Azərbaycanda yas və dəfn
adətlərinin tarixi inkişafı
Məlum olduğu kimi, VII əsrin ortalarında ərəblərin Azərbaycana hücumu və Azərbaycanın ərəb xilafətinin təsiri altına düşməsi burada islam dininin möhkəmlənməsinə səbəb olub. Azərbaycanda islamla bağlı adət-ənənələr, eləcə də dəfn adətləri meydana gəlib. Yas və dəfn mərasimi müsəlman mərasimləri arasında ən arxaik, bununla yanaşı, islamdan əvvəlki bütpərəstlik ənənələrinin bir çox əlamətlərini özündə saxlayan mərasim hesab edilir.
S.Məhərrəmovanın bildirdiyinə görə, bölgələrdə yas və dəfn mərasimləri müxtəlif ayin və yozumlarla, adət və ənənələrlə müşayiət olunub. Onun qeydlərindən məlum olur ki, ölü düşən evdə qadınlar üzlərini cırır, dizlərini və sinələrini yumruqla döyərək uca səslə qışqırırdılar. Cavan qadınlar və qızlar saçlarını dağıdaraq ölünün üstünə yolub tökürdülər. Gur səsli bir qadın ucadan "şaxsey-vaxsey" qışqırır, bununla da mərasimi ələ alır, yerdə qalan qadınlar isə ona səs verirdilər":Mərhumu qəbiristanlığa aparanadək bu ayin icra olunur, arada isə ağılar söylənirdi. Qadınlar bir-birinin ardınca ağılar deyir və dizlərini döyürdülər. Mərhumu qəbiristanlığa apararkən də qadınlar cənazənin qarşısında gedir, "şaxsey-vaxsey" ayini qəbiristanlığa qədər davam edirdi. Mərhum qəbirə qoyulduqdan sonra da bir müddət "şaxsey-vaxsey" deyilirdi. Bu ayin qədim tarixə malikdir. Bunu "Kitabi-Dədə Qorqud" dastanında da izləmək mümkündür. Dastanın "Salur Qazanın evinin yağmalandığı boy"unda bu ayin belə təsvir edilib: "Burla xatun boynilə qulağın aldı, düşdi. Güz alması kibi al yanağını tutdu, yırtdı. Qarğu kibi qara saçını yoldu. "Oğul!", "Oğul!" deyübən zarılıq qıldı, ağladı". Buradan göründüyü kimi, Burla xatun oğlunun öldürüləcəyini eşidəndə üzünü cıraraq saçlarını yolur.
Folklorşünas B.Abdulla bu ayini "şivən"-yas mərasiminin ilkin ayini hesab edərək yazır: "Şivən əsasən ölüm baş verdiyi andan ölünün dəfn üçün evdən çıxarıldığı vaxtacan davam edir. Ölən üçün təsiredici, yanıqlı sözlər, oxşamalarla hönkür-hönkür ağlamaq, üz cırmaq, saç yolmaq kimi xüsusiyyətlər şivənin əsas əlamətlərindəndir".
"Şaxsey-vaxsey" - şivən ayini aşağıdakı kimi icra olunurdu: Qadınlardın bir nəfər 3 dəfə gur səslə: "Şaxsey-vaxsey" deyərək qışqırır, yerdəkilər isə eyni sözlərlə ona cavab verirdilər. Sonra həmin qadın: "Ya, Əli!", yerdəkilər: "Mədət!", həmin qadın: "İmam!", yerdəkilər: "Şəhid!", həmin qadın: "Yaralı!", yerdəkilər: "Hüseyn!", həmin qadın: "Susuz!", yerdəkilər: "Hüseyn!" Həmin qadın: "Həsən!" Yerdəkilər: "Hüseyn!" Sonra səs tonu bir az alçaldılır, ağı şəklində belə ağılar söylənirdi:
Bu dağlar, ulu dağlar,
Yerdəkilər: şaxsey-vaxsey,
Çeşməli, sulu dağlar,
Yerdəkilər: şaxsey-vaxsey,
Burda bir qərib ölüb,
Yerdəkilər: şaxsey-vaxsey,
Göy kişnər, bulud ağlar,
Yerdəkilər: şaxsey-vaxsey.
İkinci bir qadın həmin qadının ardınca davam edirdi:
Qəribi kim ağladı?
Yerdəkilər: şaxsey-vaxsey,
Kim yudu, kim bağladı?
Yerdəkilər: şaxsey-vaxsey,
Qərib
can tapşıranda,
Yerdəkilər:
şaxsey-vaxsey,
Ağzını
kim bağladı?
Yerdəkilər:
şaxsey-vaxsey.
Beləliklə, ardıcıl olaraq qadınlar
bayatılar söyləyir, "şaxsey-vaxsey" ayinini davam
etdirirdilər".
Etnoqraf deyir ki, insan yarandığı gündən ilk
sözü layla, dünyadan köçərkən isə,
belə demək mümkünsə, son sözü ağı
vasitəsilə eşidir. "Yas və dəfn
mərasimi mərhumun evində və qəbiristanlıqda icra
edilir. Həmin mərasimdə oxunan
mahnılar ağı adlanır. Ağılar
tarix boyu həm qəhrəmanlar, həm də bütün
ölülər üçün oxunub. Görkəmli
yazıçı Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev
ağıdan bəhs edərək yazıb: "Qədim Azərbaycanda
ölən böyük qəhrəmanlar üçün
ağlamaq bir adət idi. Qəhrəman ölən
günü camaatı bir yerə toplayırdılar. Bu toplantıya "yuq" deyərdilər
(Yuqlamaq-ağlamaq sözündəndir). Toplananlar
üçün qonaqlıq düzələrdi, xüsusi dəvət
edilmiş "yuğçular" isə simli qopuz
çalıb oynayırdılar. Yuğçu
əvvəlcə mərhum qəhrəmanın igidliklərini
danışıb onu tərifləyirdi. Sonra
isə qədim havalara keçib şanlı qəhrəman
üçün ağı deyərdi. Toplaşanlar
da hönkür-hönkür ağlayardı".
Tədqiqatçı
Kamil Vəliyev mövzu ilə bağlı
araşdırmalarında maraqlı məqamlara toxunub:
"Ölüm zamanı keçirilən mərasim -
yuğlarda ağıcı-şamanlar iştirak edir, oraya
toplaşanları ağladır, coşdururdu.
Ağılar nəsr və nəzm şəklində
söylənirdi. Nəsr şəkilli ağılarda mərhumun
yerişi, duruşu, xasiyyəti vəsf edilirdi. Nəzm şəkilli ağılar bayatını
xatırladır. Bunu çöl-etnoqrafik
səfərimiz zamanı bölgələrdən
topladığımız ağıların poetik mətni bir
daha təsdiq edir. Bu ağılarda ananın
övladı, bacının qardaşı, qadının əri,
şəhidlər, qəriblər, gəlinin qaynı, nakamlar
və başqaları üçün etdiyi fəryad və
ürək yanğısı qəmli bir hekayətə bənzəyir:
Anam, anam,
öz anam,
Qoynu dolu köz anam.
Yad
ağlar, yalan ağlar,
Qoy ağlasın öz anam.
Ay mənim
ağa qaynım,
Gəl gedək bağa, qaynım.
Sən
duman ol, mən çiskin,
Çəkilək dağa, qaynım.
Yaşıldı
başın, ördək,
Qələmdi qaşın, ördək.
Həmişə
cüt gəzərdin,
Hanı yoldaşın, ördək?
Bölgələrdə yas mərasimi ilə
bağlı bir sıra adətlər mövcud olub. Hər hansı bir ailədə
ölü düşəndə kənd camaatı ev yiyəsinə heç bir çətinlik
vermədən bu dərdə şərik olur, köməklərini
əsirgəmirdilər. Kəndin kişiləri
qəbiristanlığa gedib qəbir qazırdılar. Meşədən odun qırıb yas evinə gətirirdilər.
Yas mərasimi təsərrüfat işlərinin
qızğın vaxtına təsadüf etdikdə həmin
evin əkin sahəsini şumlayır, yaxud otunu biçib taya
vurur, məhsulunu yığır, heyvanlarını
rahatlayırdılar. Yaslı evin
adamları 40 gün ərzində heyvan novatına getmirdilər.
Bütün bu işləri yas yiyəsinin
iştirakı olmadan həyata keçirirdilər. Yas evinin yaxın qonşuları və qohumları
3-4 gün ərzində duru xörəklər bişirərək
mərhumun ailə üzvlərinə yedizdirirdilər. Kəndin qız-gəlinləri bulaqdan yas evinə səhənglərlə
su daşıyır, sac asıb çörək bişirir,
evi, həyət-bacanı səliqəyə salırdılar.
Mərhumun ilinədək kənd camaatı toy, nişan
etmirdi. Bayram günlərində isə hər
ailə ayrıca olaraq yaslı evə gəlib sovqat gətirir,
evdəkilərə təsəlli verirdilər" deyə
etnoqraf bildirir.
Müxtəlif
ellərimizin adətlərini müqayisə edən alimin
sözlərinə görə, kəlbəcərlilər
bayramda kənd ağsaqqalları ilə yaslı evə gedər,
əvvəlcə həmin evdə qazan asdırar, sonra isə
başqa evlərdə bayram yeməyi hazırlanardı":Novruz bayramında isə kəndin bütün
evləri gözləyərdilər ki, birinci olaraq yaslı
evin həyətində ocaq qalansın. Bundan
sonra bütün həyətlərdə Novruz tonqalı
yandırardılar. Yaxın qonşular və
qohumlardan olan kişilər mərhumun qırxına qədər
üzlərini qırxmırdılar. Mərhumun evində
isə bir il yas saxlanırdı.
Yas mərasimlərində bir sıra şərtlərə
əməl edilirdi. Belə ki, ölünü yumaq
üçün xüsusi yer düzəldilir, həmin yerdə
çala qazılır, su buraya axdıqdan sonra
üstünü torpaqla basdırırdılar. Adətən ölünü yaxın adamları
yuyurdular. Ölünün yuyulduğu yerdə
üç gün ərzində çıraq
yandırırdılar. Kənd camaatı
növbə ilə 3 gün müddətində axşamlar qəbiristanlığa
gedərək qəbrin üstündə ocaq
yandırırdı. Mərhumun
qoyulduğu otağa ailənin yaxın qohumlarından biri
heç kimə sezdirmədən kiçik daş gətirib
qoyurdu. Ölünü evdən
çıxararkən arxasınca atırdı. Mərhumu dəfn etməyə apararkən
üç dəfə qaldırıb yerə qoyur, sonra isə
evdən çıxarırdılar. Bu adəti
3 rəqəminin xalq arasında müqəddəsliyi ilə
şərtləndirmək olar. Qubadlıda
isə mərhumu dəfn edən gün qəbir qazanlar
üçün halva çalınar, yuxa, halva, pendir, göyərti
qəbiristanlığa göndərilərdi. Elə həmin gün də ehsan verərdilər.
Cümə axşamları mərhumun evinə
yığışmaq adəti olmayıb. Cümə
axşamları çox sonra dəbə düşüb.
Mərhumun üçündə
paltarlarını yuyurdular. Yasa gələnlər
özləri ilə yemək də gətirib həmin süfrəyə
düzürdülər. (Bu adətə
Füzuli rayonunda da rast gəlinərdi-S.M). Mərhumun paltarları yuyulduqdan sonra üst-üstə
tikilərək ilinə qədər saxlanırdı. Bunu "soyxa" adlandırırdılar. Bir il ərzində evdə yas saxlayırdılar. İl tamam olanda "ağız
acılığı" adlandırılan halva
çalınar, sous bişirilərdi. Halvanı
yuxaya büküb sousla birlikdə ehsan kimi evlərə
paylayardılar. Mərhumun
"soyxa"sını isə mollaya verirdilər. Molla isə, öz növbəsində, "xətm"
oxuyar, yas mərasimini başa çatdırardı. Laçının yaşlı sakinlərinin dediyinə
görə, mərhumun öldüyü gün ehsan verilər,
qırxında, eləcə də ilində halva və kəsilmiş
heyvanın əti evlərə, hətta qonşu kəndlərə
də paylanardı. Hər yuxanın
içərisinə 250-300 qr. miqdarında halva
bükülüb xurcuna yığılar, ata yükləyib
qonşu kəndlərdə ev-ev ehsan kimi verilərdi. Füzulidə yas evinə qonşu və
qohumların kömbə, halva, 50-60 ədəd soyutma yumurta, təndir
çörəyi bişirib aparmaq adəti olub. Aparılan ərzağı da ehsan süfrəsinə
düzürdülər. Kəlbəcərdə
isə yas evində bişi bişirirdilər. Bişini mərhumun qırxında qohum və
qonşu evlərinə sayı 12 ədəd olmaqla ehsan əvəzi
paylayırdılar. Novruz bayramından əvvəl
"qara bayram" (ölülərin bayramı) adlanan mərasim
icra olunurdu. Həmin gün mərhumun
qohumları və ailə üzvləri yemək hazırlayır,
qovurğa, meyvə, hətta şirniyyat şeyləri tədarük
edib qəbir üstünə gedirdilər. Qəbiristanlıqda yeməyi şikəstlərə
və ehtiyacı olanlara paylayır, qalanını qəbrin
üstünə qoyurdular. Qara bayramda ailə
üzvləri və qohumlarla bərabər, qonşular da qəbir
üstünə gedirdilər. Qəbir
üstünə gedən qonşular da xonça düzəldir,
şirniyyat şeyləri aparırdılar. Bölgələrdə
yas və dəfnlə əlaqəli bir sıra sınamalar da
yaranıb:
- Qəbri
əl ilə göstərməzlər. Göstərsən,
həmin barmağını dişlə. Yoxsa
ömrün qısalar;
-
Ölünü dəfn etdikdən sonra əzizlərinin sakitləşməsi,
soyuması üçün qəbirdən
götürülmüş torpağı xəlvəti
onların boynunun arxasından kürəklərinin arasına
tökürdülər;
- Həyətdə
it ulayanda ölü düşəcək deyirdilər;
- Evdə
güzgü sındıqda bunu ölümə yozurdular;
- İri
ağac qopub yıxılanda ev sahibinin
ölümünə işarə hesab edirdilər;
-Yas mərasimi
olan evi mərhumun üçünə qədər hər
gün eyni adam süpürməlidir,
başqası süpürsə, yenidən ölən olar;
-Bütün əksedici əşyaların
üstünü örtürlər ki, ölənin ruhu oraya
köçər və s".
Alimin qeyd etdiyinə görə, yas mərasiminin
xüsusi tələblərindən biri də ölü ilə
təmasda olan şəxslərin qüsl verməsi idi.
O bildirir
ki, meyitlə təmasda olmuş şəxsləri
"ruhlu" - sarkal cəhətdən natəmiz hesab edirdilər":Ölünün üçünə qədər
qüsl etməyən həmin şəxslərə ehsan yeməkləri
olan qazan və qablara, eləcə də başqa şəxslərə
toxunmaq qadağan edilirdi. Təəssüf, bu
gün bu adətlər unudulur, başqa formalara salınır.
Artıq qarşılıqlı yardım
anlayışı əvəzinə yası
düşmüş ailənin külli miqdarda borca düşərək
yasa gələnlərə ehsan verməsi kimi əcaib adət
formalaşıb. Əzizini itirmiş insanlar bilmirlər ki,
nə etsinlər. İnsanlar yasa sanki
ölü yiyəsinə təsəlli vermək
üçün deyil, qonaqlığa, yemək yeməyə gəlirlər.
Süfrələrin üzərində isə hər
cür naz-nemətlər düzülür. Əlbəttə, bütün bunlardan əhalinin
varlı təbəqəsi deyil, kasıblar əziyyət
çəkir. Odur ki, gəlin adət-ənənələrimizi
təhrif etmədən nəsildən-nəsilə
ötürək".
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər.-2014.- 16 sentyabr.- S.12.