Folklorumuzun qorunması sahəsində dövlət siyasəti,

 YUNESKO irsində yerimiz və ictimai mənafelər...

 

Azərbaycan xalqının böyük söz xəzinəsi, folklor incisi o qədər möhtəşəmdir, o əsrlərdir ki, tükənmir, əksinə, daha da cilalanır və zənginləşir. Ölkəmizdə folklor irsinin, ağız ədəbiyyatının dövlət səviyyəsində qorunması, qiymətləndirilməsi artıq bir ənənəyə çevrilib.

   Folklorşünaslar qeyd edir ki, Azərbaycan xalqı tükənməz bir mədəni irsə, mənəvi xəzinəyə malikdir. Bu sərvətin ictimai məhsul olduğu, zaman-zaman Azərbaycan ictimaiyyətinin maraqlarını, arzu və istəklərini, həyat tərzini ifadə etdiyi məlumdur. Alimlərin sözlərinə görə, xalqımızın milli sərvəti onun dünyada ən böyük var-dövlətidir. Azərbaycan xalqının tarixlər boyu yaratdığı, ictimaiyyətimizin mühafizə edib yaydığı xalq yaradıcılığı nümunələrimiz saysız-hesabsızdır.

   Folklorşünas Sevil Yəhyayevanın bildirdiyinə görə, Azərbaycan xalqı mənəvi cəhətdən çox zəngin, varlı bir xalqdır: " Təbii ki, zaman-zaman milli-mənəvi dəyərlərimizin qorunması, təbliği birbaşa ictimai maraqlara xidmət edib. Azərbaycan folklorunun qorunması birbaşa dövlət xəttilə, əlaqədar qurumların dəstəyilə həyata keçirilir. Azərbaycan mədəniyyətini, xalq incilərini yad təsirlərdən, itib-batmaq təhlükəsindən qorumaq üçün dövlətimiz müxtəlif istiqamətdə tədbirlər həyata keçirir. Azərbaycan folklorunun qorunmasına dövlətimiz nəzarət edir. Sözsüz ki, ictimai maraqların müdafiəsindən danışarkən burada bir sıra amilləri göz önünə gətirməli oluruq. Onlardan birifolklorumuzdur ki, əsrlər boyu onu xalq yaşadıb, dövlət yüksək mərtəbəyə qaldırıb. Azərbaycan folklorunun qorunmasında, mühafizəsində ictimai və dövlət maraqlarının vəhdəti hansı şəkildə qorunur? Azərbaycan folkloru deyəndə bura şifahi ədəbiyyatdan tutmuş musiqiyə, bayramlara, milli mərasimlərimizə qədər hər şey daxildir. Folklor xalqın şifahi tarixinin ən etibarlı daşıyıcısı, mühafizəçisidir".

   S.Yəhyayeva Azərbaycan folklorunun dövlət və ictimaiyyət səviyyəsində qorunması istiqamətində görülən işləri araşdıran mütəxəssislərin bu sahədə dövlətin böyük işlər gördüyünü vurğuladığını bildirdi. Onun sözlərinə görə, Azərbaycan dövlətinin bu yöndə həyata keçirdiyi tədbirlər təqdirəlayiqdir: "Qloballaşmainteqrasiya fonunda hər bir xalqın milli özünəməxsusluğunu şərtləndirən ən vacib amil kimi mədəni irsinin tədqiqi və mühafizəsi dünyanı düşündürən aktual mədəni problemə çevrilib. Azərbaycan Respublikası ümumdünya mədəniyyətinin qloballaşması meyllərindən kənarda qalmamaq şərti ilə milli mədəniyyətin özünəməxsusluğunun qorunmasını Milli Təhlükəsizlik Konsepsiyasının vacib tərkib hissəsi sayır və dövlət siyasətinin əsas strateji hədəflərindən biri hesab edir. Azərbaycan Respublikasının Milli Təhlükəsizlik Konsepsiyasında milli təhlükəsizlik siyasətinin əsas istiqamətləri müəyyən edilərkən elm, təhsil, mədəniyyət siyasəti və mənəviyyatın qorunmasına ayrıca bölmə həsr edilib. Adıçəkilən bölmədə elm, təhsil, mədəniyyət və mənəviyyatın qorunması siyasətinin Azərbaycan xalqının mədəni irsinin, maddi və mənəvi dəyərlərinin mühafizəsinə, onun mədəni tələbatlarının ödənilməsi vasitələrinin və elmi-texniki potensialının daxilixarici təhdidlərdən qorunmasına, mütərəqqi daxili və beynəlxalq inkişafdan bəhrələnməsinə yönəlməsi strateji hədəf kimi müəyyənləşdirilib. Konsepsiyada Azərbaycan Respublikasının milli maraqlarının əsas istiqamətləri müəyyən edilərkən Azərbaycan xalqının vahidliyinin qorunub saxlanması, azərbaycançılıq ideyasının təşviqi, həmçinin dünya azərbaycanlılarının daşıdığı dəyərlərə əsaslanan milli özünəməxsusluğun və həmrəyliyin möhkəmləndirilməsi, Azərbaycan xalqının mədəni-tarixi irsinin və mənəvi dəyərlərinin qorunması, eləcə də ümumbəşəri dəyərlərlə zənginləşdirilməsi, dilinin, özünüdərk, vətənpərvərlik və milli iftixar hissinin, intellektual potensialının inkişaf etdirilməsi əsas hədəf kimi götürülüb".

   Qeyd edək ki, Müvəkkil Hüquq Təşkilatının rəhbəri, hüquqşünas Səməd Vəkilov da bu məsələni ətraflı araşdırıb. Hüquqşünas bildirib ki, Konsepsiya Azərbaycan xalqının özünəməxsusluğunun qorunması və təbliği problemini özündə ehtiva etməklə onun iki istiqamətini müəyyən edir. Onun sözlərinə görə, burada Azərbaycan xalqının mədəni irsinin, maddi və mənəvi dəyərlərinin mühafizəsi və digər məsələlərin əsas götürüldüyünü qeyd edən ekspert hesab edir ki, folklor örnəklərinin bu səviyyədə qorunması qloballaşma şəraitində bizim xalq örnəklərinin itib-batmayacağını şərtləndirir. Bundan başqa, Azərbaycan Respublikasının milli qanunvericilik sisteminə daxil olan 16 may 2003-cü il tarixində qəbul edilən "Folklor nümunələrinin hüquqi qorunması haqqında" Azərbaycan Respublikasının Qanunundan danışan hüquqşünas dedi ki, bu, milli səviyyədə qeyri-maddi mədəni irsin qorunmasına hüquqi təminatlar yaradıb: "Lakin son illər YUNESKO-nun qeyri-maddi mədəni irsin qorunması ilə bağlı ardıcıl müzakirələr aparması və bir sıra sənədlər qəbul etməsi milli qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi zərurətini yaradıb. Sözügedən təkmilləşdirilmə prosesini şərtləndirən əsas amillərdən biri də folklorşünaslığın elmi-nəzəri problemləri ilə bağlıdır. Sovet ədəbiyyatşünaslığında folklor dedikdə əksər hallarda yalnız şifahi xalq ədəbiyyatı nümunələri başa düşülüb. Lakin aşağıda təfsilatı ilə verilən YUNESKO-nun tövsiyələrində folklor (qeyri-maddi mədəni irs) dedikdə şifahi xalq ədəbiyyatını da özündə ehtiva edən daha geniş və əhatəli incəsənət nümunələri nəzərdə tutulur. YUNESKO-nun 2003-cü il tarixdə qəbul etdiyi "Qeyri-Maddi İrsin Qorunmasi Haqqında" Beynəlxalq Konvensiyanın 2-ci bəndi məhz təsviri sənətlərə həsr edilib. Göründüyü kimi, folklor nümunələrinə verilən anlayışlardakı uyğunsuzluqlar Azərbaycan folklorşünaslığının yeni elmi-nəzəri konsepsiyasının hazırlanması problemini aktuallaşdırır. Hazırda ali məktəblərdə tədris olunan şifahi xalq ədəbiyyatı və ədəbiyyat nəzəriyyəsi dərsliklərində folklor nümunələri dedikdə şifahi xalq ədəbiyyatı başa düşülür. "Folklor nümunələrinin hüquqi qorunması haqqında" Azərbaycan Respublikasının Qanununun 1.0.1-ci maddəsində Azərbaycan folkloru nümunələrinin anlayışı verilib. Azərbaycan folkloru nümunələri (bundan sonra folklor nümunələri-S.V) - Azərbaycan xalqı, onun ayrı-ayrı fərdlər tərəfindən yaradılan və qorunub saxlanan, Azərbaycan xalqının ənənəvi bədii dəyərlərini, dünyagörüşünü, ümid və arzularını, bədii irsin xarakterik xüsusiyyətlərini özündə əks etdirən, şifahi şəkildə yaradılan söz sənəti nümunələrini, xalq musiqisi, oyunları və rəqsləri, xalq sənətkarlığı və tətbiqi sənət nümunələri (maddi formada olanlarolmayanlar-S.V), eləcə də digər xalq yaradıcılıq nümunələri".

   Xatırladaq ki, adıçəkilən qanunun folklor nümunələrinə verdiyi anlayışın təkmilləşməyə ehtiyacı olması faktı açıq-aydın görünməkdədir. Bundan başqa, sözügedən milli qanunvericilikdə YUNESKO tövsiyələrində adıçəkilən bir sıra anlayışlar ümumiyyətlə qeyd edilməyib. Bu anlayışlar folklorşünaslığın tədqiqi ilə bağlı meydana gələn spesifik terminlərdir. YUNESKO-nun 2003-cü il tarixdə qəbul edilmiş Konvensiyasında epos söyləyənlərin sənəti bəşəriyyətin ümumi insanlıq irsinin şah əsərlərindən biri elan olunub. Lakin sözügedən milli qanunvericilikdə epos söyləyənlərin anlayışı verilməyib. Bu tipli nümunələrin sayını artırmaq olar.

   Folklorşünaslığın elmi-nəzəri problemləri ilə məşğul olan filologiya elmləri namizədi Seyfəddin Rzasoy "Mifologiya və folklor: nəzəri-metodoloji kontekst" əsərində folklora belə tərif verib: "Folklor-

   - etnik-mədəni düşüncənin tarixi diaxronik təzahürü kimi struktur düşüncəsidir;

   - etnik-mədəni düşüncənin sinxron hadisəsi kimi milli özünüifadənin total düşüncə sisteminin əsas paradiqmalarından biridir;

   - total-etnik düşüncənin statusal tipi baxımından bədii estetik xarakterlidir;

   - düşüncə hadisəsi kimi dünya modelidir (mənaların paradiqmasıdır);

   - mətn kimi folklor düşüncə modelini əks etdirən obyektdir;

   - janr kimi gerçəkliyi bütövlükdə universumlaşdıran janrlar sistemidir". Göründüyü kimi, müəllif sırf elmi auditoriya üçün nəzərdə tutulmuş bu əsərində folklora akademik tərif verib. Odur ki, qeyd edilən tərifin elmi-kütləvi dildə yenidən təqdim olunmasına, həmçinin, milli qanunvericiliyə ediləcək dəyişikliklərə təklif edilməsi zərurəti yaranıb".

   Ekspertlər hesab edir ki, qeyri-maddi mədəni irsin mühafizəsi son illər BMT-nin elm mədəniyyət təşkilatı olan YUNESKO-nun diqqətdə saxladığı ən aktual məsələlərdən birinə çevrilib.

   Azərbaycanın mədəni irsinin qorunması ilə bağlı milli fəaliyyətlərə diqqət yetirək. Mütərəqqi hal kimi onu da qeyd etmək lazımdır ki, 2003-cü ilin noyabr ayında Azərbaycan muğamı YUNESKO tərəfindən Bəşəriyyətin ŞifahiQeyri-Maddi İrsinin şah əsəri elan olunub. 28 sentyabr-02 oktyabr 2009-cu il tarixlərində Birləşmiş Ərəb Əmirliyinin Əbu-Dabi şəhərində YUNESKO-nun Qeyri-maddi mədəni irsin qorunması üzrə Komitəsinin 4-cü sessiyasında YUNESKO-nun Hökumətlərarası Komitəsinin yekun qərarına əsasən, Azərbaycan aşıq sənəti və Novruz bayramı qeyri-maddi mədəni irsin reprezentativ siyahısına daxil edilib. Hazırda isə "Azərbaycan xalçaları" adlı obyektlərin həmin siyahıya salınması ilə bağlı aparılır. Bu sahədə Heydər Əliyev Fondunun, Azərbaycan Mədəniyyətinin Dostları Fondunun prezidenti, YUNESKO-nun şifahi musiqi ənənələri sahəsi üzrə xoşməramlı səfiri Mehriban Əliyevanın sistematik, yorulmaz fəaliyyəti təqdirəlayiq hal kimi qeyd edilməlidir. YUNESKO ilə əməkdaşlığın yüksək səviyyədə qurulması bu sahədə sistematik işin aparılmasına öz töhfələrini verib. Xüsusilə Mehriban Əliyevanın təşəbbüsü ilə Bakıda I Beynəlxalq Muğam Festivalının keçirilməsi dünyada mühüm mədəniyyət hadisələrindən biridir. Bundan başqa, AMEA-nın Folklor İnstitutu, mərkəzi Budapeşt şəhərində yerləşən Avropa Folklor İnstitutu, Azərbaycan Respublikasının Macarıstandakı Səfirliyi və Azərbaycan Respublikasının Diasporla İş üzrə Dövlət Komitəsinin birgə əməkdaşlığı nəticəsində Azərbaycan xalqının iki böyük epik mədəniyyət abidəsi olan "Kitabi-Dədə Qorqud" və "Koroğlu" dastanlarının macar dilinə tərcümə edilməsi bu sıradan görülən mühüm işlərdəndir.

   Azərbaycan folklor örnəklərinin, küll halında Azərbaycan folklorunun qorunmasında ictimai və dövlət maraqları bir-birilə uzlaşır. Dövlətimiz və ictimaiyyətimiz, eləcə də beynəlxalq aləm, beynəlxalq hüquq milli folklor örnəklərimizin Azərbaycan dövlətinin və ictimaiyyətinin maraqları çərçivəsində qorunmasını təmin edir.

 

İradə SARIYEVA

Bakı xəbər. - 2013.- 4 dekabr.- S.10.