Tarixi Azərbaycan dövlətləri dünyanın qədim dövlətçilik ənənələrinin ünvanlarından biri kimi...
Azərbaycan torpağı sinəsində o qədər sirlər gizlədib ki, hələ əsrlər sonra da ardımızca gələn nəsillər onun sorağına düşəcək, babalarının açar sala bilmədiyi çox qıfılları açacaq. Azərbaycan tarixi, məmləkətimizin bəlli ərazilərində qurulan dövlətlər, mövcud olan ictimai-siyasi quruluşlar Azərbaycan xalqına aid olub. Oğuz-türk babalarımızın yaratdığı bu dövlətlər milli dəyərlər sistemində özünə ayrıca yer tutur.
Əlbəttə, tarixi keçmişi qondarma olan xalqlar, toplumlar heç vaxt qürura malik olmur. Ancaq zəngin tarixi keçmişimiz bizə əsas verir ki, güclü və qürurlu olaq. Milli soykökə, böyük mədəniyyətə, şirin və tükənməz ana dili xəzinəsinə sahibik. İlk yazılarımızı Azərbaycan torpaqları üstündə mövcud olan dövlətlərə, xanlıqlara, sultanlıqlara həsr etmək fikrindəyik. Düşünürük ki, bu, dövlətçilik ənənələrimizin təbliği üçün yararlı bir iş olardı. Tarixi nə qədər öyrənsək, yenə də azdır, yenə də bilmədiyimiz faktlar yüzlərlədir. Tarixi mənbələrə istinad edərək sizə təqdim edəcəyimiz mövzular, düşünürük ki, ürəyinizdən xəbər verəcək. Dünya arxivlərində, kitabxanalarında, eləcə də kolleksiyalardA dövlətçilik tariximiz, mədəniyyətimiz, elm-təhsilimizin ilk istinad yerləri haqda saysız-hesabsız örnəklər var. Onları da öyrənməliyik ki, tariximizdən heç nə itirməyək.
Bu məsələdə, əlbəttə, istedadlı tarixçilərin də fikirlərinə istinad etməyə üstünlük verəcəyik.
Azərbaycanda ilk dövlət quruluşunun eramızdan əvvələ aid olduğunu keçən yazımızda qeyd etmişdik, yenə də o fikri davam etdiririk. Bu dəfə eramızda mövcud olan dövlətlərdən danışacağıq. Tarixi mənbələrdən aldığımız məlumatlara görə, eramızın əvvəllərində ölkəmiz öz tarixinin ən ağır sınaq dövrlərindən biri ilə qarşılaşıb: III əsrdə Azərbaycanı Sasani-İran imperiyası, VII əsrdə isə Ərəb xilafəti işğal edib. İşğalçılar ölkəyə İranın və Ərəbistanın içərilərindən çoxlu İran və ərəb mənşəli əhali köçürüb gətirdilər.
Mənbələr xəbər verir ki, eramızın ilk yüzilliklərində ölkə əhalisinin əksəriyyətini təşkil edən və hərbi-siyasi cəhətdən daha mütəşəkkil və daha qüvvətli olan türk etnosları vahid xalqın təşəkkülü prosesində mühüm rol oynayırdılar: "Türk etnosları içərisində oğuz türkləri üstünlük təşkil edirdilər. Eramızın ilk yüzilliklərindən başlayaraq, türk dili Azərbaycan ərazisində yaşayan və sayca az olan xalqlar, etnik qruplar arasında da başlıca ünsiyyət vasitəsinə çevrilməkdə idi. Türk dili həm də şimalla cənub arasında birləşdirici, əlaqələndirici rol oynayırdı. Bu amilin o zaman vahid xalqın təşəkkülü prosesində çox mühüm rolu vardı. Çünki bəhs olunan dövrdə bütün Azərbaycan ərazisini əhatə edən vahid dini görüş - təkallahlı din yox idi. Qədim türklərin baş Allahı olan Tanrıya sitayiş - tanrıçılıq hələ başqa dini görüşləri sıxışdırıb tamamilə aradan qaldıra bilməmişdi. Zərdüştlük, atəşpərəstlik, Günəşə, Aya, Göyə, ulduzlara, torpağa, suya və s. sitayiş davam etməkdə idi. Ölkənin şimalında - Albaniya ərazisinin bəzi yerlərində, əsasən dağlıq qərb bölgələrində xristianlıq yayılmaqda idi. Lakin müstəqil Alban kilsəsi qonşu erməni və gürcü kilsələrinin kəskin rəqabəti şəraitində fəaliyyət göstərirdi".
Məlumdur ki, VII əsrdə islam dininin qəbul olunması ilə Azərbaycanın tarixi müqəddəratında əsaslı dönüş yaranıb.
Tarix
kitablarında, monoqrafiyalarda verilən faktlara görə,
islam
dini vahid xalqın və dilin təşəkkülünə
güclü təkan verdi, bu prosesin sürətlənməsinə
həlledici təsir göstərdi":Türk və
qeyri-türk etnosları arasında dini birliyin yaranması
onların yayıldığı bütün Azərbaycan ərazisində
vahid adət-ənənələrin təşəkkülünə,
qohumluq əlaqələrinin genişlənməsinə, qaynayıb-qarışma
prosesinin daha da dərinləşməsinə səbəb
oldu. İslam dini onu qəbul etmiş
bütün türk və qeyri-türk etnoslarını Cənubi
Qafqazı bütöv halda xristianlığın təsir dairəsinə
salmağa çalışan Bizans imperiyasına və onun
himayə etdiyi erməni və gürcü feodallarına
qarşı vahid türk-islam bayrağı altında birləşdirdi.
IX əsrin ortalarından Azərbaycanın qədim
dövlətçilik ənənələri yenidən
dirçəldi. Azərbaycanda yeni siyasi dirçəliş
başlandı: islam dininin
yayılmış olduğu Azərbaycan torpaqlarında Sacilər,
Şirvanşahlar, Salarilər, Rəvvadilər, Şəddadilər
dövlətləri yarandı. Müstəqil
dövlətlərin yaranması nəticəsində siyasi,
iqtisadi və mədəni həyatın bütün sahələrində
oyanış baş verməkdə idi. Azərbaycan
tarixinin İntibah dövrü başlanırdı. 600 ilə
qədər davam edən Sasani və ərəb əsarətindən
sonra yerli dövlətlərin (Sacilər, Şirvanşahlar,
Salarilər, Rəvvadilər, Şəddadilər, Şəki
hakimliyi) yaranması, islam dininin bütün ölkə ərazisində
əsas təkallahlı dinə çevrilməsi Azərbaycan
xalqının etnik təkamülündə, vahid dilin və mədəniyyətin
təşəkkülündə mühüm rol oynadı. İslam dini, eyni zamanda, Azərbaycanı idarə edən
ayrı-ayrı feodal sülalələrinin tez-tez bir-birini əvəz
etdiyi bir tarixi şəraitdə bütün Azərbaycan əhalisinin
- həm xalqımızın təşəkkülündə
başlıca rol oynayan müxtəlif türk
tayfalarının, həm də onlarla
qaynayıb-qarışmaqda olan qeyri-türk etnoslarının
yadelli qəsbkarlara qarşı vahid qüvvə halında
birləşməsində də mütərəqqi rol
oynadı. Ərəb xilafətinin tənəzzülündən
sonra - IX əsrin ortalarından başlayaraq Qafqazda, habelə
bütün Yaxın və Orta Şərqdə türk-islam
imperiyalarının rolu artdı. Sacilər,
Şirvanşahlar, Salarilər, Rəvvadilər, Şəddadilər,
Şəki hakimləri, Səlcuqlar, Eldənizlər, Monqollar,
Elxanilər-Hülakular, Çobanilər, Cəlayirlər,
Teymurilər, Osmanlılar, Qaraqoyunlular, Ağqoyunlular, Səfəvilər,
Əfşarlar, Qacarlar və başqa türk-islam sülalələrinin
idarə etdikləri dövlətlər (bu dövlətlər
haqqında daha ətraflı sonrakı yazılarımızda
danışacağıq-İ.S) təkcə Azərbaycanın,
həmçinin, bütövlükdə Cənubi Qafqazın
deyil, eyni zamanda, bütün Yaxın və Orta Şərqin
dövlətçilik tarixində dərin iz qoydular".
Mənbələrdən onu da öyrəndik ki, XV-XVIII əsrlərdə
və bundan sonrakı dövrdə Azərbaycanın dövlətçilik
mədəniyyəti daha da zənginləşib. Məlumatlara
görə, bu dövrdə Şərqin geniş ərazili
Qaraqoyunlu, Ağqoyunlu, Səfəvi, Əfşar və Qacar
imperiyaları bilavasitə Azərbaycan sülalələri tərəfindən
idarə olunub. Bu quruluşların da
sırf türk dövlətləri olduğu bəllidir.
Bu çağlar ana dilimizin və mədəniyyətimizin
dirildiyi dövrlər kimi də xarakterizə edilə bilər.
Əlbəttə, dövlətin inkişafında siyasətlə
yanaşı, mədəniyyətin, dilin, ədəbiyyatın
da xüsusi yeri var. Bunu mühüm amil kimi qiymətləndirən
tarixçi alimlərin fikrincə, Azərbaycanın daxili və
beynəlxalq əlaqələrinə müsbət təsir
göstərir, ölkəmizin və xalqımızın hərbi-siyasi
təsir dairəsini, Azərbaycan dilinin fəaliyyət
meydanını genişləndirir, Azərbaycan xalqının
maddi və mənəvi mədəniyyətinin daha da
inkişaf etməsinə əlverişli şərait
yaradırdı.
Tarixi mənbədən
qeydlər":Bəhs olunan dövrdə
Azərbaycan dövlətləri Yaxın və Orta Şərqin
beynəlxalq münasibətlərində, hərbi-siyasi həyatında
mühüm rol oynamaqla yanaşı, Avropa-Şərq
münasibətlərində də çox fəal iştirak
edirdilər. Azərbaycanın böyük
dövlət xadimi Uzun Həsənin (1468-1478) hakimiyyəti illərində
Ağqoyunlu imperiyası bütün Yaxın və Orta Şərqdə
qüdrətli hərbi-siyasi amilə çevrildi. Azərbaycanın dövlətçilik mədəniyyəti
daha da inkişaf etdi. Uzun Həsən
bütün Azərbaycan torpaqlarını əhatə edən
güclü mərkəzləşdirilmiş dövlət
yaratmaq siyasəti yeridirdi. O bu məqsədlə
xüsusi "Qanunnamə" hazırlatmışdı. Böyük hökmdar Qurani-Kərimi azərbaycancaya
tərcümə etdirmiş, dövrün görkəmli elm
adamı Əbu Bəkr əl-Tehraniyə "Kitabi-Diyarbəkriyyə"
adlı Oğuznamə yazdırmışdı. XV əsrin sonu - XVI əsrin əvvəllərində
Azərbaycan dövlətçiliyi özünün tarixi təkamülündə
yeni mərhələyə qədəm qoydu. Uzun Həsənin nəvəsi, görkəmli
dövlət xadimi Şah İsmayıl Xətai (1501-1524)
babasının başladığı işi başa
çatdırdı, şimallı-cənublu bütün Azərbaycan
torpaqlarını öz hakimiyyəti altında birləşdirə
bildi. Paytaxtı Təbriz şəhəri
olan vahid, mərkəzləşdirilmiş Azərbaycan
dövləti - Səfəvi dövləti meydana gəldi.
Səfəvilərin hakimiyyəti dövründə
Azərbaycanın dövlət idarəçiliyi mədəniyyəti
daha da yüksəldi. Azərbaycan dili
dövlət dilinə çevrildi. Şah
İsmayıl, Şah Təhmasib, Şah Abbas və digər Səfəvi
hökmdarlarının həyata keçirdikləri uğurlu
islahatlar, daxili və xarici siyasət nəticəsində Səfəvi
dövləti Yaxın və Orta Şərqin ən qüdrətli
imperiyalarından birinə çevrildi.
Səfəvi dövlətinin süqutundan sonra hakimiyyətə
gələn görkəmli Azərbaycan sərkərdəsi
Nadir şah Əfşar (1736-1747) keçmiş Səfəvi
imperiyasının sərhədlərini daha da genişləndirdi. Azərbaycanın
əfşar-türk elindən çıxmış bu
böyük hökmdar 1739-cu ildə Dehli də daxil olmaqla
Şimali Hindistanı da ələ keçirdi. Lakin Azərbaycan hökmdarının bu geniş ərazidə
qüdrətli mərkəzləşdirilmiş dövlət
yaratmaq planları baş tutmadı. Nadir
şahın ölümündən sonra onun idarə etdiyi
geniş ərazili imperiya süquta uğradı. Hələ
Nadir şahın sağlığında azadlıq mübarizəsinə
qalxan və müstəqilliyə can atan Azərbaycan
torpaqlarında yerli dövlətlər yarandı. Beləliklə, XVIII əsrin II yarısında Azərbaycan
xırda dövlətlərə - xanlıqlara və
sultanlıqlara parçalandı. XVIII əsrin
sonunda Azərbaycan sülaləsi olan Qacarlar (1796-1925)
İranda hakimiyyətə gəldilər. Qacarlar
vaxtilə onların ulu babaları qaraqoyunluların,
ağqoyunluların, səfəvilərin və nəhayət,
Nadir şahın hakimiyyəti altında olmuş bütün əraziləri,
o cümlədən Azərbaycan xanlıqlarını yenidən
mərkəzi hakimiyyətə tabe etmək siyasəti yeritməyə
başladılar. Beləliklə, Qacarlarla
Cənubi Qafqazı işğal etməyə
çalışan Rusiya arasında uzun sürən müharibələr
dövrü başlandı. Azərbaycan
iki böyük dövlət arasında qanlı müharibələr
meydanına çevrildi.
"Gülüstan"
(1813) və "Türkmənçay" (1828) müqavilələrinə
əsasən, Azərbaycan iki imperiya arasında
bölüşdürüldü: Şimali Azərbaycan
Rusiyaya, Cənubi Azərbaycan isə qacarların idarə
etdiyi İran şahlığına qatıldı".
Sözsüz ki, bu hadisələr də bizim tariximizdə
qara bir ləkə, qanlı bir yara kimi xatırlanır. Azərbaycan
xalqı bu ağrını iki əsrdən artıqdır
yaşayır. Ancaq nə zamansa Vətənin
bir olması ümidini də itirmir.
Tarixdən
bəllidir ki, Azərbaycanın bundan sonrakı tarixində
yeni siyasi-coğrafi anlayışlar meydana gəldi:
"Şimali Azərbaycan" (və ya "Rusiya Azərbaycanı")
və "Cənubi Azərbaycan" (və ya "İran Azərbaycanı")":Rusiya
Cənubi Qafqazda özünə dayaq yaratmaq üçün
işğal etdiyi Azərbaycan torpaqlarına, xüsusən
Qarabağın dağlıq rayonlarına, keçmiş
İrəvan və Naxçıvan xanlıqlarının ərazisinə
qonşu ölkələrdən kütləvi surətdə
erməni əhalisi köçürdü. Türkiyə
ilə həmsərhəd olan Qərbi Azərbaycan
torpaqlarında - keçmiş İrəvan, Naxçıvan
xanlıqlarının ərazisində süni surətdə və
xüsusi məqsədlə "Erməni vilayəti"
yaradıldı. Bununla Azərbaycan
torpaqlarında gələcək erməni dövlətinin əsası
qoyuldu. Bundan əlavə, Rusiya 1836-cı ildə müstəqil
Alban kilsəsini ləğv etdi və onu erməni Qriqorian kilsəsinin
tabeliyinə verdi. Bununla da Azərbaycanın
qədim əhalisi olan xristian albanların
qriqorianlaşdırılmasına və erməniləşdirilməsinə
daha əlverişli şərait yaradıldı. Ermənilərin azərbaycanlılara qarşı
yeni ərazi iddialarının əsası qoyuldu.
Bütün bunlarla kifayətlənməyən çar
Rusiyası daha çirkin siyasətə də əl atdı:
erməniləri silahlandıraraq türk-müsəlman əhali
üzərinə qaldırdı və azərbaycanlılara
qarşı kütləvi qırğınlar törədilməsinə
başlandı. Bununla azərbaycanlılara və
Cənubi Qafqazın bütün türk-müsəlman əhalisinə
qarşı soyqırımlar dövrü başlandı.
Şimali Azərbaycanda azadlıq mübarizəsi
misli görünməmiş faciələrlə nəticələndi.
Burada hakimiyyəti ələ keçirən
Stepan Şaumyanın daşnak-bolşevik hökuməti 1918-ci
ilin martında Azərbaycan xalqına qarşı dəhşətli
soyqırımı həyata keçirdi. Qardaş
Türkiyə Azərbaycana kömək əlini yetirdi. Azadlıq hərəkatı qalib gəldi.
1918-ci il mayın 28-də Şimali Azərbaycanda
Şərqdə ilk demokratik respublika - Azərbaycan Xalq
Cumhuriyyəti yaradıldı. Azərbaycan
xalqının tarixində ilk Parlamentli respublika olan Azərbaycan
Xalq Cumhuriyyəti, eyni zamanda, bütün Şərqdə, o
cümlədən türk-islam dünyasında ilk demokratik,
hüquqi və dünyəvi dövlət nümunəsi idi.
Ardı var...
İradə SARIYEVA
Bakı
xəbər.-2014.- 2 iyul.- S.15.