Gənclərin vətənpərvərlik
tərbiyəsində postmodernizmin zərərli
təsirlərindən qorunmanın yolları...
Gənclik elə bir qüvvədir ki, ayaqda olan hər bir təşkilat onu öz yanında, təsiri altında görmək
istəyir. Gəncliyin təmizliyi, mübarizliyi,
eləcə də inamının güclü
olması onları arzuedilən simaya çevirir. Əlbəttə bütün
zamanlarda gənclərin potensialı tam gücü ilə özünü göstərə bilib. Zamanın gətirdiyi bütün
dalğalar, mədəniyyət-incəsənət,
sosial-siyasi təsirlər, isimlər gənclərin
iştirakı ilə özünü daha geniş şəkildə
ehtiva edib.
Bəlli məsələdir ki, gənclik
dövlətlərin əsas siması olaraq meydanda
görünür. Bu da
aydındır ki, hər bir
dövlət vətəndaşların, əsasən də gənclərin
milli-mənəvi hisslərə bağlı, vətənpərvərlik
ruhuna sahib
olmasını istəyir. Bu mənada bir sıra təbliğat vasitələrindən
istifadə etməklə, adıçəkilən hisslərin
geniş təbliği üçün
dövlət tərəfindən müəyyən layihələr
dəstəklənir. Söz yox ki, bu
layihələr çərçivəsində Vətən və
dövlət üçün önəmli
olan gənclərin milli
şüurunun inkişafına və vətənpərvərlik
hisslərinin artırılmasına
çalışılır.
Ekspertlərin araşdırmasına görə,
tutduğu mövqedən, siyasi mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq, gənclik məsələsində əksər
fikir adamları eyni qənaəti bölüşür.
Sosioloq Zümrüd Bayramovanın dediyinə görə,
bu hisslərin təbliği ilə bağlı yekdil fikir ondan
ibarətdir ki, milli şüur uzun tarixi inkişaf prosesinin məhsuludur:
"Belə ki, milli şüurun inkişafında
bütün ictimai-siyasi hadisələr, sosial
sarsıntılar öz izini qoyur. Milli mənliyin milli şüurun bir komponenti olduğunu nəzərə alsaq,
məlum olur ki, milli mənliyin əsasını insanın mənsub
olduğu millət və ya
xalqın onu əhatə edən sosial həyatın bütün
sahələrinə bəslədiyi subyektiv
əqidəsi təşkil edir. Milli mənliyə Vətəni sevmək, doğma yurda məhəbbət
bəsləmək, təbii sərvətləri qorumaq və s. kimi sosial keyfiyyətlər
daxildir. Milli mənliyə
gedən yol isə milli
özünüdərkdən keçir. Sadalanan keyfiyyətləri insan
dünyagörüşünün
formalaşdığı vaxtda əldə
edir, bu da vətəndaşın gənclik
dövrünə təsadüf edir. Hesab edirəm ki, gənclərin
ən mühüm tərbiyəsi
sırasında onların vətənpərvər ruhda böyüməsi əsas
olmalıdır. Bizim həm də
müharibə şəraitində olmağımız,
torpaqlarımızın bir hissəsinin qəsb
edilməsi gənclərin məhz vətənpərvər ruhda böyüməsinin əhəmiyyətini
bir qədər də vacib
edir. Hazırkı dövrün
sürətli informasiya, yeni
kommunikasiyalar əsri olduğunu
nəzərə alsaq, gənclərin zərərli
ideologiyalarla zəhərlənməsinin
qarşısı da düşünülmüş
metodlarla alınmalıdır".
Ekspert dedi ki, təəssüf ki,
bir çox hallarda dövlətimizin və vətəndaşlarımızın
bu istəyinə kölgə salan amillər də var. Z.Bayramova hesab edir ki, bu
gün meydana elə cərəyanlar
çıxıb ki, onlar
öz zərərli missiyası ilə özünü göstərir: "Bu cərəyanlar, mənfi təsirlər nəinki
sadalanan hisslərin təbliğinə
kömək edir, əksinə,
apardıqları fəaliyyətlə bu
hisslərin aşınmasını hədəf götürüb. Belə cərəyanlardan biri də ədəbiyyatımıza, sonra isə jurnalistikamıza nüfuz
etməyi bacaran postmodernizm
cərəyanıdır. Son vaxtlar bu cərəyanın
nümayəndələri öz
yazıları ilə milli mənlik hisslərini,
milli dəyərləri və nəhayət,
hamımızın qeyrəti sayılan
qadınlarımızı hədəf seçib..."
Z.Bayramovanın
sözlərinə görə, Azərbaycanda olan postmodernist cərəyanın
nümayəndələrinin milli-mənəvi dəyərlərimizi
hədəf götürdüyü, bu hisslərin əksinə
apardığı böyük layihə barədə çox
danışmaq olar: "Bu gün Azərbaycanda müəyyən
gəncləri öz caynağına alan bu cərəyan barədə
bir kiçik bir məlumat vermək yerinə düşərdi.
Yəqin sizin oxucuları
maraqlandırır ki, az
qala hər gün barəsində
danışılan bu postmodernizm
nədir? Hansı məqsədə qulluq edir? Hər kəs bilir ki, postmodernizmə konkret
şəkildə tərif vermək mümkün
deyil. Ən azı, onun
haqqındakı yazıların özü
qədər tərif müəyyən etmək mümkündür. Hər yazar
postmodernizmi öz
baxış bucağından qiymətləndirərək, onu müəyyən bir
istiqamətinə daha çox
fokuslayır.
Bəzilərinə
görə, postmodernizm modernizmdən qopmanı ifadə edir. Bir qisim yazarlara
görə isə, o, modernizmin
təmizlənib-formalaşdırılmış, daha yüksək bir
formasıdır. Kiməsə görə, postmodernizm
kollaj texnikasıdırsa, kiməsə
görə də tarixin sonunu
elan edən bir
axındır. Postmodern bir
dövr yaşandığı iddia edilir. Bu
yaşanan müddət ərzində
düşüncənin iflas etdiyi, ideologiyaların tükəndiyi, məkan
və zaman anlayışlarının
sarsıldığı iddia edilir".
Mövzu ilə bağlı qəzetimizin əməkdaşı
da araşdırma aparıb. Onun qeydlərinə görə,
postmodernizmlə bağlı yaşanan
mübahisələr 80-ci illərdə daha
gərgin miqyas alıb: "60-cı illərdə
sosial-elmi və sənətlə
bağlı utopiyalar vardı. 70-ci illərdə
"daxilə qayıdış" yaşanır, siyasətə
arxa çevrilir.
80-cı illərdə isə informasiya
emalı çağındakı inkişaf
nümunələri "çoxluqçu"
bir gələcəyi göstərir. Belə
bir mühit daxilində
"postmodern mübahisə" ortaya çıxır və gündəmi məşğul
edir. Postmodernizmin ilk dəfə harada ortaya çıxdığı sualına cavab olaraq 60-cı illər
Nyu-York sənətşünasları və
tənqidçilərini göstərə bilərik. 70-ci illərdə
Avropaya gətirilərək orada inkişaf etdirilir. Getdikcə postmodernizm
barədə daha çox
bəhs edilməyə başlanır. Postmodernizm
məzmun və qanunilik baxımından da mübahisəli bir vəziyyətdədir.
Məzmun baxımından kiməsə görə,
yeni texnologiyalar
çağı, kiməsə görə, ətraf mühit müdafiəçisi və ya "yaşıl ideyalar"
tərəfdarı, bəzilərinə görə, kütləviləşmə
və parçalanma və nəhayət, başqa bir qrupa görə isə, yeni
bir miflə dağınıq olan toplumun növbəti
bütövləşmə cəhdidir. Qanunilik
olaraq postmodernizmin
göstərəcəyi yeni fenomenlərin
olmadığı söylənir. Olsa belə,
başlama və qurtarma
nöqtəsini müəyyənləşdirmə işinin ancaq tarixçilərə
aid olduğu şəklində
etirazlar da var. Habermas isə modernizmin bitmədiyini, "tamamlanmamış
bir layihə" olduğunu
iddia etməklə posmodernizm
deyilən bir anlamın
olmadığını deyib.
Postmodern anlayışda ortaq xüsusiyyətlər
yoxdur. Buna
görə də idealizm materializm,
praqmatizm kimi bir "izm", ya da fəlsəfi bir nəzəriyyə deyil.
"İzm"lərdə olduğu kimi, başlıca qanunları
olmadığı üçün
"izm"lər sırasına daxil etmək
mümkün deyil. Onun ən yaxşı ifadəsi "postmodern durum" şəklində
olan ifadədir. Postmodernizmin
bir çox əlamətləri
var. Ancaq bunların biri və ya bir neçəsi, ya da hamısı bir yerdə mövcud ola bilər. Ən önəmlilərindən bir neçəsini sadalayaq:
qeyri-müəyyənlik, parçalanma,
qaydaların pozulması, ironiya, "mən"in
itirilməsi, mələzləşmə, karnavallaşma,
"mətnpərvərlik", gələcəyə dönüş, hər şey
gedir. Əlamətlərin bəzisini
açıqlamağa çalışaq: qayda-qanunların
pozulması Nitsşe ilə
başlayıb, avtoritarlarla lağlağı
etməyi ifadə edir. Hər şey gedir ilə izah edilmək istənən məna
postmodernizmdə olmayacaq bir
şeyin olmadığı, hər cür fikrə və hərəkətə
açıq qapı qoyulduğudur".
Məlumdur ki, bu cərəyana Azərbaycan
cəmiyyətində də fikirlər birmənalı deyil. Bəziləri düşünür
ki, bu bizim
ölkənin bütün sahələrinə
mənfi təsir edən bir cərəyandır,
bəzilərinə görə isə, postmodernizmin
heç bir ziyanı yoxdur. İkinci fikirdə
olanların qənaətinə görə, demokratik
mühitdə bütün fikirlərə
hörmətlə yanaşılmalıdır.
Ekspertlər bildirir ki, məlum cərəyanın
gənclərin milli şüuruna və vətənpərvərlik
hisslərinə olan təsiri barədə danışanlar həmişə
eyni mövqedə olmur.
Çağdaş Azərbaycan poeziyasının görkəmli
nümayəndələrindən biri, tanınmış
şair Musa Yaqub qəzetimizə bildirib ki, bizim milli vətənpərvərlik
ruhunda yazan ziyalılarımız əsərlərinin bu ruhda
olacağını düşünüb yazmayıb. Bu onun içindən gəlməlidir:
"Postmodernistləri yalnız bir şey düşündürür:
nə yazaq ki, fərqli
bir şey olsun və diqqət mərkəzinə gələk?
Bizə məxsus olan əxlaqi dəyərlərin
rəngi, çeşməsi birdir. Bu bizim atalarımızdan,
babalarımızdan gəlir. Kimsə bir yenilik etmək istəyirsə, buyursun,
bu ənənəyə uyğun
etsin bunu. Modern sözü modaya yaxın sözdür.
Milli sənət, milli
duyğu, milli şeir modanı qəbul etmir.
Onun əvvəlki modası necə olubsa, elə də qalır. Belə cərəyanlarla
gənclərə heç nə vermək
olmaz. Adicə, ağaca
bir calaq vuranda, bir də
görürsən ki, nəyinsə təsirindən
yeni qalxan pöhrə
əyilir. Ağıllı bağban onu mütləq düzəldir ki,
yeni pöhrə düz
inkişaf etsin. Amma pöhrənin
düzgünlüyünü istəməyən
bağban bunu fərqli
bər-bəzək kimi qəbul edərək
ona əhəmiyyət vermir
və nəticədə adı budaq olsa da, ömrünün
axırına qədər əyri qalır. Postmodernistlərin
yaradıcılığı düşünülmüş
deyil, yəni başdan
gəlmir, ürəkdən gəlir. Düşünülən
əsərlər daha duyğulu,
insanı dəbərdən, kökümüzə, milli ruhumuza daha yaxın olur. Ola bilər fərqli formaya
salınsın. Burda heç
bir qəbahət yoxdur.
Bu olur şairin,
yazıçının fərdi
yaradıcılığı. Posmodernistlər deyir
ki, nə qədər təkrar olar? Təzə söz demək
lazımdır. Mən razıyam, təzə söz
deyilsin. Ancaq bunun ölçüsü-biçisi,
əndazəsi, ifadə tərzi Azərbaycan tərzinə uyğun olmalıdır. Nəfəs sənin
olmalıdır. Süni nəfəs öz nəfəsinin yerini
verə bilməz. Elə əsərlər ortaya
qoymaq lazımdır ki,
bayaq misal çəkdiyim
pöhrələr, cavanlarımız əyilməsin.
Onları saf hisslərlə yükləmək
lazımdır ki, Vətənimizə,
millətimizə xeyir verə biləcək
işlərin dalınca getsin".
Eyni mövzu barədə
danışan şairə Qiymət Məhərrəmli bu cərəyanın
mənfi tərəflərini diqqətə
çatdırıb. Onun fikrincə,
bu cərəyan gənclərin milli şüuruna mənfi
təsir göstərir: "Postmodernizm əslində
köhnəni qəbul etməmək anlamına gəlməməlidir.
Bu əslində tramplin
deməkdir, yəni ayağını köhnəyə qoyub daha artıq tullanmaq həvəsidir. Bizdə
bu cərəyan təhrif olunur
və belə bir anlama
gətirilib ki, sanki bütün köhnəlikləri inkar etmək lazımdır, üstündən
xətt çəkilməlidir. Əksinə, bu
cərəyanın fəlsəfəsi ondan
ibarətdir ki, biz
köhnəyə istinad edib
yenisini daha
yaxşı yarada bilək".
Şairənin dediyinə görə, bizim
keçmişimiz isə milli-mənəvi dəyərlərimiz,
milli şüurumuz deməkdir. Məhz bunlara
istinad edərək yeni
əsərlər ortaya qoyulmalıdır:
"Gənclərimizi vətənpərvər hissdə, milli ruha uyğun
tərbiyə etməliyik. Biz Azərbaycanda
olan posmodernizmin gənclərə
təsirindən danışmaq istəyiriksə, bu, postmodernizm deyil, əllaməçilikdir. Bizdə olan postmodernizmin milli-mənəvi
dəyərlərə, gənclərin bu
ruhda tərbiyə olunmasına heç bir müsbət təsiri
ola bilməz. Çünki
kökə istinad etmirlər.
Əslində ədəbiyyat yalnız söz demək deyil, o canlı bir varlıqdır. Bəli, bu gün bu cərəyanın nümayəndəsi adı ilə çıxış edən bir qrup insan var ki, hamını və hər şeyi inkar edir. Onların fikrincə, biz gözümüzü bağlayırıqsa, deməli, dünya yoxdur, açırıqsa, dünya var. Bu düzgün olmayan yanaşmadır. Hər şeyi inkar etmək o deməkdir ki, deməli, onların özləri yoxdur". Q.Məhərrəmli onu da dedi ki, biz gənclərimizi bu kimi zərərli təsirlərdən qorumalıyıq. Onun fikrincə, onları milli şüura bağlı olan vətənpərvərlər kimi yetişdirməliyik ki, gənclik ona yad olan, onu mənəviyyatdan, milli şüurdan, vətənpərvərlikdən uzaq salan təsirlərin, cərəyanların ardınca getməsin.
İradə
SARIYEVA
Bakı xəbər.-2014.-24
fevral.-S.10.