Onun əsərləri, fotoşəkillərinin bir qismi və
mətbuat yazıları S.Mümtaz adına Azərbaycan
Dövlət Ədəbiyyat və İncəsənət
Arxivində, pyesləri, tamaşaları,
çıxışları, müxtəlif səs
yazıları isə Dövlət Səsyazma Arxivində
qorunub saxlanır".
Azərbaycan
Prezidentinin 19 mart 2007-ci il tarixli Sərəncamı ilə mədəniyyət
və incəsənət sahələrində böyük
xidmətlərinə görə ona Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin fərdi təqaüdü verilir.
Yazıçının mənalı ömrünü
yaş həddi ilə ölçmək çətindir. Ədib
klassik və Azərbaycan ədəbiyyatı bulağından
su içə-içə yazıb-yaratmaqda davam edir. İndi
Molla Nəsrəddin həyatda olması da, mollanəsrəddinçilər
məktəbinin davamçılarından biri kimi, onun
gülüşü xeyirə, yaxşılığa,
halallığa, nikbinliyə yol açır.
Mirsaleh
AXUNDLU
Bakı
xəbər.- 2012.- 27-29 yanvar.-S.14.