Milli rəqslər mədəniyyətimizin
vacib qolu kimi...
Rəqslər milyon illərdən bəri həyat tərzimizdə, mədəniyyətimizdə özünə layiqli yer tutan qədim incəsənət növüdür. Əsrlərdir Azərbaycanın istedadlı rəqqasları milli rəqslərimizi yaşadıb və təbliğ ediblər. Yüzillər boyu xalq arasında yaşayan, ən çox el şənliklərində, toylarda yaşadılan bu rəqslərin yüksək səviyyədə inkişafı hesab edirik ki, saraylarla bağlıdır. Milli rəqslərin saraylarda inkişafı nəticəsində onlarla rəqs növü salamat qalıb. Yəni itib-batmayıb.
Xalqımızın qədirbilənliyi sahəsində milli rəqslər kəndlərdə, qəsəbələrdə yaşayıb həm də.
Məlum olduğu kimi, Azərbaycan rəqsləri özündə qədim və zəngin tarixi daşıyır. Sənətşünasların bildirdiyinə görə, eramızdan 2-3 min il əvvəl, tunc dövründə Azərbaycanda rəqs sənəti insanların məişətində, adət-ənənəsində müəyyən mövqe tutub. Bu, araşdırmalar nəticəsində məlum olub.
Sənətşünaslar qeyd edir ki, dünyanın bir çox inkişafda olan ölkələrində olduğu kimi, Azərbaycanda da sadə və ibtidai xalq musiqi alətləri meydana gəlməzdən çox-çox əvvəl rəqs tamaşaçıların çəpik çalması ilə əldə edilən ritmik zərblərin mahiyyəti ilə yaranıb. Müxtəlif peşələrlə, hətta ovçuluqla məşğul olan tayfalar öz sehirli ayinlərini çeviklik, qıvraqlıq, insan gücünü nümayiş etdirən plastik hərəkətlərdən ibarət rəqslərlə həyata keçirirdilər. Sənətşünaslar qeyd edir ki, beləliklə, dünyanın bir çox yerlərində olduğu kimi, Azərbaycanda da rəqs sənətinin müxtəlif növləri və janrları öz mahiyyətini şifahi xalq ədəbiyyatının bir qolu olan xalq rəqslərindən götürüb. Rəqs sənəti xalqın iqtisadi, ictimai və mənəvi həyatında meydana gələn dəyişikliklərlə əlaqədar olaraq yeni məzmun və istifadə vasitələri əldə edir.
Azərbaycan xalq rəqsləri tariximizlə ayrılmaz surətdə bağlı olub, onun milli xüsusiyyətini, həm də həyat və məişətini özündə əks etdirir. Bu da ölkənin tarixində, mədəniyyətində rəqs sənətinin nə dərəcədə böyük əhəmiyyətə malik olduğunu göstərir. Milli rəqslərimizə xas olan və onu başqa xalqların rəqslərindən fərqləndirən səciyyəvi cəhətlər sözsüz ki var. Azərbaycan peşəkar rəqsinin atası Əlibaba Abdullayevdir. O, Azərbaycan rəqs sənətinin inkişafında, rəqslərimizin toplanıb səhnəyə qoyulmasında, bərpasında önəmli rol oynayıb. Özündən sonra onlarla rəqs ustadı yetişdirib. Azərbaycanın tanınmış rəqqaslarından olan Əminə Dilbazi, Afaq Məlikova, Roza Xəlilova, Böyükağa Məmmədov və başqaları öz ifalarında milli elementləri qoruyub saxlamaqla milli rəqsi xeyli inkişaf etdirə biliblər. Onlar Əlibaba Abdullayev məktəbinin yolçuları olub.
Qeyd edək ki, Azərbaycan rəqslərinin
nota salınması və nəşri 1930-cu illərdə Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasının Elmi-Tədqiqat Musiqi
Kabinetinin yaradılmasından sonra mümkün olub. Bu Kabinet
xalq musiqisinin, eləcə də rəqslərin toplanması və
nota yazılmasına aid iş planını sözügedən
vaxtdan həyata keçirməyə başlayır. Məşhur
müğənni, xalq musiqisinin dərin bilicisi Bülbül
bu Elmi-Tədqiqat Kabinetinə rəhbərlik edirdi. Onun
E.T.M.K-nin işində, folklorun toplanıb çap
olunmasında müstəsna xidmətlərini qeyd etmək
lazımdır. Onu da bildirək ki, ilk toplunun çapı 1937-ci ilə
aiddir. «Azərbaycan rəqs havaları» adlanan bu toplu Səid
Rüstəmov tərəfindən hazırlanıb. Məcmuəyə 30 rəqs daxil edilib. Bunlar ən məşhur rəqslərdir. Bu gün də həmin rəqslər öz təravətini
itirməyib. Bu məcmuə S.Rüstəmov
tərəfindən 1950-ci ildə yenidən redaktə edilib və
nəşr olunub (Bakı, Azərbaycan Dövlət Musiqi Nəşriyyatı).
1951-ci ildə Azərbaycan Dövlət Musiqi Nəşriyyatı
tərəfindən Tofiq Quliyev, Zakir Bağırov və Məmməd
Saleh İsmayılovun not yazılarına əsasən «Azərbaycan
xalq rəqsləri» toplusu buraxıldı. Toplunu redaktə
edən və ona ön söz yazan bəstəkar S.Rüstəmov
idi. Bu məcmuəyə qədim xalq rəqsləri
daxil edilmişdi. 1954-cü ildə Rauf
Hacıyev zurnaçı Əli Kərimovun
çalğısından «Sünbülü» və
«Yarış» rəqslərini nota salıb və piano
üçün işləyib. Bu rəqslər
əsasən konsert pyesi kimi maraq doğurur.
Sənətşünaslar qeyd edir ki, melodik quruluşu
etibarilə azəri məqamları əsasında yaradılan
Azərbaycan xalq oyun havaları, bir qayda olaraq, ritmik
ardıcıllığa və müəyyən
ölçünün (vəznin) daimi surətdə təkrarlanmasına
əsaslanır.
Azərbaycan rəqslərinin ritmik çevrəsi bir
çox hallarda daxilən ikiqisimli zərblə
üçqisimli zərbin ardıcıl surətdə növbələşməsi
əsasında təşkil olunur. Yəni əsas etibarilə
əksərən 6/8 (ikiqisimli) musiqi ölçüsündə
olan eyni oyun havasının ritmik quruluşu 3/4
(üçqisimli) ölçü ilə növbələşir.
Bu da Azərbaycan xalq rəqslərinin
orijinallığını və gözəl bir xüsusiyyətini
təşkil edir.
Kişi və qadın rəqsləri bir-birindən fərqlənir. Qadın rəqslərindən
danışaq: bir qayda olaraq, Azərbaycan qadın rəqsləri
üç hissədən ibarət olub, quş pərvazını,
nazlı sonaların süzən hərəkətlərini
xatırladır:
birinci -
dövrə boyu sürətlə gediş, ikinci - lirik hissə.
Bir nöqtədə dayanaraq rəqsi davam etdirmək -
«süzmək», bu hissədə ayaqlar, demək olar ki, hərəkətsiz
qalır, gövdənin yuxarı hissəsi isə
öz-özündən nazlanır kimi ədalar göstərir,
üçüncü - yenə dövrə boyu sürətlə,
təntənə və böyük coşqunluqla gəziş.
Keçmişdə qadınlar uzun tumanda gəzdikləri
üçün rəqs hərəkətlərinin
texnikası çox da inkişaf edə bilmirdi. Buna görə bütün
diqqət bədənin yuxarı hissəsinin: qolların,
çiyinlərin, başın və üzün
(qaş-gözün) hərəkətlərinin gözəlliyinə
verilirdi. Azərbaycan rəqslərində
qolların vəziyyətləri olduqca mükəmməl
işlənib və yüksək dərəcəyə
qaldırılıb.
Kişi rəqsləri-qadın
rəqslərindən fərqli olaraq, kişi
rəqslərində ayaqların hərəkət texnikası
böyük rol oynayır və o qədər inkişaf
etdirilir ki, rəqqaslar asanlıqla barmaq üstdə dayana
bilir. Bu cəhətdən Qazağı rəqsi
çox səciyyəvidir.
Rəqsləri
təsnifatlandıran ekspertlər bildirir ki,
Azərbaycan xalq rəqsləri, bir sıra müxtəlif
rəqslər nəsildən-nəsilə xalq arasında
qalıb və getdikcə inkişaf edib. Bunların bəzisi
əslində dini mərasim üçün və ya
müharibəyə hazırlıq üçün
yaradılsa da, sonralar yalnız şənlik məclislərində
göstərilib. Azərbaycan xalq rəqslərinə
«Qazağı», «Heyvagülü», «Lalə»,
«Qızılgül», «İnnabı» və sairələrini
misal gətirə bilərik. Bununla yanaşı, «Dərbəndi»,
«Aşqabadi», «Əsgərani», «Qars» və digər milli rəqslərimiz
də var ki, onlar Azərbaycanın coğrafi adlarını
özündə yaşadır. Azərbaycan xalq
oyun havası olan «Şalaxo» isə şən, qıvraq rəqs
musiqisidir. Bu sözün mənası
şalaxo-şələküm (daha dəqiq desək, şələkə
yüküm) sözü uzun illər ərzində çox dəyişilərək
təhrif olunub.
Sənətşünaslar
bildirir ki, mövzusuna görə rəqslər 6 yerə
bölünür: mərasim rəqsləri - toy, bayram, önəmli
olayla bağlıdır, bayram rəqsləri - Novruz bayramı
ilə bağlı olan Novruzu, Kos-kosa, Xıdır İlyas,
Qodu-qodu rəqsləri,
toy rəqsləri
- çalınan məzəli rəqs, Qıtqılıda,
Mirzəyi, Vağzalı, siyasi-iqtisadi həyatla bağlı -
Aeroplanı, Ekspress, Torqsin, məişət rəqsləri bir
neçə cür olur:
uşaqlar üçün - Bənövşə, bir quşum
var, lirik
əşyalarla
rəqs - Qavalla rəqs, Yaylığım, Nəlbəki,
Xonça, Dəsmalı, Xəkəndazı, təbiətə
həsr olunmuş - Turacı, Ceyranı, Şalaxo, Keçməməsi,
Qafqazı, Lalə, Qusarçay, məzəli, satirik
etiraz rəqsləri,
əmək rəqsləri - əkin-biçin,
bağçılıqla bağlıdır, bunlara aiddir:
Araba, Cütcü, hərbi-qəhrəmanlıq, idman - Misri
(Koroğlunun qılıncı), Koroğlu
çığatayı, Koroğlunun döşəməsi,
Koroğlunun çağırışı, Qoç Əli
(Abşeron), Beşatılan (Qarabağ), Mücəssəmə
(Lənkəran), Zorxana, yallı (halay), coğrafi adları əks
etdirən rəqslər - Aşqabadı, Sabirabadı, Asta
Qarabağı, Şuşanı, Qars, Dərbəndi və s.
Hansısa şəxslərin tanınmış rəqsləri
- Çağatayı, Gülgəz, Gülüstanı,
Xalabacı, Cəfəri, Arazı, İlqarı, Sərvəri.
Rəqəmlərlə adlandırılmış rəqslər
- yüz bir, on dörd, altı nömrə və s.
Məlum
olduğu kimi, Məmməd Saleh İsmayılov bütün rəqsləri
ifa tərzinə görə üç qrupa bölür:
tək
(solo)
cüt
(duet)
kollektiv
(qrup).
Ritminə
görə rəqslər 3 cür olur:
ağır, aram - Mirzəyi, Turacı, Uzundərə və s. - əsasən
yaşlı qadın, ya kişilər tərəfindən
oynanılır, yüngül, şən - Tərəkəmə,
Brilliant (rəqs), Ceyranı və s. - əsasən gənc
qadın, ya kişilər tərəfindən oynanılır,
cəld - Qaytağı, Ləzginka, Qazağı,
Xançobanı.
Bəzi rəqslərin
adı hərəkətlərlə bağlıdır:
Süzmə, Kəsmə, Atlanma, Çolağı.
Bayram
Hüseynli isə musiqi müşayiətinə görə rəqsləri
3 yerə ayırır:
vokal (səsli)
- ən qədim rəqs forması,
vokal-instrumental (səsli-çalğılı),
instrumental (çalğılı) - rəqsin ən
çağdaş inkişaf aşaması.
Azərbaycanda xalq rəqslərinin çox qədim
tarixi var. Qobustan qayaüstü rəsmlərində əksini
tapmış rəqs səhnələri bunu sübut edir. Əksər
dünya xalqlarında olduğu kimi, azərbaycanlılarda da
ilk rəqslər ritual və ov rəqsləri olub.
Erkən orta əsrlərdən başlayaraq əsasən
mərasim rəqslərindən müxtəlif növ xalq rəqsləri
formalaşmağa başlayıb.
Azərbaycan
xalq rəqsləri mövzu baxımından rəngarəngdir,
onlar bu növlərə bölünür - əmək, mərasim,
məişət, qəhrəmanlıq, idman, xorovod-oyun (məsələn,
«Yallı», «Halay») və s. Davametmə müddətinə,
rituallarının zənginliyi və rəngarəngliyinə
görə toy mərasimi ən əhəmiyyətlisidir.
Azərbaycan
xalq rəqsi, bir qayda olaraq, 3 hissədən ibarətdir: birinci
hissə sürətlidir, dairə üzrə rəqs; ikinci
hissə lirikdir, rəqqas sanki yerində donub qalır
(«süzür»), korpus qəti və vüqarlı tərzdə
dik tutulur; uçüncü hissədə - yenə dairə
üzrə rəqs, sürətli, təntənəli və
böyük emosional coşğunluqla səciyyəvi olur.
Qadın və kişi rəqsləri
bir-birindən kəskin şəkildə fərqlənir.
Qadın rəqsinin inkişafı kostyumla şərtlənib:
uzun yubka ayaqların süzgün hərəkətini müəyyənləşdirirdi,
rəqqasələrin bütün diqqəti əl və
korpusun yuxarı hissəsinin (çiyinlər, baş,
üzün mimikası və s.) işlənmiş
texnikasına cəmlənir. Kişi rəqsinin əsas
əlaməti isə ayaqların texnikasıdır. Rəqqas çevikliklə barmaqları üzərində
dayanır, dizləri üstündə sürətlə yerə
enir və s.
Azərbaycan rəqslərinin musiqi həcmi - 6/8 və 3/4-dür. Rəqslər adətən xalq çalğı alətlərinin: zurnaçılar triosu (2 zurna və 1 nağara), sazəndə triosu (tar, kamança, dəf) və s. müşayiəti ilə ifa olunur.
Ən geniş yayılmış milli rəqslər bunlardır:
«Abayı», «Alçagülü», «Asma», «Kəsmə», «Asta», «Qarabağı», «Avarı», «Ay bəri bax», «Azərbaycan», «Bənövşə», «Brilliant», «Çalpapaq», «Camış bağa girdi», «Çattadı»,
«Cəhribəyim», «Cəngi», «Ceyranı», «Çit tuman», «Darçını»,
«Dartma, yaxam cırıldı», «Dəsmalı», «Ənzəli», «Gəlin atlandı», «Gəlin gətirmə», «Gəlin havası», «Gülgəz» (rəqs),
«Gülməyi», «Heyvagülü», «İki arvadlı», «İnnabı», «Keçi məməsi», «Kəndiri», «Koroğlu», «Koroğlunun qaytarması», «Lalə», «Mirvari», «Mirzəyi», «Misri», «Mücəssəmə», «Naznazı», «Pəhləvanı», «Qaytağı», «Qazağı», «Qıtqılda», «Qızılgül», «Qızlar bulağı», «Qoçəli», «Qofta», «Rəngi»,
«Şahsevəni», «Şalaxo», «Samux», «Sarıbaş», «Şəki», «Səməni», «Tamara», «Tərəkəmə», «Toy rəqsi», «Turacı», «Üç badam, bir qoz», «Uzundərə», «Vağzalı», «Velaçola», «Xalabacı», «Xançobanı», «Yallı», «Yerli rəqs», «Yüz bir», «Zoğalı»... Görün nə qədər zəngin rəqs irsimiz var və bu rəqslərin də, demək olar ki, hamısının qədimlərə dayanan kökləri var. Azərbaycan rəqsi Azərbaycan insanının hissini, duyğusunu, həyat tərzini, sevinc və kədərini ifadə edir.
Azərbaycan rəqslərindən kinoda da geniş istifadə edilib. Azərbaycan rəqslərinə geniş yer verilən filmlərdə peşəkar rəqqaslar çəkilib. 1970-ci ildə çəkilən «Abşeron ritmləri»ndə milli rəqs göstərilib. «Afrika görüşləri» (film, 1961), «Azərbaycan incəsənəti» (film, 1970),
«Bakı Xoreoqrafiya Məktəbi 2005» (film, 2005), «Beş dəqiqəlik konsert» (film, 1941), «Doğma torpaq, Azərbaycan» (film, 1960), «Güllələnmiş heykəllər» (film, 2002), «Qafqaz rəqsi» (film, 1898), «Xalq təranələri» (film), «Mahnı qanadlarında» (film, 1973), «Məktuba cavab» (film, 1944),
«Nəğməkar torpaq» (film, 1981), «Sahilsiz gecə» (film, 1989), «Görüş», «Sevinc» (film, 1968), «Suvenir» (film, 1972), «Şur» (film, 1967), «Toyda görüş» (film, 1970),
«Ulduz» (film, 1964) və başqa filmlərdə rəqslərimiz təqdim edilib.
Ardı var...
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər.-2015.- 10-12 aprel.- S. 15.