Ailə qanunvericiliyi
barədə dövlət siyasəti ictimai
mənafelərin müstəsna ödəniş
üsulu kimi...
Cəmiyyəti hər
zaman ayaq üstə saxlayan, çökməyə qoymayan
amillərdən biri sağlam
təməl üzərində pərvəriş tapan ailə institutudur. Ailə
institutunun sağlam
inkişafı cəmiyyətdə böyük
rola malikdir. Ancaq elə hallar olur ki, ailələrin bir çoxunda ciddi problemlər yaşanır. Bu ciddi problemdir.
Ancaq bu da var
ki, Azərbaycan cəmiyyəti, Azərbaycan
ictimaiyyəti dövlətin də ciddi dəstək
verdiyi ailə institutuna
çox böyük
önəm və dəyər verir. İctimaiyyət üçün
maraqlı olan tərəflərdən biri ailə məsələlərinin, problemlərinin
tənzimlənməsi üçün
Azərbaycan dövlətinin yürütdüyü
hüquqi siyasətdir. Hüquqşünas Adilə Muradxanovanın dediyinə görə, ailə
münaqişələrinin, münasibətlərinin dövlət
qanunları ilə necə tənzimlənməsi, burada ictimai maraqların, onun tərkib hissəsi olan
fərdlərin maraqlarının hansı şəkildə
qorunması, müdafiə olunması cəmiyyəti ciddi düşündürür:
"Bilirik ki, bu sahədə mövcud olan qanunvericilik aktları çoxdur və onların da
bir çoxu
günü-gündən təkmilləşdirilir. Ailə Məcəlləsinin
ictimaiyyətin maraqlarına uyğun formada hazırlandığını deyən
mütəxəssislər hesab edir ki, dövlətin bu yöndəki işləri
alqışlanasıdır".
Hüquqşünas bildirdi
ki, ailə münaqişələrinin və
münasibətlərinin hüquqi tənzimlənməsi
və burada ictimai
maraqların müdafiə formalarına diqqət yetirilir. Onun sözlərinə
görə, ailə institutu tarixən cəmiyyətin
əsas təsisatlarından biri kimi insani dəyərlərin,
mədəniyyət və nəsillərin tarixi
varisliyinin qoruyucusu, sabitlik və inkişaf
meyarı sayılıb: "Bəşəriyyət
ailəni tarixən hər bir sivil cəmiyyətin əsasını təşkil
edən, insanlığın ən ali, ülvi və saf
duyğularını, nəcib niyyətlərini özündə
təcəssüm etdirən müqəddəs ittifaq kimi dəyərləndirib.
Ailə həm bioloji, həm sosial, həm də məişət
funksiyalarına görə cəmiyyətin özəyi olmaqla yanaşı, hər bir
normal insanın böyük
sərvəti, zinəti, həyatının mənasıdır.
Ailə əxlaq, mənəviyyat kimi dəyərlərin
ucalığında dayanan kiçik
"dövlət"dir. Ailə mədəniyyəti, ailə
dəyərləri bu gün
dünyadakı xalqların sayı qədər rəngarəng,
müxtəlif və özünəməxsusdur. Hər bir xalq, etnos
özünün tarixən
formalaşmış mental dəyərləri
əsasında ailə modeli yaradır. Bu ortaq dəyərlərlə
yanaşı, hər bir ailənin özünün yazılmamış
"qanunlar"ı, prinsipləri, özəllikləri var. Fəxrlə deyə bilərik
ki, qədim Şərq və müasir Qərb mədəniyyətinin ən
pozitiv cəhətlərini özünün zəngin adət-ənənələri,
mental dəyərləri ilə sintez edən Azərbaycanda ailə institutuna böyük dəyər
verilir. Azərbaycan folklorunun
və ədəbiyyatının zəngin janr
nümunələrində xalqın ailə institutuna
necə önəm verdiyi konkret
epizodlarla təsdiqini tapır. Bu nümunələrdə yüksək mənəvi
keyfiyyətlərin daşıyıcısı kimi təsvir edilmiş ailə
eyni zamanda ülvi və müqəddəs dəyərlərin
ifadəçisi kimi tərənnüm olunub. Azərbaycanlı milli
düşüncə sistemində özünə yer tapmış qənaətlərdən biri də budur ki, ailə başçısı kimi məsuliyyətini düzgün
dəyərləndirməyən bir şəxs
kamil insan və şəxsiyyət
ola bilməz. Yalnız yüksək əxlaqi
keyfiyyətlərə, xalqın çoxminillik
milli dəyərlərinə ürəkdən
bağlı olan insanlar
ailənin cəmiyyətdəki rolunu hər
zaman düzgün qiymətləndirə
biliblər. Azərbaycan xalqının dini dünyagörüşündə - qəlbən
tapındığı İslam dinində
də ailə, dövlət və vətən məfhumları
arasındakı assosiativ əlaqə
xalqın mənəvi kamillik səviyyəsinin
parlaq təcəssümünə çevrilib, onun genefondunun saflığını təmin edib. İslamda evliliyin məqsədi ailənin səadəti
və cəmiyyəti sağlam nəsillə
təmin etməkdir. İslama görə,
evlilik aralarında evlənməyə mane olmayan qadınla kişinin şərtlərinə uyğun olaraq evlənmə
əqdinin ortaya çıxaracağı hüquqi və ictimai nəticədir.
Uca Tanrı müqəddəs "Qurani-Kərim"də
buyurur: "Sizin üçün onlarla
ünsiyyət edəsiniz deyə öz
cinsinizdən zövcələr xəlq etməsi, aranızda sevgi və mərhəmət yaratması da Onun qüdrət əlamətlərindəndir.
Həqiqətən, bunda düşünən
bir qövm üçün ibrətlər vardır!
("Rum" surəsi, 21)". Ekspert bildirdi ki, ümummilli lider Heydər
Əliyevin rəhbərliyi altında hazırlanmış və
ümumxalq referendumu
ilə qəbul edilmiş Azərbaycan
Konstitusiyasında hər bir vətəndaşın
nikah hüququ təsbit
edilib, dövlətin ailəyə
qayğı siyasətinin əsas prioritetləri müəyyənləşib:
"Konstitusiyanın 17-ci maddəsinə əsasən, ailə
və uşaqlar dövlətin himayəsi
altındadır. Konstitusiyanın qadın
hüquqlarının müdafiəsinə yönəlmiş əsas
norması hamının qanun və məhkəmə
qarşısında bərabərliyini, kişi
ilə qadının eyni hüquqlara
və azadlıqlara malik olduğunu
bəyan edən və "bərabərlik hüququ"
adlanan 25-ci maddəsidir. Həmin maddənin III hissəsi, cinsindən
asılı olmayaraq, hər kəsin hüquq və azadlıqlarının bərabərliyinə
təminat verir, insan və
vətəndaş hüquqlarının və
azadlıqlarının cinsi mənsubiyyətə
görə məhdudlaşdırılmasını qadağan edir. Əsas Qanunun nikah münasibətləri
zamanı iradə azadlığını və ərlə
arvadın hüquq bərabərliyini tənzimləyən
34-cü maddəsinin müddəaları da
diqqətəlayiqdir. Hər kəsin qanunla
nəzərdə tutulmuş yaşa çatdıqda ailə qurmaq hüququnu müəyyən
edən həmin maddənin II hissəsinə əsasən, nikah könüllü
razılıq əsasında bağlanır. Heç
kəs zorla evləndirilə (ərə
verilə) bilməz. Bu normanın III hissəsi
həmçinin birmənalı olaraq ər
ilə arvadın hüquq bərabərliyini
təsbit edir.
Azərbaycan Prezidenti İlham
Əliyev ailə dəyərlərinə qəlbən
bağlı lider kimi,
Azərbaycanda bu institutun
möhkəmlənməsinə, problemlərinin həllinə
çalışır. "Ailə dəyərləri
xalqımız üçün həmişə
çox doğma olub, çox əziz olub və deyə bilərəm ki, ailə dəyərləri, əslində, bizim milli dəyərlərimizdir.
Azərbaycan dünya birliyinə
inteqrasiya edir. Ölkəmizin
inkişafı, müstəqilliyimizin daha da möhkəmləndirilməsi üçün və milli
dəyərlərin tam şəkildə
bərqərar edilməsi üçün
ailə dəyərləri daim yüksəklərdə
olmalıdır" - deyən dövlət
başçısı İlham
Əliyevin təşəbbüsü əsasında aztəminatlı
ailələrə ünvanlı sosial
yardımların, habelə gənc ailələrə ipoteka kreditlərinin verilməsi ümumilikdə
ailə institutuna göstərilən
qayğının tərkib hissəsidir. Məhz bu siyasətin nəticəsi kimi
Azərbaycanda ailə quran gənclərin
sayı ildən-ilə artır, boşanmaların sayı isə
azalır. Ümumiyyətlə, respublikamızda ailə
dövlət tərəfindən qorunur və
himayə edilir. Konstitusiya
və qanunlarımız ailənin cəmiyyətdəki layiqli mövqeyinə təminat yaradır. Dövlətin bu sahədəki
siyasətini özündə ehtiva edən
Ailə Məcəlləsi isə Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasında nəzərdə tutulan
əsas insan və vətəndaş
hüquqlarına və azadlıqlarına uyğun
olaraq ailə münasibətlərinin
yaranmasının və möhkəmlənməsinin, onlara xitam verilməsinin prinsiplərini, ailə münasibətlərinin
iştirakçılarının hüquq
və vəzifələrini, dövlət orqanlarının bu sahədə vəzifələrini, habelə
vətəndaşlıq vəziyyəti aktlarının qeydə
alınması qaydalarını tənzimləyən
normaları müəyyən edir. Məcəllə
nikahın bağlanması, nikaha xitam verilməsi və onun
etibarsız sayılması qaydaları və şərtlərini
müəyyən edir. Eyni zamanda,
ailə üzvləri (ər-arvad, valideynlər və uşaqlar), eləcə də ailə
qanunvericiliyində nəzərdə tutulmuş
hallarda və həddə başqa
qohumlar və digər şəxslər
arasında yaranan əmlak və şəxsi
qeyri-əmlak münasibətlərini tənzimləyir, habelə
valideyn himayəsindən məhrum olan uşaqların tərbiyəyə
götürülməsi qaydalarını müəyyən edir. Ailə münasibətlərinin
hüquqi tənzimi qadınla kişinin nikahının könüllülüyü,
ər-arvadın hüquq bərabərliyi,
ailədaxili məsələlərin qarşılıqlı
razılıq əsasında həll olunması,
uşaqların ailə tərbiyəsinin üstünlüyü,
onların rifahına və inkişafına qayğı,
ailənin yetkinlik yaşına çatmayan və əmək qabiliyyəti olmayan üzvlərinin hüquq
və mənafelərinin müdafiəsinin təmin olunması
prinsiplərinə uyğun həyata keçirilir".
Hüquqşünas qeyd
edir ki, Ailə Məcəlləsinin
10.1 maddəsinə görə, Azərbaycan Respublikasında nikah yaşı kişilər üçün
18 yaş, qadınlar üçün
17 yaş müəyyən olunur. Məcəllənin 13.1
maddəsində göstərilir ki, nikaha daxil olan
şəxslərin tibbi müayinəsi,
habelə tibbi-genetik, tibbi-psixoloji
və ailənin planlaşdırılması məsələləri
üzrə məsləhət verilməsi onların
razılığı ilə yaşayış yerindəki
dövlət və bələdiyyə tibb
müəssisələrində pulsuz
həyata keçirilir: "Eyni zamanda, 29-cu maddənin
müvafiq bəndlərində qeyd olunur ki,
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasında təsbit edilmiş qadın və kişinin
hüquq bərabərliyinə uyğun olaraq ər və
arvad ailə münasibətlərində
bərabər şəxsi və əmlak hüquqlarına malikdir. Analıq,
atalıq, uşaqların tərbiyəsi və təhsili, eləcə
də ailənin digər məsələləri ər-arvadın
hüquq bərabərliyi prinsiplərinə
uyğun olaraq birgə
həll edilir. Ər (arvad)
özünə məşğuliyyət, sənət və
yaşayış yeri seçməkdə
azaddır. Ər və arvad
ailədə öz münasibətlərini
qarşılıqlı yardım, hörmət hissi əsasında qurmalı, ailənin
möhkəmləndirilməsi və rifahı üçün
birgə fəaliyyət göstərməli,
övladlarının inkişafı üçün
əlverişli şərait yaratmalı və onların
sağlamlığının qayğısına qalmalıdır.
Məcəllənin 32.1 maddəsinə görə,
nikah müddətində ər-arvadın əldə
etdikləri əmlak onların ümumi
birgə mülkiyyəti sayılır. Ər-arvadın ümumi birgə mülkiyyətinə
onların hər birinin əmək,
sahibkarlıq və intellektual fəaliyyəti
nəticəsində əldə etdikləri gəlirlər,
aldıqları pensiya
və müavinətlər, eləcə də xüsusi
təyinatı olmayan digər pul ödəmələri (şikəstlik,
sağlamlığın bu və ya digər formada
pozulması nəticəsində əmək qabiliyyətinin
itirilməsinə görə ödənilən məbləğ,
maddi yardımın məbləği və
s.); ər-arvadın ümumi gəlirləri hesabına əldə
edilən daşınar və daşınmaz əmlak, qiymətli
kağızlar, kredit idarələrinə
və s. kommersiya təşkilatlarına
qoyulmuş paylar, əmanətlər,
kapitaldan olan paylar və əmlakın ər-arvaddan kimin adına əldə olunmasından, yaxud əmanətin kimin
adına və ya kim tərəfindən
qoyulmasından asılı olmayaraq, nikah dövründə ər-arvadın
qazandığı hər hansı sair əmlak
daxildir. Nikah
dövründə ev təsərrüfatı
ilə, uşaqlara qulluq
etməklə məşğul olduğundan
və ya digər üzürlü
səbəblərə görə müstəqil qazancı olmayan ər (arvad) da ümumi əmlak üzərində
bərabər hüquqa malikdir". Azərbaycanda ailə məsələlərinin
ciddi şəkildə qorunması, onun günü-gündən sağlam
təməllər üzərində inkişafı dövlətin
marağındadır. Bunu biz
barəsində danışdığımız qanunvericilik aktlarının müvafiq
bəndlərinin təhlilində də müşahidə etdik. Azərbaycan dövləti ictimai maraqlardan
çıxış edərək ailə institutunun
qorunmasında maraqlıdır.
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər. - 2013.- 25
dekabr.- S.15.