Cinayətkarlıqla mübarizə
dövlət və ictimai maraqların mühüm istiqaməti kimi
üst-üstə düşür
28.01.2013-cü
ildə Daxili İşlər Nazirliyinin 2012-ci ildə cinayətkarlıqla
mübarizənin vəziyyətinə dair
geniş kollegiya
iclası keçirilib. İclasda
cinayətkarlığa qarşı mübarizənin vəziyyəti
və cinayətlərin təhlükəlilik dərəcələrinin
zərərsizləşdirilməsi istiqamətində həyata
keçirilən kriminoloji tədbirlər
diqqət çəkib.
Cinayətkarlıqla mübarizə
siyasəti dövlətin və ictimaiyyətin
maraqlarının ümumi bir hissəsi olaraq profilaktik və xəbərdarlıq
tədbirlər planının fasiləsiz icrası nəticəsində
2012-ci ildə baş vermiş ümumi cinayətlərin və
onun təhlükəli növlərinin miqdarca
aşağı düşməsinə səbəb olub. Əhalinin
100 min nəfərinə düşən cinayətlərin
sayı da azalıb, qeyri-aşkar şəraitdə baş
vermiş cinayətlərin açılması
yaxşılaşıb. Belə ki, əhalinin hər 100 min nəfərinə
düşən ümumi cinayətlər 266-dan 236-ya enib. Azərbaycan
polisinin il ərzində keçdiyi yola nəzər salsaq,
zahirən çox asan görülə bilən işin,
nahamvar və çətin xidmətinin özünə xas cəhətlərini
görməmək mümkün deyil. 2012-ci ildə ölkə
üzrə qeydə alınmış 21.897 cinayətin 94%-i və
ya 20.675-i daxili işlər və prokurorluq orqanlarına aid
olan istintaq və təhqiqat işləri olub. Bu cinayətlərin
88%-ni böyük ictimai təhlükə törətməyən
və az ağır, 12% isə ağır və xüsusilə
ağır növləri təşkil etdib.
Hüquq-mühafizə orqanları ilə həyata
keçirilən birgə uğurlu əməliyyat-axtarış
tədbirləri nəticəsində keçmiş illərdən
bağlı qalmış 379, o cümlədən 81
ağır və xüsusilə ağır cinayətin
açılması təmin edilib. 2012-ci ildə cinayət
törətmiş, lakin istintaqdan yayınan və axtarılan
875 şəxsin yeri müəyyən olunub.
Qənaətimə görə, bəzən
baş vermiş cinayətlərin açılmasına sərf
edilən güc insanları cinayət törətməkdən
çəkindirməyə sərf edilən gücdən daha
çox olur.Cinayətləri doğuran səbəb və
şəraitin öyrənilməsi, cinayəti törətməkdən
çəkinmək məqsədilə maarifləndirmə və
profilaktik tədbirlərin həyata keçirilməsi prioritet
məsələ kimi DİN-in kollegiyasının diqqətindən
kənarda qalmayıb. Burada isə ictimai maraqların təmini
və insan hüquq və azadlıqlarının mühafizəsi
önəm kəsb edir.
İnsanlığa ziyan gətirən
neqativ halların tam aradan qaldırılması və yaxud xəbərdarlıq
tədbirləri vasitəsilə cinayətkarlığın
qarşısının alınması heç bir cəmiyyətdə
mümkün olmayıb. Bu gün də mümkün deyil. Belə
hallar əhalinin sayına uyğun olaraq artan maraqların
toqquşması nəticəsində həmişə dəyişən
artımla müşahidə edilib.
Bəzən ictimai orqanizmə ziyan
vuran cinayətlərə görə cəzanın
yüngüllüyü də müzakirələrə səbəb
olur, yaxud ağır cinayətlərə görə cəzadan
vaxtından qabaq azad edilmə halları cinayətlə cəza
arasındakı prosessual tarazlığın pozulmasına gətirib
çıxarır.
Cəza cinayətə görə
nə qədər tez tətbiq edilərsə, bir o qədər
ədalətli və səmərəli olur. Ədalətlidir
ona görə ki, təqsirkar ehtimal etdiyi, tətbiq oluna biləcək
cəzanı düşünməklə əziyyətlərdən
xilas olur. Hökmə qədər şəxsin həbs edilməsi
əməlinə görə ədalətlidir. Həbs-qətimkan
tədbirinin tətbiqi yalnız təqsirkarın istintaqdan
yayına bilmək imkanlarını məhdudlaşdırmaq və
ya sübutların gizlədilməsinin qarşısını
almaqdan ibarət deyil. Bu həm də ibtidai istintaqın
prosessual qaydalara əməl edilməsinin məntiqli davamı
və müqəssirin azadlıqda olarkən təkrar cinayətlərin
törədilməsinin qarşısını almaq məqsədilə
dövlətin məcburetmə metodundan irəli gələn
adekvat reaksiyadır. 2012-ci ildə törədilmiş əməllərə
görə cəzanın labüdlüyünün təmini
istiqamətində müxtəlif cinayətlər törətmiş
12.526 nəfər məhkəmə məsuliyyətinə cəlb
edilib. Təqsirləndirilən şəxslərin
axtarışı müsbət nəticə verib, istintaq və
məhkəmə orqanlarından yayınan 2148 nəfərin
tutulması təmin edilib. İnterpolun Milli Mərkəzi
Bürosu tərəfindən beynəlxalq axtarışa
verilmiş 71 nəfərin və bu təşkilata üzv
ölkələr tərəfindən axtarılan 27 şəxsin
yeri müəyyən olunub. İl ərzində
axtarışda olan şəxslərin 67.4%-nin yaxalanması
cinayətkarlıqla mübarizədə uğurlu xidmət
kimi yadda qalır. Tarixən cəzanın məqsədi və
vahiməsi ictimai-təhlükəli əməl nəticəsində
əldə edilən "xeyir"dən yuxarıda
dayanıb. Təqsirkar hiss etməlidir ki, onun
"qazandığı" tətbiq edilən cəzanın
fövqündə xardal dənəsi qədərdir və
sonrakı peşmançılığı fayda verməsə
də, əməlinə görə əziyyət çəkməlidir.
Cəmiyyətdə mövcud digər
ciddi problemlər sirasında cinayətkarlıqla mübarizə
və onun qarşısının alınması məsələsi
əhalinin narahatlığına səbəb olan problem kimi qəbul
olunur.
Azərbaycan
müstəqilliyini əldə etdikdən sonra
bu mühüm məsələ
prioritet siyasət və proqram
kimi dövlət hakimiyyət
orqanlarının konstitusion vəzifəsinə
çevrildiyindən, cinayətkarlıqla mübarizə fəaliyyətilə
məşqul olan orqanlar
işlərini yenidən qurmuş demokratik islahatlar, cinayətkarlıqla
mübarizənin metodologiya və
taktikası üzrə elmi tədqiqatlar davam etməkdədir. Müasir,
qloballaşan dünyada
ictimai münasibətlərin
kriminallaşması prosesi zamanın əlamətlərindən
biridir. Bütün dünya ölkələrində cinayətkarlıq,
demək olar ki, oxşar motivasiya ilə
artır. Cinayətlərin artımı əhalinin artım
tempindən də bəzən çox
artır.
Ölkədə kriminal hallara
qarşı intensiv mübarizə aparılır.
Onun mütəşəkkil dəstə
tərəfindən nəzarətə
alınmasına imkan verilmir. 2012-ci il ərzində qrup halında qəsddən törədilən
təhlükəli əməllərlə
mübarizənin səmərəsi
olub. Belə ki, mütəşəkkil
cinayətkarlığa qarşı
aparılan mübarizə
sistemli xarakter daşıyıb, həyata
keçirilən kompleks
əməliyyat-axtarış tədbirləri ilə 649
ağır və xüsusilə ağır
cinayətlər, o cümlədən
15 qəsdən adam öldürmələr, 61 quldurluqlar
və 56 qarətlər
törətmiş 564 nəfərdən
ibarət 200 cinayətkar
qrup və dəstə zərərsizləşdirilib.
Qanunsuz olaraq odlu silah
saxlama və daşımağa görə
100 nəfər məsuliyyətə
cəlb olunub. Nəticədə odlu silahın
tətbiqi ilə törədilən cinayətlərin
sayı 57 fakt təşkil etməklə
2011-ci illə müqayisədə
22% azalıb.
Cinayətkarlıq sosial hadisə olaraq sosial faktorlar səbəbindən törədildiyindən, cəmiyyətin əlavə məhsulu kimi onunla mübarizədə vətəndaşlar da yaxından iştirak edib. Şəxsiyyətin formalaşması məhz cəmiyyətdə baş verdiyindən, ictimai münasibətlərə zərər vuran, əxlaqa və qanuna zidd əməllərin qarşısının alınmasında əhalinin dəstəyindən faydalanmaq mümkün olub. Bu mənada 2012-ci ildə vətəndaşların sosial hadisələrlə mübarizədə iştirakı reallığa çevrilib. Kollektiv düşüncə "cəmiyyətin vicdanının səsi"kimi sosial həyatın tənzimlənməsinə xidmət edib. Cinayətlərin baş verməsinə səbəb olan sosial faktorlar fərdlərdən kənar, obyektiv olaraq baş verir. Statistikaya nəzər yetirək: 2012-ci il ərzində təhlükəli cinayətlərdən - soyğunçuluq (252-12-ci il; 306-11-ci il) 54 fakt, oğurluqlar (4236-12-ci il; 5019-11-ci il) 783 fakt, quldurluq cinayətlərinin (132-ci il; 153-11-ci il) 21 fakt azalması polisin narahat xidmətinin nəticəsidir.
Hesabat
dövründə DİN-in Baş narkotiklərlə mübarizə idarəsinin
polisin struktur bölmələri
ilə həyata keçirdiyi uğurlu tədbirlər də qeyd
etdiyim reallığı özündə
əks etdirir.
Narkotiklərlə əlaqədar
2453 cinayət, o cümlədən satışı ilə
bağlı 713 fakt aşkarlanıb, 126 nəfərdən ibarət
51 cinayətkar qrup və dəstə müəyyən edilərək
zərərsizləşdirilib. Qanunsuz dövriyyədən 596
kiloqram narkotik vasitə və 50 kq prekursor
çıxarılıb, 54,9 kq narkotikin
qaçaqmalçılıq yolu ilə ölkəyə gətirilməsinin
qarşısı alınıb. Tərkibində narkotik maddələr
olan bitkilərin qanunsuz kultivasiyasının və yabanı
halda yayılmasının profilaktikası yönümündə
xüsusi əməliyyat planı üzrə keçirilmiş
tədbirlərlə ümumi çəkisi 313 ton olan çətənə
və xaş-xaş kolu aşkarlanaraq yaşıl kütlə
halında məhv edilib. Narkotiklərlə bağlı cinayətlərə
görə 2181 nəfər məsuliyyətə cəlb
edilmiş şəxslərin 2007-si işləməyən və
oxumayanlar, 618-i əvvəllər məhkum olunmuşlar, 45-i
(2,1%) qadınlar, 5 nəfəri isə yetkinlik yaşına
çatmayanlar olub.
Azad vətəndaşların
sağlam düşüncəyə sığmayan köləliyə
xas üsullarla alınıb-satılması, insan alveri
qurbanına çevrilməsi hallarına qarşı
mübarizə artıb. 2012-ci ildə DİN-in insan alverinə
qarşı mübarizə idarəsinin Milli Fəaliyyət
Planı əsasında həyata keçirdiyi əməliyyat
- axtarış tədbirləri nəticəsində 145 nəfər
cinayət məsuliyyətinə cəlb olunub. Qadınlara
qarşı törədilən belə ağır cinayətlərin
sayı 21,4% yəni 24 fakt (136-12-ci il; 112-11-ci il) artıb və
bu cinayəti törədənlərin 51% və yaxud 74 nəfəri
də qadınlar olub. DİN-in nüfuzunu yüksəldən
hallardan biri də həyata keçirilmiş peşəkar tədbirlərin
nəticəsi olaraq keçmiş illərdən bağlı
qalmış çoxlu sayda cinayətlərin
açılmasıdır. Ötən illərdən
qalmış 379 belə cinayətin açılması
azadlıqda özünü tam rahat hiss edən bir sıra
cinayətkarların yaxalanmasına da təsir edib. Nəticədə
baş verə biləcək nailiyyətlərin də
qarşısı alınıb. Keçmiş illərdən
bağlı qalmış və açılması təmin
edilmiş 81 cinayət ağır və xüsusilə
ağır cinayətlər kateqoriyasına aiddir. Ötən
il belə cinayətlərin subyekti olan 276 nəfərin
yaxalanması polisin çevik reaksiyasından xəbər
verir.
İnzibati xətaların
qarşısını almaq məqsədilə həyata
keçirilən profilaktik və xəbərdarlıq tədbirləri
də ötən ildə aktuallığını
saxlayıb. Avtonəqliyyat vasitələrini
sürücülük hüququ olmadan idarə edənlərin
və yaxud sürət həddini aşan, habelə işarələrə
əhəmiyyət verməyən sürücülərin
sayının artması ciddi narahatlıq doğurur. Bu mənada
2012-ci ildə qanuna və qanuni tələblərə tabe
olmayan sürücülər də az olmayıb. Müxtəlif
inzibati xətalara görə 2011-ci illə müqayisədə
2012-ci il ərzində belə şəxslərə
qarşı 23% çox və ya 1.125.563 inzibati protokol tərtib
olunub. Onlardan 89%-i yol hərəkəti, 7%-i yaşayış
yeri üzrə qeydiyyat qaydalarının pozulması, 4%-i digər
hüqüqpozmalarla əlaqədardır. Nəticədə
1.075.688 nəfər cərimələnib, 2924 şəxslər
barədə inzibati həbs tətbiq olunub, 25.330 nəfərə
isə xəbərdarlıq edilib.
DİO-da xidməti mənafeyin əleyhinə və korrupsiya hallarına qarşı da tədbirlərin görülməsi davam edir. Belə ki, korrupsiya hüquqpozmalarına görə aşkarlanmış 54 fakt üzrə intizam məsuliyyətinə cəlb olunmuş 81 əməkdaşdan 51-i xidmətdən xaric, 24-ü tutduğu vəzifədən azad edilmiş, 6 əməkdaş barədə digər intizam tənbehləri tətbiq edilib.
Əldə olunmuş uğurlarla yanaşı, xidməti fəaliyyətdə nöqsan və çatışmazlıqlar da var. Lakin belə halların hərtərəfli təhlili onların aradan qaldırılmasına və qarşıda duran vəzifələrin yerinə yetirilməsinə geniş imkan yaradır.
Şəmsəddin
Əliyev
Bakı
Xəbər.-2013.-13 fevral.-S.-15.