Azərbaycanın mədrəsə
və akademiyalarının tarixi...
...I-VII əsrlərdə indiki Azərbaycan Respublikasının əsas ərazisini əhatə etmiş Qafqaz Albaniyası dövlətində müxtəlif elmlər inkişaf edirdi. Albaniyada məskunlaşmış xəzər, savir, hun və başqa türk tayfalarının da özünəməxsus run əlifbası olmuşdu. Bu əlifba ilə bütün türk xalqlarının mədəni irsi olan Orxon-Yenisey qayaüstü yazıları yaradılmışdı.
Tarix elmi ilə yanaşı, Albaniyada başqa elmlər də inkişaf edirdi. Ölkədə riyaziyyat, kənd təsərrüfatı, tibb üzrə mütəxəssislər çalışırdı. Başqa xristian ölkələrində olduğu kimi, Qafqaz Albaniyasında da yunan dili geniş yayılmışdı, burada qədim yunan və orta əsr Bizans alimlərinin və filosoflarının əsərlərini tanıyırdılar. Albaniyada yaşamış türk tayfalarının kahinləri (şamanlar) müxtəlif biliklərə malik olmuşlar. Onların bəziləri xristianların dini-fəlsəfi ideyalarını mənimsəmiş, bəziləri isə qədim türk tanrıçılığına sadiq qalmışlar. Oğuz tayfalarının tibb sahəsində olan səriştəsi "Kitabi-Dədə Qorqud" əsərində əks olunub. Qədim dövrün bütün bu nailiyyətlərinə baxmayaraq, İslamın gəlişindən öncə Azərbaycanda dəqiq elmlər nisbətən ləng inkişaf edirdi. Qafqaz Albaniyasında bunun səbəbi əlifbanın yalnız IV əsrdə yaradılması və vahid dövlət dilinin olmaması idi.
Azərbaycanda
ilk universitet və akademiyalar...
Tarixçilər qeyd edir ki, Xilafət dövründə
(VII-IX əsrlər) Azərbaycan ərəb qoşunları tərəfindən
işğal olundu və ölkə İspaniyadan Hindistana qədər
uzanmış Ərəb xilafətinin tərkibinə
qatıldı.
Tarixi mənbələrdə yazılanlara görə,
müxtəlif xalqların vahid bir dövlətin tərkibinə
qoşulması və bir-biri ilə ünsiyyətdə
olması elmlərin və mədəniyyətlərin sürətlə
inkişafına gətirib çıxardıb":IX əsrdə bünövrəsi qoyulmuş
bu yüksəliş XIV əsrin sonlarına qədər davam
edirdi. Mübaliğəsiz demək olar ki, IX-XIV
əsrlərdə İslam dünyası bəşəriyyət
sivilizasiyasının zirvəsini təşkil edirdi. Ən böyük mədrəsələr
(universitetlər), rəsədxanalar, xəstəxanalar, əczaxanalar
və kitabxanalar məhz müsəlman Şərqində yerləşir,
ən güclü alimlər burada
çalışırdılar. Xəlifə
Hərun ər-Rəşid və xəlifə əl-Məmun
Şərq elminin çiçəklənməsində
müstəsna rol oynamışlar. Təqribən
827-ci ildə xəlifə əl-Məmun Bağdadda məşhur
"Beytül-hikmət" ("Hikmət evi")
Akademiyasının əsasını qoydu. Müsəlman Şərqinin, o cümlədən Azərbaycanda
elmin inkişafında müstəsna rol oynamış akademiya
Sasanilər dövlətinin məşhur Cündişapur
Akademiyasına oxşar yaranmışdı. "Beytül-hikmət"də qədim yunan, hind,
arami və Şərqin başqa qədim dillərində olan
elmi kitablar ərəb dilinə tərcümə olunur və
Xilafətin müxtəlif bölgələrində, o cümlədən
Azərbaycanda yayılırdı. Beləliklə, IX-XIV əsrlərdə
Azərbaycandakı intibah dövrünü iki mərhələyə
bölmək olar: birinci mərhələ Abbasi xəlifələrinin
fəaliyyəti ilə başlamışdı və IX-XII əsrləri
əhatə edirdi. Bu dövrdə humanitar elmlər
daha çox inkişaf edirdi. İkinci mərhələ
isə Azərbaycanda Elxanilər hakimiyyəti
dövrünü (XIII-XIV əsrlər) əhatə edir və
dəqiq elmlərin (tibb, riyaziyyat. astronomiya, həndəsə
və s.) daha güclü inkişafı ilə səciyyələnir".
Milli
dövlətlərin milli elmə təkanı...
Alimlər yazır ki, IX əsrdən sonra Ərəb
xilafətinin zəifləməsi Azərbaycanda milli dövlətçiliyin
bərpası ilə nəticələndi. O dövrdə Azərbaycanda
Sacilər, Səlarilər, Rəvvadilər, Şəddadilər,
Atabəylər və Şirvanşahlar dövlətləri
kimi güclü müstəqil məmləkətlərin
yaranması elm və mədəniyyətin inkişafına təkan
verdi. Şirvanşahlar və
Atabəylər elm və mədəniyyətə himayədarlıq
edirdilər. Onlar öz saraylarında
görkəmli alimləri toplayır və onlara elmi əsərlər
yazmağı sifariş edirdilər. Bu
dövrün ən inkişaf etmiş elm sahələri fəlsəfə,
hüquq, ədəbiyyat, dilçilik, riyaziyyat, astronomiya, tibb
və kimya idi. XIII-XIV əsrlərdə
bütün elm sahələri, xüsusilə dəqiq elmlər
daha sürətlə inkişaf edirdi. XIV əsrdən
sonra elmdə tənəzzül başlasa da, bunu təkcə
monqolların törətdiyi qətl və
dağıntılarla bağlamaq düzgün olmazdı.
Ümumiyyətlə, qanlı müharibələr
və dağıntılar tarixin bütün mərhələlərində
baş verib. Lakin onlar çox nadir hallarda
elmin inkişafını kəskin ləngidə bilmişlər.
Elxanilər
dövləti elmi daha yüksəklərə qaldırıb
Mənbələrin verdiyi məlumata görə, Elxanilər
dövlətində elm çox yüksək zirvələrə
çatmışdı. Təbriz, Marağa, Urmiya, Xoy, Ərdəbil,
Şamaxı, Beyləqan, Gəncə və s. şəhərlərdə
görkəmli alimlər yaşayıb yaradırdılar.
1259-cu ildə Marağa şəhəri
yaxınlığında məşhur Marağa Rəsədxanası
təsis edildi. Rəsədxananın
inşası haqqında sərəncamı monqol
hökmdarı Qazan xan Nəsirəddin Tusinin məsləhəti
ilə vermişdi.
Monqol hakimiyyəti dövründə Azərbaycan elmində
yeni əlaqələr və təsirlər meydana gəldi. Monqollar Azərbaycanda
Çin elmi, mədəniyyəti və incəsənətini
təbliğ edirdilər. Çinlə həmsərhəd
olan Monqolustanda Çin mədəniyyətinin təsiri həmişə
güclü olmuşdu. Azərbaycan elmi həmçinin
Çin elminin inkişafına təsir göstərmişdi.
Məsələn, Fao Mun Çi və bir sıra başqa
Çin alimləri Marağa Rəsədxanasında astronomiya
elmini öyrənir və burada ixtisaslarını
artırırdılar, Fao Mun Çi va Cəmaləddin Buxari
Marağa Rəsədxanasında bir müddət işləyəndən
sonra rəsədxananın layihəsini özləri ilə
götürüb Pekinə qayıtmışlar. Yalnız bundan sonra Pekində rəsədxananın
tikilməsi mümkün olub. Bu dövrdə
müxtəlif elm sahələrində bir sıra görkəmli
şəxsiyyətlər yetişib. Riyaziyyatçı
Übeyd Təbrizi "Risalət ül-hesab" ("Hesab
üzrə kitab") əsərini, Nəcməddin Əhməd
Naxçıvani İbn Sinanın tibb və fəlsəfə
üzrə əsərlərinə şərh və haşiyələr
yazmışdı.
Tibbin
intibahı...
Azərbaycanın elm tarixini tədqiq edən alimlər
qeyd edir ki, Azərbaycanda tibbin sürətli inkişafı da
XIII-XIV əsrlərə təsadüf edir. Əbu
Əbdulla Məhəmməd ibn Nəmvar Təbrizi
"Ədvar ül-həmmiyyat" ("Ən mühüm dərmanlar")
əsərini yazıb. Azərbaycanın və
ümumiyyətlə, müsəlman Şərqinin ən
görkəmli əczaçılarından biri İbn Kəbir
təxəllüsü ilə məşhurlaşmış
Yusif İbn İsmayıl Xoylunun 1311-ci ildə
yazdığı "Cameyi-Bağdadi" ("Bağdad
toplusu") bütün Şərqdə dərmanşünaslıq
üzrə ən mükəmməl əsər
sayılırdı. XIII-XIV əsrlərdə
təkcə Azərbaycanın cənubunda 67 xəstəxana
vardı və orada tibb və əczaçılıq elmləri
üzrə peşəkar mütəxəssislər
çalışırdılar. XIV əsrin
əvvəllərində Təbrizdə "Dar
üş-Şofa" ("Şəfa evi") adlı elmi mərkəz
təşkil edilmişdi. Mərkəz tədris
ilə yanaşı, tibb müəssisəsi və xəstəxananı
birləşdirirdi. Burada Azərbaycan alimləri
və müəllimləri ilə birlikdə Çindən,
Hindistandan, Suriyadan və Misirdən dəvət edilmiş
mütəxəssislər işləyirdilər.
Azərbaycan elmi hansı istiqamətlərdə
inkişaf edirdi?
Azərbaycan
elminin tədqiqatçıları bildirir ki, Azərbaycanda
mövcud olmuş elmlər orta əsr mütəfəkkirləri
tərəfindən iki kateqoriyaya bölünürdü:
"Birinci kateqoriya dini elmləri əhatə edirdi və
onların tərkibinə aşağıdakı fənlər
aid olub: fiqh, kəlam (dinləri araşdıran ilahiyyat elmi),
dilçilik (ərəb qrammatikası), ədəbiyyat (nəzm
və nəsr yazmaq qaydaları), tarix (əsasən islamın
tarixi).
Bununla yanaşı, dünyəvi elmlər "fəlsəfə"
termini ilə adlandırılırdı və iki böyük
hissəyə (nəzəri fəlsəfə və təcrübi
fəlsəfə) bölünürdü. Nəzəri fəlsəfəyə
təbiətşünaslıq elmləri (tibb, meteorologiya,
mineralogiya, kimya), riyaziyyat, yunan fəlsəfəsi və
teologiyası, təcrübi fəlsəfəyə isə əsasən
əxlaq (etika), tədbir ül-mənzil (evdarlıq elmi) va siyasət aid edilirdi. Bu təsnifat
sistemi bir çox Şərq mütəfəkkirlərinin əsərlərində
yer almışdı.
Paytaxtları
Təbriz şəhəri olan Qaraqoyunlu, sonra da Ağqoyunlu
dövlətlərində elm va mədəniyyət
bir qədər də sürətlə inkişaf edib. Bu dövrdə Təbrizdə bir sıra məşhur
alimlər yaşayıb yaradırdılar. Bədrəddin Əmir Seyid Əhməd Laləvi məntiq,
qrammatika, ədəbiyyat və riyaziyyat elmlərinin bilicisi və
bir sıra elmi əsərlərin müəllifi idi.
Şirvanşahlar dövləti də xeyli möhkəmlənmişdi. Mərkəzi hakimiyyətin
güclənməsi va iqtisadi həyatın
canlanması elm sahəsində də yüksəliş
yaratdı. Ölkənin Şamaxı, Bakı və
Dərbənd şəhərləri mədəniyyət və
elm mərkəzləri kimi tanınırdı".
Tarixçilərə görə, bu dövrlərdə
Azarbaycanda coğrafiya elmi da inkişaf edirdi. Orta əsr Azərbaycan
alimləri dünyanın bir çox ölkələri
haqqında dəqiq coğrafi məlumatlara malik idilər.
Əbdürrəşid ibn Salih Bakuvi "Abidələrin
xülasəsi və qüdrətli hökmdarın möcüzələri"
adlı əsərində bütün dünyanın, o
cümlədən Azərbaycanın şəhərlərindən,
coğrafi məntəqələrindən və tarixi abidələrindən
məlumat verirdi.
Azərbaycan
elmi XVI əsrdə...
Azərbaycanda güclü Səfəvilər dövlətinin yaranması elm və mədəniyyətin inkişafına müsbət təsir göstərdi. Səfəvilər milli dilin inkişafına böyük əhəmiyyət verirdi. I Şah İsmayıl, onun övladları Azərbaycan dilində danışır və yazır, kargüzarlıq işinin milli dildə aparılmasına himayədarlıq edirdilər. XVI əsrdə Azərbaycanın bütün şəhərlərində məktəblər və mədrəsələr mövcud idi. Orada əsasən ilahiyyat elmini, riyaziyyatı və məntiqi öyranirdilər. Səfəvilərin birinci paytaxtı Təbriz şəhəri elmi və mədəni mərkəz kimi məşhurlaşmışdı. Orada nadir əlyazmalar va miniatürlü kitablarla zəngin kitabxana təşkil edilmişdi. Səfəvilərin vətəni Ərdəbil şəhərində də böyük kitabxana vardı. Bu dövrdə astronomiya, tarixşünaslıq və fəlsəfə üzrə bir sıra qiymətli əsərlər yaranmışdı. Səfəvi şahları astronomiya və s. elmlərə böyük əhəmiyyət verirdilər.
XVI əsrdə Azərbaycanın və İranın vahid Səfəvilər imperiyasının tərkibində olması hər iki ölkənin bir-birinə yaxınlaşmasında böyük rol oynamışdı. Bir çox Azərbaycan yazıçıları, şairləri, tarixçiləri, alimləri İranın müxtəlif bölgələrində yaşayır va fars mədəniyyətinə qiymətli töhfələr verirdilər. İran elminin nümayəndələri də Azərbaycan alimləri ilə sıx əlaqədə olur və öz yaradıcılıqlarında Azərbaycana geniş yer ayırırdılar.
Ona görə də Azərbaycanın bir sıra elm xadimləri, eyni zamanda İran alimləri sayılır və bəzi fars va başqa millətlərin nümayəndələri isə Azərbaycanda yaşayıb yaradır və Azərbaycan alimləri sayılırdılar. Azarbaycanda tibb elmi inkişaf edir, çoxsaylı xəstəxanalar və əczaxanalar fəaliyyət göstərirdi. XVII əsrin 60-cı illərində burada olmuş fransız səyyahı Жan Şarden yazırdı": Təbrizdə üç şəhər xəstəxanası var və onlar kifayət qədər təmiz və səliqəlidir. Xəstələr burada intensiv müalicə kursları alırdılar".
əvvəli,
ardı var
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər.-2014.- 16 oktyabr.- S.15.