Milli əlifba siyasəti və bu ali dəyərin təbliği...
Qan yaddaşımız bizi hər zaman diri və ayaqda saxlayır. Ana dili və əlifba kimi müqəddəs məfhumlar qan yaddaşımızın, milli-mənəvi, ictimai-sosial, mədəni dəyərlər sistemimizin əsas xəttini təşkil edir. Xalqımızın yaşam tarixi qədim olduğu kimi, onun mədəniyyəti də əskidir. Türk milləti ailəsində özünəməxsus yer tutan Azərbaycan türkləri zaman-zaman dünyaya öz mənəvi dəyərlərini, ədəbiyyat, söz, dil örnəklərini bəxş ediblər.
Dilimizin tarixi qədimdən qədimdir. Müasir Azərbaycan türkcəsinin ləhcə və şivələrində hətta ana dilimizin ilk sözləri sayılan ifadələr yaşamaqdadır. "Orhon-Yenisey", "Gültəkin" abidələrindən alimlərin aşkara çıxardığı hərflərin içində bu gün Qazax, Borçalı türklərinin leksikonunda işlənən "nq" hərf birləşməsi öz əksini tapıb. Bu da o deməkdir ki, Azərbaycan xalqının dili qədər əlifbası da uzunömürlüdür. Milli əlifba hər bir dövlətin atributlarından, rəsmi dəyərlərindən biri olaraq təqdir edilir. Müstəqil əlifbası, dili olmayan Azərbaycan dövləti hər zaman özünün maddi-mənəvi xəzinəsinə sahib çıxa bilib. İslama qədərki dönəmdə türklər ümumi əlifbadan istifadə edərək yazışmalar həyata keçirir, şair və mütəfəkkirlər türk əlifbası ilə yazıb-yaradırdılar. İslam dini Azərbaycan və digər türk xalqlarını öz əhatə dairəsinə aldıqdan sonra isə ərəb əlifbası ümumi yazışma vasitəsinə çevrilib. Amma əlifbanın yad olması, siyasət və güc hesabına Azərbaycan türklərinə qəbul etdirilməsi heç də xalqımızın milli əzmini sarsıda bilməyib. İslamdan sonrakı ziyalılarımız, mütəfəkkirlərimiz, şairlərimiz ərəb əlifbası ilə yazıb-yaradıblar. Onların əlifbası ərəb əlifbası olsa da, düşüncələri, təfəkkürləri milli olub. Azərbaycan mütəfəkkirləri bu əlifbadan istifadə edərək Azərbaycanın fəlsəfi-ictimai, siyasi, ədəbi, mədəni tarixini yaradıb. Dəfələrlə qeyd etmişik ki, tariximiz qədər dilimiz də, əlifbamız da qədimdir, lakin ona sahib çıxmaq hissimiz zəif olub. Bir şairimiz, mütəfəkkirimiz Azərbaycan tarixini, onun abidələrini, şəxsiyyətlərini öz əsərlərinin qəhrəmanına çeviribsə, bu, milli dəyərlərimizə xidmət deməkdir.
Azərbaycanda bir neçə əsr əski əlifba hökmranlıq edib. Tariximizin, ədəbiyyatımızın, ictimai-siyasi, fəlsəfi fikrimizin parlaq səhifələri bu əlifba ilə tarixə köçürülüb. Görkəmli şəxsiyyətlərimiz fikirlərini bu əlifbanın köməyilə reallaşdırıb. Ərəb əlifbası siyasətinə rəsmən ilk qarşı çıxan dahi azərbaycanlı, milli dramaturgiyamızın banisi Mirzə Fətəli Axundov olub. O, Azərbaycan xalqının öz əlifbasının olması zərurətini irəli sürüb. Onun apardığı gərgin mübarizə zamanında öz bəhrəsini verməsə də, arzusu XXI əsrdə həyata keçdi. Mirzə Fətəli əsərlərini əski əlifbada yazsa da, bu əlifbanın ana dilimizin qayda-qanunları, tələblərilə heç cür uzlaşmadığını vurğulayırdı. Haqlı idi millət oğlu. Onun da xidmət etdiyi dövlətçilik ideologiyasına, milli-mədəni sistemə yad idi bu əlifba.
Məlumdur ki, 1918-ci ilin 28 mayında Azərbaycan dövləti öz müstəqilliyini elan
etdi. Milli məfkurə
adamları gəldi hakimiyyət başına. Tarixçi
alimlərin verdiyi bilgiyə görə, həmin
vaxt Azərbaycanın dövlət dili türk dili, əlifbası isə ərəb əlifbası
olub. Onların milli əlifba
haqda düşüncələrinin, layihə
və təkliflərinin olub-olmaması barədə bizdə fakt yoxdur. Ola
bilsin ki, bu haqda kimlərinsə fikir və təklifi olub. Bir neçə əsr Azərbaycan türklərinin
yazı vasitəsi olan ərəb əlifbasının
hüquqi hökmranlığına Azərbaycan
Xalq Cumhuriyyəti devrildikdən sonra ölkəyə rəhbərlik edən bolşevik hökuməti son
qoyub. Azərbaycan Sovet Respublikasında cəmi iki il əski əlifbadan istifadə edilib. 1922-ci il dekabrın
30-da Azərbaycan SSRİ-nin
tərkibinə daxil oldu və latın
qrafikalı əlifba ilə ərəb əlifbasının eyni hüquqa malik olması barədə qərar qəbul edilib. Buna görə də "ASSR" - Azərbaycan
Sovet Sosialist Respublikası - abbreviaturası
bayrağın üzərində
həm ərəb, həm də latın əlifbası
ilə yazıldı.
Tarixi sənədlərdə qeyd
edilir ki, 1924-cü ilin dekabrında isə bayraq yenə dəyişilib.
Bu bayrağın sol küncündəki
yaşıl fon
götürülüb. Yeni bayrağın
üzərində oraq
və çəkic şəkli ilə yanaşı, aypara və beşguşəli ulduz təsviri də verilib. Bununla bərabər bu bayrağın da üzərində yenidən
"ASSR" abbreviaturası əks olunub. 1930-cu ildən sonra
bayrağın üzərindəki
ərəb əlifbası
götürülüb. Dövlətin adı ancaq latın
qrafikası ilə göstərilib. Qırmızı
bayrağın üzərinə
latın əlifbası ilə
Az.SSR yazılıb. 17 ildən sonra Azərbaycan xalqı yenidən əlifba imtahanı ilə üz-üzə qalır.
Tariximizdə yeni əlifba
dəyişikliyinə sarı
addım atılır.
Əslində məqsəd yenə
də xalqımızı
öz tarixindən, mədəniyyətindən, keçmişindən,
milli kimliyindən ayırmaq, onu keçmişinə qarşı
qoymaq olub. Təsəvvür edin ki, Azərbaycan mədəniyyətinin böyük
hissəsi əski əlifba ilə qələmə alınıb,
sonrakı dövrdə
hər şey təzədən latın əlifbası
ilə yazılıb.
İnsanların bir əlifbadan
başqa bir əlifbaya keçməsi
böyük itkilərlə,
sarsıntılarla, əsəb
gərginliyilə müşayiət
olunub. Tariximizi axtarmaq üçün
biz bir neçə əlifba bilməliyik ki, gedib arxivlərdə
oturub milli kimliyimizlə bağlı
səhifələri tədqiq
edək. Tarixdə bəlkə
də bizim qədər ikinci bir xalq olmayıb
ki, əlifbası tez-tez dəyişsin.
Dediyimiz kimi, 1939-cu ildə latın
əlifbasının dövlət
əlifbası kimi ləğv olunması və kiril əlifbasının
qəbul olunması ortaya çıxıb. Bu da, sözsüz
ki, bayrağı yenidən dəyişmək
məcburiyyəti yaradıb.
1940-cı ildə bu dəyişiklik bayraqda da edilib.
Məlum
olmayan səbəblərə
görə bayrağın
üzərində aypara
və ulduz təsvirləri verilməyib.
Yalnız oraq və çəkic təsvirləri
əks olunub.
50 ildən artıq
bir müddət ərzində Azərbaycan
xalqı kiril əlifbasından istifadə
edib. Bu əlifba ilə böyük maddi-mənəvi, mədəni,
ədəbi sərvət
yaradıb. Əlifba dəyişikliyi
xalqımızın milli
bağlılığını, birliyini heç cür sarsıda bilməyib. Milli mədəniyyətə, Azərbaycanın dövlətçilik
ənənələrinə xidmət edənlər elə kiril əlifbası vasitəsilə
bolşevizm ideologiyasını
qamçılayıb.
Azərbaycan dövləti ikinci dəfə öz müstəqilliyinə qovuşduqdan
sonra kiril əlifbasından imtina ilə əlaqədar çağırışlar, fikirlər
meydana çıxıb. Yeni milli
əlifbanın qəbul
edilməsi gündəmə
gəlib. O dövrdə
yavaş-yavaş ortalığa
latın əlifbası çıxmağa
başlayıb. Milli düşüncə sahibləri
hesab edirdi ki, 1922-ci ildən 1939-cu ilə qədər bizim respublikanın əlifbası olan latın qrafikası
müstəqil Azərbaycanın
rəsmi əlifbası
olsun. O vaxt latın əlifbasından
pərakəndə şəkildə
istifadə edilməyə
başlandı. Yadınızdadırsa,
"Ə" hərfini yazanda
"A" yazıb üzərinə
iki nöqtə qoyulurdu. Bu qayda
ilə yazılan bir neçə hərf vardı. Bu əlifbada da
xeyli ədəbi-bədii
nümunələr yarandı.
Bu gün o kitablar, yazılar çox az sayda
adam tərəfindən
oxuna bilir. Bütün bu faktlar istənilən
azərbaycanlını düşündürür.
Görəsən bir millət bir əsr ərzində
neçə dəfə
əlifbasını, neçə
dəfə adını
dəyişə bilər? Dilçi
alim
Vüsalə Məmmədova deyir ki, bu sualı
hər hansı bir millətin nümayəndəsinə versəniz,
dərhal dərin düşüncələrə dalacaq, yaddaşını
vərəqləyəcək, görəsən bizdə
axırıncı dəfə
millətin adı və əlifbası neçənci əsrdə
dəyişdirilib? "Çünki sualı eşidən hər bir fərd, istər-istəməz, əvvəl
özünün mənsub
olduğu millətin tarixini bu kontekstdən
analiz etməli olacaq. Təsəvvür
edin ki, bu sualı öz
intellektindən razı
olan bir Azərbaycan vətəndaşına
ünvanlayırlar, onunla
bir sırada da rus, ingilis,
fransız və s. Digər millətlərin dərin düşüncəsi
azərbaycanlı intellekt
sahibini təəccübləndirməyə
bilməz. Çünki onun dəqiq
yadındadır ki, ötən yüz il ərzində Azərbaycan əlifbası
düz dörd dəfə dəyişib"
- deyə bildirən alimin sözlərinə görə, Azərbaycanda
əlifba dəyişikliyinin
tez-tez baş verməsi vaxtilə Azərbaycana rəhbərlik
edən bəzi şəxslərin milli iradəsinin zəif olması, onların milli məfkurəyə bağlı olmaması ilə əlaqədardır.
Azərbaycan xalqı əlifba dəyişikliyinə o zaman
ürəkdən razılıq
verərdi ki, bu əlifba sonuncu olsun və
heç zaman dəyişməsin. Bu, Azərbaycanın
ictimai-siyasi həyatında,
yazı mədəniyyətində
mühüm hadisədir.
Müstəqillik yenidən
qazanıldıqdan sonra
ölkədə latın qrafikalı əlifbaya keçilsə
də, uzun müddət kiril əlifbasından istifadə
olunduğunu yadınıza
saldıq. Nəhayət,
Azərbaycanın mərhum
prezidenti Heydər Əliyev 2001-ci il
avqustun 1-dən etibarən
tamamilə latın əlifbasına keçməklə
bağlı fərman
imzaladı. Yeni əlifbadan istifadənin müstəqil Azərbaycanın
ictimai-siyasi həyatında,
yazı mədəniyyətində
mühüm hadisə
olduğu nəzərə
alınaraq, hər il avqust
ayının 1-i Azərbaycan
əlifbası və dili günü kimi qeyd edilir.
Milli dəyərlərə bağlı
olan Heydər Əliyevin uzun illərdən bəri Azərbaycan xalqını
əndişədə saxlayan
bir məsələyə
nöqtə qoyması
əhalinin narahatlığına
son qoydu. H.Əliyev tərəfindən
atılan bu prinsipial addım bu gün öz
bəhrəsini verməkdədir.
Azərbaycan dövləti tarixində
ən məqsədyönlü
addım olan əlifba siyasəti xalqımızın həyatında
böyük, önəmli
bir hadisə oldu.
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası (AMEA) Məhəmməd Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunun elmi işçisi, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, şairə-publisist, "Elimiz-günümüz" qəzetinin baş redaktoru Qiymət xanım Məhərrəmli bizimlə söhbətində Heydər Əliyevin 2001-ci il avqustun 1-dən etibarən amamilə latın əlifbasına keçməklə bağlı imzaladığı fərmanı azərbaycançılıq ideologiyasına böyük bir töhfə hesab edir: "Azərbaycan xalqı uzun əsrlər idi ki, narahatlıqla ortalıqda vurnuxur, bilmirdi kimin ətəyindən yapışsın. Əlifba məsələsi hər bir millətin mənəvi məsələsidir. Strateji əhəmiyyəti var əlifbanın. Azərbaycan xalqı bir əsrdə görün neçə dəfə əlifba dəyişikliyinə uğrayıb. Bununla da o dövrkü rəhbərlər Azərbaycan xalqının əsəblərilə oynayıb. Nə qədər dəyişiklik olar? Əlyazmalarla işləyirik biz. Nə qədər itirmişik tarixdə. Bizim qədər itkisi olan ikinci bir xalq yoxdur dünyada. Qonşu gürcülər, bədnam ermənilər öz əlifbasını dəyişmədi, amma çanaq bizim başımızda sındı. Neçə əsr ərəb əlifbasından istifadə etdik, sonra latına, onun ardınca kirilə keçdik. Uzun müddət keçdi, yenə latın əlifbasından istifadə edirik. Böyük bir qarmaqarışıqlıq, pərakəndəlik vardı əlifba proqramımızda. Allah rəhmət eləsin, Heydər Əliyev qarmaqarışıqlığa son qoydu və 2001-ci ildə məlum fərmanı imzaladı. 11 ildir bu əlifba Azərbaycan dövlətinin, xalqının rəsmi əlifbasıdır və artıq əlifbamızı bilməyən adamlar da yavaş-yavaş onu mənimsəyir. Çox rahat əlifbadır. Azərbaycan dilinin, əlifbasının qeydinə qalan Heydər Əliyev xalqımızı narahatlıqdan birdəfəlik qurtardı. Artıq xalqımızın dəyərlər silsiləsində əlifbamız öz yerini tutmaqdadır. Son illər bu əlifba vasitəsilə nə qədər əhəmiyyətli ədəbiyyat nümunələri nəşr edilib. Tariximizə, ədəbiyyatımıza, ictimai fikrimizə ayna tutan əsərlər işıq üzü görüb. Xalq artıq bu əlifbanı sevir. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev 2004-cü ildə klassik və müasir Azərbaycan və dünya ədəbiyyatı nümunələrinin çap edilməsilə bağlı tarixi qərar verdi. O sərəncamdan sonra Azərbaycanda kitabların kütləvi tirajla buraxılması məsələsi gündəmə gəldi. Sənəddə adları qeyd edilən kitablar kütləvi olaraq çap edilir və kitabxanalara paylanır.
Bu sərəncama qədər uzun illər idi ki, Azərbaycanda dövlət hesabına kütləvi nəşr həyata keçirilmirdi. Kitabxanalara nə qədər kitablar hədiyyə edildi. İlham Əliyevin 2004-cü ildə verdiyi sərəncam mərhum Prezident Heydər Əliyevin 2001-ci ildə Azərbaycanda latın qrafikasının rəsmi qəbul edilməsilə bağlı verdiyi fərmanın məntiqi davamı oldu. Bu hadisə Azərbaycanda baş verdi. Əlifba hər bir xalqın mənəvi pasportudur. O öz qaydasında olmasa, milli ruh da sönük olacaq, mənəvi yüksəliş də istənilən həddə çatmayacaq".
Q.Məhərrəmlinin sözlərinə görə, bu gün "Azərbaycanda əlifba dəyişikliyinə ehtiyac var" devizilə çıxış edənlər meydana çıxıb. Alim hesab edir ki, H.Əliyevin fərmanı ilə qəbul edilən əlifba xalqımızın iradəsini tam əks etdirir və onun yenisi ilə əvəzlənməsinə ehtiyac duyulmur.
Ardı var...
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər.-2014.- 4-6 iyul.- S.15.