Fəsildən adətə qədər...
Yaz bayramı
Yaz bayramı türk
xalqlarının qeyd etdiyi ən qədim bayramdır. Bu bayram
türk xalqlarının yayıldıqları coğrafi areal
və bu xalqların mənəvi təsiri olan yerlərlə
bağlıdır. Yaz bayramının Azərbaycanda qeyd edilməsinin
azı 5-6 min illik tarixi var. Türk xalqları arasında bu
bayramın yaz bayramı adlanması özü xüsusi anlama
malikdir. Çünki bu bayramın sahibi, bayram fəlsəfəsini
yaradan türklərdir.
Bu bayramın fəlsəfəsinə
görə, yazda başlayan "həyat" payızın
sonunda başa çatır ki, bu da insanın ana bətnindən
həyata gəlişinə qədərki 9 aylıq bir
dövrü əhatə edir. Yəni yaz, yay, payız fəsilləri
hər biri 3 ay olmaqla 9 ay davam edir. 3 ay qış fəslinə
gəlincə, türk düşüncəsi buna şər kimi
baxdı. Qışdan yaza çıxmaqsa Xeyirin şər
üzərində qələbəsi hesab olundu.
Yaz bayramı: Bəşəri
ehtiva
Hələ insanlar
gücü-qüvvəni, xeyiri-şəri ayrı-ayrı
hadisə və cisimlərdə axtardığı vaxtda Həqq
bəşəri bu düşüncələrdən
keçirərək özünə tərəf gətirirdi.
Amma türkün içində yaranışından tanrıçılıq (allahçılıq) vardı. Həmin tanrıçılıq türklüyə yaz bayramı kimi bayramlarüstü bir şənlik yaşatdı. Elə bir bayram ki, bu bayramın hər bir rəmzi Həqq-İnsan fəlsəfəsinə bağlandı.
Həqq-Təala insanı torpaqdan yaratdı.
Yaz bayramı torpağın bayramıdır.
Həqq bəşərə nemətlər
verdi. Yaz bayramının süfrəsi bu nemətlərin
nümayişidir.
Həqq-Təala bəşərə
müxtəlif məşğuliyyət oyunları verdi. Yaz
bayramı oyunları onların sərgisidir. Yəni yaz
bayramında elə bir rəmz yoxdur ki, onun fəlsəfi əsası
olmasın.
Yaz bayramının kökü isə
torpağa, yəni insan adlı varlığın
yaranmasının və yaşamasının ən əsas
atributuna bağlıdır.
Yazı təkcə vərəq üstə olmur
Türk anlamında yazmaq sözü təkcə vərəq üstə nəyisə yazmaq deyil. Bu anlamda yazı da təkcə vərəq üstündə yazılmış mətn kimi başa düşülmür. Çöl, torpaq mənası daşıyan "yazı" sözü yaz sözünə bağlıdır. İnsanın yarandığı torpaq yazı olduğu kimi elə onun üzərində əsl həyat da yazdan başlayır. Yəni yazın gəlişilə torpaq üzərində şumlama, arat, ağacların budanması, gübrələnməsi prosesləri işə düşür. Yaz torpağın qışdan çıxması və dirilməsi olduğu üçün həyat buradan başlanır.
Türk dünyasının bütün elatlarında, obalarında, uluslarında el şənliklərinə hazırlaşılır. Bu xalqların şənlikləri eyni vaxtda başlaya bilmələri üçün dağ zirvələrində tonqallar yandırılır, Köhnə Dünyanın orta coğrafi zolağında olan türklər bütün qitə boyu şənliklərə başlardılar. Çünki türk xalqları bu bayrama təkcə yeni il kimi yanaşmadı. Həm də onun fəlsəfəsini yaratdı. Yaratdı və yaşatdı. Bu bayramı türkün dünyanı dərk etməsi biçiminə saldı. Bu bayramın qeyd edilməsindən bütün xırda təfərrüatlarına qədər hər şeyin öz fəlsəfi anlamını verdi.
Yaz bayramı: Əbədi Xeyir-Şər döyüşü
Yaz bayramı yeni ilin ilk günü kimi ilin 365 və ya 366 gün olmasından asılı olaraq, ya martın 20-nə, ya da 21-nə təsadüf edir. Bu bayram Köhnə Dünyanın (yəni Asiya qitəsinin) ən qədim bayramı sayıla bilər. Əski türk anlamında yaz bayramının qeyd olunması təkcə il dəyişməsi, qışdan yaza keçidə bağlı deyil. Bu bayramın tərkibində qədim türk nəsillərinin dünyaya baxış bucaqları da ortadadır.
Türk xalqları qış fəslinə yatmaq və ya ölmək kimi yanaşıb. Hətta yuxunun özünə "kiçik ölüm" deyiblər. Bu mənada türk qövmləri torpağın bar vermədiyi üç aylıq qış dövrünü onun "ölməsi" saydı. Əski türk düşüncəsində "qış dumanı qar gətirər, yaz dumanı bar gətirər" kimi bir anlam var. Təbiət hadisələrini izləyənlər bilir ki, qış dumanı torpağı bərkidir. Qış fəsli ərzində yağan qar tədricən torpağın üzərinə çökərək suya dönür. Yaz fəslinin başlanması ilə yaz dumanı torpağı yumşaldaraq həmin qar suyunu torpağın canına hopdurur.
Türk xalqları göydən yağan qarın torpağın canına hopmasına belə intimlik ovqatı qatıb. "Atam Göyün göz yaşından Anam Toprağın bətni cücərdi" deyimilə bu məsələyə qadın-kişi münasibətləri müstəvisindən yanaşıb.
Yazla həyatın başlanması dirilik və fəaliyyətdir. Torpaq yaşamağa, bar verməyə hazırlanır. Yazın özünəməxsus "sevgi küləkləri" var. Hərəkət edən varlıqlar kimi hərəkət edə bilməyən varlıqlar da sevməyi bacarır. Ağacların tozlanması həmin "sevgi küləkləridir" ki, bu küləklər hər fəsildə yox, məhz yaz fəslində əsir.
Yaz bayramı: Əbədiyyət
Türk düşüncəsində yazın gəlişi Xeyirin Şərə qalib gəlməsi kimi dəyərləndirildi. Xeyirin qələbəsi ölmüş həyatı diriltdi. Əbədi dirilik fəlsəfəsində öz yeri olan Xıdır-Nəbi və ya Xızr-Nəbi fəlsəfəsi də həmin əbədi dirilik anlamıdır. Zaman və dövründən, rejimlərin zalım və ya xoş rəftarlığından asılı olmadan xeyir mücəssəməsi olan Xızr-Nəbi dara düşmüş yaxşılara köməyə gəlir. Xızr-Nəbi əbədi xilaskar, xeyirxahlıq, imdada çatmaq rəmzidir. Türk düşüncəsindən kənarda isə Xızr-Nəbi fəlsəfəsi yoxdur. Odur ki, türk düşüncəsində yazın əbədi dirilik nişanələri bu peyğəmbərə bağlanıb. Yazın gəlişinə qədərki həftələrdən biri də buna görə Xızr-Nəbi həftəsi adlanır. Günlərin uzanması, torpaqla bağlı işlərin başlaması, fəaliyyət deyilən nə varsa, hamısı Xeyirin Şər üzərində qələbəsinin nəticəsi sayılır.
Yaz
bayramı rəmzlərinin ifadə anlamları
Yaz bayramının
atributlarından səməni, yumurta, çərşənbələrin
qeyd olunması, şam yandırılması, meydan
tamaşaları təsadüf deyil. Bunlar dünyanı dərk
formasıdır. Bayramın qışdan yaza keçiddə
qeyd edilməsi torpağın oyanması, məhsul verməyə
hazırlaşması, məcazi mənada isə
torpağın dirilməsi anlamıdır.
Daimi dirilik rəmzi olan səməni
yaşıllığı ilə həyatın canlanması və
əbədiliyini ifadə edir.
Yumurta Yer kürəsinin
özü, dünyamızın mini maketidir. Həm də
dünyanın ilkin yaradılışına aid "yumurta əvvəl
olub, yoxsa toyuq?" sualının özüdür.
Yazın gəlişinə qədər
qeyd edilən dörd çərşənbə insan
yaradılışının tərkib hissələrini ehtiva
edir. Əski türk düşüncəsinə görə,
insanın yaradılışına su, hava, od, torpaq səbəb
olub. Nəticədə cisim ortaya çıxıb. Bu zahiri
dörd varlığın birləşdiyi bədən
adlı cisim daxilinə Tanrı ruh adlı əmanət
üfürüb. Odur ki, adı çəkilən çərşənbələr
su, hava, od və torpaq çərşənbəsi adlanır.
Sonuncu çərşənbə həm də köhnə il
ilə vidadır. Odur ki, son çərşənbənin təmtəraqı
elə yaz bayramı gününün təmtəraqı ilə
eyni olur.
Bu bayramla Yer kürəsində iki
bərabərlikdən biri olan yaz bərabərliyi
başlayır. Daha sonra günlər uzanır, gecələr
qısalır. Yeri gəlmişkən, 21 mart, yəni yaz bərabərliyi
günü həm də dünya astronomlarının bayram
günüdür.
Əbədi gecə-gündüz əvəzlənməsinə
Xeyir-Şər arasında mübarizənin tərkib hissəsi
kimi baxan türk xalqlarının təfəkkürünə
görə, yazın gəlişi, gündüzün
uzanması Xeyirin Şərə qalib gəlməsinin təcəssümüdür.
Şamların
yandırılması xatirə anlamıdır.
Dünyasını dəyişən nəsillərə
yaşayan nəsillərin ehtiram ifadəsidir. Təsadüfi
deyil ki, Azərbaycanın rayonlarında qəbirlər üzərində
şam yandırılması adəti indi də qalır. Bundan
əlavə, şamın həm də nur anlamına gəlməsi
kimi çaları var.
Yaz bayramı:
"Ölüm"ü yenən bayram
Yaz
bayramına türk xalqlarının
dünyagörüşünün məcmusu kimi də baxmaq
olar. Türk xalqlarının anlamında od hərarət, həyat
mənbəyi, qorunma vasitəsi, mənfi olan hər şeyi
yandıra bilən güc kimi qavranılıb. Od üstündən
tullanmaq adəti mənfi və ya pis olan hər şeyin odda
yanması, köhnə ildə qalması, yeni ilə keçməməsi
anlamına gəlir. Ona görə də od yazın gəlişilə
torpağın hərarətə gəlməsi, canlanması,
yaşaması mənasıdır. Yazda arat başlanır, bu
qulluq yayda məhsula dönür, payızda bar, məhsul
yığılır.
Qış isə torpağın
dincəlişi və ya "ölümü", Şərin
qələbəsi, Xeyirin uğursuzluğudur. Türk
xalqları küsməyi, dava-dalaşı, incikliyi Şərin
əməli sayaraq yaz bayramındakı barışların
özünü belə, məhz Xeyirin Şər üzərində
qələbəsinin nəticəsi saydılar.
Üç qış
ayının 40 və 20 gün çəkən böyük
və kiçik çilələri çıxdıqdan sonra
qalan bir ayı türk düşüncəsi boz ay
adlandırıb. Həmin bu boz ay təbiət hadisələri
baxımından zəngindir. Məhz bu ayda Xeyirlə Şər
döyüşü son mərhələyə daxil olur.
Çərşənbələr bu dövrə təsadüf
edir. Hər çərşənbə Xeyirin qələbəyə
doğru atdığı bir addımdır. Bu dörd çərşənbənin
hər birində Xeyir suya, havaya, oda, torpağa hakimliyi Şərin
əlindən alır. Nəhayət, son olaraq yaz fəsli-Xeyir
bu qələbə nəticəsində bütün insanlara
canlanmaq, işləmək, zəhmət çəkmək
kimi haqqını qaytarır.
Yaz bayramı: Türk
xanımlarının əbədi ocaq düşüncəsi
Yazla bağlı türk
xanımlarının öz düşüncələri var
idi. Öncə ev-eşik, həyət-baca təmizlənir.
Çünki, səliqə-sahman təkcə evin
rahatlığı deyildi. Həm də istənilən evin
qız-gəlininin səliqə-sahmanı haqda yaranacaq təsəvvür
idi. Bayrama qədər xanımların "yaz təmizliyi"
başlardı. Evlərin divarları suvaqlanır,
yorğan-döşək, xalça-kilim, palaz-paltar yuyulur və
yeni ilə təmiz halda keçərdi. Bu
təmizliyi yaz bayramının atributu da saymaq
olar.
Evə və ailə üzvlərinə
hökmən yeni bir şey alınmalı idi. Əski
çağlarda bu, xanımların yundan toxuduğu corablar,
köynəklər, arxalıqlar, xalçalar idi. Bundan əlavə,
yaz bayramı ilə bağlı xanımların su çərşənbəsində
su üstünə getmək, son çərşənbədə
qulaq falına çıxmaq, su dolu fincanda bəxtə baxmaq, ərə
getməmiş qızların bir qoluna ağ, bir qoluna qara
bağlamaqla axar su üstünə gedərək su üzərindən
atılmaları, sübhə kimi oturaraq "çillə
çıxarmaq" adətləri vardı. Bu adətlərin
hər biri uzun tarixi dövrləri keçib gələn, min
illərin sınağından çıxan əməl toplumu
idi.
Bu bayramda bəd danışmaq,
acıqlı söz demək, qəlbə dəymək yasaq əməllər
sırasındadır.
Məhz qız-gəlinin qulaq
falına çıxması adətinə görə
böyüklər həmin günlərdə hər hansı
bədniyyətli söz deməyi, nifrin-qarğış etməyi,
dava-dalaş salmağı ədəbdən bilməzdilər.
Son...
Yaz bayramı-Həqqin Yer planetində bayramı
Tofiq Türkel
Bakı Xəbər.-2013.-6
mart.-S.15.