Qazax Müəllimlər
Seminariyası və elm, təhsil tariximiz...
Böyük ənənələri olan Azərbaycan elmi,
təhsili tarixdə çox böyük izlər qoyub və
bu ənənə indi də uğurla davam etdirilir. Azərbaycanda
maarifçilik hərəkatının tarixi də keçən
əsrlərə bağlıdır. Maarifçilik
hərəkatına təkan verən insanlar
xalqımızın elm, mədəniyyət, dövlətçilik
tarixinə qızıl hərflərlə öz
adlarını həkk ediblər.
Bilirik ki, Qazax Müəllimlər Seminariyası elm, təhsil,
maarifçilik tariximizdə əhəmiyyətli rol
oynayıb. Bu seminariyanın yetirmələri milli elmimizin, mədəniyyətimizin,
tarix və ədəbiyyatşünaslığımızın
inkişafına müsbət təsir göstərib.
Akademik Teymur Bünyadov Qazax Müəllimlər
Seminariyası barədə araşdırma xarakterli maraqlı
yazılarla da mətbuatda görsənir. Bu
seminariyanın xidmətləri sayəsində XX əsr Azərbaycan
elminin yeni qolları, budaqları yaranıb. Əsl vətəndaşlıq mövqeyini ifadə
edən seminariya yetirmələri tariximizin əbədiyaşarlarıdır.
Qazax Müəllimlər Seminariyası necə
yaranıb?
Azərbaycan mədəniyyətinin, elminin simvoluna
çevrilən Qazax Müəllimlər Seminariyasının
yaranması, fəaliyyəti elm, təhsil tariximizdən
işıqlı bir xətlə keçir.
Teymur
Bünyadov seminariyanın yaranma zərurətini belə izah
edir":1918-ci ilin may ayında Qazax qəzasının əhalisi
Qori Müəllimlər Seminariyasının Azərbaycan
şöbəsini Qazax şəhərinə
köçürmək və onun əsasında müstəqil
müəllimlər seminariyası yaradılması təşəbbüsü
ilə çıxış etdi. Qazaxlılar seminariya
binasının inşası və bağ salınması
üçün 10 desyatin torpaq ayırmağı, birdəfəlik
3 min manat və hər il 1 min manat vəsait
verməyi öhdələrinə götürdülər. Gənc Azərbaycan Xalq Cumhuriyyəti hökuməti
Cənubi Qafqaz Müəllimlər Seminariyası Azərbaycan
şöbəsinin əmlakının Qoridən Qazax şəhərinə
daşınıb gətirilməsini həmin şöbənin
müfəttişi Firudin bəy Köçərliyə
tapşırdı. Xalq maarif nazirinin əmri
ilə o, 1 oktyabr 1918-ci ildən yeni yaradılan Qazax Müəllimlər
Seminariyasına direktor təyin edildi. Seminariyanın rəsmi
açılışı 1918-ci il
noyabrın 10-da oldu və həmin gündən dərslər
başlandı. 1918-ci ildə seminariyaya 35,
1919-cu ildə isə 24 şagird qəbul edildi. Seminariya yaradıldığı zamandan milli zəmində,
milli ruhlu müəllim kadrları hazırlanmasında
böyük rol oynadı".
Seminariya niyə Qazaxda açılıb?
Alimin yazdığına görə, Azərbaycan Xalq
Cumhuriyyətinin maarif sahəsində ən önəmli tədbirlərindən
biri Qazax Müəllimlər Seminariyasının
yaradılması olub. Onun qeyd etdiyinə görə, bu seminariya Qazax əhalisinin
böyük maddi dəstəyi, görkəmli pedaqoq və ədəbiyyat
xadimi Firudin bəy Köçərlinin gərgin əməyi
sayəsində fəaliyyətə başlayıb və tədrisin
ana dilində aparıldığı, milli ruhlu müəllim
kadrlarının hazırlandığı ilk təhsil
ocağı olub":
Hələ XIX əsrin 80-ci illərindən etibarən
zaman-zaman Qori şəhərində yerləşən Cənubi
Qafqaz Müəllimlər Seminariyasının Azərbaycan
şöbəsinin müsəlman əhalinin sıx
yaşadığı şəhərlərdən birinə
köçürülməsi məsələsi
qaldırılır, müxtəlif təkliflər irəli
sürülürdü. Azərbaycanın görkəmli maarif xadimləri,
ziyalılar seminariyanın Azərbaycan şöbəsini
Bakı, Gəncə, Şamaxı, Şuşa
və ya Ağdam şəhərlərindən birinə
köçürməyi və onun əsasında ayrıca
seminariya açılmasını təklif edirdilər.
F.Köçərli "Azərbaycan" qəzetinin 13
oktyabr 1918-ci il tarixli 10-cu sayında
seminariyanın yaradılması haqqında dərc etdirdiyi məqalədə
müstəqil müəllimlər seminariyasının niyə
məhz Qazaxda açılması məsələsinə
aydınlıq gətirib. Məqalədə qeyd edilib ki,
1918-ci il may ayının əvvəlində
Qazax şəhərinin əhalisi və bir neçə kəndin
camaatı Qafqaz Təhsil Dairəsi qarşısında vəsatət
qaldırdı ki, Qori şəhərində yerləşən
Cənubi Qafqaz Müəllimlər Seminariyasının Azərbaycan
şöbəsi Qazax şəhərinə
köçürülsün və onun əsasında müstəqil
müəllimlər seminariyası yaradılsın. Qazax əhalisi gələcəkdə seminariya
binasının inşası, bağ salınması
üçün 10 desyatin suvarılan torpaq ayırmağı
öhdəsinə götürdü. Seminariyanın fəaliyyətə
başlaması üçün yerli əhali həmçinin
birdəfəlik 3 min manat və hər il 1
min manat vəsait ödəməyi də vəd etdi. Qeyd etmək lazımdır ki, Qazax əhalisinin
müəllimlər seminariyasının yaradılması
üçün təklif etdiyi yardımlar kifayət qədər
sanballı idi. Məsələn, Qori Seminariyasına
şagirdlərin kənd təsərrüfatının
müxtəlif sahələri: bağçılıq,
bostançılıq, ipəkçilik,
arıçılıq və s. üzrə praktik məşğələlər
aparmaları üçün cəmi 2 desyatin torpaq sahəsi
ayrılmışdı. 1918-ci il mayın
26-da Cənubi Qafqaz Seyminin dağılması və müstəqil
Gürcüstan, Azərbaycan və Ermənistan
respublikalarının yaranması məsələnin həllini
sürətləndirdi. Gürcüstan
Respublikası öz müstəqilliyini elan etdikdən dərhal
sonra Qori Müəllimlər Seminariyasının gürcü
şöbəsi əsasında milli müəllimlər
seminariyası yaratmağı qərara aldı və onun Azərbaycan
və erməni şöbələrini köçürməyi
qonşu respublikaların hökumətlərinə təklif
etdi".
Nəsib
bəy Yusifbəyli xalqın ürəyindən xəbər
verib...
Alim yazır ki, Azərbaycan hökuməti iyunun 10-da
keçirilən iclasında Qori Seminariyasının milli
seminariyalara ayrılması məsələsini geniş və
hərtərəfli müzakirə etdi. T.Bünyadovun
yazdığına görə, xalq maarif naziri Nəsib bəy
Yusifbəyli Qazax əhalisinin bu məsələ ilə
bağlı müraciətini nəzərə almağı təklif
etdi":Hökumət üzvləri Qazax əhalisinin gələcək
seminariyanın normal fəaliyyət göstərməsi
üçün bütün gərəkli xərcləri
ödəməyi öhdəsinə götürməsini, eləcə
də 1914-cü ildən Gəncədə, 1916-cı ildən
Bakıda Müəllimlər Seminariyalarının fəaliyyət
göstərməsini, respublikanın şərq hissəsinin
bolşevik-daşnak qüvvələrinin nəzarətində
olmasını, digər bölgələrdə də
anarxiyanın hökm sürməsini nəzərə
aldılar. Xalq maarif naziri Cənubi Qafqaz Müəllimlər
Seminariyası Azərbaycan şöbəsinə aid əmlakın
Qoridən Qazax şəhərinə daşınıb gətirilməsini
təmin etməyi həmin şöbənin müfəttişi
Firudin bəy Köçərliyə tapşırdı. Azərbaycan
hökuməti 1918-ci il iyunun 20-də
keçirilən iclasında Cənubi Qafqaz Müəllimlər
Seminariyasının Azərbaycan şöbəsi əsasında
müstəqil müəllimlər seminariyası təşkil
edilməsini qərara aldı. Hökumətin
tapşırığı ilə Gəncə xəzinədarlığı
1918-ci il iyunun 22-də Azərbaycan
şöbəsinin əmlakının Qoridən Qazax şəhərinə
daşınması xərclərini ödəmək
üçün F.Köçərlinin hesabına 5 min manat vəsait
köçürdü. Lakin Gürcüstan
hökumətinin Osmanlı ordu hissələrini Azərbaycana
buraxmamaq üçün 1918-ci ilin iyun-avqust aylarında Cənubi
Qafqaz dəmir yolu nəqliyyatının normal fəaliyyətini
əngəlləməsi, Tiflisdən Poylu körpüsünə
qədər dəmir yolu xəttini öz nəzarətində
saxlaması əmlakın daşınması işini sentyabr
ayına qədər təxirə saldı. Yalnız 1918-ci ilin sentyabr ayının ortalarında
Qori Müəllimlər Seminariyası Azərbaycan şöbəsinin
əmlakını Qazax şəhərinə gətirib
çıxarmaq mümkün oldu. Qazax qəzasının
rəhbərliyi, nüfuzlu şəxsləri seminariyanın
normal fəaliyyətə başlaması üçün
bütün hazırlıqları gördülər. Məşədi İbrahim Hacı İsmayıl
oğlu Qazax şəhərində özünə məxsus
17 otaqlı mülkünü seminariyaya hədiyyə etdi.
Azərbaycan hökumətinin qərarı ilə
şöbənin bazasında Qazax Müəllimlər
Seminariyası təşkil edildi. Görkəmli pedaqoq
F.Köçərli seminariyanın müfəttişi təyin
edildi...".
Akademik
daha sonra qeyd edir ki, Xalq Maarif Nazirliyi həmçinin
seminariyanın ixtisaslı müəllim kadrları ilə təmin
edilməsi üçün zəruri addımlar atıb":Nazirliyin tapşırığı ilə
F.Köçərli seminariyada çalışacaq müəllimləri
və digər işçiləri müəyyənləşdirmək,
seminariya kollektivini formalaşdırmaq işinə
başladı. Firudin bəy bir neçə
gün ərzində Qori Seminariyasının istedadlı və
müəllimlik işində böyük təcrübə
qazanmış məzunları sırasından yeni yaradılan
Qazax Müəllimlər Seminariyasında işləməyə
layiq bildiyi şəxslər haqqında məlumatı nazirliyə
təqdim etdi. Həmin təqdimat əsasında nazirin
imzaladığı 28 oktyabr 1918-ci il tarixli, 62 saylı əmrlə
Azərbaycan Hökuməti İşlər İdarəsinin
kargüzarı İsfəndiyar bəy Vəkilov seminariyaya rus
dili və təbiət elmləri, Yusif Qasımov - fənlərin
metodikası, Bakı 3 saylı ali ibtidai məktəbin müəllimi
Əli Hüseynov - tarix və coğrafiya, Gəncə qəzasında
Bağmanlar kənd məktəbinin müdiri Məhəmməd
Hüseynzadə - riyaziyyat, İbrahim əfəndi Qayıbov -
türk dili fənləri üzrə müəllim təyin
edildilər. Bundan başqa, seminariyanın və Qazaxdakı ali ibtidai məktəbin dərslik və dəftərxana
ləvazimatı ilə təchiz edilməsi üçün
Xalq Maarif Nazirliyinin göstərişi ilə 1918-ci ilin oktyabr
ayında Bakıdan xeyli miqdarda dərslik və dərs vəsaiti
göndərildi.
İbrahim
əfəndi Qayıbov Müsəlman Ruhani İdarəsi
katibinin köməkçisi vəzifəsindən 1918-ci il noyabrın 1-də azad edildi və yeni təyinatına
əsasən Qazax Müəllimlər Seminariyasında müəllimlik
fəaliyyətinə başladı. Qazaxda
Müəllimlər Seminariyasının fəaliyyətə
başlaması həm şəhərin, həm də
bütövlükdə regionun mədəni həyatında
çox böyük hadisə oldu. Qəza rəisi Halay
bəy Şıxlınskinin göstərişi ilə 1918-ci il oktyabrın 29-da qəzada maarifin vəziyyətinin
müzakirəyə çıxarılması da xeyli dərəcədə
bundan qaynaqlanırdı. Qəza idarəsində
keçirilən və seminariyanın direktoru Firudin bəy
Köçərlinin rəhbərlik etdiyi
yığıncaqda pedaqoqlarla yanaşı, digər
ziyalılar, şəhərin nüfuzlu şəxsləri,
polis işçiləri iştirak etmişdi. Qazax hərbi
qarnizonunun rəisi polkovnik Camal Cahid bəy Qazax ali ibtidai məktəbində
təlim-tərbiyə işinin təşkili haqqında məruzə
edərək, əksər hissəsi kasıb geyimli olan
şagirdlərin sorğu-sual zamanı çox
ağıllı, düzgün cavablar verməsini məmnunluqla
qeyd etdi. Məruzəçi daha sonra Qazax əhalisinin
çox kasıb təbəqəsinə mənsub olan,
küçələrdə boş-bekar dolaşan
uşaqların da məktəbə cəlb edilməsi, onlara
paltar, ayaqqabı, dərslik və digər tədris ləvazimatı
verilməsi, maddi yardım göstərilməsi məsələsini
qaldırdı. Camal Cahid bəy qızlar
üçün məktəb açılması məsələsinə
də toxundu. Azərbaycanlı
qızların da oğlanlar qədər təlim-tərbiyəyə
ehtiyacı olduqlarını vurğuladı. Məruzəçi daha sonra müəllimlərin
maddi təminatı məsələsinə toxundu. Bildirdi ki, müəllimə hökumətin verdiyi əməkhaqqıdan
əlavə, cəmiyyət də maddi yardım göstərməlidir.
Gənc nəslin təlim-tərbiyəsi kimi
çox çətin və məsuliyyətli bir vəzifəni
öhdəsinə götürmüş şəxslər
gündəlik məişət qayğılarından azad
olunmalıdır. Qazax ali ibtidai məktəbinin
müfəttişi Əhməd ağa Mustafayev iclasda
çıxış edərək məktəbdə
şagirdlərin gündəlik 6 dərsdən çox
yüklənməməsi zəruriliyini qeyd etdi. Ətraf kəndlərdən oxumağa gələn
şagirdlərin dərsdən sonra, xüsusən qış
mövsümündə, evə getməyə 2-3 saat vaxt sərf
etdiklərini nəzərə almağı məsləhət
gördü. Yığıncağın
sonunda qəza rəisi məktəb yaşlı
uşaqları himayəyə götürmək və məktəblərdə
təlim-tərbiyə işinin səviyyəsini yüksəltmək
üçün xüsusi komissiya yaratmağı təklif
etdi. Şəhərin hörmətli şəxslərinin,
məktəb rəhbərlərinin daxil olduğu bu komissiya
Halay bəy Şıxlınskinin sədrliyi ilə dərhal
geniş fəaliyyətə başladı".
Ardı var...
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər.-2014.- 19 noyabr.- S.15.