Azərbaycan dramaturgiyasının banisi,
mütəfəkkir Mirzə Fətəli Axundov
Zəngin Azərbaycan tarixini, mədəniyyətini, ədəbiyyatını,
ictimai fikrini dəyərli və əbədi edən klassiklərimiz
olub. Bu klassiklər Azərbaycan maarifçilik hərəkatının
başında duran və bu yolda yorulmadan mübarizə aparan,
xalq uğrunda şəhid olanlardır. Ürəyində xalq
məhəbbəti yuva quran bu şəxsiyyətlər son nəfəsinə
qədər Azərbaycan yolunda vuruşub. Azərbaycan elminin,
mədəniyyətinin, ədəbiyyatının, fəlsəfi
fikrinin, tarixinin hər səhifəsində bu şəxsiyyətlərin
silinməz izləri yaşayır.
Onlar ona görə yaşayıb yaradıblar ki,
xalqımız, dövlətimiz var olsun və onların
varlığı əbədi olsun. Mirzə Fətəli
Axundov (Axundzadə) xalqımızın həyatında
çox böyük rol oynayan, XIX əsr milli maarifçilik hərəkatının
öndərlərindən biridir. Bir çox ilklərə qələm
çalan və bununla xalqımızı Şərq
xalqları arasında birinci edən Mirzə Fətəli əvəzsiz
işlər görüb. Onun min-bir zəhmət hesabına əkdiyi
ağacların barını müasir nəsil yeyir və onu rəhmətlə
yad edir. Xalq öz dahisini, qüdrətli şəxsiyyətlərini
unutmur. Mirzə Fətəlinin ağır və məşəqqətli
həyatı, acı taleyi, xalq üçün döyünən
ürəyi olub.
Mirzə
Şəfi Vazehin istedadlı tələbəsi...
Dahi Azərbaycan mütəfəkkiri, dramaturqu,
maarifçisi Mirzə Fətəli Axundov 1812-ci ildə Nuxa
(Şəki) şəhərində anadan olub. Atası Mirzə
Məhəmmədtağı və anası Nanə xanım
1814-cü ildə Təbriz yaxınlığındakı Xamnə
qəsəbəsinə köçüblər. O, 13
yaşınadək ailəsi ilə birlikdə Cənubi Azərbaycanın
müxtəlif bölgələrində yaşayıb və
1825-ci ildə anası ilə Şəkiyə qayıdıb.
Fətəlinin ruhani olmasını istəyən
anasının əmisi Axund Hacı Ələsgər 1832-ci
ildə onu Gəncəyə aparır. Gənc Fətəli
burada məntiq və fiqh elmlərini, habelə dahi Azərbaycan
şair və filosofu Mirzə Şəfi Vazehdən xəttatlıq
sənətini öyrənib. Lakin Mirzə Şəfinin gənc
Fətəliyə təsiri bununla bitmir. Bu görüş
Mirzə Fətəlinin həyat və
yaradıcılığına, ümumiyyətlə, onun bir
mütəfəkkir kimi formalaşmasına ciddi təsir
göstərir.
Mütəfəkkirin tədqiqatçıları
yazır ki, dövrünün müasir elmlərilə
maraqlanan Fətəli 1833-cü ildə Şəkidə
açılan rus məktəbinə daxil olur və bir il
burada təhsil alır. 1834-cü ildə o, Tiflisə gedir və
Qafqaz canişininin baş dəftərxanasında mülki
işlər sahəsində Şərq dilləri mütərcimi
təyin olunur və ömrünün sonuna qədər bu vəzifədə
çalışır. 1873-cü ildə ona hərbi rütbə-polkovnik
rütbəsi verilir.
Maraqlı cəhətlərdən biri budur ki, o,
çinovnik olub, ancaq ürəyi çinovnik ürəyi
olmayıb, o ürək xalq yolunda məşəl kimi
alışıb. Hərbi rütbəsindən, o dövr cəmiyyətində,
ictimai-siyasi mühitindəki nüfuzundan istifadə edərək
xalqın maariflənməsinə çalışıb. Bu
istiqamətdə ölçüyəgəlməz işlər
görüb.
"Əkinçi"nin
çapına sevinən dahi...
"Vikipediya" Açıq Ensiklopediyası yazır
ki, 1851-ci ildə Rus Coğrafiya Cəmiyyəti Qafqaz
şöbəsinə üzv seçilən Axundov sonralar
Qafqaz Arxeoqrafiya Komissiyasında tədqiqat işlərinə cəlb
olunur. O, "Əkinçi" qəzetinin nəşrinə
böyük əhəmiyyət verib, onun səhifələrində
"Vəkili Milləti-Naməlum" imzası ilə məqalələr
dərc etdirib.
Mirzə Fətəli Axundovun qızı Nisə
xanım Xanbaba xanın həyat yoldaşı olub.
Ömrünü xalq yolunda gilə-gilə əridən dahi
mütəfəkkir Mirzə Fətəli Axundov 1878-ci ildə
Tiflisdə vəfat edib və Tiflisin Nəbatat - botanika
bağında yerləşən müsəlman məzarlığında
dəfn olunub. O məkan indi də xalqın ziyarət yeridir.
Mütəfəkkirin
bədii yaradıcılığı...
Səbuhi imzası ilə böyük ədəbiyyata gələn
ədib çoxlu sayda bədii poetik nümunələr
yaradıb. Onun dahi rus şairi Puşkinin ölümünə
yazdığı "Şərq" poeması indi də
öz dəyərini qoruyub saxlayır. Mirzə Fətəli
Axundov yaradıcılığa şeirlə başlasa da,
sonra başqa janrlarda da böyük hadisəyə səbəb
olan əsərlər yaradıb. O, Azərbaycan ədəbiyyatında
azad düşüncə tərzinin ən böyük
nümayəndəsidir. Mirzə Fətəli İslam
dünyasının ictimai, sosial və siyasi sahələrində
radikal islahatların lüzumluğu fikrini müdafiə edirdi.
Azərbaycan
teatrının atası...
Məlum olduğu kimi, Azərbaycanda teatr sənətinin
inkişafında Axundovun rolu əvəzsizdir. Milli
dramaturgiyamızın banisi
M.F.Axundov 1850-1855-ci illərdə özünün məşhur
altı komediyasını yaratmaqla nəinki Azərbaycan ədəbiyyatında,
bütövlükdə Balkanlardan Hindistana qədərki
türk-müsəlman dünyasında dramaturgiyanın əsasını
qoyub. Böyük ustad bu komediyalar ilə Şərq aləmində
dram yazmağın nümunəsini göstərib. Bunu hər
kəs qəbul edir ki, türk-müsəlman dünyasında
dramaturgiya Mirzə Fətəli Axundov dramaturgiyasının ənənələri
işığında inkişaf edib.
Azərbaycan teatrı Axundovun ölməz komediyaları
zəminində yaranıb. 1873-cü ildə Həsən bəy
Zərdabi Nəcəf bəy Vəzirovla birlikdə Bakı məktəblərinin
birində məşhur "Hacı Qara" əsərinin
tamaşasını göstərməklə Azərbaycanda, həm
də ümumən türk-müsəlman aləmində teatr
hərəkatının əsasını qoyub. Mirzə Fətəli
Axundovun komediyalarında Azərbaycan qadınlarının
timsalında ilk dəfə Şərq qadınlarının səhnə
obrazları yaradılıb. XIX əsrdə teatr səhnəsində
Azərbaycan qadınının səhnədə kişilərlə
birlikdə gülüb danışmasını göstərmək
hünər tələb edirdi. Zamanına görə bu
böyük işi də Mirzə Fətəli Axundovun əsərlərini
səhnəyə çıxarmaqla Azərbaycan maarifçiləri
həyata keçirməyi bacarıb.
M.F.Axundovun yaradıcılığı Avropa ədəbiyyatşünaslarının
və teatrşünaslarının diqqətini çox tez cəlb
etdi. 1852-ci ilin avqustunda alman jurnalı "Magazin für die
literatur des Auslandes" ("Xarici ədəbiyyat
jurnalı") yazırdı: "Fikirləşmək
olardı ki, Transqafqazın müsəlman əhalisi İslam
ruhuna uyğun olaraq belə yeniliklərə (teatra) hələ
uzun zaman yad qalacaq, lakin onların arasından qəflətən
dramatik dahi meydana çıxdı, tatar Molyeri, hansının
ki, adı onun ölkəsinin sərhədlərindən kənarda
da diqqətə layiqdir. O, Mirzə Fətəli Axundovdur".
"Şərq"
poemasının uğuru...
M.F.Axundov 1837-ci ildə - 25 yaşında ikən
"Puşkinin ölümünə Şərq
poeması"nı yazıb və dərhal da rus dilində
"Moskovskiy nablyudatel" jurnalında çap etdirib. O,
Aleksandr Puşkinin faciəli ölümündə çarın
əli olduğu üçün susmağa məcbur olan rus
şairlərini xəcalətdən qurtarıb, Rusiya ədiblərinin
vətəndaşlıq vəzifəsini yerinə yetirib.
Qeyd edək ki, 2012-ci ildə Cəfər Cabbarlı
adına "Azərbaycanfilm" kinostudiyasında Mirzə Fətəli
Axundovun haqqında bioqrafik bədii film çəkilib.
"Sübhün səfiri" adlanan film mütəfəkkirin
200 illik yubileyi münasibətilə ekranlara
çıxıb.
Mirzə
Fətəli Axundovun əsərləri
Mütəfəkkirin 1837-ci ildə qələmə
aldığı "Şərq" poeması, 1850-52-ci ilərdə
yazdığı "Hekayəti Molla İbrahim-Xəlil Kimyagər",
"Hekayəti Müsyö Жordan Həkimi-Nəbatat
və Dərviş Məstəli Şah Cadükuni Məşhur"
(1850), "Sərgüzəşti-vəziri-xani-Lənkəran"
(1850), "Hekayəti Xırsi-Quldurbasan" (1851), "Sərgüzəşti
Mərdi-Xəsis" ("Hacı Qara") (1852)", 1855-ci
ildə "Mürafiə vəkillərinin hekayəti",
1857-ci ildə yazdığı "Aldanmış Kəvakib"
("Hekayəti-Yusif şah"), 1859-cu ildə qələmə
aldığı "Fəhristi-kitab", 1862-ci ildə
yazdığı "Nəzm və nəsr haqqında",
"Tənqid risaləsi" (1862), "Kəmalüd-dövlə
məktubları" (1865) əsərləri dahinin geniş
düşüncəsindən, zəngin yaradacılıq
manerasından irəli gəlir. Bu əsərlərin
hamısı Azərbaycanla bağlıdır. Müasir
dövrdə Azərbaycanda təhsildən danışarkən
çox zaman 20 ildən artıq bir zaman kəsimi ilə arxada
buraxdığımız sovet dönəmi ilə paralellər
aparır, bir çox hallarda hətta üstünlüyü o
dövrə veririk. Bunun da özəl səbəbləri var.
Məsələ burasındadır ki, sovet təhsil sistemi bir
çox üstünlüklərə malik idi. Eyni zamanda,
müəllim kateqoriyasının əməkhaqqı öz
dövrü üçün az məbləğ
sayılmırdı. Bu xalqın ən böyük müəllimlərindən,
öyrədənlərindən biri Mirzə Fətəli
Axundov olub və o öz əməyinə, zəhmətinə
görə heç kəsdən əməkhaqqı, muzd tələb
etməyib. Bu, xalqa təmənnasız xidmət etməyin ən
gözəl, unikal nümunəsidir. Heç kəsin gözləmədiyi
bir çağda bir dahi meydana çıxır və
xalqının maariflənməsi uğrunda yeni bir cəbhə
açır. Bəlkə heç məmuru olduğu Çar
Rusiyası da belə bir şəxsiyyətin meydana
atılacağını gözləmirdi. Fakt budur ki, Nuxada
doğulan, həyatının bir hissəsini Cənubi Azərbaycanda,
bir hissəsini Şimali Azərbaycanda, ömrünün
çiçəklənən və yetkin hissəsini isə
Tiflisdə keçirən Mirzə Fətəli Axundov
xalqının içini, daxili aləmini, düşüncəsini,
nəyə ehtiyacı olduğunu bilirdi və bu istiqamətdə
də yorulmadan işlər görürdü. Mirzə Fətəli
Axundovun zəngin yaradıcılığı, ləkəsiz
şəxsiyyəti hər zaman üçün nümunədir.
Dahi mütəfəkkir haqda zaman-zaman maraqlı, yaddaqalan
fikirlər deyilib və onun əməyi, xidməti yüksək
qiymətləndirilib.
Mirzə Fətəli Axundovun
yaradıcılığı, daşıdığı
missiya haqqında görkəmli ədib, dramaturq, şair,
kinossenarist, kinorejissor Cəfər Cabbarlı öz
dövründə çox dəyərli bir məqalə
yazıb. Həmin məqalə 2012-ci ildə elektron variantda da
işıq üzü görüb. Zaman keçib, nə Mirzə
Fətəli Axundov, nə də Cəfər Cabbarlı həyatdadır.
Ancaq bir ədibin digər ədib haqda söylədiyi qiymətli
fikirlər müasir dövrümüzdə də öz
aktuallığını qoruyub saxlayır.
Cəfər Cabbarlının bu klassik məqaləsini
gün işığına çıxaran həmkarlarımıza
təşəkkür edirik.
Cəfər
Cabbarlı Mirzə Fətəli
Axundov
haqqında nə yazıb?
Dahi mütəfəkkir haqqında yazılan dəyərli
məqalələrdən biri olan bu yazıdan fikirlər təqdim
edirik: "Mirzə Fətəli Axundov əski sxolastik ədəbiyyatdan,
Şərqin yekrəng, qəzəl, qəsidə və
rübai ədəbiyyatından birinci olaraq ayrılıb yeni
bir ədəbiyyat şəklinə ayaq basan və Azərbaycan
teatr ədəbiyatının ilk təməl
daşını qoyan ədibdir. Bəlli olduğu üzrə
Azərbaycan ədəbiyyatı Füzulidən sonra öz
orijinallığını itirmiş bir halda idi. Füzuli Azərbaycan
ədəbiyyatını fars və ərəb girdabından
dartıb çıxarmış və dörd yanını
sarmış boşluq içərisində yeni
doğurmuş ədəbiyyatını çiyinlərinə
almış və yenilməz addımlarla ta yüksəklərə
qaldırıb, parlaq bir sentimentalizm ədəbiyyatı olmaq
üzrə vaxtında təqdim edib. Füzulinin dörd əsr
bundan əvvəl yazdığı sentimentalist əsərlər
bu gün belə bütün sentimentalizm ədəbiyyatının
ilk sıralarında gedə bilər. O öz
mövzularında bəzən böyük ədəbi
keçmişə malik yazıçılarla
yarışıb, onların yazdıqları mövzulardan
istifadə edib, lakin bu yarışda onlardan geri qalmayıb və
hər halda "Leyli və Məcnun" kimi dahiyanə əsərlərində
öz qoca rəqiblərini geri buraxıb və
hamısından yüksəyə qalxıb. Füzuli öz
dühası ilə Azərbaycana parlaq klassik bir ədəbiyyat
verdi. Lakin eyni zamanda onun dühası ağır bir yük
kimi Azərbaycan ədəbiyyatının inkişafı
üzərinə düşüb, onu öz
ağırlığı altında əzməyə
başladı... Beləliklə, ədəbiyyat getdikcə həyatdan
uzaqlaşır, ayağı həyat torpağından
üzülür, bayağılaşır, düşkünləşir
və çıxılmaz bir tilsim içərisində
çırpınırdı. Birinci olaraq bu cadulanmış
gedişə qarşı çıxan, bu saxlanmaz
axını toxdadan, bu çıxılmaz yoldan çıxan
və bu qırılmaz qəzəl və qəsidə
tilsimini qıran Mirzə Fətəli Axundov olub..."
Ardı
var...
İradə
SARIYEVA
Yazı
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti Yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap
olunur.
Bakı xəbər.-
2014.- 1 dekabr.- S.15.