Azərbaycanın dövlətçilik
tarixinin, milli adət-ənənələrinin, elm və mədəniyyətinin
təbliği
"Biz nadir bir irsin varisiyik. Hər bir Azərbaycan
vətəndaşı bu irsə layiq olmağa
çalışaraq böyük bir tarixi keçmişi, zəngin
mədəniyyəti, yüksək mənəviyyatı olan
ölkənin həm dünəninə, həm bu gününə,
həm də gələcəyinə dərin bir məsuliyyət
hissi ilə yanaşmalıdır". Bu
sözlər mərhum prezident, müstəqil Azərbaycan
dövlətinin qurucusu Heydər Əliyevə aiddir.
Məhz qurucusu olduğu üçün müasir Azərbaycanın
dövlətçilik ənənələrinin
yaşadılmasına ciddi əhəmiyyət verən
böyük siyasət adamı ölkənin hər bir vətəndaşını
fərd olaraq öz Vətəninin maraqlarından
çıxış etməyə, zəngin keçmişi,
bu günü və işıqlı gələcəyi ilə
qürur duymağa çağırırdı. Onun vaxtilə
səsləndirdiyi, hər bir vətənsevər azərbaycanlının
dilində aforizmə çevrilmiş "Mən fəxr edirəm
ki, azərbaycanlıyam" kəlmələri də elə
bu duyğunun təcəssümü idi və bu deyimində mərhum
prezident tam haqlı idi. Çünki Azərbaycan
çox qədim və qədim olduğu qədər də zəngin
bir dövlətçilik tarixinə malikdir.
"Azərbaycan torpaqları müasir sivilizasiyanın
inkişafa başladığı ən qədim mədəniyyət
mərkəzlərindən biri hesab olunur. Hazırda
Anadolu türklərindən sonra dünyanın ikinci
böyük türk xalqı olan Azərbaycan xalqı bu ərazidə
- tarixi Azərbaycan torpaqlarında zəngin və özünəməxsus
bir mədəniyyət, o cümlədən dövlətçilik
ənənələri yaratmışdır". Bu sözlər də mərhum prezident Heydər
Əliyevə aiddir və onun yuxarıdakı fikrinin sadəcə
söz xətrinə deyilmiş pafoslu fikirlər
olmadığını açıq şəkildə
göstərir.
Bəs
dövlət nədir və qədim Azərbaycan insanı onun
yaradılmasına niyə can atırdı? Aydın
məsələdir ki, siyasi sistemin əsas təsisatı
olaraq xarakterizə edilən dövlətin başlıca vəzifəsi
əhatə etdiyi toplumu - cəmiyyəti idarə etmək, kənar
təhlükələrdən və yad təsirlərdən
qorumaq, onun siyasi və ictimai quruluşunu təmin etməkdir.
Qədim yunan filosofu Demokrit hesab edirdi ki, dövlət
birinci növbədə hər kəsin rifahını
qorumalı və sosial ədaləti təmin etməlidir.
Dövləti insanları barışdıran,
bir araya gətirən bir alət, vasitə adlandıran
Aristotel dövlətdən kənarda olan insanı təhlükəli
hesab edirdi. Roma Papası XI Leo isə
dövləti "Tanrının hədiyyəsi"
adlandırırdı.
Dövlət anlayışı ilə bağlı bir
sıra görkəmli elm adamlarının da diqqətçəkən
fikirləri olub ki, bunlardan ən maraqlısı Tomas Hobbsun
yanaşmasıdır. Hobbsa görə, bəşəriyyətin
təbii vəziyyəti insanlar arasında zorakılıq
meylinin və ölüm qorxusunun hökm sürdüyü, hər
kəsin öz gücü və imkanlarına dayanaraq həyatda
qalmaq və istədiyi hər şeyi etmək haqqının
olduğu, bu baxımdan da davamlı olaraq münaqişələrin
hökm sürdüyü xaotik durumdur. Bu
durumda cəmiyyətdəki bütün fərdləri müəyyən
düzən altında saxlayacaq pozitiv bir qanunun yoxluğu fərdin
öz həyatını təhlükələrdən qorumaq
üçün hər bir vasitəyə əl atmasına gətirir
ki, nəticədə cəmiyyətdə davamlı olaraq
güvənsizlik, qorxu və eqoizm hissləri yüksəlir.
Belə bir xaotik durumun aradan qaldırılmasının yeganə
yolu toplumun öz dövlətini yaratması və ona sahib
çıxması ola bilər ki, bu halda
da onun dövlətçilik modelinin tapılması və
milli ənənələrinin formalaşması ilkin şərt
kimi çıxış edir.
Dövlətin funksiyaları daxili və xarici olmaqla iki
istiqaməti əks etdirir. Xarici istiqamət birmənalı
şəkildə ölkənin müdafiəsi, beynəlxalq
aləmdə tanınması, mənafelərinin qorunması,
suverenliyi kimi məqsədlərə xidmət edir və
ölkənin qonşu dövlətlərlə dinc
yanaşı yaşamasını şərtləndirir. Daxili istiqamət isə özündə bir neçə
funksiyanı birləşdirir ki, cəmiyyətin rifahı da məhz
bu funksiyaların yerinə yetirilməsindən birbaşa
asılıdır. Bu funksiyalar sırasına mövcud
siyasi quruluşu, cəmiyyətin sosial-siyasi strukturunu qoruyub
saxlamaq, iqtisadiyyatın tənzimlənməsinə və
sabitliyinə nail olmaq, sosial vəzifələrin yerinə
yetirilməsi, ölkədə elmin, təhsilin, mədəniyyətin
inkişafına stimul verilməklə cəmiyyətin mənəvi
həyatının təkmilləşdirilməsi kimi vəzifələr
daxildir ki, bu vəzifələrin öhdəsindən gərəyincə
gəlinməsi dövlətin mövcudluğunun qarantı
kimi çıxış edir.
Azərbaycanda dövlətçilik ənənələrinin
tarixi çox qədimdir. Bəzi mənbələr bu tarixin
3, bəziləri isə hətta 5 min il əvvələ
təsadüf etdiyini yazır. Azərbaycan ərazisində
ilk etnik-siyasi birliklərin, dolayısı ilə dövlət
qurumlarının hələ eramızdan əvvəl - IV
minilliyin sonu, III minilliyin əvvəlində Urmiya hövzəsi
ərazisində yarandığını bildirən mənbələr
burada meydana gəlmiş qədim Azərbaycan dövlətlərinin
bütün regionun hərbi-siyasi tarixində
oynadığı mühüm rola xüsusi diqqət çəkir.
Həmin dövrdə bu dövlətlərin qədim Assuriya,
Şumer, Akkard dövlətləri, habelə Kiçik Asiyada
yerləşən Het dövləti ilə əlaqələri
isə Azərbaycan dövlətçilik tarixinin ilkin
dövrlərində qonşu ölkələrlə diplomatik əlaqələrin
yaradılmasına da xüsusi diqqət yetirildiyindən xəbər
verir. Bəlli həqiqətdir ki, bu dövlətlər
arasında vaxtaşırı yaşanan müxtəlif səbəbli
münaqişələr bəzən hətta müharibə səviyyəsinə
qədər böyüyürdü ki, bu halda artıq
diplomatiya öz yerini qılınclara verməli olurdu. Tarixi mənbələrdən bizə gəlib
çatan faktlar göstərir ki, qədim Azərbaycan
dövlətləri öz torpaqlarını xarici təcavüzkarlardan
uğurla qorumağı bacarıb. Hətta
qədim Azərbaycan tayfa birliyi olan Qutlar belə bir situasiyada
qonşu Akkard dövlətini məğlub edərək sərhədlərini
İran körfəzinə qədər genişləndirib və
bu ərazidə yüz illik bir dövr ərzində
hökmranlığını qoruya bilib. Bu zaman kəsiyində
isə özlərindən asılı hala saldıqları
Akkard və Şumer dövlətlərinin
idarəçilik qaydalarından faydalandıqları kimi, Azərbaycanın
mütərəqqi idarəçilik mədəniyyətini də
həmin ölkələrdə yayıblar.
Ümumiyyətlə, Azərbaycanın dövlətçilik
tarixini üç mərhələyə bölmək olar ki,
barəsində danışdığımız olaylar bu
tarixin ilkin mərhələsindən xəbər verir. Dövlətçilik
tariximizin ikinci mərhələsini Şərqdə ilk
demokratik dövlətin - AXC-nin qurulması təşkil edir.
1918-ci ildə Azərbaycan özünün
müstəqilliyini elan edərkən onun qarşısında
duran əsas vəzifə yeni qurulacaq siyasi hakimiyyətin
dövlətçilik modelinin yaradılması idi. Faktdır ki, həmin dövrlərdə Azərbaycanı
əhatə edən yaxın və uzaq ölkələrdə
ən müxtəlif siyasi quruluşlar hakim idi və Azərbaycanın
yeni yaranmış hakimiyyət orqanı olan Milli Şura
asanlıqla bu modellərdən birini tətbiq edib öz
dövlətçiliyini qura bilərdi. Lakin
Milli Şuranın Avropa təhsilli, ziyalı tərkibi bu
quruluşların heç birini ölkəmiz
üçün məqbul saymadı və tamamilə yeni bir
yol seçərək Şərqdə ilk demokratik
respublikanın baniləri kimi tarixə düşdü.
Sonradan Məhəmməd Əmin Rəsulzadə bu barədə
yazırdı":Bizə Ərəbistanı
göstərsələr də, Milli Şura tərəddüd
etmədən azadlığı, insan hüquqlarını,
qanunun aliliyini təmin edən demokratik respublika quruluşunun
yaradılmasına üstünlük verdi. Çünki
uzun müddət yadellilərin hökmranlığı
altında kölə vəziyyətində yaşamış
Azərbaycan xalqına dünyəvi dövlətçilik
prinsiplərinə söykənən, azad, müstəqil,
demokratik respublika hakimiyyət sistemi daha vacib idi". Lakin Azərbaycanın istər daxilində, istərsə
də xaricində yaşanan ziddiyyətli proseslərin onu
içəridən parçalaması, eyni zamanda Rusiyada
kommunistlərin hakimiyyətə gəlməsi gənc dövlətimizə
də təsirsiz ötüşmədi. Qonşuluğunda
sekulyar dövlətin mövcudluğunu həzm edə bilməyən
bolşevik hökuməti özünün imperialist
maraqlarından çıxış edərək çar
Rusiyasının bütün ərazisində hakimiyyətini bərpa
etməyə cəhd göstərirdi. Üstəlik,
respublikanın daxilində də bu cəhdləri dəstəkləyən
qüvvələr vardı ki, bu iki şər qüvvə
arasında qurulan ittifaq gənc dövlətin yaşamasına
imkan vermədi. Beləliklə, Azərbaycanda
günbəgün kəskinləşən daxili ictimai-siyasi vəziyyət
fonunda sovet Rusiyasının ölkəmizə hərbi təcavüzü
nəticəsində Azərbaycan Xalq Cumhuriyyəti 1920-ci ilin
aprelində süqut etdi və Azərbaycanda sovet hakimiyyəti
quruldu. Azərbaycan Xalq Cumhuriyyəti çox az - cəmi 23 ay yaşadı. Lakin
o, tarixi missiyasını tam yerinə yetirərək Azərbaycanın
sekulyar dövlətçilik modelini yaratmağı
bacardı. Sonradan AXC hökumətinin qurucusu Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə ona ünvanlanmış "Bu bir il
yarımlıq hakimiyyətiniz ərzində xalqa nə
verdiniz" sarkastik sualına qürurla "Çox şey
verə bilmədik, lakin milli azadlığın nə demək
olduğunu başa saldıq və azca da milli istiqlal
dadızdırdıq" məşhur cavabını
vermişdi.
Azərbaycan Xalq Cumhuriyyəti həqiqətən də Azərbaycanın milli dövlətçilik tarixində silinməz izlər qoydu və tam 70 il sonra istiqlaliyyətini bərpa etmiş müstəqil Azərbaycan dövləti üçün sağlam təməl rolunu oynadı. 1991-ci ildə yenidən müstəqilliyinə qovuşan Azərbaycan Respublikasının özünün sələfi olan AXC hökumətinin dövlət simvollarını - bayrağını, gerbini və himnini bərpa etməsi də elə bunun nəticəsi idi. Bu, təkcə Azərbaycan xalqının deyil, Azərbaycan dövlətçiliyinin də özünə qayıdışı idi...
Həmin dövr Azərbaycanın tarixinə dövlətçiliyinin üçüncü - sonuncu mərhələsi kimi düşdü və bu, SSRİ-nin süqutu ilə əldə etdiyimiz müstəqilliyimiz nəticəsində mümkün oldu. Ötən əsrin 90-cı illərində dünyada baş qaldıran qlobal siyasi proseslər "sovet xalqı" kimi mücərrəd ad altında sanki bir dam altında yaşamağa məhkum edilmiş, basmaqəlib, özünün milli dəyərlərindən məqsədli şəkildə uzaqlaşdırılaraq ruslaşdırılmaya məruz qalmış müxtəlif xalqların milli məfkurəsinin dirçəlməsinə səbəb oldu və bununla da Rus imperiyası özünün məntiqi sonluğuna qədəm qoydu. Sovet quruluşunun təməlindən sarsılması bu xalqların müstəqilliyinə qovuşmasına, beləliklə də öz müstəqil dövlətini qurmasına gətirdi ki, bu sırada Azərbaycan xalqı da var idi. Lakin sovetlərdən qopması ilə xaotik vəziyyətə düşmüş respublikada hakimiyyətə gələn millətçi siyasi qüvvələr hər nə qədər milli məfkurə daşıyıcıları olsalar da, dağınıq vəziyyətdə olan ölkəni toparlamaq və idarə etmək gücündə olmadılar. Həmin dövrdə dövlət quruculuğu kimi ağır bir məsuliyyəti üzərinə götürən Heydər Əliyev sonralar deyirdi: "Müstəqil dövlətimiz üçün taleyüklü məsələlərin həyata keçirilməsi tariximizin bir çox qaranlıq səhifələrini açmaqla kimliyimizi tam müəyyən etməyi, milli köklərinə bağlı yeni təfəkkürlü gənc nəsil yetişdirilməsini zəruri edir. Keçid dövrünün çətinliklərinə, ağır proseslərinə baxmayaraq, biz öz tarixi keçmişimizin çox dəyərli səhifələrini qısa bir müddətdə aça bilmiş və xalqa göstərməyə nail olmuşuq. Xalqımızın hər bir övladı öz tarixi keçmişini, varisi olduğu mədəni irsi daha dərindən öyrənərək böyük qürur hissi duymağa başlayır və sözsüz ki, bununla fəxr edir". Məhz Heydər Əliyevin sovet dövründə tutduğu mühüm dövlət postlarında əldə etdiyi zəngin təcrübə və siyasi uzaqgörənliyi dövlətin möhkəm təməl üzərində qurulmasında, eyni zamanda gənc Azərbaycan Respublikasının beynəlxalq arenaya çıxarılmasında müstəsna rol oynadı.
Artıq müstəqilliyimizə qovuşduğumuz tarixdən bizi uzun illər ayırır və bu illər ərzində Azərbaycan nəinki özünü dünya birliyinə qəbul etdirməyi bacardı, eyni zamanda özünün zəngin milli-mənəvi irsinin, mədəniyyətinin, elminin təbliğində əhəmiyyətli irəliləyişlərə imza atdı. Bu gün Bakıda müxtəlif təyinatlı beynəlxalq tədbirlərin baş tutması, muğam, kəlağayı kimi milli sərvətlərimizin UNESKO-nun qeyri-maddi mənəvi irs siyahısına salınması müstəqil Azərbaycan dövlətinin dünya çapında tanınmasına gətirdi. Bütün bunlar isə deməyə əsas verir ki, dövlətçiliyimiz sağlam təməl üzərində qurulub, heç bir qüvvə onu sarsıtmaq gücündə deyil. Bunu Azərbaycanın regionda söz sahibi dövlətə çevrilməsi, diplomatik əlaqələrdə əldə etdiyi uğurlar, yeritdiyi balanslı siyasət və dünya çapında nəhəng dövlətlərlə bir sırada dayanması da təsdiq edir. Bütün bunlar isə müasir Azərbaycan insanında, qürur hissi ilə yanaşı, özünün təhlükəsizliyinə qarant olan dövlətinə minnətdarlıq duyğusu da yaradır. Odur ki, bugünkü Azərbaycan vətəndaşları bir həqiqətə inanır: dövlətçiliyimizin sarsılmaz ideoloji əsasları olan azərbaycançılığa, milli-tarixi dəyərlərə, mədəni irsə hörmət vacibdir və onu qorumaq hər bir vətəndaşın müqəddəs borcudur.
Samirə
SƏFƏROVA
Bakı xəbər.-2015.- 27 fevral-1 mart.- S.15.