Müasir, informasiya-kommunikasiya texnologiyalarına əsaslanan
təhsil infrastrukturunun,
o cümlədən elektron
təhsilin yaradılmasına
əlavə vəsaitlərin
ayrılması
Təhsildə elektron resurslar
insan fəaliyyətinin
bütün sahələrində
kompyuter texnologiyalarının
tətbiqi yeni elmin və fənnin
- informatikanın yaranmasına
səbəb oldu.
Bu termin ilk dəfə ötən
əsrin 60-cı illərində Fransada
istifadə edilib. İngilisdilli
ölkələrdə ona "compyuter science" (kompyuter texnologiyası elmi)
sinonimi uyğundur.
Ölkəmizdə informatika müstəqil
sahə kimi fəaliyyət göstərir
və bir neçə ildir
ki, müstəqil fənn kimi
məktəblərdə tədris olunur.
İnformatika
insan fəaliyyətinin saxlanması və ötürülməsi
prosesini kompyuter vasitəsilə müəyyən edir. Lakin kompyuterin gücü insanların və onların malik olduqları biliklərin sayəsində
müəyyən edilir.
İnformatikanın öyrənilməsi
prosesində yalnız kompyuterdən istifadə etmək deyil, həmçinin
onun istifadəsini ətraf aləm haqqında bilgilərin
alınması üçün yönəltmək də
mühüm yer tutur. Müasir məktəbdə
bu, çətin peşələrdən biri sayılır. İnformatika
müəllimi davamlı olaraq yeni kompyuter
texnologiyalarının yaranmasına, onlarla
iş, dəyişən üsullar,
yeni proqramların meydana
gəlməsi və inkişafına nəzarət edib, məlumat toplamalıdır.
Elektron təhsil resursları dərs materiallarının
elektron cihazlar vasitəsilə təqdim olunmasıdır. ETR
deyəndə informasiya, texniki
və proqram təminatı və elektron nəşrlər başa
düşülür. Digital
təhsil resurslarına rəqəmsal şəkillər,
videofraqmentlər, statik və dinamik modelləri, interaktiv
modelləşdirmə, xəritələr, səs
yazmaları, simvolik obyektlər və qrafika, mətn sənədləri və digər
zəruri tədris materialları daxildir.
Ən müasir və səmərli təhsil
üçün lazım olan elektron təhsil resursları
kompyuter vasitəsilə yaradılır. Ən sadə elektron təhsil resursları qrafik
mətnlərdir. Onlar adi
kitablardan əsasən mətn və
illüstrasiyaların təqdimat formasına görə fərqlənir:
məlumatlar kağız üzərində deyil,
kompyuter ekranında təqdim olunur. Lakin ekrandakı görüntünü kağız üzərinə
köçürmək, çap etmək
çox asandır.
Elektron resursların
üçüncü səviyyəsi vizual və ya audio
fraqmentlərdən ibarətdir. Kitabla
bu resurslar arasında olan formal fərqlər göz qabağındadır: heç
bir səs, film, animasiya poliqrafik (çap) nəşrlərdə mümkün deyil.
Ən əhəmiyyətli fərqlər
multimedia elektron resursları adlandırılan resurslarda
mövcuddur. Bunlar təhsil üçün yaradılan ən güclü və maraqlı məhsullardır
ki, bura mətn, şəkillər,
video, audio və digər
rəqəmsal funksiyalar daxildir.
Elektron təhsil resurslarının mühüm
üstünlüyü onların tələbənin fərdi
öyrənməyini təmin etməsindədir. Multimedia sistemindən istifadə edərək,
müəllimlər şagirdlər üçün
öz təlim kursları və müəllif
hüquqları olan fərdi təhsil
proqramlarını yarada bilərlər.
Elektron təhsil resursları şagirdlərə nə
verir? İlk növbədə həqiqətən
öyrənmək imkanı. Bildiyimiz kimi, təlim prosesi iki hissədən ibarətdir: müəllimin
iştirakı ilə təlim və müstəqil yerinə
yetirilən ev tapşırıqları. Bu vaxta qədər ev tapşırıqları məlumatın
yadda saxlanmasından və ya
əzbərlənməsindən, mətnlərin və
düsturların tərtib olunmasından ibarət idi. Elektron təhsil resursları dərsin öyrənilməsi
üçün daha üstün praktik şərait
yaradır, yəni bu zaman
şagird muzeylərə virtual
səyahətlər edə bilər, laboratoriya
işlərini həll edərək, həmin anda
cavabların düzgün
olub-olmadığını özü yoxlaya bilər. Yəni sərbəst
şəkildə öz bilik
və bacarıqlarının nə səviyyədə olduğunu müəyyən edə bilər.
Bu
gün dünyada belə bir fikir var ki, informasiya - kommunikasiya
texnologiyalarına (İKT) malik olmadan heç bir nəzəri
metodologiyanı praktikada tətbiq etmək olmaz. Ola bilsin ki,
biz yüksək biliyə və materiallara malik olaq, amma praktikada
onu tətbiq etmək üçün
İKT sistemlərinə, avadanlıqlarına, məlumatların
idarə olunmasına, müasir proqram təminatı, serverlərə və s. malik olmaq
lazımdır. Məhz buna görə də
Prezident İlham
Əliyev Azərbaycanda İKT-nin tətbiqini
prioritet məsələ hesab
edir.
İKT-nin təhsildə tətbiqi
Azərbaycan vətəndaşlarının müasir biliklərə
və bacarıqlara malik olan yeni nəslinin formalaşmasına
birbaşa təsir edən yüksək mahiyyətli məsələdir.
Son illər təhsil sistemində
İKT infrastrukturunun inkişaf
etdirilməsi və təhsildə İKT-nin
tətbiqinin dünya standartları səviyyəsinə
çatdırılması ölkəmizdə prioritet
istiqamətlərdən biri olub. Bu dövrdə təhsil sistemində İKT-nin
tətbiqi sahəsində müxtəlif layihə və tədbirlər
hazırlanaraq həyata keçirilib ki, bu da
ölkənin təhsil sahəsində aparılan
islahatların çox vacib
mərhələlərindən biri olmaqla təhsil ocaqlarında İKT infrastrukturunun qurulmasına yönəlib.
Bununla yanaşı, cəmiyyətin ayrı-ayrı
müxtəlif sahələrində də İKT-nin geniş tətbiqi
üçün müxtəlif proqramlar qəbul olunur. Və
cəmiyyətdə təhsilin missiyası, təhsilin üzərinə
düşən vəzifələr çox
mühüm əhəmiyyətə malikdir. Təbii ki, təhsilin
qarşısındakı vəzifələrin həyata
keçirilməsi, təhsilin bu günün tələblərinə cavab verməsi məqsədilə İKT mühüm vasitə rolunu
oynayır. Məhz bu nöqteyi-nəzərdən
ilkin olaraq 2005-ci ilin avqustunda "Azərbaycan
Respublikasının ümumtəhsil məktəblərinin informasiya və kommunikasiya
texnologiyaları ilə təminatı Proqramı"
(2005-2007-ci illər) qəbul olunub. Həmin
proqramın hədəfi orta ümumtəhsil
məktəblərinin kompyuterləşdirilməsi idi. Xüsusən də hər 29 şagirdə
bir kompyuterin
düşməsi bu proqramın
qarşısında duran əsas vəzifələrdən
bir idi. Amma, bildiyimiz ki, təkcə kompyuterləşdirmə ilə
bu işləri bitirmək olmaz.
Çünki informasiya
cəmiyyəti təkcə kompyuterləşdirmə ilə yox, eyni zamanda,
bu kompyuterlərin müasir
bir şəbəkə infrastrukturunda
qoşulmasını təmin etməkdir. Ona görə də Prezident İlham Əliyev bu zərurət və əvvəlki görülmüş işlər nəzərə
alınmaqla 2008-ci ilin iyun
ayında "2008-2012-ci illərdə Azərbaycan
Resrublikasında təhsil sisteminin
informasiyalaşdırılması üzrə Dövlət
Proqramı"nın təsdiq edilməsi haqda
Sərəncam imzalayıb.
Dövlət Proqramı qeyd olunan məsələlərin
səmərəli və kompleks şəkildə həllinə
yönəlib. Proqramın əsas məqsədi
təhsilin bütün pillələrində
müasir informasiya və
kommunikasiya texnologiyalarının səmərəli
tətbiqi və istifadəsi ilə vahid ümummilli təhsil mühitinin
formalaşdırılması və bu zəmində
əhalinin bütün təbəqələri
üçün keyfiyyətli təhsil
almaq imkanlarının təmin edilməsi,
habelə ölkənin təhsil sisteminin dünya təhsil məkanına inteqrasiya olunması üçün
şərait yaradılmasıdır.
Yeri gəlmişkən, 2010-cu ilin
Təhsil Nazirliyi tərəfindən "Təhsildə
İKT ili" elan olunmasını da Azərbaycanda bu sahədə
görülən işlərin zirvəsi hesab etmək olar. "Təhsildə
İKT ili" çərçivəsində
elektron resursların yaradılması barədə
yeni layihələr və tədbirlər
həyata keçirilib. Sevindirici
haldır ki, ötən illərdə
layihələr özəl şirkətlərin təşəbbüsü
və Təhsil Nazirliyinin dəstəyilə
həyata keçirilib.
Məlum olduğu kimi, təhsil sisteminin informasiyalaşdırılması prosesində müəllim
əsas yer tutur. Təhsilin informasiyalaşdırılmasının
müvəffəqiyyəti məhz müəllimin
İKT sahəsində biliklərinin
səviyyəsindən və
onun bu sahədə
olan vərdişlərinin
tədrisdə tətbiqindən
birbaşa asılıdır.
Maraqlıdır ki, Dövlət
Proqramı çərçivəsində
pedaqoji hazırlığın
komponenti üzrə atılan addımlar tam olaraq dünya müəllimlərinin İKT üzrə
biliklərinin artırılması
istiqamətində müşahidə
edilən islahatlarla da eynilik təşkil
edir.
Hazırda kompyuterlər müəllimin
köməkçisinə və
universal alətə çevrilib. Bir neçə ildir ki, RİTN, Təhsil Nazirliyi, HP və
"Microsoft", "BestComp Group" şirkətləri tərəfindən
reallaşdırılan "Xalq kompyuteri" layihəsinə başlanıb.
Layihənin əsas məqsədi,
sadəcə, müəllimlərin
kompyuterlərlə təmin
olunmasından ibarət
deyil, məhz onların öz həyatlarına münasibətlərin
dəyişdirilməsi, dəyərlər
haqqında yenidən düşünmələri və
düşüncələrində irəliləyişin əldə
olunması üçün
imkanlarının yaradılmasından
ibarətdir. Orta məktəb
müəllimləri layihənin
ilk iştirakçıları oldular. Artıq xeyli sayda müəllim güzəştli
şərtlərlə müasir
HP kompyuteri əldə
edib.
Göründüyü kimi, müasir,
İKT-yə əsaslanan
təhsil strukturunun, o
cümlədən elektron
təhsilin yaradılmasına
artan maraq sözügedən sahəyə
əlavə vəsaitlərin
cəlbini zəruri edir. Azərbaycan dövləti həyata
keçirdiyi siyasətlə
sübut edir ki, bu cür
gözəl təşəbbüsləri
qarşılamağa hazırdır.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyevin imzaladığı "Azərbaycan
Respublikasında təhsilin
inkişafı üzrə
Dövlət Strategiyası"nda
Təhsilin İnkişaf
Fondunun yaradılması
nəzərdə tutulur.
Strategiyaya görə, təhsilin dayanıqlı və müxtəlif mənbələrdən
istifadə olunmaqla yeni maliyyələşdirmə
mexanizminin yaradılması
nəzərdə tutulub.
Təhsilə adekvat həcmdə
maliyyə resurslarının
cəlb edilməsi, təhsilin maliyyələşdirilməsi
xərclərinin ümumdaxili
məhsula nisbətinin
mərhələlərlə 5-6 faizə çatdırılması,
nəticəyönlü büdcə
planlaşdırılması və müxtəlif mənbəli maliyyələşdirmə
mexanizmlərinin yaradılması
planlaşdırılır.
Təhsil müəssisələrini bir
təhsilalana düşən
xərc əsasında
maliyyələşdirmə mexanizminə keçid, dövlət və bələdiyyə təhsil
müəssisələrində özünümaliyyələşdirmə prinsiplərinin təşviqi,
ödənişli təhsil
xidmətlərinin göstərilməsinin
dəstəklənməsi, büdcədənkənar vəsaitlər
hesabına formalaşdırılan
Təhsilin İnkişafı
Fondunun yaradılması
nəzərdə tutulub.
Strategiyada, həmçinin,
təhsil tədqiqatlarının
yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqi, mülkiyyət formasından
asılı olmayaraq, müvafiq təhsil qurumları cəlb edilməklə təhsilverənlərin
əlavə təhsilinin
dövlət sifarişi
əsasında adambaşına
maliyyələşdirilməsi, təhsil müəssisələrinin
keyfiyyət göstəricilərinə
əsaslanan investisiya xərcləri sisteminin yaradılması, ali təhsil müəssisələrində
dövlət büdcəsi
vəsaitindən istifadə
olunmayaraq məqsədli
kapital fondlarının
yaradılmasının stimullaşdırılması,
aztəminatlı ailələrdən
olan uşaq və gənclər üçün bərabər
təhsil imkanlarının
yaradılması məqsədilə
maddi dəstək sisteminin yaradılması,
müəllimlərin maddi
motivasiyasının yaxşılaşdırılması,
onların illik əməkhaqqının adambaşına
düşən ümumdaxili
məhsula nisbətinin
mərhələlərlə, səriştə və nəticə əsasında
differensiallaşdırmaqla 1,8-2 dəfəyədək artırılması
nəzərdə tutlub.
Tam orta təhsildə
bir şagirdə düşən illik xərclərin adambaşına
düşən ümumdaxili
məhsula nisbəti mərhələlərlə 2 dəfəyədək
artırıla bilər.
Müasir informasiya-kommunikasiya
texnologiyalarına əsaslanan
təhsil infrastrukturunun,
o cümlədən elektron
təhsilin yaradılmasına
əlavə vəsaitlərin
ayrılması, təhsil
şəbəkəsində rasionallaşdırma tədbirləri
həyata keçirməklə,
regionlar arasında təhsilin keyfiyyətini bərabərləşdirmək üçün ucqar regionlarda yerləşən
təhsil müəssisələri
üçün əlavə
maliyyələşmənin təmin olunması, təhsilə çıxış
imkanlarını yaxşılaşdırmaq
üçün maliyyə
mexanizmlərinin, o cümlədən
tələbə kreditləri
sisteminin genişləndirilməsi,
məktəbəqədər və ümumtəhsil müəssisələrində uşaqlara pulsuz əsasda müvafiq xidmətlərin (dərs və ya təlim
vəsaitləri və
s.) göstərilməsi yeni
Strategiyada nəzərdə
tutulub.
Bütün bu araşdırılanlardan
bir nəticə hasil olur-Azərbaycan dövləti elektron təhsilin inkişafında
maraqlıdır. Bu proqramın həyata keçirilməsi üçün
əlavə vəsaitlərin
ayrılması da dövlət tərəfindən
qarşılanır.
Məhəmmədəli
QƏRİBLİ
Bakı xəbər.-2014.-6 mart.-S.6.