Cinayətə yol ailədən başlayır
Bugünün sakit uşağı
niyə səhər validenylərinin, qardaşının,
bacısının yoldaşının qatilinə
çevrilir?
"Qadının normal oğul böyüdə bilməsi onun dünya görüşündən asılıdır. Mən oğluma nəinki özündən balaca qızlara qarşı, ümumiyyətlə, uşaqlara, yaşıdlarına qarşı kobud olmağa icazə vermirəm. Tutaq ki, gəlib mənə deyir ki, "filankəs məni vurdu. Mən də onu döyüm?" Deyirəm yox, vurma, əgər bir də etsə müəlliməyə denən. Amma qarşılığın vermə. Bilirəm ki, o vursa oğlum da vuracaq və proses vura-vura gedəcək. Şiddət şiddət gətirəcək" - deyir, 5 yaşlı Tunarın anası Aysel Məmmədova. Son vaxtlar mətbuatda qadınlara qarşı zorakılıqla bağlı yazılara tez-tez rast gəlirik. "Oğul anasını bıçaqladı", "Ər həyat yoldaşının başını kəsdi", ən pisi isə "qardaş bacısını öldürdü" xəbərləridir.
Zorakılıq haradan
başlayır?
Buna misal olaraq
Şamaxının Xınıslı kəndindəki 16
yaşlı Nərminə İsgəndərovanın
qardaşı tərəfindən başı kəsilərək
öldürülməsini göstərmək olar. Nərminə
1997-ci ildə anadan olmuşdu.
Ev işlərindən, çətin həyat
şəraitindən bezərək evdən qaçıb
Bakıya gəlmiş, buradakı şirniyyat
sexlərindən birində işə
başlamışdı. Bir müddət sonra polis onu
tapıb ailəsinə təhvil vermişdi.
Evlərinə verildiyi günün
səhərisi qardaşı Əmrah İsgəndərov tərəfindən
başı kəsilərək öldürülmüşdü.
Bu kimi hadisələr
yetərincədir. Bəs bu qədər zorakılığın
səbəbi nədir? Bu insanları kim dünyaya gətirir, kim böyüdür, kim tərbiyə edir? Niyə
zorakılığa meyilli olurlar?
Aysel Məmmədova
deyir ki, nə qız, nə də oğlan uşaqlarına əl
qaldırmaq olmaz. Uşaq vaxtı
döyülən uşaq əsəbi, kinli böyüyür:
"Ana uşağını döyür, ancaq gerisini düşünmür.
Döydükcə uşağa yeni nəsə öyrədir - vurmaq,
istədiyini güc tətbiq etməklə
almağı. Uşaq bu
üsulun işə
yaradığını görəndə sonradan
bunu başqalarının üzərində
tətbiq etməyə başlayır. Bəzi valideynlər
övladlarına pislik etdiklərini
düşünmədən deyirlər ki,
"səni vuranı sən də vur".
Mən demirəm - çəkil deyirəm, orda
durma deyirəm, baş
qoşma deyirəm. Bilmirəm, bəlkə
də mənim oğlum qorxaq
böyüyəcək, amma mən yenə
də onun kimisə vurmağının tərəfdarı
deyiləm. İnsan kimi
danışmaq varkən niyə sözü
yumruqlar deməlidir? Mən
övladımın gələcəkdə zorakı
olmasını istəmədiyim üçün
nə mən onu vururam,
nə də vurmağı çıxış yolu kimi göstərirəm".
Kişini tərbiyə edən kimdir?
Ekspertlər cəmiyyətdə
gender probleminin olmasını, qadınların əziyyət çəkməsi
və hüquqlarının pozulması məsələlərinin
kökünün ailədən, uşağın getdiyi
baxça və məktəbdən asılı olduğunu
deyirlər. Ailədə tərbiyə verənin ana, bağçadakı tərbiyəçilərin
90 faizinin qadın, məktəbdəki
müəllimlərin isə 70 faizdən çoxunun
qadın olmasına baxmayaraq, yenə də
daha çox
qadınların hüquqları tapdalanır. Qadınlar
özləri bu şəraiti yaradır, yoxsa tərbiyə verdikləri insanlara
bunu aşılayır? Hə, necə olur?
"Gələcəyin
kişisini qadın yox, cəmiyyət tərbiyə edir"
Abşeron rayonu, 3
saylı Qobu qəsəbəsinin müəlliməsi İlhamə
Soltanovaya görə, kişilərin zorakılıq törətməsinin
səbəbi heç də aldıqları tərbiyədən
asılı deyil: "Nə olsun ki, evdə ana,
bağçada və orta məktəbdə təlim-tərbiyə
aldıqları müəllimlərin 70 faizi qadındır. Bu o demək deyil ki, biz
özümüz, yəni qadınlar gələcəyə
zorakı kişilər böyüdürük.
Tamamilə yalnışdır. Çünki
istər kişi olsun,
istər qadın, istər uşaq olsun, istər böyük
aldıqları tərbiyədən çox
həyatda gördüklərini tətbiq edirlər. Cəmiyyətimiz
zorakıdır. Əslində zorakılığın
qarşısını almaq üçün Azərbaycan Respublikasında
kifayət qədər qanun var. Ancaq qəbul olunan bu qanunların tətbiqində
problemlər var. O ki
qaldı, tərbiyə məsələsinə gələcəyin
kişisini qadın yox,
cəmiyyət tərbiyə edir".
Qeyd: Azərbaycanda
qadınlar ölkə əhalisinin ümumi sayının 50,4
faizini və ya 4 milyon 602 min nəfərini təşkil edir. Statistikaya
görə ölkənin ictimai-siyasi, iqtisadi, mədəni həyatında iştirak edən qadınların məşğul
əhalinin ümumi sayında xüsusi çəkisi 48,6 faizdir.
Ümumtəhsil və orta ixtisas
təhsili müəssisələrində müəllimlərin
74 faizi, ali təhsil
müəssisələrində 46 faizi, həkimlərin
isə 63 faizi qadınlardır.
Ümumtəhsil məktəblərində şagirdlərin 46
faizi, orta ixtisas təhsili müəssisələrində
oxuyanların 66 faizi, ali
təhsil müəssisələrinin tələbələrinin
46 faizi qızlardır.
"Uşaqları
danışıqdan kənarda saxlamaqla onlara qarşı zorakılıq edirik"
Aysel Məmmədova deyir ki, orta məktəblərdə və bağçalarda dərs deyən müəllimlərin əksəriyyəti Sovetlərdən qalan kadrlardır: "Bu insanlarda isə "uşaqdır otursun uşaq yerində", - düşüncəsi var. Durum uşaqla danışım, problemini soruşum və s. kimi cəhdlər yoxdur. Əslində, biz uşaqla söhbət etməməklə, onları danışıqdan kənarda saxlamaqla onlara qarşı zorakılıq edirik. Əgər ona nəyisə niyə vermədiyimi izah etməsəm o problemi danışaraq həll etməyi öyrənməyəcək. Bir dəfə hamımız oturub televizora baxırdıq. Oğlum birdən hirsləndi ki, "sən baxdın, nənə baxdı, mən də baxmaq istəyirəm", - bu artıq haqqın tələbi idi. Həmən televizorun pultunu ona verdim ki, hara istəyirsən bax. Uşaqla inadlaşmağın özü də onun gələcəkdə istəyini zorakı yolla, qışqır-bağırla almasına səbəb olur. Halbuki oğlum gördü ki, mən asanlıqla pultu ona verdim. İkinci dəfə qışqırmayacaq, sakitcə tələb edəcək".
Psixoloq:
"Əgər ailə daxilində ata həyat yoldaşına
qarşı zorakılıq edirsə..."
"Hər uşağın beynindəki
kişi və qadın modeli - valideynləri olur", - deyir
psoxoloq Aysel İsgəndərli. Onun sözlərinə
görə, atası uşağın gözündə bütün kişiləri, anası isə bütün qadınları təmsil edir. Əgər ailə daxilində ata həyat yoldaşına qarşı
zorakılıq edirsə, onu döyür, söyür,
təhqir edirsə, hətta hörmət etmirsə uşaq da gələcəkdə öz
həyat yoldaşına qarşı eynilə o
cür olacaq:
"Fikirləşəcək ki, atam belə edirsə deməli, doğrudur.
Hətta onu da deyim ki, oğlan
uşaqları adətən analarına, bacılarına oxşar qızlarla ailə həyatı qururlar. Bu qədər kiçik detallara fikir verən, sizcə, ailədə olan zorakılığı beyninə
yazmayıb? Tək-tük insanlar olur ki, gördüklərinin
doğru olmadığını
anlayıb onu tətbiq etmirlər. Ancaq 70 faiz insanda
bu belə deyil.
Əksər uşaqlar valideynlərini təkrarlayırlar.
Yəni, başlanğıc ailədən gəlir. Müəllim
nə qədər insan hüququndan
danışsa belə, bütün uşaqlar ailədə gördüklərini təkrarlayırlar".
Ekspert onu da vurğulayır ki,
insanın şüuraltısı xüsusən də
uşaqlıq dönəmində süngər kimi olur. O,
ətrafında baş verən hadisələri
özü də bilmədən
şüuraltısına toplayır: "Gələcəkdə
isə onun davranışlarında olan zorakılıq onun
şüuraltısında toplanmış aqressiv
enerjinin təzahürü olur.
Məhz buna görə də,
ailədə, məktəbdə, bağçada
uşaqlarla ünsiyyətdə olarkən,
onlarla hər hansısa bir
hadisəni bölüşərkən ehtiyatlı olmaq lazımdır. Çünki
özümüz də bilmədən öz uşaqlarımıza ağır travmalar veririk".
"Uşaqlar deyiləni yox, gördüklərini tətbiq edirlər"
Ruslan Valehovun
isə bir qızı, bir oğlu var. Deyir ki, görüntüdə
uşaqları anaları,
yəni, qadın tərbiyə edə bilər ancaq uşaqlar gələcəkdə
tərbiyədən çox
gördüklərini tətbiq
edirlər: "Oğlumun
5, qızımın isə
3 yaşı var. Fikir
vermişəm oğlum
bacısının üstünə
eynən mənim hirslənəndə acıqlandığım
kimi acıqlanır. Yəni, ailədə nə görürsə onu edir. Mən nəyəsə hirslənəndə necə
reaksiya verirəmsə,
oğlum da keçən gün kanalı dəyişdiyi üçün bacısının
üstünə eyni tonda acıqlanırdı.
Məncə, nəinki oğlan
uşağı elə
qız uşaqları
da deyiləni yox, gördüklərini tətbiq edir".
"Uşağın inkişafında
cinslərin hər ikisinin bərabər iştirakı olduqca vacibdir"
Təmiz Dünya
Qadınlara Yardım İctimai Birliyinin sədri Mehriban Zeynalova isə deyir ki, qadınların
hansı dərəcədə
zorakılığa məruz
qaldığını, bu
cəmiyyətin yetirmələri
olduğunu və yalnız bir cins tərəfindən tərbiyə edilməsi kimi məsələləri
heç vaxt təhlil etmirik. Bizə
elə gəlir ki, qadının böyütdüyü oğlan
uşağı zorakılıqdan tam təcrid
edilir: "Bu hada oğan
uşağı ideal böyüyür.
Amma uşağın inkişafında
cinslərin hər ikisinin bərabər
iştirakı olduqca vacibdir.
Bu iştirak genlərin
formalaşması, eləcə də, şəxsiyyətin
formalaşması üçün vacib bir təsir vasitəsidir.
Təkcə, oğlan
uşağını böyüdən qadın kifayət qədər
nüfuz və şəxsi keyfiyyətlərə
malik olmalıdır ki,
o oğlan
uşağı cəmiyyət üçün
zorakısız bir vətəndaşa
çevirilə bilsin. İstənilən
halda hansısa məqamda burada
da istisnalar olur. Demək biz hər iki cinsin iştirakı olan normal bir
mühit yaratmalıyıq".Mehriban Zeynalovaya görə, uşağın zorakılıq
davamçısı olması onun valideyninin və ya özünün nə vaxtsa
aldığı zədənin nəticəsidir: "Bu zədə bəzən kifayət qədər
gözlə görünməyə bilər. İlk
baxışda oğlan uşağı tam cəmiyyətin tələbinə uyğun görünə bilər. Lakin, ekstrimal halda bu oğlanın ya təcavüzkara ya da qurbana çevrilmək
ehtimalı var. Çünki
onun beyninin alt qatında kifayət qədər zədə
var. Bu isə
hansısa məqamda, böhran mərhələsində
özünü göstərə bilər".
Qadınlar
tərbiyə etsə də, əzilən yenə də
özləri olur. Bəs bunun
qarşısını necə almaq lazımdır?
Maarifləndirməyə, uşaqları bu
istiqamətdə öyrətməyə, tərbiyə etməyə
hardan başlamalıyıq?
"Bu gün xəbərlərdə
eşitdiyimiz, qəzetlərdə saytlarda oxuduğumuz
zorakılıq xəbərlərinin səbəbkarlarını
qadından daha çox cəmiyyət tərbiyə edib. Bunların
aradan qaldırılması
üçünsə ilk öncə cəmiyyət
tərbiyələndirilməlidir. Cəmiyyətin bu sahədə ciddi maarifləndirməyə
ehtiyacı var. Buna isə
ilk öncə orta məktəblərdən
başlamaq lazımdır" - deyir, İlhamə Soltanova.
Gülər Mehdizadə
Bizim
yol.-2013.-7 dekabr.-S.5.