Əlil uşaqların dövlət reabilitasiya proqramlarının ictimai
əhəmiyyəti...
Bir
insanın fiziki cəhətdən qüsurlu olması heç
də o adamın sıradan geri qalması demək deyil.
Fiziki
baxımdan əlil insanlar var
ki, onlar mənəvi
cəhətdən bəzi çox sağlam adamlardan da faydalıdır. Əlillik zahiri
əlamətdir, ancaq elə insanların mənəviyyatı
əksər hallarda sağlam
olur. Əlillər arasında
sağlamlığı məhdud olan uşaqlar da var. Bu uşaqların bir qismi əlilliyi özlərinə dərd etsələr
də, bununla barışmayaraq özlərini
heç də fiziki cəhətdən
sağlam olan uşaqlardan zəif bilməyənlər də
az deyil. Təbii ki, o uşaqlar
yalnız fiziki cəhətdən əlildir,
mənəvi cəhətdən isə normaldırlar. Fiziki əngəlli
uşaqlar çox
şeyə qadirdir, onların
yaradıcılığının və zəkasının
məhsulu olan çoxlu
sayda nümunələr var.
Əlil uşaqlara sovet
dövründə də, sonrakı illərdə də Azərbaycanda
böyük qayğı və diqqət
göstərilib. Gözdən
əlil Natiq Allahyarovun
sözlərinə görə, bu
qayğının davamı müstəqillik illərində özünü daha
qabarıq şəkildə göstərməyə
başlayıb. Bu qayğı sayəsində
onların gözlə görünən qüsurları
kölgədə qalır. O dedi ki, Azərbaycan dövlətinin
apardığı siyasət sağlam məqsədlərə
xidmət edir: "Dövlətimiz
ictimaiyyətin ən böyük problemlərindən
olan fiziki
sağlamlığı məhdud olan
uşaqları himayə edir. Bəzən qüsuruna görə valideynlərin imtina etdiyi uşağa
dövlət ata-analıq edir. Rəsmi məlumatlara
görə, hazırda ölkədə əlilliyi olan 57 mindən çox uşaq var. Onlardan 1105-i xüsusi təhsil
məktəblərində, 2664-ü xüsusi
internat məktəblərində təhsil
alır. Onlardan 1353 nəfəri müəssisədə gecələyir.
7750 nəfəri evdə təhsilə, 268-i isə inklüziv təhsilə cəlb edilib. Əlil uşaqların bütün
təhsil pillələri üzrə maneəsiz təhsil ala bilməsi üçün
şərait yaradılması nəzərdə tutulur".
Təhsil Nazirliyinin De-institutlaşma və Uşaqların
Müdafiəsi İdarəsinin rəisi Məlahət
Hacıyevanın bildirdiyinə görə isə, hazırda əlil
uşaqlar əsasən evdə təhsil
alır. İdarə rəisinin bildirdiyinə görə,
dövlət bu cür
uşaqlara hərtərəfli dəstək
göstərir: "Xüsusi təhsil
müəssisələrində isə yalnız
sağlamlıq imkanları məhdud olan uşaqlar təhsil alır. Biz isə istəyirik ki, əlilliyi olan uşaqlar da sağlam uşaqlar kimi məktəbəqədər təhsil
müəssisələrində, ümumtəhsil məktəblərində,
orta ixtisas, ali təhsil müəssisələrində təhsilə
cəlb olunsun. Əlbəttə, orta ixtisas və ali təhsil müəssisələrində
yalnız fiziki cəhətdən
sağlamlıq imkanları məhdud olan uşaqlar oxuya bilər. Çünki əqli cəhətdən geriliyi olan
uşağın orta ixtisas
və ya ali təhsil
müəssisəsinə daxil olması mümkün deyil". İdarə rəisinin sözlərinə
görə, sağlamlıq imkanları məhdud olan uşaqların bütün
təhsil pillələri üzrə təhsil ala
bilməsi üçün infrastruktur dəyişməlidir. Bu infrastruktur əlil
uşaqların təhsil müəssisələrinin
binalarına rahat şəkildə daxil olmasına imkan verməlidir:
"Uşaq
bağçasından ali təhsil müəssisəsinə
qədər infrastruktur elə dəyişməlidir
ki, əlilliyi olan uşaq heç kəsin
köməyi olmadan binalara
rahat daxil olub, orada hərəkət
edə, təhsilə cəlb oluna bilsin".
İdarə rəisi deyib ki, əlil arabası ilə hərəkət
edən əksər uşaqların intellektual
səviyyəsi adi uşaqlardakı kimidir. Amma onlar
hərəkət edə bilmədiyi üçün
evdə təhsilə cəlb olunur. Həmin uşaqlar sinifdə və
ya auditoriyada əyləşərsə,
intellektləri onlara normal
insanlar kimi təhsil almağa imkan verər:
"İnklüziv təhsilin bütün ölkə üzrə tətbiqi
nəzərdə tutulur (İnklüziv
təhsil sağlamlıq imkanları məhdud olan
şəxslərin adi ümumtəhsil məktəblərində
təhsilə cəlb olunmasıdır-İ.S).
Hazırda inklüziv təhsil ölkə
ərazisində pilot layihələr
çərçivəsində 30 ümumtəhsil və məktəbəqədər
təhsil müəssisəsində tətbiq edilir.
Onlardan 13-ü məktəbəqədər
təhsil müəssisəsi, 17-si ümumtəhsil məktəbləridir.
Bu günədək ölkədə 298 uşaq inklüziv təhsilə
cəlb olunub. Belə uşaqlarda
bilik və bacarıqlarının
inkişafında əhəmiyyətli dərəcədə dəyişiklik
olur. Hökumətə təqdim edilmiş "İnklüziv
Təhsilin İnkişafı Dövlət Proqramı" təsdiqləndikdən
sonra inklüziv təhsilin
bütün ölkə üzrə tətbiq
edilməsi planlaşdırılır". Qeyd edək ki, inklüziv təhsil
sağlamlıq imkanları məhdud olanların sağlam uşaqlarla bir təhsil müəssisəsində təhsilə
cəlb olunması deməkdir.
Təhsil Nazirliyinin De-institutlaşma
və Uşaqların Müdafiəsi İdarəsinin rəisi
onu da qeyd
edib ki, nazirlik 2012-2019-cu illər üzrə İnklüziv Təhsilin İnkişafı
üzrə Dövlət Proqramının layihəsini
hazırlayaraq Nazirlər Kabinetinə təqdim edib.
Bu proqram həyata
keçirilsə, ölkədə əlilliyi olan
uşaqların təhsilinin təşkili ilə bağlı bütün problemlər aradan
qalxar. Belə ki, proqramda məktəblərin əlilliyi olan uşaqlar üçün əlçatan
olmasını nəzərdə tutan bütün infrastruktur dəyişikliyi
nəzərdə tutulur: "Bununla yanaşı, hazırkı mövcud kurrikulumlara
sağlamlıq imkanları məhdud olan
uşaqların dərk edə və yararlana
biləcəyi şəkildə dəyişiklik edilməsi, həmin
uşaqlar üçün
yeni nəsil dərsliklər
hazırlanması, onların adi ümumtəhsil
məktəblərinə qəbul olunması üçün
qiymətləndirmə meyarlarının hazırlanması,
qiymətləndirmənin əsasında onlar
üçün fərdi təlim
planının hazırlanması nəzərdə tutulur. Adi uşaqlardan
fərqli olaraq, intellektində geriliyi olan uşaqlara
xüsusi yanaşma
lazımdır.Bütün bu məsələlərin
hamısı proqramda öz
əksini tapıb. Proqramda hətta həmin
uşaqların dərsdən sonrakı asudə
vaxtlarının təşkili, fiziki
qüsurları olan uşaqların
inkişafı ilə bağlı tədbirlər nəzərdə
tutulur".
Bildirək ki, dövlət
müstəqilliyimizin ilk illərində əlillərin,
fiziki qüsurlu
uşaqların problemləri dövlətin diqqət mərkəzində
olub. 1992-ci il avqustun 25-də "Əlilliyin və
uşaqların sağlamlıq imkanları məhdudluğunun
qarşısının alınması, əlillərin və
sağlamlıq imkanları məhdud olan
uşaqların reabilitasiyası və sosial
müdafiəsi haqqında" Azərbaycan
Respublikasının Qanunu qəbul olunub. Sözügedən Qanunda bildirilir ki, bu Qanun
Azərbaycan Respublikasında əlillər və
sağlamlıq imkanları məhdud olan uşaqlar barəsində dövlət siyasətini
müəyyən edir, əlilliyi və
uşaqların sağlamlıq imkanları məhdudluğunu doğuran səbəblərin aradan
qaldırılmasına, əlillərin və
sağlamlıq imkanları məhdud olan
uşaqların reabilitasiyasına, ictimai həyatın
bütün sahələrində iştirak etmək üçün
əlillərin və sağlamlıq imkanları məhdud olan uşaqların bütün
başqa vətəndaşlarla bərabər
imkanlar almasına, öz
fərdi qabiliyyətlərinə və maraqlarına müvafiq surətdə dolğun
həyat sürməsinə kömək göstərən
lazımi şəraitin yaradılmasına təminat verir. Qanunun 1-ci maddəsində qeyd edilir ki, Azərbaycan
Respublikasında əlillər və sağlamlıq
imkanları məhdud olan uşaqlar
BMT Baş Məclisinin qəbul etdiyi əlillərin hüquq
bəyannaməsində, Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasında, bu Qanunda
və başqa qanunvericilik
aktlarında təsbit olunmuş bütün sosial-iqtisadi, siyasi, şəxsi hüquq
və azadlıqlara malikdir. Əlillər
və sağlamlıq imkanları məhdud olan
uşaqlar barəsində
ayrıseçkilik qadağandır və qanunla
təqib edilir. Sənədin
5 və 6-cı maddələrində isə əlillərin və
sağlamlıq imkanları məhdud olan
uşaqların sosial müdafiəsi ilə
bağlı tədbirlərin maliyyələşdirilməsindən,
əlillərin və sağlamlıq imkanları məhdud olan uşaqların sosial
müdafiəsini təmin edən dövlət
orqanları haqda danışılır:
"Əlillərin və sağlamlıq imkanları məhdud
olan uşaqların sosial
müdafiəsi ilə bağlı tədbirlər məcburi
dövlət sosial sığorta
haqları və dövlət büdcəsi vəsaiti
hesabına müvafiq Dövlət
Proqramına uyğun olaraq
maliyyələşdirilir. Dövlət
Proqramı hər il müvafiq
icra hakimiyyəti orqanı tərəfindən
təsdiq edilir. Əlillərin və
sağlamlıq imkanları məhdud olan
uşaqların sosial müdafiəsinin təmin
olunması sahəsində dövlət idarəetməsini müvafiq icra hakimiyyəti
orqanları həyata keçirir. Əlillərin
və sağlamlıq imkanları məhdud olan
uşaqların respublika ictimai
təşkilatlarının nümayəndələri müvafiq icra hakimiyyəti
orqanlarının kollegiya üzvü
olurlar. Müvafiq icra hakimiyyəti orqanları əlillərin
və sağlamlıq imkanları məhdud olan
uşaqların ictimai təşkilatları
ilə birlikdə əlillər və sağlamlıq
imkanları məhdud olan uşaqlar
barəsində dövlət siyasətinin həyata
keçirilməsinə dair uzunmüddətli
və qısamüddətli proqramları işləyib
hazırlayır, habelə onların yerinə yetirilməsinə
nəzarət edir. Müvafiq
icra hakimiyyəti orqanı və əlillərin
və sağlamlıq imkanları məhdud olan
uşaqların ictimai təşkilatları
əlillərin və sağlamlıq imkanları məhdud olan uşaqların sosial
müdafiə və digər problemlərinə dair təkliflər verirlər. Dövlət əlillərin
və sağlamlıq imkanları məhdud olan
uşaqların sosial müdafiəsi sahəsində
təşkilatların xarici ölkələrlə
əməkdaşlığının inkişafına kömək
göstərir". Bu hələ ayaq üstə
yeni durmağa başlayan dövlətin ilkin
zamanda əlil uşaqlara
qayğısını şərtləndirən rəsmi bir sənəddə əks olunanların kiçik bir
parçasıdır. Dövlətimiz gücləndikcə onun bu cür
insanlara qayğısı daha
çox özünü
göstərir. Məlumdur ki, ictimai maraqların müdafiəsi istiqamətində
dövlət genişmiqyaslı işlər görür,
onlardan biri də əlillərə
qayğı ilə bağlı tədbirlərdir. Sosioloq Zümrüd Qurbanlının
sözlərinə görə, müstəqil Azərbaycan
dövləti heç zaman
fiziki əngəlli uşaqlara
cəmiyyətin ağrı-acısı, bəlası kimi yanaşmayıb, onlara
normal insana bəslənən
münasibəti, qayğını bəsləyib:
"Azərbaycanda əlilliyi olan uşaqlar çoxdur.
Əqli cəhətdən problemli
uşaqları çıxmaq şərtilə, o biri əlillər əqli
cəhətdən, təfəkkürünün
inkişafına görə normal uşaqlardan seçilmir. Belə uşaqlar özlərini
əksər sahələrdə göstərə bilir. Əvvəllər belə bir mənfi tendensiya
vardı ki, şikəstliyi olan uşaq cəmiyyətdən
gizlədilirdi, valideynlər onlar barədə
danışmaq istəmirdilər, ya da ki, bu
uşaqlardan imtina olunurdu. Təəssüf ki, sonuncu hal
da az
yayılmamışdı. Elə olurdu ki, valideyn bu
cür uşağının olduğunu hər kəsdən gizlətməyə
çalışırdı. Amma ölkəmiz
müstəqillik qazandıqdan sonra bu məsələyə dövlət səviyyəsində
yeni münasibət sistemi
formalaşdı. Artıq dövlət bu
cür uşaqların cəmiyyətə,
təhsil müəssisələrinə inteqrasiya
etməsində maraqlıdır. Əlil uşaqların
problemləri hər zaman dövlətin
diqqətindədir. Bu gün
ölkədə əlil uşaqlar üçün bir
sıra işlər görülüb, onlar üçün
şərait yaradılıb. Əlil uşaqlar
müxtəlif yaradıcılıq mərkəzlərinə gedir, orada öz
bacarıqlarını nümayiş etdirir. Bundan başqa, əlil uşaqların reabilitasiya mərkəzləri də fəaliyyət
göstərir. Burada da
fiziki qüsurlu uşaqlar məşğul olur.
Dövlətimiz və ictimaiyyət əlil uşaqlara
qayğı hissilə yanaşmaqla
yanaşı, həm də onları adi
insanların sırasında aktiv görmək
istəyir. Dövlətin əlil uşaqlarla bağlı apardığı məqsədyönlü
və humanist siyasət ictimai
maraqların müdafiəsinə yönəlib. Çünki o əlil uşaqlar ictimaiyyətin daxilindən
çıxıb və onların hərtərəfli
müdafiəsi ictimaiyyətin maraqlarının dövlət
tərəfindən təmin olunması deməkdir".
Davamı olacaq...
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər. - 2013.- 28
noyabr.- S.15.