Yoxsulluqla mübarizə üzrə
dövlət proqramlarının uğurlu nəticələrinə
ictimai maraqlar...
Azərbaycan dövləti inkişaf
etdikcə, gəlirlər artdıqca əhalinin sosial
rifahının düzəlməsi məsələsinə
xüsusi yer ayrılır. Bilirik ki, son illər Azərbaycan
cəmiyyətində, ictimaiyyətində bir
oyanma, bir canlanma baş verib. Bu da
onunla bağlıdır ki,
bir vaxtlar ölkədə
hökm sürən işsizlik
vəziyyəti xeyli aradan
qalxıb. Bunun nəticəsində də
əhalinin məşğulluq səviyyəsi yüksəlib.
Söz yox ki, işsizliyin aradan qaldırılması,
müxtəlif sahələrdə işləyənlərin
normal əməkhaqqı alması insanların sosial
rifahının düzəlməsinə gətirib
çıxarıb. Məşğulluq səviyyəsinin
artımı insanların həyatına müsbət təsir
göstərib. Azərbaycan dövləti yoxsulluğun
aradan qaldırılması üçün çoxşaxəli işlər
aparır. Azərbaycan dövlətinin yoxsulluğun aradan
qaldırılması istiqamətində həyata keçirdiyi davamlı işləri və bu məqsədlə dövlət
başçısı tərəfindən imzalanan
"2008-2015-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında yoxsulluğun azaldılması və davamlı
inkişaf Dövlət
Proqramı"nı unutmamalıyıq. Bundan başqa,
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2011-ci
il 28 iyun tarixli sərəncamı ilə
"2008-2015-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında yoxsulluğun azaldılması və davamlı
inkişaf Dövlət Proqramı"na 3
nömrəli əlavə olaraq
"Dövlət Proqramının həyata keçirilməsi
üzrə Tədbirlər Planı (2011-2015-ci illər)"
təsdiq edilib.
Onu
da bildirək ki, Azərbaycan dövləti müstəqillik
qazandığı illər ərzində yoxsulluğun
azaldılması üzrə başqa Dövlət Proqramı
qəbul edib. Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
2003-cü il 20 fevral tarixli fərmanı ilə təsdiq edilən
"2003-2005-ci illər üçün
Azərbaycan Respublikasında yoxsulluğun
azaldılması və iqtisadi inkişaf üzrə Dövlət
Proqramı" buna nümunədir. Həmin
Dövlət Proqramının həyata keçirilməsi nəticəsində
2005-ci ildə yoxsulluq səviyyəsi
2002-ci ildəki 46,7 faizdən 29,3 faizə endirilib.
Sonrakı illərdə bu istiqamətdə
nailiyyətlər daha da
artırılıb və 2007-ci ilin
axırına yoxsulluq səviyyəsi 15,8 faiz təşkil edib.
Sosioloq Hüseyn İbrahimlinin dediyinə görə, 15
sentyabr 2008-ci ildə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyev tərəfindən təsdiq edilən
Dövlət Proqramında bunlar bildirilir: "Son illər Azərbaycan
Respublikasında aparılan uğurlu iqtisadi siyasət nəticəsində
makroiqtisadi sabitlik qorunub saxlanmış, iqtisadi artımın
davamlılığı təmin edilmiş, əhalinin gəlirlərinin
artırılmasına və rifahının əhəmiyyətli
dərəcədə yaxşılaşdırılmasına
nail olunmuşdur. Ölkəmizdə sosial problemlərin, o
cümlədən yoxsulluq probleminin həlli istiqamətində
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2003-cü il 20 fevral
tarixli fərmanı ilə təsdiq edilmiş "2003-2005-ci
illər üçün Azərbaycan Respublikasında
yoxsulluğun azaldılması və iqtisadi inkişaf üzrə
Dövlət Proqramı" xüsusi əhəmiyyətə
malikdir".
Azərbaycan
dövlətinin apardığı məqsədyönlü
siyasətin tərkib hissəsini yoxsulluğun aradan qaldırılması,
əhalinin sosial rifahının yüksəldilməsi
tutduğunu deyən sosioloq bildirdi ki, bu sahədə qəbul
edilən dövlət proqramları çərçivəsində
görülən işlər sayəsində ölkəmizdə
yoxsulluğun səviyyəsi 49 faizdən 6 faizə
düşüb (bu barədə növbəti
saylarımızda yazacağıq-İ.S). Onun dediyinə görə, Azərbaycan
dövlətinin yoxsulluğun
azaldılması istiqamətində həyata keçirdiyi
bütün tədbirlər Azərbaycan
ictimaiyyətinin maraqlarını müdafiə edir. Bu sahədəki
dövlət siyasətilə ictimai
maraqların bir-birilə uzlaşdığını deyən
sosioloq bildirdi ki, "2008-2015-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında yoxsulluğun
azaldılması və davamlı inkişaf
Dövlət Proqramı" özündə bütün
sahələri birləşdirir. Bu
Dövlət Proqramının əhatəli və
çoxşaxəli olduğunu qeyd edən ekspertin dediyinə
görə, yoxsulluğun səviyyəsinin
azaldılmasına yönələn tədbirlər kompleks şəkildə aparılıb:
"Azərbaycanda yoxsulluq səviyyəsinin
azaldılması ilə bağlı həyata keçirilən
çoxsaylı işlər bu sahədə
böyük irəliləyişlər
yaradıb. Bu məsələ birbaşa Azərbaycan dövlətinin
başçısını narahat etdiyi üçün o, bu sahədə çox böyük
işlər görüb, məlum Dövlət
Proqramını imzalayıb. Cənab İlham
Əliyev çıxışlarından birində yoxsulluğun aradan
qaldırılacağına əmin olduğunu
deyib: "Şübhə etmirəm ki, biz qısa müddət
ərzində Azərbaycanda yoxsulluğun aradan qaldırılmasına nail
olacağıq. Azərbaycanda bir nəfər
də yoxsul adam
olmamalıdır və olmayacaqdır". Bilirik
ki, müasir dünyada bazar
iqtisadiyyatı şəraitində ən aktual
və qlobal problemlərdən biri də davamlı iqtisadi
inkişafla sıx bağlı olan yoxsulluq problemidir. Belə ki,
davamlı inkişaf üçün
yoxsulluğun azaldılması və ya aradan
qaldırılması zəruri tələblərdir. Yoxsulluğun
azaldılması üçün əhalinin
istehsal ehtiyatlarından, o
cümlədən, torpaq və su ehtiyatlarından, səhiyyə xidmətindən
normal səviyyədə istifadə etməsi,
məşğulluğun təminatı, maddi
rifaha nail olması, müasir səviyyədə təhsil
alması, kommunal və məişət
xidmətlərinə olan ehtiyacın
ödənilməsi, sağlam ətraf
mühitdə yaşamaq hüququnun
təmin edilməsi və digər məsələlərlə
bağlı problemlər çözülməlidir. Bu baxımdan Azərbaycanda yoxsulluğun
azaldılması iqtisadi islahatların əsas
məqsədinə çevrilib. Ona görə
də 2003-2015-ci illəri əhatə edən 1-ci və 2-ci yoxsulluq proqramlarının icrası çərçivəsində
əsas diqqət yoxsulluğun
azaldılmasına yönəldilib. Ölkəmizdə yoxsulluğun azaldılmasında və
davamlı inkişafın təmin olunmasında əsas
prioritetlərdən biri də işsizliyin azaldılması və əhalinin
sosial müdafiəsidir. Bu
səbəbdən də Azərbaycanda yoxsulluqla
mübarizə üçün passiv və aktiv sosial müdafiə tədbirləri həyata keçirilir. Bu istiqamətdə
passiv mübarizə tədbirləri kimi ünvanlı dövlət sosial
yardımlarının (ÜSY) verilməsi, mərhələli
şəkildə müavinətlərin və pensiyaların baza hissəsinin artırılması təqdirəlayiqdir.
Qeyd edim ki, ölkəmizdə icra
olunan ünvanlı yardım proqramı
hazırda 120 mindən artıq ailəni əhatə edir və hər ailəyə ayda
orta hesabla 112 manat vəsait ödənilir".
Ekspert bildirdi ki, araşdırmalara
görə, ÜSY alan ailələrin təxminən 40
faizinin ailə tərkibində və əmlak vəziyyətində
yaxın illərdə onların bu növ dəstək almaq
hüququna təsir edəcək dəyişikliklər
gözlənilmir: "Ona görə də belə ailələrə
təyinat müddətinin 2, yaxud 3 ilədək
uzadılması barədə aidiyyəti orqanlara təkliflər
göndərilib. ÜSY aztəminatlı insanların minimum ehtiyaclarını ödəmək üçündür. Yoxsulluqdan
uzaqlaşma, maddi
rifahın yaxşılaşması isə yalnız səmərəli
məşğulluq vasitəsilə mümkündür.
Ona
görə də uzun zamandır ölkəmizdə
icra olunan
"Özünədəstək" proqramı məhz müvafiq potensialı olan
aztəminatlı ailənin məşğulluğuna imkan yaratmaqla, yoxsulluğun azaldılmasına şərait
yaradır. İndiyədək 13 rayonda vətəndaşlar
tərəfindən böyük maraq göstərilən bu
proqrama 281 ailə cəlb edilib.
Həmin proqramın davamı kimi ölkəmizdə
ilk dəfə olaraq Sosial Dəstək Fondunun
yaradılmasına, aztəminatlı ailələrə güzəştli
mikrokreditlərin verilməsi mexanizminin tətbiqinə
dair işlər aparılır. Bununla da müəyyən
potensiala malik yoxsul ailələr şəxsi təsərrüfatlarını
inkişaf etdirmək imkanı əldə
edəcək. Bu isə nəticə
etibarilə yeni iş
yerlərinin yaranmasına və aztəminatlı vətəndaşların
tədricən yoxsulluqdan
sahibkarlığa doğru irəliləyişinə
şərait yaradacaq".
H.İbrahimlinin dediyinə görə, 2006-cı ildən
indiyədək dövlət başçısı yaşa
görə əmək pensiyasının baza hissəsinin
artırılması və sığorta hissəsinin
artırılması ilə bağlı bir neçə sərəncam
verib: "Əmək pensiyalarının orta aylıq məbləği
1 yanvar 2006-cı il tarixə 28,5 manat olduğu halda, son zamanlar
151,3 manatdır. Yaşa görə əmək
pensiyasının orta aylıq məbləği
isə 167,7 manata çatıb. Həyata
keçirilən davamlı sosial müdafiə
tədbirləri nəticəsində pensiyaçıların
97 faizinin pensiya məbləği
yoxsulluq həddini üstələyib. Bu gün ölkə üzrə əmək
pensiyalarının orta aylıq məbləğinin
əmək haqlarının orta aylıq məbləğinə
nisbəti 40 faizə, yaşa görə əmək
pensiyalarının orta aylıq məbləğinin
əmək haqlarının orta aylıq məbləğinə
nisbəti isə 45 faizə çatıb. Bu ilin oktyabr
ayının 1-dək ölkə üzrə əmək
pensiyaçılarının sayı 1271,2 min
nəfər olub. Aktiv sosial
müdafiə tədbirləri arasında əməkqabiliyyətli
insanların məşğulluğunun təmin edilməsi məqsədilə
yeni iş yerlərinin
yaradılması, mikrokreditlərin verilməsi vasitəsilə
kiçik-orta sahibkarlığın
stimullaşdırılması, aktiv əmək
bazarı proqramlarının həyata keçirilməsi üstünlük təşkil edir. Məhz regionların sosial-iqtisadi inkişafı, eləcə də
yoxsulluğun azaldılması və
davamlı inkişaf üzrə məqsədyönlü
dövlət proqramlarının qəbul edilməsi və
onların uğurlu icrası nəticəsində
indiyədək ölkəmizdə bir milyon yüz min yeni iş
yeri açılıb və onlardan 800 mini daimi iş yeridir.
Yeni iş yerlərinin
79,1 faizi regionlarda, 87 faizi qeyri-dövlət sektorunda,
mütləq əksəriyyəti isə qeyri-neft
sektorunda yaradılıb. Hazırda ölkəmizdə
iqtisadi fəal əhalinin 5 faizi işsizdir. Yoxsulluğun səviyyəsi 2002-ci ildə 46,7
faiz olduğu halda, görülən məqsədyönlü
tədbirlər və uğurlu iqtisadi islahatlar nəticəsində
hazırda bu göstərici 6 faizdən bir qədər çoxdur.
Yoxsulluğun səviyyəsinin
aşağı düşməsində, əhalinin məşğulluğunun
artmasında və yeni iş
yerlərinin açılmasında sahibkarlara
mikrokreditlərin verilməsi də mühüm
rol oynayıb. Məlumdur ki,
ümumdaxili məhsulun (ÜDM)
formalaşmasında neft sektorunun
payı 50 faizə qədərdir və dövlət budcəsinin
gəlirlərinin 70 faizə qədəri neft
və əlaqəli sektorlar hesabına
formalaşır. Ancaq yaxın illərdə
neft və qaz gəlirlərinin
azalacağı ehtimal edildiyindən, belə
bir şəraitdə passiv
sosial müdafiə tədbirləri vasitəsilə
yoxsulluğun azaldılması siyasətinin
davam etdirilməsi çətin olacaq. Ona görə də sosial
yardım proqramlarının
ünvanlılığını artırmaq, ünvanlı
dövlət sosial yardım
proqramını mikro-maliyyə xidmətləri və digər
məşğulluq proqramları ilə əlaqələndirmək,
kiçik və orta
sahibkarlığın inkişafı üzrə qanunvericilik bazasını və biznes mühitini təkmilləşdirmək
lazımdır. Müxtəlif xarakterli müəssisələrin yaradılması
vacib olsa da, bu, regionlarda
məşğulluq problemini tam çözə bilmir.
Çünki həm emal
və sənaye tipli istehsal
sahəsi üçün ixtisaslı kadrlar azdır, həm də
yaradılmış müəssisələrin işləməsi
üçün xammal
tələb olunur. Onu da
bildirək ki, ölkədəki əməkqabiliyyətli
əhalinin 47 faizi kənd yerlərində
və aqrar sahəyə məxsus ərazilərdə
cəmləşdiyindən, bu gün Azərbaycan üçün
ən mühüm məqsədlərdən
biri iqtisadiyyatın neftdən
asılılığını aradan
qaldırmaq və iqtisadi inkişafın
kənd yerlərinə daha çox yayılmasını təmin etməkdir.
Ancaq kəndlərdə inkişafın normal səviyyədə olmaması regionlarda yoxsulluğun
azaldılmasına və davamlı inkişafın təmin
edilməsinə əngəllər törədir".
Ekspert dedi ki, ona görə də
bölgələrdə yoxsulluq içərisində
yaşayanların kənd təsərrüfatı resurslarından
istifadə imkanları genişləndirilməli, kənd təsərrüfatı
məhsullarının istehsalına maraq formalaşmalı, fərdi,
xırda və orta səviyyəli təsərrüfat sahiblərinin
sayı artırılmalıdır.
Ardı var.
İradə
SARIYEVA
Bakı xəbər.-2013.-11 dekabr.-S.12.