Şöhrətli Marağa rəsədxanası
və Nəsirəddin Tusi dühası...
Azərbaycan elminin elə zirvələri var ki, onun möhtəşəmliyi və əzəməti hər zaman könlümüzə qürur verir. Bu dahi şəxsiyyətlər zamanın bütün çağlarında var olub və özlərinin qiymətli əsərləri, yaratdıqları elm məktəbləri ilə məşhur olublar. Azərbaycanın qədim çağlardan bir elm məbədi olduğu bəllidir. Əski çağlardan başlayaraq ta günümüzə qədər Azərbaycan alim və mütəfəkkirlərinin biliyi, bacarığı, sahib olduğu elm bütün dünya üçün örnək olub.
Hələ keçən yüzilliklərdən yüksək təhsil almaq istəyən şəxslər Azərbaycan mütəfəkkirlərinin açdığı məktəb və mədrəsələrə üz tutub.
Azərbaycan elminin görkəmli simalarından və dünya miqyasında tanınan mütəfəkkirlərindən biri də Xacə Nəsirəddin Əbu Cəfər Məhəmməd ibn Məhəmməd ibn Həsən Tusidir. Biz onu Nəsirəddin Tusi kimi tanıyırıq. Azərbaycanlı filosof, astronom, riyaziyyatçı, tarixçi, maliyyəçi, ilahiyyatçı və hüquqşünas, dövlət xadimi kimi tarixə düşən Nəsirəddin Tusi bizim zaman-zaman istinad yerimizdir. "Vikipediya" Açıq Ensiklopediyasında bu dahi şəxsiyyət haqda çox maraqlı faktlar yer alıb. Bildirildiyinə görə, alimin yaradıcılığı ensiklopedik səciyyə daşıyır. Onun Marağada yaşayıb fəaliyyət göstərdiyi bəllidir.
Dahinin doğumu...
Tarixi mənbələrdə bildirilir ki, Məhəmməd ibn Məhəmməd ibn Həsən ət-Tusi 1201-ci il şənbə günü 17 fevralda (11 camadiyul əvvəl 597-ci il) Tus şəhərində anadan olub. Bəzi mənbələrdə qeyd edilir ki, onun əsli Zəncanla Həmədan arasında yerləşən Savə şəhərindəndir, Tusda doğulduğu üçün Tusi nisbəsi ilə tanınıb.
"Əxlaqi-Nasiri"nin parıldayan ulduzu...
"Vikipediya" yazır ki, Nəsirəddin Tusi ilk təhsilini
atasından almış, sonra Həmədan və Tus şəhərlərində
dövrünün tanınmış alimlərinin-İbn Sina
və Bəhmənyarın davamçılarının
yanında təhsil görüb. Aldığı hərtərəfli
və dərin biliklər Məhəmmədi az
bir vaxtda elmi mühitdə məşhurlaşdırır. Hələ gənc yaşlarından etibarən o, bir
sıra hökmdarların diqqətini cəlb edir. Otuz yaşında ikən Kuhistan ismaililərinin rəhbəri
Nasirəddin Möhtəşəm onu sarayına qonaq
çağırır və gənc alimdən əxlaq barədə
kitab yazmasını xahiş edir. 1235-ci ildə
Nəsirəddin Tusi sonralar ona dünya şöhrəti gətirən
və bir çox dillərə tərcümə olunan məşhur
"Əxlaqi Nasiri" əsərini tamamlayır.
"Qartal
yuvası"nda 12 illik sürgündə...
Tarixdən məlumdur ki, dahilərin ömür yolu elə
də hamar olmayıb, bir vaxtlar onları
mükafatlandıranlar sonradan fitnə-fəsada uyaraq bu şəxsiyyətlərə
qarşı cəza tədbirləri də həyata
keçirməkdən çəkinməyib. Mənbələr yazır
ki, "Əxlaqi Nasiri"ni tamamlayandan bir
müddət sonra müəyyən narazılığa
görə Tusi həbs olunaraq ismaililərin əlçatmaz
dağ zirvələrində yerləşən "Ələmut"
("Qartal yuvası") qalasına aparılıb. O burada
sürgün həyatı keçirib. Nəsirəddin
Tusi ismaililərin yanında keçirdiyi 12 ildən bir qədər
artıq müddətdə dözülməz mənəvi
sıxıntılarına baxmayaraq, qaladakı zəngin
kitabxanadan istifadə edərək elmi yaradıcılıqla məşğul
olub. Alim 1242-ci ildə tamamladıqı məşhur
"Şərh əl-İşarat" (Əbu Əli İbn
Sinanın "İşarələr və qeydlər"
adlı fəlsəfi risaləsinə şərh) əsərinin
sonunda yazırdı: "Mən bu kitabın əksər fəsillərini
olmazın dərəcədə ağır bir şəraitdə
yazdım. Ürək bundan artıq
sıxıntı çəkə bilməzdi".
Tusinin
xilaskarı...
"Vikipediya" qeyd edir ki, 1253-cü ildə
Çingiz xanın nəvəsi Hülaku xanın Yaxın
Şərqə yürüşü başlayıb. Onun
qoşunları 1256-cı ildə fətholunmaz sayılan
"Ələmut" qalasını tutmuş, İsmaililər
dövlətinin hakimiyyətinə son qoymuş, Nəsirəddini
və digər alim məhbusları azad etmişdi. Nəsirəddin Tusi Hülaku xanın şəxsi məsləhətçisi
təyin olunmuşdu.
Hülaku xan 1258-ci ildə Bağdadı fəth edərək
Abbasilər sülaləsinin hakimiyyətinə son qoymuşdu. Hülaku xan
dövlətinin mərkəzini 1260-cı ildə Azərbaycana
salır. İlxanilər adlanan bu yeni dövlətin
başçıları "ilxan"lar
(el xanları) idi. Hülaku xan öz dövlətinin
paytaxtı kimi əvvəlcə Azərbaycanın qədim mədəni
mərkəzlərindən olan Marağanı, sonra isə Təbrizi
seçir. Elə həmin vaxt Nəsirəddin
Marağa rəsədxanasının tikintisinə
başlayır.
Vəsiyyət...
İnsanın
fiziki ömrünün başlanğıcı olduğu kimi
sonu da var. Nəsirəddin Tusi 25 iyun 1274-cü ildə (18
zilhiccə 672-ci il) Bağdadda vəfat
edib. Öz vəsiyyəti ilə Kazımeyn
şəhərində on iki imam şiələrinin 7-ci
imamı Museyi Kazımla və onun nəvəsi 9-cu imam Məhəmmədin
məzarlarının ayaq tərəfində dəfn olunub.
Nəsirəddin Tusi hicri tarixi ilə 47 il
hakimiyyətdə olmuş xəlifə Nasir li-Dinillah üçün
hazırlanmış, lakin müəyyən səbəblərə
görə boş saxlanmış sərdabədə dəfn
olunub. Alimlər bu qəribə hadisədən
heyrətə gəliblər. Məlum olur
ki, sərdabə 17 fevral 1201-ci (11 cumadəl ulə 597) ildə
tamamlanıb. Həmin gün isə Nəsirəddin Tusi
anadan olub, hicri tarixi ilə 75 il 7 ay 7
gün yaşayıb).
Milli mənsubiyyəti...
Nəsirəddin Tusinin milli mənşəyi, mənsubiyyəti
ilə əlaqədar məsələ hər zaman
aktualdır. Nəsirəddin Tusinin şagirdi və
davamçısı İbn əl-Füvətinin (1244-1326)
"Ləqəblər lüğətində xəbərlər
məcmuəsinin xülasəsi" adlı çoxcildli əsərində
göstərdiyi bir fakt onun milli mənsubiyyətinin türk mənşəli
olmasının sübutu üçün xüsusi əhəmiyyət
daşıyır.
Qeyd etmək lazımdır ki, 1258-ci ildə monqollar
Bağdadı işğal edərkən İbn əl-Füvəti
əsir düşmüş, 1261-ci (659) ilin əvvəllərindən
Nəsirəddin Tusinin yanında yaşayıb.
İbn əl-Füvəti
yazıb ki, Nəsirəddin Tusi Marağaya gələndə
oradakı zadəgan ailəsindən olan Fəxrəddin
Loğman Məhəmməd oğlu Maraği ilə
görüşüb və ona belə bir tapşırıq
verib: İrbil, Mosul və Əlcəzirəyə getsin, son 40
il ərzində Marağa və Təbrizi tərk etmiş ailələri
vətənə qayıtmağa razı salsın. Fəxrəddin Maraği 500-ə qədər ailəni
geri qaytara bilmişdi. Bu, Nəsirəddin
Tusinin öz həmvətənlərinə dərin məhəbbət
hissini ifadə edir.
Tusinin elmə
töhfəsi...
Mənbələrin yazdıqlarından bilirik ki, Nəsirəddin
Tusi elmin müxtəlif sahələri ilə dərindən
maraqlanmışdı. Onun qələmindən çıxan
yüzdən artıq ciddi əsər elmin astronomiya, riyaziyyat,
fizika, tibb, fəlsəfə, etika, məntiq və digər sahələrinə
həsr olunmuşdu. Bununla belə, Nəsirəddinin
yaradıcılığında astronomiya və riyaziyyat
üzrə tədqiqatlar xüsusi yer tutur. Tusi bu sahələrdə aparılmış iyirmidən
artıq uğurlu araşdırmanın müəllifidir.
Riyaziyyata həsr etdiyi əsərlər yalnız ərəbcə,
astronomiya üzrə tədqiqatları isə həm fars, həm də ərəb dillərində
yazılıb.
Riyaziyyatçı
alimin ən məşhur əsərləri arasında
"Şəklül-qita" ("Bütöv çoxtərəfli
haqda risalə), "Came ül-hesab" ("Lövhə və
tozun köməyi ilə hesab toplusu"), "Dairənin
ölçüsü", "Təhrir Əqlidis"
("Evklid "Başlanğıc"ının təsviri")
kimi kitablar xüsusi yer tutur. Dörd hissədən
ibarət "Zici-İlxani" ("İlxanilərin
astronomik cədvəlləri") əsəri isə alimin
adını dünya astronomiya tarixinə salıb.
Müasir
alimlərin Tusiyə verdiyi dəyər...
Bəllidir ki, çağdaş tədqiqatçıların
bir çoxu Nəsirəddin Tusini hər şeydən öncə
riyaziyyatçı hesab edir. Onun əsərləri
yalnız Şərqdə deyil, həmçinin Avropada həndəsə
və triqonometriyanın inkişafında mühüm rol
oynayıb. 1594-cü ildə Romada ərəb, sonra isə
latın dilinə tərcümədə
çap olunan "Evklid
"Başlanğıc"ının təsviri" əsəri
Tusi ideyalarının Avropada yayılmasında böyük
iş görüb. Alimin beş kitabdan ibarət
yazdığı "Bütöv dördtərəfli haqqında
risalə" də Avropada triqonometriyanın inkişafında
əhəmiyyətli rol oynamış əsər kimi məşhurdur.
Dünya elmi tarixində ilk dəfə bu əsərdə
triqonometriyaya müstəqil elm sahəsi kimi
yanaşılır. Bu risalə ingilis, rus
və fransız dillərinə çevrilib. Nəsirəddinin cəbr sahəsində
araşdırmaları içərisində bütün dərəcələrdən
kökalma metodu və Binom düsturu daha çox
tanınır. Bundan başqa, alimin tarixə,
mineralogiyaya, fizikaya, tibbə, iqtisada, coqrafiyaya, musiqiyə və
təbii ki, astronomiyaya dair çoxsaylı əsərləri
də diqqətəlayiqdir. Bunların arasında
"Bağdadın tarixi", "İşığın əks
olunması və sınması haqda risalə", "Evklid
optikası", "Göy qurşağının öyrənilməsinə
dair risalə", "Qiymətli daşlar haqqında
kitab", "Tibb qanunları", "Dövlət maliyyəsi
haqqında risalə", "Xoşbəxt günlərin
seçilməsi" (astrologiya) və başqa əsərlərin
adı çəkilə bilər. Ensiklopedik
alim Nəsirəddin Tusinin bir çox əsərləri
dünyanın müxtəlif kitabxanalarında mövcuddur.
Bunlara Bakı, Paris, Berlin, Vyana, Oksford, Kembric, Leypsiq,
Münhen, Florensiya, Qahirə, İstanbul, Moskva, Sankt-Peterburq,
Kazan şəhərlərinin muzey və kitabxanalarında rast
gəlmək mümkündür.
Marağa
rəsədxanasının yaradıcısı...
Məlumdur ki, Tusi Şərq dünyasında etikaya dair
"Əxlaqi-Nasiri" adlı məşhur əsəri ilə
və Marağa rəsədxanasının banisi kimi xüsusi
rəğbət qazanıb.
Uzun illərdir Azərbaycanda Tusinin çoxşaxəli
yaradıcılığı alimlər tərəfindən tədqiqata
cəlb edilib.
Professor Həbibulla Məmmədbəylinin bu baxımdan
gördüyü işlər təqdirəlayiqdir. O, Nəsirəddin Tusinin
astronomiya və riyaziyyat elmləri sahəsindəki xidmətlərini
geniş şəkildə tədqiq edib.
"Vikipediya"
yazır":Görünür, o, rəsədxana
qurmaq haqqında çoxdan fikirləşirmiş. Bağdad alınan kimi, Nəsirəddinin Hülaku
xandan icazə istəyib işə başlaması da bunu
sübut edir. Bir ildən də az bir
müddətdə o, rəsədxananın tikiləcəyi
yeri müəyyənləşdirir, eyni zamanda astronomik cihazlar
hazırlayır, müxtəlif şəhərlərdən
burada yaradılacaq kitabxana üçün qiymətli kitablar
gətirdir və rəsədxanada araşdırmalar aparmaqdan
ötrü dünyanın bir çox ölkəsindən
alimlər dəvət edir. Tusi özü
"Zici-İlxani" adlı əsərində bu barədə
belə yazır: "Hülaku xan ətraf vilayətlərdən
astronomik müşahidələr apara bilən alimləri
çağırmağı tələb etdi: Dəməşqdən
Müvəidəddin Ordini, Mosuldan Fəxrəddin Marağayini,
Tiflisdən Fəxrəddin İxlatini, Qəzvindən Nəcməddin
Dəbiranini". Digər qaynaqlardan isə dövrün ən
tanınmış alimlərindən Qütbəddin Şirazi,
Şəmsəddin Şirvani, Cəmaləddin əz-Zeydi
Buxari, Fao Mun-çi və digərlərinin də Marağa rəsədxanasında
çalışdıqları məlum olur. Burada
bir məsələyə də toxunmaq maraqlı olardı.
Görkəmli Azərbaycan siyasi xadimi və
tarixçisi Rəşidəddinin öz salnamələrində
yazdığına görə, həmin dövrdə Camaəddin
Buxariyə də Pekində rəsədxana qurmaq
tapşırılmışdı. Lakin o,
bu tapşırığın öhdəsindən gələ
bilmirdi. Nəhayət, Çin alimi Fao
Mun-çi ilə birlikdə Marağaya gəlib, Nəsirəddinlə
məsləhətləşmələr apardıqdan və rəsədxana
tikilişi üçün zəruri olan alətlərin
çertyojlarını əldə etdikdən sonra Pekində
də işlər başa çatdırılır. Rəsədxana yaradılması külli məbləğdə
pul qoyuluşu tələb edirdi və Hülaku xan bu işi məqsədəuyğun
saymırdı. Tanınmış tarixçi Hacı Xəlifə
özünün "Dünya haqqında kitab"ında
bununla əlaqədar baş verən hadisələri belə təsvir
edir: "Xacə Nəsir Marağadakı astronomiya rəsədxanasının
tikintisinə başlamaq üçün lazım gələn
məsarifi Hülakuya deyəndə, o, məbləğin
böyüklüyünə şübhə ilə
soruşdu: "Yəni ulduzlar haqqında elm belə
faydalıdır ki, rəsədxanaya bu qədər pul xərcləyək?"
Ardı olacaq...
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər.-2014.- 20 oktyabr.- S.12.