Mədəniyyətimizin, mətbuatımızın
Üzeyir Hacıbəyov zirvəsi...
XX əsrin əvvəllərində milli jurnalistikamızın formalaşmasında, publisistika janrının inkişafında, xüsusən də felyeton sahəsinin geniş intişar tapmasında Üzeyir Hacıbəyovun rolu ölçüyəgəlməzdir. Onun fəaliyyətini saf-çürük edəndə, yazdıqlarını oxuduqda bu dahi insanın gördüyü işlərə heyran olursan.
Publisistikamızın
bayraqdarı...
Bəllidir ki, Üzeyir Hacıbəyov yalnız
professional musiqimizin banisi deyil. Onun mətbuat sahəsində
də yaddaqalan qiymətli xidmətləri olub. Mənbələrin məlumatına görə, Azərbaycan
mətbuatı üçün əsas janrlardan biri olan
reportajın əsasını Azərbaycan Demokratik Cumhuriyyətinin
parlamentindən hazırladığı reportajla Üzeyir bəy
qoyub.
Tədqiqatçıların verdiyi bilgilərə
görə, Üzeyir bəy Hacıbəyov bədii
yaradıcılığa publisistika ilə başlayıb. O, "Kaspi", "Həyat",
"İrşad", "Tərəqqi", "Həqiqət",
"İqbal", "Yeni iqbal" qəzetlərində və
"Molla Nəsrəddin" jurnalında "Ordan-burdan",
"O yan-bu yan" və s. başlıqlar altında
"Ü", "Filankəs", "Behmankəs" və
s. gizli imzalarla dövrün mühüm ictimai-siyasi,
maarifçilik məsələlərinə dair çoxlu məqalə,
felyeton və satirik miniatürlər dərc etdirib. "Molla Nəsrəddin"
jurnalında Üzeyir bəy Hacıbəyov məzəli
imzalardan çox istifadə edib: "Adı bəy,
özü Filankəs", "Anaş Qurbağa",
"Tısbağa", "Qatilov", "Behmankəs",
"Cin", "Xoca Lələ",
"Bızbıza", "Çoban", "Əqrəb"
(ehtimal olunur), "Qaf", "Beş", "İdarədən",
"Lal uşaq", "Bala uşaq", "Gendən
baxan", "Gendən qulaq asan",
"Yalançı" və s. Gülüş, yumor onun həm
insan kimi təbiətinin, həm də ədəbi
yaradıcılığının, o cümlədən publisistikasının
başlıca keyfiyyətlərindən idi. XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan mətbuatının
aparıcı janrlarından olan felyeton Ü.Hacıbəyovun
da publisistik fəaliyyətində əhəmiyyətli yer
tuturdu. Bədii və publisist
tarazlığı saxlamaq etibarilə Ü.Hacıbəyovun
felyetonları, oçerk və parodiyaları böyük dəyəri
olan əsl sənət əsərləridir.
Yumoru sevən
və sevdirən dahi...
Üzeyir Hacıbəyovun zəngin irsini öyrənməklə
bitib-tükənmək bilmir. Bəllidir ki, onun
komediya janrında qələmə aldığı hər bir
mətnindən incə yumor, hətta satiranın surəti
boylanır.
Üzeyirşünaslar yazır ki, Üzeyir Hacıbəyovun
zəngin yumoristik söz yaradıcılığında vaxtilə
dövri mətbuat səhifələrində
"Ordan-burdan" ümumi başlığı altında dərc
etdirdiyi yazılar xüsusi yer tutur. Ü.Hacıbəyovun "Bazar söhbəti",
"Məzhəkə", "Təhsil" kimi əsərləri
aşkar seçilən komponentləri ilə satirik hekayələri-
"Rəfiqimdən məktub",
"Üçüncü dəllək", "Məclisimizin
duzu" "O, heç!", "Tərəqqi və
gerilik", "Ha fikir edirəm başa düşmürəm!"
kimi yazıları öz publisistik əlamətləri,
ictimai-siyasi məzmunu və bədii dəyəri ilə
felyetondur. Müəllif əsərlərində
əsasən Bakı Şəhər Dumasının fərsiz
deputatlarını rüsvay edir, tutduqları siyasi mövqeyə
layiq olmadıqlarını nümayişkaranə
açıqlıqla onların üzlərinə vurur, fəaliyyətsiz
"qlasnıları" barsız ağaclara bənzədir.
Ü.Hacıbəyovun qaravəlli və satirik
miniatürlərini (məsələn, "Dövlət
Duması", "Ata və oğul", "Moizə" və
s.) böyük komedioqrafın sonrakı səhnə əsərlərinə
səmərəli müqəddimə hesab etmək olar.
Xalq
mahnılarının nota yazılması
Üzeyirşünaslar
qeyd edir ki, bütün ömrü boyu Azərbaycan mədəniyyətinə,
musiqisinə xidmət edən bu unudulmaz şəxsiyyət
300-dən çox xalq mahnısını nota salıb,
marş, kontata, fantaziya, mahnı və romanslar, kamera və xor
əsərlərini yazıb. Üzeyir bəy
Hacıbəyov həm Azərbaycan Xalq Cumhuriyyətinin, həm
də Azərbaycan SSR-in himnlərinin müəllifi olub.
Bu gün də dövlət himnimizin müəllifi
Üzeyir Hacıbəyovdur.
Şərqin
gözündən götürülən pərdə - ilk
operamız...
Bəllidir ki, Üzeyir Hacıbəyov xalqda musiqili səhnə
əsərlərinə maraq oyatmaq məqsədilə Azərbaycan
dilində milli opera yaratmaq qərarına gəlir. Bu işdə
qardaşları Zülfüqar Hacıbəyov və Ceyhun
Hacıbəyli, seminariya dostları, dövrün maarifçi
ziyalıları, azərbaycanlı artistlər Hüseyn Ərəblinski,
Hüseynqulu Sarabski, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Hənəfi
Terequlov və başqaları ona yaxından kömək edirlər.
Ü.Hacıbəyovun
1908-ci il yanvarın 12-də (yeni üsulla 25-də) Bakıda
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin teatrında göstərilən
"Leyli və Məcnun" operası ilə təkcə Azərbaycanda
deyil, bütün müsəlman Şərqində opera sənətinin
əsası qoyulub. Hacıbəyov operanın
librettosunu Füzulinin eyni adlı poeması əsasında
yazıb. İlk tamaşaya istedadlı
aktyor və rejissor Hüseyn Ərəblinski quruluş
vermişdi. Dirijor isə
yazıçı-dramaturq Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev
idi. Məcnun rolunda Hüseynqulu Sarabski,
Leyli rolunda isə aşpaz şagirdi Əbdürrəhim Fərəcov
çıxış etmişlər. Sonrakı
tamaşalarda isə Hacıbəyov özü və onun
yaxın dostu və məsləkdaşı bəstəkar
Müslüm Maqomayev dirijorluq etmişlər.
"Ey
Füzuli şeirinin bir bəstəkar qardaşı"
Bəstəkarın fikrincə, Füzuli
poemasının ruhu, lirikası, "Leyli və Məcnun"
poemasının romantizmi məhz muğam kimi möhtəşəm
bir musiqi ilə təcəssüm oluna bilər. Operanın
musiqisi əsasən muğam və təsniflər üzərində
qurulub. "Leyli və Məcnun" ilə
musiqi tarixində operanın yeni növü- muğam
operası meydana gəldi. Üzeyir
Hacıbəyovun məhz Füzulinin yaratdığı
"Leyli və Məcnun" poemasına müraciətinin səbəbi
ondan ibarət idi ki, bu əsər Azərbaycan dilində
yazılaraq, Şərq ədəbiyyatının
inkişafına böyük təsir göstərmişdi.
Bu əsərdən parçalar peşəkar
xanəndələr tərəfindən muğamlarda çox
ifa olunaraq, xalq arasında geniş yayılmışdı.
Azərbaycanda ilk opera olan "Leyli və Məcnun"
xalq tərəfindən çox sevildi və bu günə
kimi də Azərbaycan Opera və Balet Teatrının səhnəsində
oynanılır. Azərbaycan
operasının məhz Füzulinin "Leyli və Məcnun"
poeması əsasında yazılması təsadüfi deyil.
Üzeyir yaradıcılığında
Füzuli poeziyasına çox dərin bir məhəbbət
hökm sürürdü. Səməd
Vurğun çox doğru olaraq Üzeyirə "Ey Füzuli
şeirinin bir bəstəkar qardaşı!"deyə
müraciət edirdi.
Məcnun rolunun ilk ifaçıları Hüseynqulu
Sarabski olub.
Daha sonra Sidqi Ruhulla, Xanlar Haqverdiyev, Əlövsət
Sadıqov, Şirzad Hüseynov, Gülağa Məmmədov,
Mais Salmanov, Qulu Əsgərov, Bakir Haşimov, Əli Mehdiyev,
Arif Babayev, Baba Mirzəyev, Canəli Əkbərov, Səfa Qəhrəmanov,
Alim Qasımov və Mənsum İbrahimov bu rolu ifa etmişlər.
Şanlı
səhifə...
Üzeyir
yaradıcılığını tədqiq edən,
xüsusilə "Leyli və Məcnun" operası barədə
yazanlar qeyd edir ki, yarandığı gündən sevilən,
musiqisi və sözləri dillər əzbərinə dönən
"Leyli və Məcnun" operası milli mədəniyyətimizin
şanlı salnaməsinə çevrildi. Operanın
səhnələşdirilməsində əsas problem Leyli
rolunun ifaçısını seçmək idi. XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanda səhnədə
qadın aktrisaları problem olduğu üçün bu rolun
ilk ifaçısı çayçı Əbdürrəhman
Fərəcov seçilib. Bir dəfə
Üzeyir bəy çayçıda olarkən
çayçı işləyən birinin xoş
zümzüməsini eşidir və onu teatra gətirərək
Leyli rolunu ona təklif edir. İkinci
tamaşada Fərəcov Leyli rolunu oynamaqdan imtina edir. Yenə də təsadüf nəticəsində Miri
adlı bir şəxsə Leylini oynamaq həvalə edilir.
Sonralar
Əhməd Ağdamski, Hüseynağa Hacıbababəyov və
nəhayət qadın ifaçılardan Sona Hacıyeva, Məhbubə
Paşayeva, Yavər Kələntərli, Gülxar Həsənova,
Cahan Talışinskaya, Sima xanım, Simuzər Hətəmova,
Rübabə Muradova, Sara Qədimova, Zeynəb Xanlarova, Rəsmiyyə
Sadıqova, Flora Kərimova, Nəzakət Məmmədova, Səkinə
İsmayılova, Qəndab Quliyeva, Yaqut Abdullayeva, Gülyaz Məmmədova,
Nəzakət Teymurova, Gülüstan Əliyeva və Aygün
Bayramova olmuşlar.
Şərqdən
doğan ulduzlar...
Üzeyir Hacıbəyovun opera
yaradıcılığı, təbii ki, yalnız "Leyli və
Məcnun"la bitmir. Bəstəkarın bir-birinin ardınca bəstələdiyi
operalar çoxdur. O, 1909-1915-ci illər arasında
davamlı olaraq "Şeyx Sənan" (1909), "Rüstəm
və Söhrab" (1910), "Şah Abbas və
Xurşudbanu" (1912), "Əsli və Kərəm"
(1912), "Harun və Leyla" (1915) muğam operalarının
librettosunu xalq dastanları və rəvayətlər,
Firdovsinin "Şahnamə" əsərinin motivləri əsasında
yazıb. O, "Leyli və Məcnun"dakı üslub
xüsusiyyətlərini və estetik sənət prinsiplərini
sonrakı operalarında da davam etdirib.
Xalq dastanı əsasında bəstələdiyi
"Əsli və Kərəm" operasında Hacıbəyov
muğamatla bərabər aşıq musiqisindən də
istifadə edib.
Xalqın
etirazını daşıyan "Koroğlu" operası...
1937-ci il keçmiş SSRİ-də ən mürəkkəb,
ən çətin, ən ağrılı, deyərdim ki,
qanlı-qadalı dövr kimi xarakterizə edilir. Stalinin repressiya maşını var gücü ilə
işləyirdi. Azərbaycan
ziyalıları, ədəbiyyat, elm adamları bu
maşının bıçağından can qurtara bilmirdi.
Saysız-hesabsız adlı-sanlı insan
repressiyadan canını qurtarmadı. Təbii
ki, bu illərdə Üzeyir Hacıbəyovun da başı
üstə acı küləklər əsir, repressiya ona da
diş qıcayırdı. Onu bu bəladan Allah xilas edib,
yoxsa o da repressiya burulğanından xilas ola
bilməzdi.
1937-ci ildə
Azərbaycan musiqi mədəniyyətində, ictimai
mühitində böyük bir hadisə baş verdi.
Bütün SSRİ məkanında da bayram kimi
qarşılandı bu hadisə. Üzeyir
bəyin "Koroğlu" operası meydana
çıxdı. Bəli, 1937-ci il
aprelin 30-da Azərbaycan Opera və Balet Teatrında
"Koroğlu" operası ilk dəfə tamaşaya qoyuldu.
Xalq qəhrəmanlıq dastanının motivlərinə
əsaslanan "Koroğlu" operası Azərbaycanda ilk
klassik opera hesab olunur. Bu əsər
Üzeyir Hacıbəyovun yaradıcılığının
zirvəsini təşkil edir. Elə həmin il Üzeyir Hacıbəyov "Azərbaycan SSR
xalq artisti" fəxri adına layiq görülüb.
Azərbaycan
Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrında ilk dəfə
tamaşaya qoyulan "Koroğlu" operasında Üzeyir bəy
ilk dəfə olaraq klassik opera formasına riayət edərək
bitkin ariyalar, kütləvi xor səhnələri, müxtəlif
ansambllar, balet nömrələri, reçitativlər
yaradıb.
"Koroğluyam
Çənlibeldir oylağım"
O,
"Koroğlu" operasında simfonik orkestrin tərkibinə
Azərbaycan xalq musiqi alətlərini daxil edərək
orkestrin rəngarəng səslənməsinə nail olub. Üzeyir bəy Azərbaycan musiqisində
köklü dönüş yaratmış dahi bəstəkardır.
O, XIX əsrin əvvəllərinədək şifahi xalq musiqi
sənəti şəklində mövcud olan Azərbaycan milli
musiqisini Qərbi Avropa bəstəkarlıq məktəblərinin
nailiyyətləri, forma və janrları ilə zənginləşdirib,
Azərbaycan və ümumiyyətlə Şərq musiqisinin gələcək
inkişaf perspektivlərini, estetik prinsiplərini müəyyənləşdirib.
Ardı var...
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər.-2014.- 25 sentyabr.- S.15.