Ağdabanlı Qurban və Dədə
Şəmşir irsinə dövlət qayğısı...
2003-cü
ildə Heydər Əliyevin sərəncamı ilə
aşıq Şəmşirin 110 illik yubileyi keçirilib
Azərbaycan mədəniyyətinin tərkib hissəsi olan aşıq sənəti dövlətdən çox ciddi dəstək qazanıb. Dövlətimiz artıq öz ana sənətinə, sazına sahib çıxıb. İllərdir saz-söz xridarları, el-oba bu qayğının həsrətini çəkirdi. Son illər artıq bu qayğının qanadları altında aşıq sənəti irəliləyir. Tarixdə yaşayan, fəaliyyət göstərən, saz-söz aləmində ad qoyub gedən şəxsiyyətlər, dədələr, ozanlar Azərbaycan dövlətinin qayğı siyasəti sayəsində yada salınır, təbliğ olunur, onların irsi çap olunur, yayılır.
Mədəniyyətimizin mühüm qolu olan xalq yaradıcılığı örnəklərini zənginləşdirən şəxsiyyətlərin yada salınması o deməkdir ki, biz tariximizi öyrənir, saz-söz irsimizə sahib durmağı bacarırıq.
Azərbaycanda elə nəsillər, elə şəcərələr, elə tayfalar var ki, onlar müqəddəs sənət ocağına, saz-söz ünvanına çevrilib. Azərbaycan mədəniyyətinə, aşıq sənətinə bir neçə nəsil xidmət edən ocaqlar olub. Maraqlıdır, bu şəcərələrin başlanğıcını arayıb araşdıranda görürsən ki, onlardan əvvəlki nəsillər də saz müqəddəsliyinə bağlı olub.
Ağdabanlı Qurban ocağından danışmaq istəyirik. Dədə
Ələsgərlə qardaşlıq, dostluq edən
Ağdabanlı Qurban Kəlbəcərdəndir. Yüz əlli ildən çoxdur Ağdabanlı
Qurban ocağı müqəddəs sənət məbədi
olaraq ziyarət yerinə çevrilib.
Ağdabanlı şair Qurban irsinə Azərbaycan dövləti
sayğı ilə yanaşıb. Qeyd edək ki,
ustadın 150 illik yubileyi dövlət səviyyəsində
keçirilib. 156 yaşlı Qurban dədə
sazımızın-sözümüzün sönməyən
işıqlarından biri kimi daim bizləri haqqa doğru
çağırır. Ən böyük
haqq yolu isə sazdan, sözdən keçir.
Azərbaycan
Respublikasının Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin
xətti ilə Ağdabanlı Qurbanın 150 illiyinin qeyd edilməsi,
əlbəttə ki, onun yağı tapdağında qalan məzarının
üstünə su çilədi, ruhunu şad etdi. İndi Ağdabanlı Qurban kimi dədələrin
ruhu qalıb yurdun simsarı, odqoruyanı kimi. Onların
məzarları yurdumuza təsəlli verir ki, ay doğma Kəlbəcər,
darıxma, balalarının qoynuna dönməyinə az qalıb. Ozan ruhu müqəddəsdir
axı.
Ağdabanlı Qurban haqqında professor Məhərrəm
Qasımlının dedikləri çox maraqlıdır. O, nəhəng el
şairinin şəxsiyyətini,
yaradıcılığını yüksək qiymətləndirib:
"Söz sənətinin kamil ustadlarından sayılan
Ağdabanlı Qurban unudulmaz el şairlərindən biri olub. Qurban Məşədi Məhərrəm oğlu
1859-cu ildə Kəlbəcərin Dəmirçidam kəndində
anadan olub, sonralar Ağdabana köçərək
ömrünün sonuna kimi, yəni 1925-ci ilədək orada
yaşayıb. Azərbaycan və fars dillərində
mükəmməl mədrəsə təhsili almış
Qurban Məşədi Məhərrəm oğlunun çoxlu
qoşma, gəraylı, müxəmməs, divani, təcnis və
s. formalarda şeirləri dillər əzbəri olub, hərçənd,
repressiya illərində şairin əlyazmalardan ibarət bir
neçə kitabı öz qohumları, sonralar isə erməni
vandalları tərəfindən yandırılaraq məhv
edilib".
Professor Qasımlı bildirir ki, Ağdabanlı Qurban uzun
müddət ozan-aşıq kimi təqdim edilib. Onun sözlərinə
görə, bu da ondan irəli gəlib ki, aşıq ədəbiyyatından
məlum olan divani, təcnis, qoşma, gəraylı, müxəmməs
formalarında, bir sözlə, heca vəznində
yazıb-yaradan şairlərə eyni zamanda aşıq kimi
baxıblar: "Ağdabanlı Qurban da məhz buna görə
uzun müddət aşıq kimi təqdim edilib. Lakin müasirlərinin xatirələrindən məlum
olur ki, o heç vaxt saz götürüb toy-nişanda, yaxud
da başqa əlamətdar günlərdə özünü
aşıq kimi göstərməyib, hərçənd,
ustadsayaq saz çalıb-oxumağı var imiş".
Aşıqşünasların qeydlərinə görə,
Ağdabanlı Qurbanın aşıq Ələsgər kimi məşhur
ustadlarla dostluq etməsi bir daha göstərir ki,
Ağdabanlı Qurban nəinki müasirlərinə,
sonrakı nəsillərə də örnək söz
ustası olub.
Aşıqşünaslar bildirir ki, Miskin Abdal nəsil şəcərəsinin
davamçısı, o ocaqdan od götürmüş
Ağdabanlı Qurbanın Aşıq Ələsgər,
Növrəs İman və Bimar Əli ilə maraqlı
deyişmələri yaddaşlardan yazılı ədəbiyyata
köçürülüb. Qeyd edək ki, onun
əlyazmalarının bir qismini oğlu, hələ
sağlığında aşıq sənətində dədəlik
zirvəsinə ucalan Dədə Şəmşir qoruyub
saxlayıb.
Mədəniyyət və turizm nazirinin müavini
Ədalət Vəliyev də aşıq sənətinə
dövlət qayğısının diqqətəlayiq
olduğunu qeyd edib. Onun bildirdiyinə görə, Azərbaycan aşıq ədəbiyyatının
dərin qatlarının üzə çıxmasında elmi
və ədəbi ictimaiyyətin ayrı-ayrı nümayəndələrinin
müstəsna xidmətləri var: "Bu əvəzedilməz
sərvətin toplanıb dünya ədəbiyyatı inciləri
sırasına qovuşması istiqamətində müstəqil
dövlətimizin yürütdüyü mədəniyyət
siyasəti ilə yanaşı, Heydər Əliyev Fondunun həyata
keçirdiyi layihələr mühüm əhəmiyyət
daşıyır. Aşıq sənətinin UNESCO-nun Mədəni
irs siyahısına daxil edilməsi bu sahənin
inkişafına yeni, həm də beynəlxalq təkan verdi. 1992-1993-cü illərdə erməni vandalları tərəfindən
odlara qalanaraq yer üzündən silinmiş Ağdaban ədəbi
aləmə, saz-söz dünyasına Dədə Şəmşir
kimi böyük aşıq vermiş şair Qurbanı ilə
daim öyünüb, ağdabanlılar isə bu adla fəxr
edib".
Onu da bildirək ki, ədəbi yaradıcılıq
nümunələrindən ibarət "Kəpəzin kəkliyi,
maralı, getmə" nəşri, Qənbər Şəmşiroğlunun
sinələrdən və əlyazmalardan toplayıb çap
etdirdiyi "Qumrutək ləhcəli, xoşxandı
Qurban" kitabları şairin yaradıcılığı
barədə geniş məlumat verən zəngin mənbə
hesab edilə bilər. "Kəlbəcər dünyası:
yüz şairin bir kitabı" antologiyası və bir
çox bədii məcmuələrdə də
Ağdabanlı Qurbanın ədəbi irsinə geniş yer
ayrılıb.
Ağdabanlı Qurban ocağının ən
şöhrətli nümayəndəsi Dədə Şəmşir
haqda da danışmaq istəyirik. Aşıq Şəmşir
XX əsr aşıq sənətinin elə qüdrətli
simasıdır ki, onun haqqıda daha ətraflı
danışmağa ehtiyac var. O, ifaçı və yaradıcı
aşıq kimi şöhrətlənib, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin üzvü olub.
Məlumat üçün bildirək ki, aşıq
Şəmşir 15 mart 1893-cü ildə Kəlbəcərin
Dəmirçidam kəndində görkəmli el sənətkarı,
şair Qurbanın ailəsində dünyaya gəlib. Ağdabanlı
Qurban Aşıq Ələsgərin müasiri və dostu idi.
Ustadla bağlı məlumatlarda qeyd olunur ki, sənətkar
ailəsində doğulan Şəmşir çox keçmədən
el yığıncaqlarında tanınmağa başladı. Miskin Abdal nəslinin
davamçısı olan Dədə Şəmşiri
bütün Azərbaycana daha yaxından tanıdan
böyük Səməd Vurğun olub. İstisu
yaylaqlarında istirahət edən görkəmli şair
günlərin birində özünəməxsus səsi,
sözü və çalğısı olan bir ozanla -
Aşıq Şəmşirlə tanış
olur və ona məşhur qoşmasını həsr edir.
Alimlər bildirir ki, Dədə Şəmşir qələmə
aldığı qoşma, gəraylı, təcnis, divani,
bayatı, rübai, qəzəl və müxəmməslərlə
Kəlbəcər ədəbi mühitini, eləcə də
yazılı və şifahi poeziyamızın ən önəmli
cəhətlərini ustalıqla mənimsəyən söz sənətkarı
kimi öz məktəbini yaratmışdı. Onun
40-dan artıq şəyirdi vardı. Aşıq
Qardaşxanın, Qəmkeş Allahverdinin, Aşıq
Xalıqverdinin və bu gün çoxlarının
yaxşı tanıdığı onlarla saz-söz sənətkarının
yetkinləşməsində, kamilləşməsində
Aşıq Şəmşir məktəbinin əvəzsiz
rolu olub. Bu məktəb təkcə aşıq
sənətinə deyil, ümumən saz-söz sənətinə
təsir göstərməklə, Bəhmən Vətənoğlu,
Sücaət kimi şairlərin yetişməsinə
münbit zəmin yaradıb. Aşıq
Şəmşirin qeyri-adi səsi və
çalğısı saz-söz sərrafı olan Kəlbəcər
ellərində yüksək dəyərləndirilir, ustad sənətkarın
orijinal ifaçılığı və şairliyi heç
kəslə müqayisə edilmirdi. Nə yaxşı
ki, fitrət sahibinin lent yazıları bu günümüzəcən
gəlib çatıb.
Professorlardan
M.Arif, H.Araslı, M.H.Təhmasib, M.Quluzadə, M.Vəkilov, V.Vəliyev,
P.Əfəndiyev, Q.Xəlilov, Q.Namazov, İ.Abbas, S.Paşayev,
T.Bünyadov, C.Abdullayev, dosentlərdən Y.Babayev, M.Allahmanov,
İ.Ələsgərov, görkəmli
şair-yazıçılarımızdan S.Vurğun,
O.Sarıvəlli, N.Xəzri, M,Rahim, T.Bayram, Q.İmamverdiyev,
M.Aslan, M.İsmayıl, H.Kürdoğlu, N.Həsənzadə,
Z.Yaqub, Ş.Əsgərov, İ.Tapdıq, S.Rüstəmxanlı,
Z.Cabbarlı, F.Sadıq, A.Babayev, Ə.Qurbanov, A.Əlizadə,
B.Vətənoğlu, İ.Coşqun, S.Sərxanlı kimi qələm
sahibləri ilə yanaşı, cild-cild romanlar, povestlər
müəllifləri Ə.Vəliyev, B.Bayramov, İsa
Muğanna, İ.Məlikzadə, Ə.Qasımov, C.Əlibəyli,
S.Əhmədov kimi sənətkarlar ayrı-ayrı illərdə
dövri mətbuatda Dədə Şəmşirin sənət
dünyasından, şeirlərinin poetik vüsətindən,
sanbal-siqlətindən söz açıblar.
İlk dəfə musiqişünas Əminə Eldarova
Aşıq Şəmşirin ifasında 75 aşıq
havasını lentə köçürüb. İndi Azərbaycan Dövlət
Radiosunun qızıl fondunda mühafizə olunan bəzi lent
yazıları aşığın Əminə xanım tərəfindən
1958-ci ildə yazılan saz havalarıdır. Aşıq
Şəmşirin "Şeirlər" adlı ilk kitabı
1959-cu ildə "Akademiya" nəşriyyatı tərəfindən
buraxılıb. Sonralar müəyyən fasilələrlə
ustad sənətkarın "Qoşmalar",
"Seçilmiş əsərləri", "Dağ
havası", "Şeirlər", "Öyüdlər"
və s. kitabları işıq üzü görüb. Aşıq Şəmşirin həyat və
yaradıcılığına həsr olunmuş
"Aşıq ürəkli şair, şair ürəkli
Aşıq Şəmşir" (Osman Sarıvəlli, 1973),
"Saxla izimi, dünya" (Məmməd Aslan, 1989), "Dədə
Şəmşir yaddaşlarda" (Qənbər Şəmşiroğlu,
2000) kitabları var. Aşıq Şəmşir 1980-ci ildə,
87 yaşında dünyasını dəyişib.
Aşıq
Şəmşir Azərbaycan dövlətinin diqqət və
qayğısını hiss edən bir ozan olub. Böyük
aşığa ən böyük qiyməti ümummilli
liderimiz Heydər Əliyev verib. Onu da qeyd
edək ki, ustadın 110 illik yubileyi dövlət səviyyəsində
keçirilib. Məlum olduğu kimi, xalqımızın
milli lideri Heydər Əliyev onun sənətinə yüksək
qiymət verərək 2003-cü il iyulun
5-də əməkdar incəsənət xadimi, "Şərəf"
ordenli Aşıq Şəmşirin anadan olmasının 110
illiyinin ölkə miqyasında qeyd edilməsi ilə
bağlı Sərəncam imzalayıb. Sərəncama
əsasən, Göygöl rayonundakı 7 illik musiqi məktəbinə
Aşıq Şəmşirin adı verilib və büstü
ucaldılıb. Aşıq Şəmşir
irsinə böyük diqqətlə yanaşan Heydər
Əliyev bununla yalnız aşıq Şəmşmirə
deyil, ümumilikdə aşıq sənətinə öz
müsbət münasibətini bildirib, qayğısını
göstərib.
Aşıq Şəmşirin 120 illik yubileyi də
dövlətin diqqətindən kənarda qalmayıb. Qeyd edək
ki, Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının xətti ilə
görkəmli aşığın 120 illiyinə həsr edilən
elmi-nəzəri konfrans keçirililib.
Professor Məhərrəm
Qasımlının sözlərinə görə,
aşıq sənəti və bu sənəti yaşadan
insanlar daim xalqımız və dövlətimiz tərəfindən
əziz tutulub: "Onlara hər zaman böyük diqqət
göstərilib, yaradıcılıqları dəyərləndirilib.
Ötən əsrin ən böyük sənətkarlarından
olan, aşıq sənətimizin yaşadıcısı,
öz zəngin şeiriyyati və ustadlığı ilə
aşıq yaradıcılığımızı zənginləşdirmiş
böyük el sənətkarı Aşıq Şəmşir
də həmişə yüksək qayğı ilə əhatə
olunub. Yaradıcılığı
dövlət tərəfindən yüksək adla qiymətləndirilib.
Aşıq yaradıcılığına yeni
istiqamət gətirən Aşıq Şəmşir öz
yüksək sənətkarlığına görə "Dədə"
adını xalqdan qazanıb. Kəlbəcər-Göyçə,
Qarabağ-Gəncəbasar ellərində məşhur olan
Aşıq Şəmşiri bütün Azərbaycana daha
yaxından tanıdan isə xalq şairi Səməd Vurğun
olub. Onların deyişməsi həmin
tarixi günlərin poetik ovqatını və təravətini
indi də saxlayır. Dədə Şəmşir
aşıq şeirinin müxtəlif poetik formalarında qələmə
aldığı nümunələrdə Kəlbəcər ədəbi
mühitinin qüdrətli söz sənətkarı kimi fərdi
məktəbini yaradıb".
Onu da bildirək ki, "Aşıq Şəmşir Mədəniyyət
Ocağı" İctimai Birliyi fəaliyyət göstərir. Quruma ustad
aşığın oğlu, tanınmış ziyalı,
Respublika Ağsaqqallar Şurasının idarə heyətinin
üzvü Qənbər Şəmşiroğlu rəhbərlik
edir. "Aşıq Şəmşir Mədəniyyət
Ocağı" İctimai Birliyinin xətti ilə
aşıq sənətinin təbliği də həyata
keçirilir. Bu qurum Azərbaycan dövlətinin
mədəniyyət siyasətinin uğurla davam etdirilməsinə
dəstək göstərən mədəniyyət təşkilatıdır.
Onu da bildirək ki, "Aşıq Şəmşir
Mədəniyyət Ocağı" İctimai Birliyi Dədə
Şəmşirlə bağlı müxtəlif vaxtlarda Azərbaycanın
ayrı-ayrı bölgələrində tədbirlər təşkil
edir. Bu tədbirlərin mahiyyəti ondan
ibarət olur ki, bu yığıncaqlarda aşıq sənəti,
söz sənəti təbliğ olunur, gənc və istedadlı
aşıqlar üzə çıxarılır, xalqa
tanıdılır.
Tərlan
könül şikar almış sar kimi,
Soluxuram
şaxta vurmuş bar kimi.
Xəstə
üçün gətirilmiş qar kimi,
Əriyib ocağa axıram evdə.
Şəmşirəm,
ağarıb saçım-saqqalım,
Hər şeydən bir qədər pozulub halım.
Yorulmuş
ovçuyam, qaçmış maralım,
Tüfəngi
yalandan çaxıram evdə...
Aşıq sənətinə xidmət edən, söz sənətinə
ucalıq gətirən iki el sənətkarından, iki el
aşıq-şairindən söhbət açdıq. Dövlətimizin
dəyər verdiyi, xalqın böyük sevgi, hörmət bəslədiyi
şəxsiyyətlərin fəaliyyətindən,
yaradıcılığından yazmaq, təbii ki, xoşdur.
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər.-2015.- 6-8 fevral.- S.15.