Gəncliyin tərbiyəsində
kimin rolu daha çoxdur - ailə, məktəb, ya əmək kollektivi?
Azərbaycan xalqının öz düşüncəsi, keçmişinə,
gələcəyinə, gəncliyinə
özünün xüsusi
münasibəti var. Gənclik
xalqımızın ləyaqətli
insanlarından örnək
götürməyi hər
zaman bacarır. Bəllidir ki, özünəməxsusluğu
olmayan xalq heç vaxt dəyərli, faydalı gənclik yetişdirə bilməz. Gənclərin sahib olduğu milli
mənlik şüuru
nəsillərdən nəsillərə
ötürülə bilir.
Milli mənlik hər bir xalqın özünəməxsus tarixi
inkişaf prosesinin məhsuludur. Həmin
proses dövründə
baş verən bir sıra ictimai-siyasi,
sosial-iqtisadi təbəddülatlar
milli mənlik şüurunun məzmununa
təsirsiz ötüşmür.
Tarixçi Həyat Məhərrəmova
bildirdi ki, insanların həyat və məişət tərzindən tutmuş, bir sıra faktorlar
ümumilikdə gənclərin
mənəvi tərbiyəsinin
əsasını təşkil
edir. Onun sözlərinə
görə, gənclərin
mənəvi tərbiyəsinə
Vətəni sevmək,
doğma yurda məhəbbət bəsləmək,
təbii sərvətləri
qorumaq və s. buna bənzər dəyərlər daxildir:
"Mənəvi tərbiyənin
əsasını milli
özünüdərk təşkil
edir. Sadalanan keyfiyyətləri insan dünyagörüşünün
formalaşdığı vaxtda
əldə edir ki, bu da
vətəndaşın gənclik
dövrünə təsadüf
edir. Danılmaz faktdır ki,
insan ilk tərbiyəsini
ailədə alır.
Bu tərbiyəyə yalnız etika, estetikanı aid etmək olmaz. Təsadüfi deyil ki, çox vaxt ailəni dövlətin kiçik modeli də adlandırırlar.
Gənclərin ən mühüm
tərbiyəsi sırasında
onların vətənpərvər
ruhda tərbiyə olunması əsas olmalıdır. Müasir dövrün
sürətli informasiya,
yeni kommunikasiyalar əsri olduğunu nəzərə alsaq, gənclərin zərərli
ideologiyalarla zəhərlənməsinin
qarşısı da düşünülmüş metodlarla alınmalıdır.
Əhalinin artması, öz
növbəsində, gənclərin
cəmiyyətdə rolunu
və çəkisini
artırır, onların
sosial sferaya inteqrasiyasını sürətləndirir.
Çünki əhali artımının
yaxşı tərəflərindən
biri də odur ki, ölkə
əhalisinin tərkibində
gənclərin sayı
əhəmiyyətli şəkildə
artıb. Bu, dövlətin inkişafı,
strateji hədəflər
baxımından olduqca
müsbət tendensiyadır.
Hazırkı gənclərin dinamik
bir təbəqə olduğunu nəzərə
alsaq, bu olduqca müsbət və təqdirəlayiq haldır. Gənc nəslin tərbiyələnməsində
mənəviyyatın sağlam
əsaslara söykənməsinin
müstəsna rolu
var. Mənəvi tərbiyənin
formalaşmasında bir
sıra faktorlar gəncliyin düşüncəsinə
təsir göstərir.
Məsələ ondadır ki,
ailədə başlayan
tərbiyə məktəbdə,
ictimaiyyətdə bu və ya digər
formada davam edir. Heç şübhəsiz, bütün bunları şərtləndirən amillərdən
biri əskikdirsə və yaxud da
natamamdırsa, mütləq
bu özünü gənclərin həyat tərzində hansısa formada göstərir.
Düzdür, burada digər
faktorlar da var, amma öndə
ailə tərbiyəsidir.
Bu faktor həqiqətən
də mühüm əhəmiyyət kəsb
edən məsələlərdən
biridir".
Ekspert dedi ki, gənclərin buna sahib olması bütövlükdə dövlətin
ümummilli ideologiyasının
qorunması baxımından
müstəsna rola və əhəmiyyətə
malikdir. O hesab edir ki, bu
indi də belədir, bundan sonra da belə
olacaq. Ekspert onu da bildirdi
ki, eyni zamanda, milli-mənəvi dəyərlərin deqradasiyaya
məruz qalmasının
qarşısını alır:
"Reallıq ondan ibarətdir ki, sadalanan dəyərlərin
qorunmasının cəmiyyətə
verdiyi fayda ölçüyəgəlməz dərəcədə böyükdür.
Çünki bu həm də milli kimlik
məsələsini özündə
ehtiva edir. Bunu bir sıra inkişaf
etmiş ölkələrin
zəngin tarixi təcrübəsi əyani
olaraq sübut edib. O baxımdan, gənclərin mənəvi
tərbiyəsində heç
vaxt ailə amilini kiçiltmək olmaz. Təbii ki, ailələr
müxtəlif olur.
Məsələn, ailə var
ki, orada tərəflərin hər
ikisi - ata, ana ziyalıdır. İstər-istəməz, o cür
ailədə böyüyüb
tərbiyə alan uşaq daha mükəmməl və sağlam təfəkkürə malik
olur. O cür mühitdə böyüyən
gənclər, gələcəkdə
hansı peşə sahibi olmasından asılı olmayaraq, işlərində dürüst
olur. Adicə sorğular göstərir
ki, banklardan istehlak kreditləri götürən müəllimlər
qaydalara maksimum yüksək səviyyədə
əməl edir.
Vaxtında faizləri ödəyir
və s. Ancaq bütün bu deyilənlər mütləq
o anlama gəlmir ki, yalnız müəllim və ziyalı ailələrində
böyüyən gənclər
yüksək tərbiyəyə
sahib olur. Təbii ki,
yox. O qədər
zəhmətkeş ailədə
böyüyən gənc
var ki, onların
davranışı həqiqətən
də nümunəvidir.
Yəni baxır uşağın hansı yöndə tərbiyə edilməsinə.
Valideyn uşağa erkən çağlardan zəhmət
çəkməyi, halallığı
aşılayırsa, bu,
uşağın düzgün
istiqamətdə tərbiyələnməsinə
gətirib çıxarır.
Ailə,
məktəb tərbiyəsi
ilə yanaşı, əmək kollektivləri
də gənclərin
tərbiyəsinə öz
təsirini göstərir.
Bəzən görürsən ki, zəif iradəli
gənc mənfi düşüncəyə malik
əmək kollektivinin
təsirinə məruz
qalır. Ümumiyyətlə, bir yerdə uzun illər çalışdıqda o əmək
kollektivindəki mühit,
istər-istəməz, insanın
dünyagörüşünə təsir edir. Burada başlıca əhəmiyyət
kəsb edən məqamlardan biri gənclərin aldığı
tərbiyəni, sahib olduğu
dəyərləri düşüncəsində,
həyat tərzində
nə dərəcədə
uzlaşdıra bilməsidir.
Nəzərə alsaq ki, müasir dövrdə bu müəyyən mənada o qədər də asan məsələ
deyil, o zaman bunun nə qədər
mürəkkəb bir
məsələ olduğu
aydın olar. Çünki müasir dövrdə
bu sahədə bir sıra problemlər
var".
Tarixçi hesab edir ki,
gənclərin aşırı
populyar mədəniyyət
növlərinə önəm
verməsi onları millilikdən uzaqlaşdırır. Onun sözlərinə
görə, nəticədə
onların öz milli kimliyini itirməsi təhlükəsi
yaranır. Bura kosmopolit, postmodernist düşüncə
tərzinin daxil olduğunu deyən tarixçi bildirdi ki, bunlar gənclərin
sahib olduğu dəyərləri
deqradasiyaya uğradır":
Aydın məsələdir
ki, gənclərin sağlam tərbiyələnməsində
hərtərəfli mühit
olmalıdır. Bunun üçün
birinci növbədə
ailədə, məktəbdə,
ictimaiyyətdə, əmək
kollektivində müvafiq
mühit olmalıdır.
Çünki bunların olması
özünüdərk deməkdir.
Hər bir gənc dərk
etməlidir ki, hansı mentalitetə, yerli özünəməxsus
adət-ənənələrə malikdir. Mənəvi baxımdan tərbiyənin
formalaşmağında rol
oynayan sözügedən
faktorların bir vəhdəti olmalıdır.
Bəzən Azərbaycan ailələrində
belə fikirlər səslənir ki, uşağa bəlli bir yaşdan sonra tərbiyə vermək lazımdır, hələ balacadır və s. Hər halda bu cür
yanaşma yanlışdır".
Gəncliyin mənəvi tərbiyəsində əsas rolu ailə, məktəb, yoxsa əmək kollektivinin oynaması məsələsi tez-tez müzakirə olunur. Təbii ki, bu məsələdə hər kəs öz mövqeyindən çıxış edir. Ağıllı insanlar isə hesab edir ki, hər üç ünvan gənclərin tərbiyəsində, onların vətənpərvərlik hisslərinin formalaşmasında kompleks iş görməlidir. Yəni hər üç institut gəncliyin işilə xüsusi maraqlanmalıdır.
Məsələyə sosioloq Zümrüd Bayramova belə münasibət bildirdi. Onun sözlərinə görə, tarix boyu nəsillərarası fikir ayrılıqları olub, lakin sonda gənclik təcrübəli insanların göstərdiyi yolu seçib və istəyinə nail olub: "Zaman-zaman gənc nəsil özündən əvvəlki nəsli qəbul etməyib. Ancaq bütün bunlara baxmayaraq, gənclərin mənəvi tərbiyəsində ailədəki mühit mühüm rol oynayıb. Konkret demək çətindir ki, məhz filan tərbiyə olsa daha yaxşıdır. Ancaq hər halda, yaxşı olardı ki, ailədə, məktəbdə, cəmiyyətdə, əmək kollektivində olan mənəvi tərbiyə məzmunca bir-birini tamamlasın. Hesab edirəm ki, bu cür uzlaşma və harmoniya gənclərin mənəvi tərbiyəsi baxımından daha səmərəlidir. Yəni sadalananlar arasında ortaq məxrəcin tapılması prinsip etibarilə daha dinamik təsir bağışlayır. Müasir dövrdə nə qədər qəribə görünsə də, gənclərin mənəvi tərbiyəsində internet, digər informasiya vasitələri daha çox rol oynayır. Bu gün ideoloji baxımdan dövlətin siyasətində müəyyən korrektələr olmalıdır ki, gənclərin tərbiyəsində mühüm rol oynayan internet vasitələrinə diqqət artırılsın. Çünki bu sahədə hansısa diqqətsizlik, qeyri-ciddi yanaşma son nəticədə xoşagəlməz fəsadların yaranmasına yol açır".
Z.Bayramovanın dediyinə görə, əsas odur ki, uşağı ailədə tərbiyələndirərkən onu düzgün istiqamətə yönəldə biləsən. O bildirdi ki, mənəvi tərbiyədə bu amilin mühüm rolu var. Bir sıra hallarda uşağın düzgün yola düşməməsində valideynlərin də günahı az olmur: "Zamanında uşağın təlim-tərbiyəsi ilə məşğul olmamaq, lazımi qayğını göstərməmək sonda mənfi nəticələrə gətirib çıxarır. Ona görə də gəncliyin mənəvi tərbiyəsi məsələsinə kompleks yanaşmaq lazımdır".
Z.Bayramovanın açıqlamasından o da məlum oldu ki, mənəvi keyfiyyətlər, milli-mənəvi dəyərlər sistemi mental şüurumuzdan gələn əxlaq məfhumudur.
Ekspert
dedi ki, bəzən pis bir ailədə yaşayan uşaq cəmiyyətdən,
mühitdən, məktəbdən yaxşı keyfiyyətlər
əxz edib onu
özündə formalaşdırır: "Sözümün
canı odur ki, tərbiyə
məsələsinə birtərəfli yanaşmaq
mümkün deyil. Hər
şeyə kompleks yanaşılmalıdır.
Uşağın tərbiyəsinə hər yerdə xüsusi diqqət ayrılmalıdır. Elə
mexanizm tapılmalıdır ki, uşaqların tərbiyəsinə kənardan
təsir edən vasitələrə qarşı gənclərdə
bir immunitet olsun. Hesab edirəm ki, ümumiyyətlə, dünyada
və Azərbaycanda baş verən bir çox mənəvi-əxlaqi
aşınmalar gənclərdə yetərincə immunitetin olmamasından irəli gəlir. Yəni
evin içində sən
uşağını yüksək dəyərlərlə tərbiyə
etmək istəyirsən, amma həyat tamam başqa şey diqtə edir. O
üzdən, mənəvi tarazlığın pozulması,
disbalansın yaranması böyük faciələrə
gətirib çıxarır. Çox təəssüf
ki, bu gün
həyat cəngəllik qanunları ilə idarə olunur. Bütün bunlara baxmayaraq,
uşaqların tərbiyəsini ənənəvi və mental şüurumuzdan,
milli-mənəvi dəyərlər sistemindən
çıxış edərək həyata keçiririk".
İradə
SARIYEVA
Bakı xəbər.-2014.-18-20 aprel.-S.15.