Vergi partnyorluğu Sazişi: qarşılıqlı
inam və etimad körpüsü
Məlumdur ki, müstəqilliyini qazanan Azərbaycan Respublikasının qarşısında
duran ən ümdə vəzifələrdən
biri də sosial, siyasi, iqtisadi və mənəvi sahələrdə
demokratik dəyərlərə
söykənən islahatların
aparılması idi.
Həmin
səbəbdən dünyaya
uğurla inteqrasiya edən ölkəmizdə
ilk gündən dövlət
və özəl sektora müxtəlif müdaxilələrin aradan
qaldırılması istiqamətində
mühüm işlər
görüldü.
Mərhum Prezident Heydər Əliyevin Azərbaycan Respublikası (AR) Vergilər
Nazirliyinin işini sivil beynəlxalq təcrübəyə əsaslanan
və hüquq-mühafizə
orqanlarının iqtisadi
sahəyə, xüsusən
özəl sektora müdaxiləsinin qarşısını
almağa yönələn
sərəncamları ölkə
iqtisadiyyatının davamlı
inkişafının əsasını
qoydu.
Hər sahədə olduğu kimi, bu istiqamətdə
də Heydər Əliyevin iqtisadi siyasət strategiyasına sadiqlik nümayiş etdirən Prezident İlham Əliyev respublikamızdakı vergi
siyasətinin mütərəqqi
dünya sistemi ilə uyğunlaşması
üçün sərəncamlar
imzaladı. Ölkəmizin müdafiə qabiliyyətinə,
səhiyyə, elm,maarif,
mədəniyyətə və
digər sahələrin
inkişafına yönələn
vergi siyasəti Vergi Məcəlləsinə
dəyişikliyi, AR Nazirlər
Kabinetinin "Vergi Partnyorluğu forması"nı
və "Vergi Partnyorluğu Sazişinin bağlanması Qaydaları"nı
təsdiq etməsi vergi orqanları ilə vergi ödəyiciləri arasında
münasibətlərin keyfiyyətcə
yeni mərhələsinə
start verdi.
Bu isə,
öz növbəsində,
ölkəmizdə vergi
orqanları ilə vergi ödəyiciləri arasında münasibətlərin
qarşılıqlı etimada
əsaslanan çevik
və şəffaf mexanizmlərini vacib etdi. Vergi Partnyorluğu Sazişinin
Vergi Məcəlləsinə
daxil edilməsi bu istiqamətdə gerçəkləşdirilən ən mütərəqqi yeniliklərdən biri kimi vergi tariximizə
düşdü. İnkişaf
etmiş dünya ölkələrinin vergi administrasiyalarının tətbiq
etdiyi bu tərəfdaşlıq modelinin
AR-də tətbiqi,
ilk növbədə, biznes
mühitinin, xüsusən
özəl sektorun liberallaşdırılmasına təkan verdi.
Qeyd edək ki,vergi siyasətində
aparılan bu yenilik xarici mütəxəssislər tərəfindən
də təqdir edilir. Bu barədə
İOTA prezidenti Samuel Tanner mətbuata açıqlamasında
deyib: "Vergi Partnyorluğu Sazişi kimi mühüm yeniliyin Azərbaycanda reallaşdırılması istiqamətində
atılan addımlar yalnız təqdir olunmalıdır. Bu,vergilərin könüllü
ödənilməsi səviyyəsinin
yüksəlməsi ilə
yanaşı, vergi orqanları ilə vergi ödəyiciləri arasında hər hansi ziddiyyətin, anlaşılmazlığın, mübahisələrin əhəmiyyətli
dərəcədə aradan
qalxmasına imkan verəcək. Başqa sözlə, bu
saziş hər iki tərəfin məsuliyyətini artıracaq.
S.Tanner həm də Azərbaycanın vergi orqanlarının mütərəqqi islahatlara
meylli olduğunu vurğulayıb: "Vergilər
Nazirliyi vergi ödəyiciləri üçün
maksimum əlverişli
mühit formalaşdırmağa,
onların maraq və mənafeyinə xidmət edən yenilikləri reallaşdırmağa
çalışır. Vergi Məcəlləsinə
edilmiş əlavə
və dəyişikliklərin
böyük əksəriyyəti
vergi ödəyicilərinin
xeyrinədir. Dünyada maliyyə
böhranının başa
çatmadığı bir
zamanda belə islahatların həyata keçirilməsi Azərbaycan
iqtisadiyyatının real imkanlarını
göstərir. Vergi
Məcəlləsinə edilən
dəyişiklər,eyni
zamanda, Vergilər Nazirliyinin islahatlara açıq, şəffaf
və modern dövlət
qurumu olduğunu sübut edir".
Məlumdur ki, həyata keçirilən hər hansı islahat risqlər minimuma endirildiyi təqdirdə cəmiyyət tərəfindən
qəbul edilə bilər. Bu, özünü xüsusən vergi sistemində göstərir.
Vergi qrupuna daxil olan
vergi ödəyiciləri
isə bütün dünya ölkələrində
mövcuddur. Deməli, hər
bir ölkədə vergidən yayınmağa
çalışan vergi
ödəyiciləri də
kifayət qədərdir.
Vergi administrasiyasının qarşısında
duran əsas vəzifə bu risqləri-yayınmaları minimallaşdırmaq
istiqamətində islahatlar
aparmaqdır. Həmin
səbəbdən,Azərbaycanın
vergi orqanları da vergi ödəyicilərində
məsuliyyəti, başqa
sözlə,könüllü əməletmə səviyyəsini
yüksəltməyə xidmət
edən islahatlar həyata keçirir və bu, ölkənin
vergi həyatında bir intibah kimi
dəyərləndirilməlidir. Məsələyə münasibət bildirən
vergilər üzrə
ekspert Nuran Kərimov deyib ki, bu təcrübənin
səmərəliliyi artıq
təsdiqini tapıb.
Vergi Partnyorluğu Sazişi könüllülük
əsasında bağlanılmaqla,ilk növbədə,
qarşılıqlı etimada
və məsuliyyətə
əsaslanır. Bu da gələcəkdə vergi ödəyicisinin vergidən yayınma risqlərini minimallaşdırmaqla
onların əlavə
maliyyə itkilərinin
qarşısını alır.
Eyni zamanda, vergi orqanları ilə vergi ödəyiciləri arasında yaranan mübahisələrin minimuma
endirilməsini, onların
həllinə yönələn
inzibatçılıq xərclərinin
aşağı salınmasını
təmin edir".
Ekspert həm də bildirib ki, belə
tərəfdaşlıq münasibətlərinin
qurulması heç bir halda vergi
öhdəliklərinin azaldılmasını
nəzərdə tutmur. Vergi Partnyorluğu
Sazişi fəaliyyətində
qanunvericiliyə tam əməl
etməyə çalışan
hər bir vergi ödəyicisi üçün son dərəcədə
əlverişlidir. Bu halda vergi ödəyicisi,
məsələn, vergi
bəyannamələrini vaxtlı-vaxtında
təqdim edəcəyinə,
hesablanmış vergiləri
tam həcmdə ödəyəcəyinə,
nağd hesablamalar apararkən nəzarət-kassa
aparatlarından istifadə
edəcəyinə, müştərilərin
plastik kartlarla ödəmələr aparmasına
şərait yaradacağına
dair öhdəliklər
götürür. Vergi orqanları
da bunun əvəzində vergi nəzarətinin distant formalarından
istifadə edəcəyinə,
sahibkarlıq subyektində
və onun obyektlərində əlavə
yoxlamalar və inzibatçılıqla bağlı
təsirlərin olmayacağına
razılıq verir.
Qeyd edək ki, sözügedən istiqamətdə müəyyən işlər də görülüb. Bu gün vergitutmanın sadələşdirilməsi, güzəşt və imtiyazlar həyata keçirilir. Ən mütərəqqi müqavilə kimi qəbul edilən Vergi Partnyorluğu Sazişi, ilk növbədə, vergi uçot sistemini elektronlaşmış formada verən vergi ödəyicilərinə aiddir. İkinci növbədə, belə saziş iri vergi ödəyiciləri ilə bağlanır. Və nəhayət, üçüncü halda, borcu olmayan, vergilərini vaxtında ödəyən, bəyannamələrini vaxtında təqdim edən vergi ödəyicilərinə üstünlük verilir. Artıq bu gün Azərbaycanda vergi ödəyiciləri ilə vergi orqanları arasında 360-a yaxın partnyorluq müqaviləsi bağlanıb ki, bunların da 300-dən çoxu Bakı, 55-ə yaxını isə regionları əhatə edir. Lakin proses bu gün də davam edir. Vergilər Nazirliyinin müşaviri A.Musayevin açıqlamasına görə, Vergi Partnorluğu Sazişinin bağlanmasının üstünlüyü ondan ibarətdir ki, həmin sazişi bağlayan vergi ödəyiciləri vergi sanksiyalarına məruz qalmayacaq: "Bundan başqa, ola bilsin ki, onlar səyyar vergidən də azad olsun. Amma bu o demək deyil ki, sazişi bağlayan vergi ödəyicilərinə vergi ödənişlərində güzəşt ediləcək. Onlara bu ödənişdə bir qəpik də güzəşt edilməyəcək. Bundan başqa, bir il müddətinə imzalanan vergi sazişindən istənilən vaxt hər iki tərəf imtina edə bilər. Bu imtina tərəflərin birinin sazişin müddəalarını pozduğu halda da baş verə bilər. Onu da qeyd edək ki, Vergilər Nazirliyi heç bir sahibkarı Vergi Partnyorluğu Sazişinin bağlanmasına məcbur edə bilməz".
Azərbaycan Respublikası Sahibkarlar (İşəgötürənlər) Təşkilatları Milli Konfederasiyası da hesab edir ki, Vergi Partnyorluğu Sazişi sahibkarların mənafeyinə tam uyğundur. Həmin qurumun Dövlət orqanları və sahibkarlarla iş şöbəsinin müdiri Emil Süleymanov bildirib: "ASMK hesab edir ki, Vergi Məcəlləsinə Vergi Partnyorluğu Sazişinin daxil edilməsi yeni dövrün tələblərindən irəli gəlir və sahibkarların mənafeyinə tam uyğundur. Vergi ödəyiciləri belə bir sazişi imzalamaqla müəyyən risqlərdən azad ola bilər. Bu baxımdan, biz bu sazişin əhəmiyyətini vergi ödəyicələrinə geniş izah etməyə çalışırıq. Saziş imzalanarkən risq yarada biləcək bütün nüanslar müəyyən ediləcək. Sonra həmin öhdəliklərin yerinə yetirilməsi üçün partnyorluq sazişi bağlanacaq və sonrakı dövrlərdə vergi orqanı tərəfindən vergi ödəyicisinə əlavə yoxlamalar və inzibatçılıqla bağlı təsirlər olmayacaq. Başqa sözlə, vergi ödəyicisinin inzibatçılıq xərci minimuma enəcək".
Nazirlər Kabineti tərəfindən təsdiq edilən "Vergi Partnyorluğu Sazişinin forması" və "Vergi Partnyorluğu Sazişinin bağlanması Qaydaları"na görə, sazişin əsas məqsədləri: 1) sahibkarlığa lüzumsuz müdaxilələrin qarşısını almaqla, onun inkişafını stimullaşdırmaq, əməkdaşlığa, qarşılıqlı etibarlılığa və şəffaf münasibətlərə əsaslanan birgə fəaliyyəti təmin etmək, biznes subyektlərini vergi orqanlarının fəaliyyətinə cəlb etmək; 2) könüllülük çərçivəsində partnyorluq etmək, ədalətli, çevik, effektiv və səmərəli vergi nəzarəti yaratmaq, vergi risqlərini minimallaşdırmaq; 3) vergilərin düzgün və tam ödənilməsində dövlət vergi orqanlarının yükünün biznes cəmiyyəti ilə bölüşdürülməsindən, qarşılıqlı əməkdaşlıq və məsuliyyət platformasında münasibətlərin qurulmasından ibarətdir. Bu saziş, sözsüz ki, vergi ödəyicilərinin daxili nəzarət sisteminin gücləndirilməsini tələb edir. Saziş həm də vergi ödəyiciləri tərəfindən təqdim edilən elektron məlumatların e-audit alətləri vasitəsilə yerlərə getmədən vergi orqanlarında emal olunmaqla, tərəflərin üzərinə düşən inzibati yükün azalmasını nəzərdə tutur.
Göründüyü kimi, Saziş vergi ödəyicilərinin hüquqlarının qorunmasını yeni bir mərhələyə çıxarmaqla, cəmiyyətdə müasir nümunəvi vergi ödəyiciləri adlanan bir təbəqənin yaranmasına və nəticə etibarilə həmin vergi ödəyicilərinin sosial prestijinin artmasına səbəb olacaq. Qeyd edək ki, "Vergi sisteminin inkişafı üzrə 2013-2020-ci illər üçün Strateji Plan"ın təsdiqi və artıq fəaliyyət göstərməsi yaxın gələcəkdə vergi bəyannamələrinin əvvəlcədən doldurulma sisteminə keçidini təmin edəcək, elektron kommersiya üzrə xarici təcrübənin öyrəniləcəyini, kameral vergi yoxlamalarının aparılması qaydalarını da sistemləşdirəcək.
Məlumdur ki, Vergi Partnyorluğu Sazişinin işləkliyini təmin etmək üçün onun mahiyyətini açıqlayan təbliğat və maarifləndirmə işinə çox böyük ehtiyac var. Bunu nəzərə alan Vergilər Nazirliyi sahibkarlarla müxtəlif səpkili görüşlər, konfranslar keçirir. Nazirliyin Bakı Şəhəri Vergilər Departamentində 94 vergi ödəyicisinin, özəl vergi məsləhəti xidməti göstərən şəxslərin və sahibkarların ictimai təşkilatların nümayəndələri ilə görüşü bu qəbildəndir.
Beləliklə, apardığımız qısa təhlil göstərir ki, son illər həyata keçirilən qanunverici-institusional islahatların tərkib hissəsi kimi vergi orqanlarının işinin çevik və işlək mexanizmlər əsasında qurulması ölkəmizdə liberal biznes mühitinin təkmilləşməsinə və vergi daxilolmalarının artım dinamikasına müsbət təsir göstərir. Buraya Azərbaycan Vergilər Nazirliyinin bu il ABŞ-ın mühüm dövlət orqanı-Xarici Hesablar üzrə Vergi Əməletməsi Aktı (FATCA-məqsədi ABŞ vergi ödəyiciləri tərəfindən vergidən yayınmaya qarşı mübarizə və federal vergi gəlirlərinin artırılmasıdır) ilə xüsusi əməkdaşlığa başlayacağını da əlavə etsək, aydın olar ki, artıq müasir Azərbaycan vergi siyasəti ilə də dünyaya uğurla inteqrasiya edir.
Vaqif Cəliloğlu
Bakı xəbər.-2014.-27
may.-S.12.