İctimai maraqlar fonunda mədəni
dəyərlərimiz necə görünür,
hansı şəkildə təbliğ edilir?
Hər bir xalq öz tarixi
keçmişinə, yaratdığı mədəniyyətə
və mənəvi dəyərlərə güvənərək
dünya arenasına çıxır. Dəfələrlə
qeyd etdiyimiz kimi, Azərbaycan xalqı zəngin mədəniyyətə
sahib bir xalqdır. Milli mədəniyyətimiz deyəndə
bura bizim qədimdən formalaşaraq bu günə qədər
gəlib çıxan adət-ənənələrimiz,
söz sərvətimiz, folklorumuz, rəqs və xalq
mahnılarımız, xalçaçılıq sənətimiz
və başqa sahələrimiz aiddir.
Milli adət və ənənələrimizin
öyrənilməsi və onların mənəvi- ictimai dəyərlər
sistemində özünəməxsus yer tutması hər zaman
diqqət mərkəzində olub. Bu, ardıcıllıqla tədqiq
olunan böyük bir sahə kimi elmi ictimaiyyətin
marağını cəlb edib. Azərbaycan ictimaiyyəti
bütün dönəmlərdə milli adət və ənənələrimizi,
tariximizin mədəniyyət, arxeologiya, etnoqrafiya, folklor səhifələrini
yaşadıb. Bu sahə bütün mərhələlərdə
ictimai-mədəni tərəqqinin göstəricisi kimi nəzərə
çarpıb. Cəmiyyətimiz inkişaf etdikcə milli mədəni
dəyərlərimizə insanların ehtiyacı artıb,
onlar öz məişətlərinin, həyatlarının
ayrılmaz hissəsi kimi bu qiymətli sərvəti təbliğ
edib. İctimai marağın mərkəzində dayanan mədəni
dəyərlər ictimai-siyasi quruluşlardan asılı
olmayaraq xalqın sevgisi sayəsində irəliləyib, ictimaiyyətin
şüurunda yerini möhkəmlədib.
Fəlsəfə elmləri namizədi
Səmayə Aslanlının sözlərinə görə,
ictimai maraqlar fonunda milli-mənəvi dəyərlərimiz,
tükənməz mədəniyyətimiz öz
çoxşaxəliliyini və əbədiyaşarlığını
qoruyub saxlaya bilib. S.Aslanlının dediyinə görə, Azərbaycan
xalqı tarixdə özünə ad-san qazanan, böyük mədəniyyət
və mənəviyyat sahibi olan bir xalqdır. Bu mədəniyyətin
dövlət qayğısı ilə yanaşı, ictimaiyyət
qayğısı ilə də əhatələndiyini deyən
alimin bildirdiyinə görə, Qobustan, Gəmiqaya, Azıx,
Avey dağ-Damcılı mağarası insanlığın
ilk beşiyi kimi mədəniyyətimizin əsasını təşkil
edir: "Azərbaycan xalqı qədimlərdən indiyə qədər
böyük tarixi yol qət edib. Bu yolu əliboş gəlməyib
xalqımız. Yaradıcısı olduğu böyük mədəniyyət
xəzinəsini də özü ilə götürüb. Mədəniyyətimizin
yer üzündə ən böyük himayəçisi elə
xalqımızın, ictimaiyyətimizin özü olub.
Hansı ictimai-siyasi quruluşun hökm sürməsinə
baxmayaraq, xalq öz mədəniyyətinə, ali dəyərlərinə
sahib çıxa bilib. Onu da danmaq olmaz ki, hər bir ictimai-siyasi
formasiya, quruluş bütövlükdə adət və ənənələrimizə,
mənəvi dəyərlərimizə öz
möhürünü vurub. Yəni hər dövrdən mədəniyyətimizdə
bir nişanə qalıb. Bu da təbii haldır. Cəmiyyət
dəyişdikcə adət və ənənələr də
təkmilləşib, xalqın yaradıcılıq nümunələri
yaşayıb, nəsildən-nəsilə əmanət edilib.
Maraqlıdır ki, yaradılan hər bir yeni mədəniyyət
nümunəsi, mənəvi dəyər tarixi ənənələrimizin
varisi kimi təşəkkül tapıb. Azərbaycan
xalqının mədəniyyət tarixinin
başlanğıcı əski dövrlərə gedib
çıxdığı üçün müasir dövrdə
də o köklər öz rüşeymlərini saxlaya bilir.
Burada aparıcı qüvvə kimi ictimaiyyət
çıxış edir. Bu mədəniyyətin qorunması
sahəsində ictimaiyyətin üzərinə çox
böyük yük düşür. İctimaiyyətlə
yanaşı, elm də bu sahədə öz sözünü
deməlidir. Bütün dövrlərin adət və ənənələrinin,
mədəniyyətinin, musiqisinin, xalq tətbiqi sənətinin
və sairin öyrənilməsinə, əldə olunan tarixi
təcrübənin müasir sənətşünaslıq və
kultrologiya elminə şamil edilməsinə böyük
ehtiyac var. Bildiyimiz kimi, uzun illər ərzində dövlət
müstəqilliyini itirən Azərbaycan xalqının
çox milli-mənəvi dəyərləri deformasiyaya məruz
qalıb, onların tarixi şifahi şəkildə
yaddaşlarda yaşayıb. Bu yaddaşın da
daşıyıcısı ictimaiyyət olub. Bilirsiniz ki,
keçmiş sovetlərin kommunist ideoloji mühiti dini-milli adət-ənənələrin
öyrənilməsinə və təbliğinə məhdudiyyət
qoyurdu. Düzdür, ictimaiyyət, xalq bu məhdudiyyətə
əhəmiyyət vermirdi. Onlar dəyərlərimizi
yaşatmaq uğrunda böyük işlər
görürdü. Azərbaycan ictimaiyyəti həm
keçmişdə, həm də çağdaş
dövrümüzdə bu sahədə misilsiz işlər
görüb. O vaxt yeni adət-ənənələr adı
altında əsasən sosialist həyat tərzinin mahiyyət
və məzmununu ifadə edən ideoloji, siyasi xarakterli mənəvi
cəhətlər diqqət mərkəzinə
çıxarılırdı. Məsələ
burasındadır ki, xalqımıza, onun milli xüsusiyyətlərinə
və iradəsinə uyğun olmayan cəhətlər hakim
zümrələr tərəfindən bədii sənət aləminə
diqtə edilirdi. Sənət vasitəsilə isə xalqın
şüuruna ona yad olan ünsürlər yeridilirdi.
Xüsusilə, sovet məkanında Mədəniyyət və
incəsənət kommunist əxlaqı prinsiplərinin emosional
vasitələrinə çevrilirdi. Mədəni
inkişafın sosializm realizmi metoduna, üslubuna
uyğunlaşdırılmasına üstünlük verilirdi.
Amma bu dövrdə Azərbaycanın ictimaiyyətini təmsil
edən sənətkarları tarixi varislik prinsiplərindən
heç cür imtina etməyib, milli-ənənəvi keyfiyyətləri
müasirləşdirməyi, onları mənəvi stimula
çevirməyi bacarıb. Yəni mədəniyyət və
incəsənət ənənəvi olaraq bədii estetik
mahiyyətini itirməyib, keçmiş irsimizin tarixi təcrübəsindən
bəhrələnə bilib. Sözsüz ki, bu bəhrələnmə
daha çox emprik anlayışlarda nəzərə
çarpıb, rasional təfəkkürdə isə dini-milli
olana qarşı cəmiyyətin siyasi, ideoloji
baxışlarına uyğun olaraq yanaşılıb.
Bilirsiz, bizim müasir dövrdə sahibi olduğumuz
böyük mədəniyyət sərvətinin mühafizəsində
təbii ki, ictimai marağın, ictimai qayğının da təsiri
özünü göstərib".
Alimin sözlərinə görə,
milli mədəni dəyərlər sistemimizin
sarsıdılmasında sovet quruluşu
ağılasığmaz işlər görsə də,
xalqın yaddaşını zədələyə bilmədi.
S.Aslanlının dediyinə görə, ictimaiyyətin
maraqları çərçivəsində mədəniyyət
və incəsənətimiz yaşaya bilib. O hesab edir ki, Azərbaycan
mədəniyyəti hələ qədim daş dövründən
başlayaraq indiyə qədər bəşər tarixinin
bütün ictimai-siyasi, bədii-estetik xüsusiyyətlərini
özündə əks etdirir: "Pedaqoq-kultroloq alim Ələkbər
Məmmədovun bir fikrini yada salmaq istəyirəm. O deyir ki,
milli adət və ənənələr, mərasimlər
xalqımızın milli sərvətidir. Onları öyrənmək,
öz əməli fəaliyyətində ləyaqətlə
yaşatmaq hər bir tədris müəssisəsinin, azərbaycanlının
və ictimaiyyət nümayəndələrinin müqəddəs
borcudur. Azərbaycan mədəniyyətinin ictimaiyyət
arasında yaşamasının başlıca səbəbi
xalq sənətkarları olub. Xalçaçılıq sənəti,
dulusçuluq, miskərlik, ipəkçilik milli bir xalq tətbiqi
sənəti kimi yaşayıb. Xalçalarımız tarixdən-tarixə
yadigar qalaraq özündə böyük bir yaddaş-mənəvi
mədəniyyəti yaşadıb. Azərbaycan ictimaiyyəti
hər zaman mədəniyyətimizin ən böyük qolu
olan xalq tətbiqi sənətini təbliğ edib. İctimaiyyət
arasında yaşayan xalçaçı
qızlarımızın, qadınlarımızın
yaratdığı xalça əfsanələri nəsildən-nəsilə
bir əmanət olub. Müasir Azərbaycan cəmiyyətində,
ictimaiyyətində milli mədəniyyətimizin həm
keçmişi, həm də indisi bir-birilə vəhdət təşkil
edir. Bu da ondan qaynaqlanır ki, bu ənənə Azərbaycanda
ictimai marağın hədəfindədir. Bayaq xalçaçılıqdan
danışdıq. Xalçaçılıq bir mədəniyyət
sahəsi kimi hazırda çox inkişaf edib. Ona həm
dövlətin, həm də ictimaiyyətin böyük
marağı var. Xalçalarımız bir milli sərvət
kimi Azərbaycanı dünyada təmsil edir.
Paytaxtımızda böyük bir xalça muzeyi inşa olunub.
Onun tikintisinə ictimaiyyət də böyük dəstək
verdi. Xalça sənətimiz milli mədəniyyətimizin
simvollarından biri kimi YUNESKO-ya salınıb. Bu həm
ictimaiyyətin, həm də dövlətin maraqlarına
uyğundur. Bizim elə maddi-mənəvi dəyərlərimiz
var ki, onların yaşamasında ictimaiyyət birbaşa rol
oynayır. Götürək folklor örnəklərimizi,
görün xalqın yaddaşında nə qədər
nümunə yaşayır. Amma təəssüflər olsun
ki, ictimaiyyətin böyük səy və məsuliyyətlə,
qədirbilənliklə qoruduğu folklor sərvətinin
toplanmasında folklorçular elə də fəal deyil.
Hamı kabinetində oturub folklordan yazır. Lap şəhərin
özündə də, kənddə də minlərlə
öyrənilməyən folklor materialları qorunur. Şəhər
mədəniyyəti amansızlıqla folklor
yaddaşını sıradan çıxarmağa
başlayıb. Bunu mühafizə etmək işi ictimaiyyətlə
yanaşı, elmin də üzərinə düşür. Nə
qədər elmin ayrı-ayrı sahələri ictimaiyyətin
müvafiq maraqlarına uyğun işlər görməyəcək?
Bəzən görürsən ki, ictimai maraq cəlb edən,
ictimai maraq sayəsində yaşayan, təbliğ edilən
bir dəyər elmin diqqətindən kənarda qalır.
Xalçaçı rəssamlarımız çoxdur, onlar
xalça sənətini təbliğ edir, amma digər xalq tətbiqi
sənət növlərimiz təbliğatdan kənarda
qalır. Bu gün Azərbaycanda kəlağayı
istehsalına başlanıb. Görək onu nə qədər
təbliğ edənlər var? İctimaiyyət milli sənət
növlərimizlə maraqlanır. Hər bir vətəndaş
istəyir ki, evində milli nə isə bir atribut olsun".
S.Aslanlının dediyinə
görə, milli mədəni dəyərlərimizin ictimaiyyət
tərəfindən qorunması həm də onu göstərir
ki, xalqımız özünün milli ideologiyasına
bağlıdır. Milli ideologiyamız və milli dəyərlərimizin,
eləcə də ictimai marağın bir-birilə uyğunluq
təşkil etməsini yüksək qiymətləndirən
alim xanımın fikrincə, mədəniyyət sahəsi
üzrə ixtisaslaşan QHT-lər də bu məsələyə
dəstək verməlidir. Milli mədəni dəyərlərimizin
ictimai maraqlar fonunda qorunması və təbliğ
olunmasının QHT-lər tərəfindən diqqət mərkəzində
saxlanmasına ehtiyac olduğunu deyən S.Aslanlı hesab edir
ki, bu sahədə QHT-lərin fəaliyyəti çox zəifdir:
" İctimaiyyət ona aid olan dəyərlərə
sayğı göstərir. Amma ona kənardan QHT-lər
heç bir dəstək vermir. Milli-mənəvi dəyərlərin
qorunması, ictimai rəydə yüksək yer tutması məsələsində
QHT-lər rol oynamalıdır. QHT-lər və ictimaiyyət mədəniyyətimizin
müxtəlif sahələrinin inkişafında maraqlı
olmalıdır. Məsələn, keçmiş zamanlarda
olduğu kimi, özfəaliyyət dərnəklərinin yenidən
formalaşdırılmasında, yaxud folklor örnəklərinin
toplanmasında, eləcə də mədəniyyətimizin
bütün sahələrinin təbliğində QHT-lərin
təsiri hiss edilməlidir. Amma bizdə belə deyil. Hər kəs
öz şəxsi maraqları ilə məşğul olur.
İctimaiyyət arasında daha ciddi təbliğat,
maarifçilik işləri aparılmalıdır ki, onlar bu
gün qoruyucusu olduğu mədəni dəyərlərə
ömürlük sahib dura bilsin. Azərbaycanda ictimai maraqlar
fonunda mədəni dəyərlərimizin qorunması, yayılması,
yaşaması arzuolunan haldır. Bu, ictimaiyyət tərəfindən
yerinə yetirilən bir missiyadır".
İradə
SARIYEVA
Bakı
Xəbər.-2013.-28 yanvar.-S.-12.