Müstəqil Azərbaycanın gəncləri
sovet gəncliyindən daha vətənpərvər və mənəviyyatlıdır
Gənclik bütün insanların həsəd
apardığı, bitməsini istəmədiyi bir dövr kimi
xarakterizə olunur. Gənclik həm də
bütün dövrlərdə mübarizliyi, cəsarəti,
cəsurluğu və daha çox qəhrəman olmağa meyl
göstərməsilə seçilir. Azərbaycan
gəncliyi öz qaynarlığı, vətənpərvərliyi,
milli düşüncəyə sahiblənmək
bacarığı ilə diqqəti çəkir. Bəzən müxtəlif dövrün gənclərini
bir-biri ilə müqayisə edirlər.
Əslində hər
dövrün gəncliyi özünəməxsusdur və hərəsinin
də özünə görə üstünlükləri
var. Bununla belə, müasir gəncliyimizlə əvvəlki gəncliyi
fərqləndirən daha çox milli mənlik şüuruna
sahib olmaq məsələsidir.
Ekspertlər bildirir ki, insan
bir tərəfdən xarici mühitlə əlaqə
xüsusiyyətləri, digər tərəfdən
özünəməxsus daxili xüsusiyyətləri ilə səciyyələnir. Sözsüz
ki, hər bir insan bioloji varlıq olaraq lap yaranışdan
daşıyıcısı olduğu genlərdə
kodlaşdırılmış olur.
Psixoloq Nərgiz Allahverdiyevanın
sözlərinə görə, genlərdə onun fiziki-cismani
imkanlarının, sağlamlıq dərəcəsinin, hətta
intellektual və bir sıra mənəvi-psixoloji xüsusiyyətlərinin
əsası qoyulmuş olur: " Sonrakı
həyatı boyu insanın sağlamlığı,
cismani-bioloji varlığı xarici təbii mühitdən,
orqanizmin daxil olduğu fiziki və bioloji əlaqələrdən
asılı olaraq dəyişir. Bu mənada
insan orqanizmi hər bir mərhələdə ilkin genetik
imkanlarla xarici təbii mühitin əlaqəsi və hətta
mübarizəsi şəraitində formalaşır.
Lakin insan sadəcə
cismani-bioloji varlıq deyil və onu əhatə edən
mühit də sadəcə təbii mühit deyil. İnsan həm
də sosial varlıq olaraq digər insanlarla və ümumən
cəmiyyətlə qarşılıqlı əlaqəyə
girir və bu əlaqələr onun formalaşmasına ciddi təsir
göstərir. İnsanın mənəviyyatı
bir tərəfdən genetik əsaslara malik olsa da, əsasən
sosial-mənəvi mühitin təsiri ilə formalaşır.
Burada cəmiyyətin mədəni-mənəvi
həyatı, insanın yetişdiyi mühitin kulturoloji aspektləri
mühüm rol oynayır. İnsanın
formalaşdığı ictimai mühit mövcud dəyərlər
sistemi, sosial və hüquqi normalar, mövcud dövlət
quruluşu, iqtisadi münasibətlər, ailə münasibətləri,
təhsil sistemi və s. bu kimi elementlərin sintezindən ibarətdir.
Bütün bunlar insanların bir mütəxəssis
və bir vətəndaş kimi yetişməsində
mühüm rol oynayır. Bayağı mədəniyyətin
ayaq açıb yeridiyi, xarici ölkələrdən milli-mənəvi
mühitimizə yabançı təsirlərin gücləndiyi
bir vaxtda sosial-mənəvi ekologiyanın problemlərini
öyrənmək və lazım gəldikdə həyəcan
təbili çalmaq lazımdır".
Bəllidir ki, bu gün mədəni-mənəvi
köklərimizə qayıdış istiqamətində milli
mənsubiyyətimizin təkcə formal surətdə deyil, həm
də məzmun baxımından təsbit olunması uğrunda
aparılan mübarizə həm də elmi-nəzəri əsaslara
malik olmalıdır. Ekspertlər deyir ki, xüsusən
televiziyanın, mətbuatın milli mənəviyyata yad
elementlərlə dolduğu bir vaxtda mənəvi mühitin
qorunması problemi çox aktualdır. Burada
milli özünüdərk prosesi ilə özünüqoruma
instinktinin vəhdətindən çıxış etmək
lazımdır.
Qəzetimizin əməkdaşının
araşdırmasına görə, son minillik Azərbaycanda
etnik-milli baxımdan türk təfəkkürü və
türk həyat tərzi ilə; dini müstəvidə
yanaşdıqda isə islam mənəviyyatı
və islam düşüncə tərzi ilə səciyyələnir.
Tarixçi Həyat Məhərrəmova
bildirir ki, yola saldığımız minillikdə Azərbaycan
xalqının mentaliteti türkçülük və
islamçılığın üzvi vəhdəti, sintezi
şəraitində formalaşıb. Lakin bu böyük əsas prosesə
ayrı-ayrı dövrlərdə kənar amillər də təsir
göstərib: "Bu faktdır ki, axırıncı
yüzillik daha çox Rusiya amilinin əlavə olunması ilə
səciyyələnir. Rusiya amili isə, öz
növbəsində, iki istiqamətə ayrıla bilər.
Birincisi, imperiya siyasətindən gələn
neqativ təsir; antimilli, antitürk siyasəti. İkincisi, ümumbəşəri dəyərlərlə
əlaqə baxımından pozitiv məqamlar, Qərbə
açılan pəncərə, Qərb sivilizasiyası ilə
tanışlıq. Bu amil
axırıncı yüzilliyin həm inqilaba qədərki
dövrünə, həm də sovet perioduna aiddir. Sovet periodunun əvvəlki rus təsirindən əsas
fərqləri isə buraya həm də anti-islam və
ümumiyyətlə, ateizm siyasətinin əlavə
olunması, şüurların ideologiya çərçivəsinə
salınması, digər tərəfdən isə əhalinin
savadlılıq dərəcəsinin artması ilə əlamətdardır.
Son yüzilliyin axırıncı on ili isə
milli şüurun intibahı və milli özünüdərk
istiqamətində axtarışlarla əlamətdardır. Belə ki, yeni yüzilliyə biz milli
özünüdərk və milli dövlət quruculuğu əzmi
ilə, dövlətçilik təfəkkürünün intibahı
şansı ilə qədəm qoyduq və bu axtarışlar
indi də davam etməkdədir".
Ölkəmizin müstəqillik
qazanmasından sonra yeni milli-mənəvi prinsiplərin
formalaşmağa başladığını deyən
tarixçi bildirdi ki, bunun gənclərin milli mənlik
şüuruna sahib olmasında, vətənpərvərlik
hissinin formalaşmasında rolu əvəzsizdir. Onun sözlərinə
görə, gənclik artıq özünü tanıyır
və milli düşüncəyə sahiblənmək
baxımından imperiya ideologiyası ab-havasında
böyüyən gənclikdən köklü surətdə fərqlənir.
İndiki gənclik daha çox milli düşüncəyə,
vətənpərvərlik hissinə sahibdir. Əlbəttə, insanlar nə qədər mənəviyyatca
kamil olsalar və kənardan hər hansı mənəvi
müdaxiləyə hazır olsalar, kənar təsirlərə
qarşı fərdi daxili müqavimət qüvvələri
böyük olar. Lakin hətta tək-tək
adamlar öz mənəvi varlığını qorumaq
gücündə və səviyyəsində olsa da, əksəriyyət
bunu bacara bilməz. Çünki
bütün insanlar eyni dərəcədə kamil və iradəli
deyil. Ona görə də, milli
varlığı qoruyub saxlamaq funksiyasını dövlət
öz üzərinə götürməlidir".
Ekspert dedi ki, müasir gəncliyin
üzünə yeni qapılar açılıb və gənclər
daha çox dünyaya meyl edir. Onun sözlərinə görə,
indi biz demokratik cəmiyyətdə yaşayırıq və
dünyaya açılan qapıları bağlaya bilmərik:
"Qapıların açılması bir tərəfdən
yaxşıdır, amma bu açıq qapılardan
yaxşı informasiya ilə bərabər pis informasiyalar,
insanların mənəviyyatına zərərli olan televiziya
verilişləri, mətbuat orqanları da daxil olur. Şübhəsiz, sadalanan bu faktorların
hamısının gənclərin milli şüurunun
formalaşmasına mühüm təsiri danılmazdır.
Fərqli iqtisadi-siyasi formasiyada yaşayan gənclərin
özünüdərkində, milli oyanışında
quruluşlara uyğun komplekslər toplusu yaranır. 20 ildən artıq bir zamandır ki, Azərbaycan
öz müstəqilliyini əldə edib. Sovet
imperiyasının əsarətindən qurtulan Azərbaycanda
milli dövlətçiliyin qurulmasında, gənclərin
milli dövlətçiliyə möhkəm tellərlə
bağlanması istiqamətində əsaslı işlər
görülməkdədir.
Bu gün Azərbaycan əhalisinin
böyük əksəriyyətinin taleyinə həm Sovet Azərbaycanında,
həm də müstəqil Azərbaycanda yaşamaq payı
düşüb".
Bu baxımdan
maraqlıdır, görəsən müstəqillikdən bəri
Azərbaycan gəncliyi ilə sovet gəncliyi arasında
hansı mənəvi-əxlaqi fərqlər yaranıb?
Samir Adıgözəlli
hesab edir ki, sovet gəncliyi ilə bugünkü gənclik
arasında fərq çox böyükdür. Sovet gəncliyi
konkret olaraq bir ideologiya, vahid xətt üzrə
formalaşırdı. Onun sözlərinə görə,
həmin gənclik oxumağı, böyüklərə
hörmət qoymağı öyrənib: "
Yad ideologiyaların təsirindən daha uzaq idi. Sovet dövründə baxılan filmlər daha
çox böyüyə hörməti, Vətəni və əməyi
sevməyi təbliğ edirdi. Bugünkü
gənclik isə qəddarlığı, porno filmləri seyr
etməyi daha üstün sayır.
Sadə bir misalı
deyim ki, hazırda ictimai nəqliyyatda böyüklərə
yer verən gənclərin sayı 20 il bundan qabaqkı
dövrdən çox azdır. Köhnə gənclik
Koroğlunu, Babəki bir qəhrəman kimi qəbul edirdisə,
hazırkılar onlara iftiralar atır. Qəhrəmanlarımıza
hansı adı gəldi verirlər.
Sovet dövründə ən
ucqar kəndlərdə belə kitabxanalar olub. O dövr gənclərdə
kitab oxumağa böyük maraq olub, ancaq bugünkü gənclik
kitab oxumaq istəmir. Bir sözlə, sovet gəncliyi
elm dalınca gedirdisə, indiki gənclik daha çox şou
dalınca qaçır. Burada təbliğatın
da rolu böyükdür. Televiziyaları
izləyəndə görürük ki, şou proqramlara digər
verilişlərlə müqayisədə daha çox yer
ayrılır. Şou aləminin
bürüdüyü telekanallar gənclərə nə verə
bilər? Mən düşünürəm
ki, sovet gəncliyi imperiyanın təsirində yaşasa da, məhz
bu amil onları mübariz etdi. Həmin gənclik
qalxıb Azərbaycanı müstəqil etdi, Vətən
uğrunda necə ölməyi də nümayiş etdirdi.
Bütün bunlara baxmayaraq, bu istiqamətdə
səylərimizi artırmalıyıq. Müstəqil
Azərbaycan gəncliyini proqram əsasında tərbiyə
etməliyik. Belə faktorları nəzərdən
qaçırsaq, bizi daha böyük fəlakətlər
gözləyə bilər".
Sosioloq Təranə Musalının sözlərinə görə, sovet dövründə gənclik daha çox standart modellər əsasında tərbiyə alaraq idarə olunurdu. Onun dediyinə görə, müstəqillik dövründə daha sərbəst gənclik formalaşıb: "Azərbaycanın sovet gəncliyinə əxlaq norması kimi təbliğ edirdilər ki, böyüklərin yanında danışmaq, onlarla mübahisəyə girmək olmaz. Bunu mənəvi-əxlaqi dəyər kimi qəymətləndirmək olmaz. Bu sadəcə, böyüklərə sərf edən bir davranış modeli idi. İndi biz böyüklərlə mübahisə edir, onlarla açıq polemikalara girişə bilirik. Bu iki gənclik arasında fərq ondadır ki, qarşımızda dünyaya açıq olan Azərbaycan gəncliyi ilə qapalı sovet gəncliyinin mənzərəsi durur. Ancaq sovet gəncliyinin elm sahəsində əldə etdiyi uğurları bugünkü gənclərimiz təkrarlaya bilmir. Elm-təhsil səviyyəsi baxımından sovet gəncliyi müstəqil Azərbaycan gəncliyindən çox irəlidə olub. Sovetlər dövründə planlı bir sistem gənclərdə bəzi sahələrə xüsusi maraq yaradırdı. həmin sahələrdə qazanılan uğurlar heç də sovet gənclərinin milli-mənəvi dəyərlərinin hazırkılardan üstün olmasına dəlalət etmir. Başqa sahələrdə isə sovet dövrü ilə müqayisədə Azərbaycan gəncliyində bir irəliləyiş var. Gəncliyimiz çox sürətlə inkişaf edib".
Əlbəttə, müasir gənclərin inkişafı onların Vətənə, xalqa, dövlətə bağlı bir gənclik olduğunu şərtləndirir. Vətənpərvərlik hissinə sahib olan gənclik dövlətimizin işıqlı gələcəyinə böyük töhfələr verir.
İradə
SARIYEVA
Bakı xəbər.-2014.-1
aprel.-S.15.