Maarifçi-publisist, Azərbaycan
mühacirət mətbuatının yaradıcı tarixi
simalarından biri - Ceyhun Hacıbəyli...
Mühacirətdə ömrünü sona yetirən Ceyhun bəy Hacıbəyli bütün şüurlu həyatını Azərbaycanın istiqlalına həsr edib. Ceyhun bəy Hacıbəyli haqqında müəllimlərimizdən çox eşitmişik, tədqiqatçı və alimlər də bu unikal şəxsiyyət haqqında danışıb. Onun gördüyü yaddaqalan işlərdən biri ağız ədəbiyyatını toplayıb təbliğ etməsi olub. Bir məsələni də qeyd edək ki, bir vaxtlar onun topladığı folklor külliyyatı, xüsusən də bayatılar son illər üzə çıxarılıb çap edildi.
Bu bayatılar orijinallığını olduğu kimi saxlayıb.
Məlum olduğu kimi, C.Hacıbəyli istiqlal aşiqi və istedadlı qələm sahibi olub, onun bir salnaməçi kimi də tanındığı bəllidir.
Azərbaycan dövləti, ictimaiyyəti C.Hacıbəylinin xatirəsini hər zaman əziz tutub. Onu da vurğulayaq ki, Ceyhun bəy Azərbaycan Demokratik Cumhuriyyətinin rəsmi orqanı olan "Azərbaycan" qəzetinin ilk baş redaktoru kimi də tarixə düşüb. Çoxşaxəli fəaliyyəti bu böyük şəxsiyyəti xalqın yaddaşında saxlayıb.
Məlum olduğu kimi, Azərbaycan dövləti C.Hacıbəyli irsinə hər zaman sayğı göstərib. Bunun bariz nümunəsi kimi Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 19 noyabr 2015-cii il tarixində C.Hacıbəylinin 125 illik yubileyinin keçirilməsi haqqında Sərəncamını göstərməliyik. Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Sərəncamında qeyd edilir ki, 2016-cı ilin fevral ayında Azərbaycan ədəbiyyatının tanınmış nümayəndələrindən biri, yazıçı-publisist, tərcüməçi, naşir və ictimai xadim Ceyhun Əbdülhüseyn oğlu Hacıbəylinin anadan olmasının 125 illiyi tamam olur: "Milli ədəbi-ictimai fikir tarixinə töhfələr verən C.Hacıbəyli Azərbaycan xalqının zəngin mədəni nailiyyətlərinin dünyaya tanıdılması istiqamətində səmərəli fəaliyyət göstərib".
Ölkə başçısının imzaladığı sənəddə vurğulanır ki, Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Azərbaycan Respublikasının Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi və Azərbaycan Respublikasının Təhsil Nazirliyi ilə birlikdə C.Hacıbəylinin 125 illik yubileyinə həsr olunmuş tədbirlər planını hazırlayıb həyata keçirsin.
Onu da qeyd edək ki, bir müddət əvvəl Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının (AMEA) Rəyasət Heyətinin iclaslarından birində verilən qərara əsasən, "Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatı kitabxanası"nın yaradılması nəzərdə tutulub. Mühacir qələm adamlarından biri də C.Hacıbəylidir. Filologiya elmləri doktoru Abid Tahirli C.Hacıbəylinin həyat və fəaliyyəti haqqında geniş məqalə çap etdirib. A.Tahirli qeyd edir ki, müasir Azərbaycanın ədəbi-mədəni, mətbu, ictimai-siyasi həyatında parlaq iz qoymuş, lakin sovet rejimi və bolşevik ideologiyasının mövcud olduğu illərdə irsi, şəxsiyyəti unutdurulmağa çalışılan yazıçı-publisist, tərcüməçi, naşir, redaktor, folklorşünas, ilahiyyatçı alim, sovetoloq, ictimai xadim, Azərbaycanın istiqlal mücahidi, mühacirətin fəal üzvlərindən və təşkilatçılarından biri C.Hacıbəyli olub: "O, xalqımızın tarixində və taleyində intibah dövrü kimi dəyərləndirilən XX əsrin əvvəllərində yetişən görkəmli xalq xadimləri ilə bir sırada durur. SSRİ-də "aşkarlıq və yenidənqurma" adı ilə məşhur olan siyasi kursa start verildikdən bir müddət sonra - XX əsrin 80-ci illərinin II yarısından Mərkəzlə-Moskva ilə müqayisədə ləng və qeyri-qənaətbəxş proses olsa da, Azərbaycanda da milli-mənəvi, tarixi dəyərlərə yeni münasibətə meyl, maraq var idi. Ölkəmizdə milli azadlıq-Meydan hərəkatı başlanandan sonra bu proses yeni mərhələyə qədəm qoydu. Kütləvi informasiya mənbələrində, xüsusi ilə dövrün qabaqcıl mətbu orqanlarında - "Odlar yurdu", "Elm", "Səhər", "Gənclik", "Azadlıq" kimi nəşrlərdə sovet hakimiyyəti illərində ört-basdır edilmiş bir çox həqiqətlər, hadisələr şəxsiyyətlər barəsində maraqlı materiallar verilməyə başladı. Diqqətçəkən mövzulardan biri də Azərbaycanın böyük övladı Üzeyir Hacıbəylinin kiçik qardaşı C.Hacıbəylinin həyat və yaradıcılığı idi".
Tədqiqatçı C.Hacıbəylinin həyatı
haqqında yazır ki, Ceyhun bəyin təvəllüd tarixi
ilə bağlı müxtəlif mənbələrdə fərqli
tarixlərə təsadüf edilir. A.Tahirli bildirir ki, onun vəfatı
ilə əlaqədar Münhendə nəşr olunan
"Naşe obşeye delo" adlı mühacir qəzetinin
1962-ci il 21 oktyabr tarixli 157-ci nömrəsində
yazılır: "C.Hacıbəyli 1891-ci il fevralın 3-də
Şuşada (Azərbaycan) anadan olub. Orta təhsilini
Şuşa və Bakının realnı məktəblərində
alıb, sonra Peterburq Universitetinə daxil olaraq hüquq
fakültəsini bitirib. Daha sonra o, Parisin Sorbonna Universitetində
Ali Texniki Məktəbdə təhsil alıb". A.Tahirlinin qeyd etdiyinə
görə, Salman Mümtaz adına Azərbaycan
Respublikası Mərkəzi Dövlət Ədəbiyyat və
İncəsənət Arxivində C.Hacıbəylinin fondunu
işləyən arxeoqraf A.Aslanov sənədin müqəddimə
hissəsində yazır ki, C.Hacıbəyli 1891-ci il fevral
ayının 2-də məşhur Hacıbəyli
qardaşları-Üzeyir, Zülfüqarın ailəsində
anadan olub: "Müəllif "fevralın 2-si" tarixini
hansı məxəzdən aldığını göstərməsə
də, fakt özlüyündə maraq doğurur.
1987-ci ildə
arxivşünas Mövsüm Əliyev "Ədəbiyyat və
incəsənət" qəzetində dərc etdirdiyi
"Ceyhun Hacıbəyli" adlı məqaləsində də
Ceyhun bəyin 1891-ci il fevralın 2-də
anadan olduğunu yazmışdı. Jozef Kastani adlı müəllif
Parisin aylıq illüstrasiyalı "Frans-islam" adlı jurnalının
29-cu nömrəsində (1925-ci il) dərc
etdirdiyi "Azərbaycanın teatrı Parisdə" adlı
məqaləsində C.Hacıbəylinin 1891-ci ildə anadan
olduğunu yazır. Ay və gün göstərilmir. Məsələ burasındadır ki, doğum
günü barədə dolaşıqlığı Ceyhun bəyin
elə özü yaradıb. Parisdə
öz xətti ilə doldurduğu anketlərdən birində
təvəllüd tarixini "1891-ci il 3 fevral" göstərib.
Keçən əsrin 60-cı illərinin əvvəllərində
- ömrünün sonuna yaxın qələmə
aldığı "İlk Azərbaycan operası necə
yaranmışdır" əsərini C.Hacıbəyli belə
başlayır: "Musiqi lap kiçik yaşlarımızdan
qardaşım Üzeyirlə (o məndən üç
yaş böyük idi) məni cəlb etmişdir. Əgər
Ü.Hacıbəylinin doğum tarixini 1885-ci il
götürsək, onda belə çıxır ki, Ceyhun bəy
1888-ci ildə anadan olub. Yox, əgər C.Hacıbəylinin
öz əli ilə doldurduğu anketə əsaslansaq və
Ü.Hacıbəylinin doğum tarixini 1885-ci il
kimi götürsək, onda onların arasındakı yaş fərqinin
6 il olduğu üzə çıxar və bu
inandırıcı deyil. Üzeyir bəyin təvəllüdü
ilə bağlı Üzeyirşünaslar arasında ciddi
fikir ayrılığı olmasa da, burada da diqqətçəkən
məqamlar var. Məsələn, tarixçi, salnaməçi
Qulam Məmmədli "Üzeyir Hacıbəyov
(1885-1948)" adlı əsərində yazır:
"Doğrudur, Ü.Hacıbəyovun şəhadətnaməsi
1886-cı ildə yazılıb. Şəhadətnamənin Azərbaycan
mətnində il-1886-cı il, rus mətnində-1887-ci
il göstərilib. Maraqlıdır ki, Ceyhun Hacıbəyli təvəllüdlə
bağlı rəqəmlərin nə vaxtsa söz-söhbətə
səbəb ola biləcəyini də
duyubmuş kimi, özü də bu mövzuya biganə
qalmayıb. Ötən əsrin 50-ci illərində
qələmə aldığı "Bir il xəyallarda və
bütöv bir ömür" adlı memuarında Ceyhun bəy
yazır ki, qardaşlarımın doğum haqqındakı
şəhadətnamələrində qeyri-dəqiqlik
ucbatından ilk təhsil üçün onların məktəbə
qoyulmasında problem yaranmışdı.
Beləliklə, aydın olur ki, təvəllüdlə
bağlı sonrakı bütün dolaşıqlıqlar məhz
doğum şəhadətnamələrindəki qeyri-dəqiqlikdən
qaynaqlanıb.
Bununla belə, məsələ maraqlı olsa
da, onu şişirtməyə ehtiyac görmürük.
Oğlu Timuçin Hacıbəyli, Azərbaycan Xalq Cumhuriyyəti
nazirlərindən Mustafa Vəkiloğlu (Parisdə daha bir məzar.
"Mücahid" jurnalı), eləcə də
silahdaşları Mehmet Altunbay, Məcid Musazadə,
Əbdürrəhman Fətəlibəyli Düdənginski, həmçinin
tədqiqatçıların əksəriyyəti C.Hacıbəylinin
1891-ci il 3 fevralda anadan olduğunu
yazmışlar. Elə hesab edirik ki, bu fakta diqqəti
çəkməklə, həm məsələyə bir
aydınlıq gətirildi, yanlış rəqəmlərin
dövriyyədən çıxarılması
üçün əsas oldu, həm də C.Hacıbəyli
şəxsiyyətinə maraq dairəsinin nə qədər
geniş olduğuna diqqəti çəkdik".
Tədqiqatçı
qeyd edir ki, C.Hacıbəyli Şuşada realnı məktəbdə
- Haşım bəy Vəzirovun müdir olduğu ikisinifli
rus-müsəlman məktəbində, Bakıda ilk, Peterburq və
Parisdə ali təhsilə yiyələndikdən sonra hələ
15-16 yaşlarından başladığı mətbu fəaliyyətini
daha da genişləndirib. Alim bildirir ki, "İttihad"
(1917), eləcə də "Kaspi"nin əlavəsi kimi çıxan
"İzvestiya" qəzetlərinə redaktorluq edən
C.Hacıbəyli "İrşad", "Proqres", "Tərəqqi",
"Kaspi", "Baku" kimi qəzetlərə məqalə,
felyeton və hekayələr yazırdı. C.Hacıbəyli
1907-ci ilin sonlarında "İslamiyyə"
mehmanxanasında "Leyli və Məcnun" operasının
tamaşasına səylə hazırlaşır, bu işdə
qardaşı Üzeyir bəyə yaxından köməklik
göstərir, 1908-ci il yanvar ayının 12-də o,
Tağıyev teatrında operanın ilk tamaşasında
İbn-Səlam rolunu ifa edir. Bu vaxt o, Əlibəy Hüseynzadənin
müdir olduğu "Səadət" məktəbində
qardaşı Üzeyir bəylə birlikdə müəllim
kimi fəaliyyət göstərirdi:
"Elə
həmin il-1908-ci ildə ali təhsil
üçün Peterburq Universitetinə, bir il sonra-1909-cu ildə
Sorbonna Universitetinə daxil olur. Yeri gəlmişkən
qeyd edək ki, Ceyhun bəy Parisdən Bakı qəzetləri
üçün məqalələr göndərirdi. C.Hacıbəylinin XX əsrin ikinci onilliyindəki
Bakı fəaliyyəti daha çox maarifçilik və
müəllimliklə bağlıdır. Bakıda müəllimlərin
birinci qurultayının keçirilməsi və tədbirin
proqramının hazırlanması məqsədilə
yaradılan komissiyada o, fəal iş aparıb ("Sədayi-Qafqaz").
C.Hacıbəyli I Dünya Müharibəsi nəticəsində
Bakıya pənah gətirən Qars qaçqınlarına
yardım etmək məqsədilə keçirilən xeyriyyəçilik
tədbirlərində də fəal iştirak edib. 1918-ci ilin avqustunda C.Hacıbəyli Gəncəyə
gəlir və yeni qurulan Azərbaycan Xalq Cumhuriyyəti
hökuməti ilə sıx təmas qurur. Hökumətin başçısı Nəsib bəy
Yusifbəyli ona və Şəfi bəy Rüstəmbəyliyə
rəsmi "Azərbaycan" qəzetini nəşrə
başlamağı təklif edir. C.Hacıbəyli bu
işə böyük məmnunluqla razılıq verir və az vaxtdan sonra-sentyabrın 15-də onun
redaktorluğu ilə "Azərbaycan"ın ilk nömrəsi
işıq üzü görür və C.Hacıbəyli qəzetin
88 nömrəsinə redaktorluq edir. 1919-cu ilin
yanvarında Azərbaycan Xalq Cumhuriyyəti hökumətinin
Versal (Paris) Sülh Konfransında iştirak etmək
üçün Fransaya göndərdiyi nümayəndə
heyəti tərkibində C.Hacıbəyli də var idi.
Nümayəndə heyətinin məsul katibi təyin olunan
C.Hacıbəyli redaktoru olduğu qəzetin 1919-cu il 9 yanvar
tarixli 83-cü nömrəsində "Möhtərəm
oxucularımıza" adlı müraciətində yazırdı:
"Vətən və millət yolunda əlimdən gələn
xidməti və öhdəmə düşən vəzifəmi
qəzetimizin müdiri sifəti ilə ifaya məşğul
ikən, vətən övladlarının xahiş və əmrinə
müti olaraq cahan sülh konfransına göndərilməklə
üzərimə daha ağır və məsuliyyətli,
lakin müqəddəs bir vəzifə düşdü. Bu böyük xidməti möhtərəm
yoldaşlarım ilə bərabər ifa üçün
Avropaya getmək lazım olduğuna görə qəzet idarəsi
işindən müvəqqəti olaraq ayrılıb əziz vətənimizin
istiqlalı məsələsinin istədiyimiz yoldakı həlli-hüsn
ifasından asılı olan məsul vəzifəmizin
haqqında var qüvvəmizlə
çalışacağımızı əlavə etməyi
və möhtərəm oxucularımıza kamali-sidq və səmimiyyət
ilə xudahafiz deməyi özümə fərz bildim".
Bu məsul və şərəfli vəzifə
ona doğma Azərbaycanda həvalə edilən son işi
oldu. Ceyhun bəy bir daha Vətənə
qayıda bilmədi. Lakin son nəfəsinədək
Azərbaycanla yaşadı, onun istiqlalı uğrunda ideoloji
mücadilə apardı, ölkəmizin mədəniyyətini
xaricdə təbliğ etdi, onun qeyri-rəsmi, lakin mötəbər,
xoşməramlı və fədakar təmsilçisi
oldu".
Tədqiqatçı
qeyd edir ki, böyük xalq xadimi, Azərbaycan Parlamentinin sədri
Əlimərdan bəy Topçubaşovun (1862-1934) rəhbərlik
etdiyi nümayəndə heyətinə Məmmədhəsən
Hacınski (1875-1931), Əkbərağa Şeyxülislamov, Mir
Yaqub Mirmehdiyev (1891-1952), Məmməd Məhərrəmov
(1909-1982), Əhməd bəy Ağaoğlu (1868-1939) ilə
yanaşı, C.Hacıbəyli də daxil idi. Azərbaycan Xalq
Cumhuriyyətinin dünya dövlətləri tərəfindən
tanınması üçün əsl fədakarlıq
nümunəsi göstərən nümayəndə heyəti
1920-ci ilin mayınadək "Azərbaycan" adlı
bülleten (cəmi 12 nömrə), fransız dilində Azərbaycanın
rəngli coğrafi xəritəsini, üç kitab
("Qafqaz Azərbaycan Respublikası", "Azərbaycanın
iqtisadi və maliyyə vəziyyəti", "Azərbaycan
Respublikası əhalisinin antropoloji və etnik tərkibi")
kitablar nəşr etmişlər. C.Hacıbəylinin 1919-cu
ilin sonunda "Revyu dö mond musulman" jurnalında irihəcmli
"İlk müsəlman respublikası" adlı əsəri,
"Le temps" qəzetinə müsahibəsi (20 noyabr 1920)
böyük maraq doğurur. 1925-ci ildə C.Hacıbəylinin
təşəbbüsü və tərcüməsi ilə
"Arşın mal alan" operettası səhnədə
oynanılıb. Bir il sonra "Revyu dö mond musulman"
jurnalının 3-cü nömrəsində dərc etdirdiyi
"Azərbaycan teatrı" adlı məqaləsində
Hüseyn Cavid və Cəfər Cabbarlı
yaradıcılığından bəhs edilib. Yeri
gəlmişkən, bu jurnalla sıx əməkdaşlıq
edən C.Hacıbəyli həmin nəşrdə 1918-ci ildə
ermənilərin Bakıda, Şamaxıda, Kürdəmirdə,
Xaçmazda törətdikləri vəhşiliklər barədə
irihəcmli məqalə də dərc etdirib. 1926-cı ildə Ceyhun bəyin redaktorluğu ilə
mühacirətdə fransız dilində "Azərbaycan"
jurnalı nəşrə başlayıb".
Tədqiqatçı qeyd edir ki,
maarifçi-yazıçının əsas ideyası təhsilə,
elmə yiyələnməklə cəhalətdən,
nadanlıqdan, mövhumatdan xilas olmaqdır. Bu əsərlərin
bir yerə toplanması, nəşri C.Hacıbəyli irsinin tədqiqinə
yeni təkan verərdi. C.Hacıbəylinin
mühacirətə qədərki
yaradıcılığında publisistika mühüm yer
tutur. Bəri başdan deyək ki, C.Hacıbəyli,
dövrünün bir çox qələm sahiblərindən
fərqli olaraq, hər ilin sonunda Azərbaycanın ədəbi,
mədəni, mətbu, ictimai-siyasi həyatında baş verən
dəyişikliklərlə bağlı "Kaspi" qəzetində
seriya məqalələr dərc etdirirdi ki, həmin mənbələrə
istinad edərək XX əsrin əvvəllərinin tarixini qələmə
almaq mümkündür. Salnaməçi-publisistin
xüsusilə mədəni həyatla bağlı sanballı
məqalələri böyük diqqət çəkir.
C.Hacıbəyli irsi alimlərimizin hər zaman diqqətində
olan məsələdir və hesab edirik ki, onun ölkə
başçısının Sərəncamı ilə
keçirilən 125 illik yubileyi ərəfəsində də
yeni tədqiqat materialları üzə
çıxarılacaq.
İradə
SARIYEVA
Bakı
xəbər.- 2015.-12-14 dekabr.- S.15