Azərbaycan
qadınlarının gözəllik simvolu
- kəlağayı...
Elə bir adam tapılmaz ki, kəlağayı ilə bağlı özəl xatirəsi olmasın. Nənələrimizin, analarımızın, qız-gəlinlərimizin gözəllik, ismət, bütövlük, əzəmət simvoluna çevrilən kəlağayı əsrlər boyu vacib baş örtüyü olub. Son 20-30 ilə kimi qadınlar kəlağayıdan geniş şəkildə istifadə edirdi. Azərbaycan mədəniyyətinin, tikmə sənətinin olduqca gözəl, mükəmməl, qeyri-adi sərvəti olan kəlağayılardan son zamanlar daha çox tədbirlərdə, yığıncaqlarda istifadə edir qadınlar.
Təəssüf ki, bir çox hallarda milli bayramlar zamanı yada düşür bu gözəl, zərif, qadınların gözəlliyini on qat artıran kəlağayılar. Halbuki, əvvəllər nənələrimiz, analarımız kəlağayını ən qiymətli baş örtüyü kimi istifadə edər, dəyərləndirərdilər. Azərbaycan dövləti kəlağayı sənətinin inkişafı ilə bağlı tədbirlər görür, xüsusi olaraq kəlağayı istehsalına fikir verir.
Məlum olduğu kimi, artıq UNESCO-nun Qeyri-maddi mədəni irs üzrə Hökumətlərarası Komitəsinin iclasında Azərbaycanın kəlağayı sənəti «Kəlağayı simvolizmi və ənənəvi sənəti» adı ilə UNESCO-nun Qeyri-maddi mədəni irs üzrə Reprezentativ siyahısına daxil edilib. Azərbaycan ətirli kəlağayının belə bir mötəbər qurumda ana vətənimizin adını təmsil etməsi Azərbaycan xalqı və dövləti üçün böyük uğurdur. Onu da qeyd edək ki, bu məsələdə Heydər Əliyev Fondunun, onun rəhbəri Mehriban xanım Əliyevanın xidmətləri çoxdur. Məlum olduğu kimi, Heydər Əliyev Fondu, Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi, Azərbaycanın UNESCO yanında daimi nümayəndəliyi, UNESCO üzrə Azərbaycan Respublikası Milli Komissiyasının birgə həyata keçirdikləri çoxşaxəli fəaliyyət nəticəsində komitə kəlağayı sənətinin Azərbaycan xalqının milli-mənəvi dəyərlər sistemində və adət-ənənələrimizdə ən mühüm mədəniyyət nümunəsi olduğunu beynəlxalq səviyyədə təsdiqləyib.
Bəlli olduğu kimi, bu gün Azərbaycan xalqı öz qeyri maddi-mənəvi dəyərlərinə, mədəniyyət nümunələrinə sahib çıxır və bunun da uğurlu nəticələri var. İndi dünya ictimaiyyəti çox yaxşı bilir ki, kəlağayı azərbaycanlılara məxsusdur və ölkəmizdə əsrlər uzunu istehsal edilib və edilməkdədir də.
Qeyd edək ki, kəlağayı ipək sapdan toxunan dördkünc formalı qadın baş örtüyüdür və Azərbaycanın qərb zonasında buna bəzən «çarqat» da deyilir. Kəlağayı istehsalı Azərbaycanda qədimdən məlumdur. Təbriz, Gəncə, Şamaxı, Şəki, Naxçıvan şəhərlərində, İsmayıllı rayonunun Basqal qəsəbəsində yüksək keyfiyyətli kəlağayılar hazırlanıb, bu gün də hazırlanır. Tarixi mənbələrdən aldığımız məlumata görə, hələ orta əsrlərdən Gəncə və Basqal kəlağayıları xarici ölkələrə də ixrac olunurdu.
Sənətşünaslar qeyd edir ki, kəlağayı bir neçə növdə olur.
Kəlağayının yeləni (haşiyəsi), bəzən isə xonçası (ortası) basmanaxış üsulu ilə həndəsi və nəbati naxışlarla bəzədilirdi. Bu və ya digər şərbaflıq mərkəzinin kəlağayıları yeləndəki ornamentlərinə görə bir-birindən seçilirdi. Yaşlı və qoca qadınlar kəlağayını çalma, yaxud dingə bağlayır, cavan qadınlar və qızlar isə örpək kimi istifadə edirdilər. Qadınlar yas mərasimində qara, toy mərasimində isə əlvan naxışlı kəlağayılar örtərdilər. Bu ənənə bu gün də davam edir.
Yaxın Şərq və Qafqaz xalqları arasında geniş yayılmış kəlağayılar ölçü və rəng cəhətdən müxtəlif olur. Adətən yaşlı qadınlar tünd, geniş ölçülü, gənc qadınlar isə ağ və əlvan rəngli kiçik ölçülü kəlağayılar örtürlər.
Bayaq qeyd etdiyimiz kimi, Azərbaycan kəlağayısı «Kəlağayı simvolizmi və ənənəvi sənəti» adı ilə UNESCO-nun Qeyri-maddi mədəni irs üzrə Reprezentativ siyahısına daxil edilib.
Kəlağayının naxışları ona daha da gözəllik verir. İpək, yumşaq parça üzərinə salınan naxışlar adamı elə sehirləyir ki, onun cazibəsindən qurtara bilmirsən.
Kəlağayının naxışlanması haqda da danışsaq
maraqlı olar. Cilvəli, zərif, min bir mənalı naxışlar. Dil açıb
danışan, adamları
da danışdıran
naxışlar. Qadın
gözəlliyini tamamlayan,
bu gözəlliyi daha da sehrli
və əlçatmaz
edən kəlağayılar
tarixən kişi
ustalar tərəfindən
hazırlanıb. Naxışları da kəlağayıya əsasən kişilər
vurub. Ürəklərindəki sevgini, sevgilisinə
qovuşmaq niyyətini
çin-çin edib kəlağayılarda ustalar.
Sənətşünaslar qeyd edir ki,
basma naxış üsulu ilə naxışlanan Şərq
motivli haşiyəli kəlağayılar ölkəmizin
sərhədlərindən kənarda belə şöhrət qazanıb. Şəki
və Basqal kəlağayıları sırasında
«Şah buta», «Saya buta», «Xırda
buta» çeşnilərindən
daha çox istifadə olunub . «Heyratı», «Soğanı»,
«İstiotu «, «Albuxarı»,
«Abi», «Yeləni» adlı əlvan kəlağayılar böyük
şöhrət qazanıb.
Bu ipək məhsulları
yerli sakinlərin, qonaqların və turistlərin zövqünü
oxşayıb, bu sənət nümunələri
sərgilərdə, yarmarkalarda
nümayiş etdirilib.
Kəlağayı toxuculuğuna gəlincə,
sənətşünaslar bildirir
ki, hazırda ölkəmizdə kəlağayı
toxuculuğu işini davam etdirən sülalələr çoxdur. Burada Şəki
şəhərində Şamilovlar
nəslinin bu sənətin mahir ustası sayıldığını
qeyd etməliyik.
Verilən məlumata görə,
mərhum Şövkətziya
Şamilovun törəmələri
indi bu sənəti
uğurla davam etdirir. Onun oğlu Əmiraslan,
nəvəsi Rəşadın
xüsusi zövqlə
toxuduqları kəlağayılar
hamı tərəfindən
bəyənilir. Azərbaycanda milli dəyərlərimizi
yaşadan zərif kəlağayı örtən
qadınlarımız çoxdur.
Onlar bu örtüklərdə
daha cazibəli, daha füsunkar görünür.
Kəlağayı istehsalında müxtəlif
rəng cövhərlərindən
istifadə olunur, müxtəlif bitki növlərindən-sumaq, zirinc,
narınc, cır alma, zəfəran, qarağat və başqa bitkilərdən boyaqlar hazırlanır. Ulularımızın yaratdıqları və məşğul olduqları xalq sənətkarlığı nümunələrindən
biri olaraq kəlağayı sənətinin
uzun əsrlərdən
bəri qorunub saxlanması və daha da inkişaf
etdirilməsi əsas məsələlərdən biridir.
Kəlağayının təbliğinin geniş
şəkildə həyata
keçirilməsi olduqca
vacib bir haldır. Bilirik ki, bir sıra Azərbaycan filmlərində, teatr tamaşalarında kəlağayıdan
geniş şəkildə
istifadə edilib.
Filmlərimizdə milli dəyərlərimizi
yaşadan zərif kəlağayı örtən
qadınlarımız obrazının
yaradılması çox
müsbətdir və
bu, geniş təbliğat deməkdir.
İndiki nəsil nümayəndələri
olan xanımlar görürlər ki, bu örtüklərdə
qadın daha cazibəli, daha füsunkar görünür.
Bu da faktdır
ki, milli bayramlarda milli geyimli qızlar başlarında kəlağayı
səhnədə, konsert
salonlarında görünür.
Azərbaycan rəssamlarının çəkdiyi əsərlərdə
kəlağayının geniş
təsvirinə yer verilir. Azərbaycan müstəqillik əldə etdikdən sonra sənətkarların
milli-mənəvi dəyərlərimizə
qayıdışında böyük
irəliləyişlər oldu.
Kəlağayıdan söhbət düşəndə
Azərbaycan, Azərbaycan
xanımı göz önünə gəlir.
Onu da bilirik ki,
bu gün Bakıda fəaliyyət göstərən baş örtüyü mağazalarında
kəlağayına rast
gəlinir, amma onların azlığı
bir qədər adamı narahat edir. Rəssam və dizaynerlərin,
modelyerlərin kəlağayı
istehsalına marağı
göz qabağındadır.
Əlbəttə, bu da təqdir olunası haldır.
Məlum olduğu kimi, hər bir xalqın
maddi və mənəvi dəyərləri,
qədim mədəniyyət
nümunələri, geyim
formaları həmin xalqın xarakterindən və etnoqrafik xüsusiyyətindən xəbər
verməklə yanaşı,
onun nə qədər qədim tarixi keçmişə
sahib olmasını təsdiqləyir.
Tarixi faktlara nəzər salsaq görərik ki, qədim çağlarda kəlağayıdan geniş
istifadə edilib. Onu da qeyd edək
ki,
Azərbaycanın qədim tarixi ərazilərində aparılan
arxeoloji qazıntılar
zamanı eramızdan əvvəl III minilliyə
aid tunc iynə və bizlərin aşkarlanması onun qədim sakinlərinin özlərinə paltar tikməyi bacardıqlarını
sübut edir. Qazıntılar zamanı ipək parçalardan hazırlanan
geyim qalıqları arasında kəlağayıların
da olması onun Azərbaycan xalqına məxsus geyim forması kimi hələ qədim dövrlərdə
mövcud olduğunu deməyə əsas verir. Bu aspektdən
çıxış edən
sənətşünaslar deyir
ki, ipək məhsullardan hazırlanan,
qadın baş örtüyü olan kəlağayı qədim
Azərbaycanın geyim
etnologiyasının bir
hissəsidir.
Sənətşünaslar bildirir ki, orta
əsrlərdə Azərbaycan
ərazilərində kəlağayı
istehsal edən kiçik müəssisələr
mövcud olub. Tarixçi-araşdırmaçı
Mais Cəfərov mətbuata açıqlamasında
bildirib ki, kəlağayılar əvvəllər
fərdi şəkildə
hazırlansa da, sonralar kəlağayı istehsal edən xüsusi müəssisələr
fəaliyyət göstərib:
«Mən bu sahədə müəyyən
qədər araşdırma
aparmışam. Hər dəfə
aşkarladığım fakt
yeni bir faktın ortaya çıxmasına zəmin
yaradıb. Məsələn, araşdırmalarda bildirilir
ki, kəlağayılar
Azərbaycan ərazilərində
erkən orta əsrlərdə müəssisələrdə,
sexlərdə istehsal
olunamağa başlanıb.
Bu da o deməkdir
ki, əvvələr fərdi qaydada və zaman keçdikcə
tələbatın artması
ilə kəlağayılar
sexlərdə hazırlanıb.
Bir qədər dərindən
araşdırma aparanda
məlum olur ki, eyni zamanda
hələ qədim dövrlərdə Azərbaycanın
tarixi ərazilərində
əhalinin maldarlıqla
məşğul olan təbəqəsi qoyun yunundan kəlağayılar
hazırlayıb. Bütün bunlar
kəlağayının Azərbaycan
xalqının qeyri maddi-mədəni irsi olduğunu deməyə əsas verir». Mais Cəfərov bildirib ki, hələ
erkən orta əsrlərdə Azərbaycan
ərazilərində kəlağayı
istehsal edən kiçik müəssisələr
mövcud olub: «Kəlağayının orta
əsrlərdə üzərinə
buta formasında naxışlar vurulub. Bu da istehsalçının
möhürü rolunu
oynayıb. Bu möhürlər istehsalçı
tərəfindən sağ
qolunu yumruq halında təbii boyaya saldıqdan sonra kəlağayının
üstünə vurulurdu
və həmin yumruq izindən kəlağayının hansı
ustaya məxsus olduğu bilinirdi. Əgər əlimizi yumruq kimi sıxıb yan tərəfdən baxsaq, buta formasını
aldığını aydın
şəkildə görə
bilərik. Kəlağayıların üzərinə yumruqla vurulan buta forması
zaman keçdikcə formalaşaraq təkmilləşdirilib
və ənənə
halını alıb.
Tarixdən bizə məlumdur
ki, erkən orta əsrlərin rəsm əsərlərinin
üzərində buta
forması olan kəlağayılar qadınların
baş örtüyü
kimi Azərbaycan xalqına məxsus geyimlər arasında xüsusilə seçilir».
Alimin fikirlərində
kifayət qədər
həqiqət var. Düşünürük
ki, kəlağayı
istehsalının dünəndən
bu günə gəlib çatan xətti daha yüksək səviyyədə
davam etdirilməlidir. Hesab edirik
ki, kəlağayı
istehsalçıları artıq
bu yolu tutub
irəliyə, inkişafa
doğru gedirlər.
Azərbaycan dövlətinin kəlağayı
istehsalına diqqəti,
marağı, münasibəti
aydındır və ustalarımızın qədim
köklərə malik
məktəbi uğurla
gələcək nəsillərə
keçirəcəyinə əminik.
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər.-2015.- 28 aprel.- S. 15.