Azərbaycan folkloru - ağızdan
yazıya...
Çoxlarımız uşaq olanda nənə və analarımızdan çoxlu oxşama, bayatı, nağıl, tapmaca, yanıltmac eşitmişik. O vaxt biz bilmirdik ki, ana və nənələrimizin yaddaşında yaşayan və hər gün eşitdiyimiz bu nümunələr xalqın qiymətli tükənməz sərvəti-folklor örnəkləridir. Çox vaxt görürdük ki, Bakıdan, Gəncədən, Tiflisdən gələn əli kağız-qələmli əmilər nənələri, babaları söylədir, onların danışdıqlarını lentə yazır, kağıza köçürür.
Sonradan bildik ki, onlar xalqın söz xəzinəsini itib batmağa qoymayan folklorşünas və etnoqraflardır. Əslində, folklor örnəklərinin toplanması, yaddaşlardan yazıya köçürülməsi böyük hadisə olub. Təəssüf ki, o örnəklərin xeyli hissəsi yazıya alınmayıb, ya itib batıb, ya da yaşlı insanların yaddaşında gün işığına çıxacağı günü gözləyir. Onu da ağrı ilə qeyd etmək istəyirik ki, son on beş-iyirmi ildə bölgələrə folklor ekspedisiyaları təşkil edilmir. Çağdaş folklorşünasların böyük əksəriyyəti özlərindən əvvəlki alimlərin, folklor cəfakeşlərinin vaxtilə toplayıb nəşr etdirdiyi nümunələrdən istifadə edir. Halbuki, bölgələrə səfər edib örnəklər toplamaq tam mümkündür. Hələ bir neçə il əvvəl Prezident Administrasiyasının şöbə müdiri Fatma Abdullazadə üzünü alimlərə tutaraq xalqın yaddaşında qalan folklor örnəklərini toplamağı tövsiyə edib. O bildirirdi ki, hələ də xalq arasında kifayət qədər nağıllar, bayatılar, şeirlər və s. nümunələr var, onlar da toplanıb nəşr edilməlidir.
Bu arada bəzi folklorşünas alimlərin, eləcə də Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Folklor İnstitutunun son illərdə gördüyü işləri təqdir etməyi də unutmamalıyıq. Bu sahədə Folklor İnstitutu böyük sistemli işlər görüb. Buna baxmayaraq, hələ də mövcud sahədə çatışmazlıqlar var.
Qədim türklərin folklor örnəkləri...
Tədqiqatçılar bildirir ki, Azərbaycan folkloru Azərbaycan türklərinin yüksək mənəvi-əxlaqi dəyərlərini, etik və estetik düşüncəsinin ən aparıcı meyllərini özündə əks etdirən və ümumtürk ağız ədəbiyyatının tərkib hissəsi olan yaradıcılıq sahəsidir. Alimlər qeyd edir ki, Azərbaycan türklərinin adət-ənənəsi, ayin və etiqadları, tarixi cəngavərlik əxlaqı, vətənsevərliyi və torpaq məhəbbəti, valideyn sevgisi, həzin lirik duyğuları bu yaradıcılıqda bütöv və özünəməxsus şəkildə tərənnüm olunub. Bildiyimiz kimi, Azərbaycan türklərinin folkloru müxtəlif janrların (lirik, epik və dramatik) qovşuğunda yaranıb, elə həmin üslublara uyğun olaraq da növlərə bölünüb.
Azərbaycan folklorunun yazıya alınması...
Bildiyimiz kimi, folklor örnəkləri əsasən XIX yüzilliyin sonlarından başlayaraq yazıya alınıb. Burada bir sıra ziyalıların, folklorşünas alimlərin rolu qeyd edilməlidir.
Tədqiqatçılar qeyd edir ki, Azərbaycan folklorunun yazıya alınmasının ilk mərhələsi 1830-1900-cu illər arasını əhatə edir. Bu dövrdə "Vedomosti", "Tiflisskiye vedomosti", "Novoe obozreniye", "Kafkazskiy vestnik", "Kafkaz" qəzetləri, XIX əsrin yetmişinci illərindən sonra nəşrə başlayan SMOMPK məcmuələrində Qafqaz xalqlarının, Azərbaycan türklərinin şifahi xalq ədəbiyyatının ilk nümunələri geniş şəkildə əks olunub. Mətbuat tədqiqatçıları qeyd edir ki, 1875-ci ildən nəşrə başlayan ilk milli mətbu orqan olan "Əkinçi" və sonralar çapa başlayan "Kəşkül" qəzetləri də bu işi layiqincə davam etdirdilər. Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatı nümunələrinin kütləvi şəkildə toplanmasının başlıca mərhələsi 1900-1920-ci illər arasında olub. Bu dövrdə Eynəli Sultanovun və Mahmudbəy Mahmudbəyovun şifahi xalq ədəbiyyatı nümunələrinin toplanması, nəşri və tədqiqi sahəsindəki fəalliyyəti folklorşünaslığımızın ilk addımları hesab edilir. Görkəmli ədəbiyyatşünas Firudin bəy Köçərli folklorşünaslığımızın tarixinə təkcə toplayıcı kimi deyil, həm də Azərbaycan folklorşünaslığının yaradıcısı kimi daxil olub. Alimlər yazır ki, həmin illərdə folklor nümunələrinin toplanması, nəşri və tədqiqində xüsusi xidmətləri olan Hənəfi Zeynallı ("Azərbaycan atalar sözü və məsəlləri" (1926), "Azərbaycan tapmacaları" (1928) kitablarının müəllifdir) ağız ədəbiyyatını ilk dəfə təsnif edən araşdırıcılardan hesab olunur.
Folklorumuzun Əmin Abid dövrü...
Alimlər yazır ki, folklor nəzəri fikrini öyrənən, dövrünün ən qabaqcıl tədqiqat metodlarını Azərbaycan folklorşünaslığına gətirənlərdən biri də Əmin Abid olub. Ə.Abid xalq mahnıları, bayatılar, aşıq şeiri şəkilləri, heca vəzni, türk xalqlarının yeddihecalı şeirinin törəmə tipləri, qafiyəsi, ritmi, oxşar səslərin təkrarı, alliterasiyası, bölgü və digər poetik qəlibləri barədə elmi mülahizələrin ilk müəlliflərindəndir. Burada ömrünü qürbətdə sona yetirən "Azərbaycan" qəzetinin ilk baş redaktoru Ceyhun bəy Hacıbəylinin də əməyini qeyd etməliyik. O, Qarabağ folkloruna aid saysız nümunələr toplayıb. Keçən əsrin 20-30-cu illəri ərzində folklorumuzun toplanması və nəşri işləri ilə ardıcıl məşğul olan tədqiqatçı Vəli Xuluflu olub.
O, 1927-ci ildə "El aşıqları" kitabını və Azərbaycanda ilk dəfə olaraq "Koroğlu" dastanını (1929-cu ildə ikinci nəşr) çap etdirib. Həmin vaxtlarda Azərbaycan ağız ədəbiyyatının toplanması sahəsində Salman Mümtazın və Hümmət Əlizadənin xidmətləri xüsusilə qeyd edilməlidir. S.Mümtaz 1927 və 1928-ci illər ərzində iki cildlik "El şairləri" kitabını nəşr etdirib, Qurbaninin, Sarı Aşığın şeirlərini, bayatı, atalar sözü və məsəllərin ən gözəl nümunələrini yazıya alıb. 1929-cu ildə "Aşıqlar" adlı toplunu iki cilddə çap etdirən H.Əlizadə isə ilk dəfə Azərbaycan aşıqlarının repertuarından "Koroğlu" dastanının on dörd qolunu və əllidən artıq müstəqil qoşmasını çap etdirib.
Tədqiqatçılar bildirir ki, dövrümüzə qədər folklorşünaslığımızın inkişafında böyük xidmətləri olan araşdırıcılar sırasında H.Araslı, M.H.Təhmasib, M.Seyidov, X.Koroğlu, Ə.Axundov, V.Vəliyev, M.Həkimov, P.Əfəndiyev, A.Nəbiyevin, M.Qasımlının və s. adlarını xüsusilə qeyd etmək lazım gəlir.
Folklorumuzun
toplanmasında Firudin bəy Köçərlinin rolu...
XX əcrin əvvəllərində Azərbaycan
folklorşünaslığını araşdıran tədqiqatçı
Fərqanə Hüseynova qeyd edir ki, Azərbaycan
xalqının tarixində XX əsr çox ziddiyyətli
dövrlərdən biridir. Onun bildirdiyinə görə, bu illərdə
ictimai-siyasi həyatda baş verən hadisələrlə əlaqədar
şifahi xalq ədəbiyyatına olan maraq da güclənib:
"Azərbaycanda, xüsusilə Bakıda fəhlə
sinfinin meydana gəlməsi, inqilabi hərəkatın güclənməsi
və başqa amillər, öz növbəsində, ədəbiyyatın,
incəsənətin qarşısında bir sıra yeni tələblər
qoyurdu. XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvələrində
Azərbaycan folklorşünaslığında dövrün
hadisələri ilə bağlı olaraq bir sıra
özünəməxsus yeni keyfiyyətlər meydana
çıxırdı. Bu da ondan ibarətdir
ki, folklor yalnız yazılı ədəbiyyatla deyil, o zamanın
pedaqoji fikirləri ilə də sıx bağlı idi. Folklora yazıçı və şairlərlə
birlikdə həm də pedaqoji fikir nümayəndələri
yaxından maraq göstərirdilər. Əgər
dəqiqləşdirsək, yazılı ədəbiyyat
nümayəndələrinin əksəriyyəti folklordan
öz pedaqoji fikirlərini yaymaq üçün bir vasitə
kimi istifadə edirdilər. Həsən bəy Zərdabi,
Seyid Əzim Şirvani, Süleyman Sani Axundov, Abdulla Şaiq,
Mirzə Ələkbər Sabir, Abbas Səhhət, Rəşid
bəy Əfəndiyev, Firudin bəy Köçərli kimi
görkəmli şəxslərin ədəbi-pedaqoji fəaliyyətinə
diqqət etsək görərik ki, bunların
hamısının tərbiyə xarakteri daşıyan əsər
və məqalələrinin əsasında məhz xalqdan
seçilib götürülən folklor materialı durub. Başqa sözlə desək, onlar məhz xalqın
bu səpkidə, tərbiyə mövzusunda
yaradılmış əsərlərini axtarıb seçib, yenidən
canlandırıblar.
XX əsrin əvvəllərində ictimai həyatda
baş verən hadisələrlə əlaqədar olaraq
folklor ana dili, milli dil, xalq dili məsələləri ilə
sıx bağlı idi. Şifahi xalq ədəbiyyatı ana
dilinin, sadə xalq dilinin əsas mənbəyi hesab edilirdi.
Bu dövrdə ana dilindən söhbət
düşəndə xalqımızın qabaqcıl
övladları ilk növbədə folklorun dilini-ana
laylasının dilini irəli atırdılar. Bunu biz yazıçı və maarif xadimlərimizin
həm bədii əsərlərində, həm də məqalələrində
çox aydın şəkildə görürük.
"Molla Nəsrəddin"in xalq ədəbiyyatına, demək
olar ki, hər nömrəsində müraciəti, C.Məmmədquluzadənin
"Anamın kitabı", "Kamança" pyeslərində
folkloru, xalqın dünyagörüşü, Ü.Hacıbəyovun
xalq ədəbiyyatı, xalq musiqisi əsasında əsərlər
yazması, uşaq yazıçılarımızın folklordan
istifadə ilə yazılmış əsərləri,
F.Köçərli, A.Şaiq, R. Əfəndiyev, Y.V.Çəmənzəminli
və başqalarının bir sıra məqalə və məktubları
məhz bəhs etdiyimiz bu məsələlərlə əlaqədar
idi. XX əsrin əvvəllərində gərgin
ictimai, ədəbi mübarizələr dövründə
burjua ideologiyası, demokratik ədəbiyyata, milli xalq dilinə
olduğu kimi, folklora da kəskin hücumlar edirdi. Bir çox sənətkarlar folklorun ədəbi
dilin inkişafındakı, demokratik ədəbiyyatın
xalqda milli hisslərin oyanmasındakı mühüm rolunu
çox yaxşı başa düşürdülər.
Ona görə də onlar dilə, demokratik ədəbiyyata
və folklora eyni dərəcədə hücum edirdilər.
Burjua ideoloqları Azərbaycan xalqının əsrlər
boyu yaratdığı ədəbiyyat, mədəniyyət
abidələrini, folklorunu inkar edirdilər. Onlar folkloru sənət cərgəsinə heç
daxil etmir, xalqın əsrlər boyu yaratdığı mənəvi
sərvətləri heçə çıxarmaq istəyirdilər.
Firudin bəy Köçərli Azərbaycan mədəniyyəti
tarixində böyük rol oynamış bir şəxsiyyətdir.
F. Köçərlinin fəaliyyəti zəngin və hərtərəflidir.
O, qabaqcıl pedaqoq, folklortoplayan, həm də xalq ədəbiyyatının
nəzəriyyəçisi, ədəbiyyat tarixçisi idi. F.Köçərli, sözün həqiqi mənasında,
ilk Azərbaycan folklorşünası olub. Elə yalnız "Balalara hədiyyə"
kitabı F.Köçərliyə folklorşünaslıq
tariximizdə müəyyən mövqe qazandırıb.
Hər şeydən əvvəl F. Köçərlidən
biz xalq ədəbiyyatının toplayıcısı kimi
danışmalıyıq. Çünki hər
bir folklorşünas eyni zamanda dövrə görə xalq ədəbiyyatı
nümunələrini toplamaqla da məşğul olur".
"Sayaçı
sözləri", "Aşıq Valeh" kitabları...
Tədqiqatçılar qeyd edir ki, F.Köçərli
məşhur ədəbiyyat tarixçisidir. Bu işlə
əlaqədar ədib xalq ədəbiyyatını
toplayıb və çap etdirib. Bütün
məşhur ədəbiyyat tarixçiləri kimi o da ədəbiyyat
tarixinin məhz şifahi xalq yaradıcılığından
başlandığını çox yaxşı bilirdi.
Bu mənada F.Köçərli böyük həvəslə
folkloru yığır və təbliğ edirdi. F.
Köçərlinin yığdığı folklor əsərləri
o zamanlar müxtəlif mətbuat səhifələrində
çap olunurdu: "Onun çap etdirdiyi xalq
yaradıcılığı əsərləri içərisində
"Balalara hədiyyə", "Sayaçı sözləri",
"Aşıq Valeh" və sairə var idi. F.Köçərli
xalq ədəbiyyatına, ədəbiyyatın müəyyən
məsələlərinə dair yazdığı məqalələrində
bolluca folklor nümunələri gətirirdi. Bu da o zamana görə çox doğru bir hərəkət
idi. Çünki ayrıca çap etməyə
imkan olmayan toplanmış xalq ədəbiyyatı nümunələrini
ədib bu yolla nəşr edib yaradıb. F.Köçərli
bütün qabaqcıl ziyalıların da diqqətini bu
işə, folklorun toplanması işinə cəlb etmək
istəyirdi. F.Köçərli xalq ədəbiyyatını
xalqın sərmayəsi adlandırır, folklorun təlim-tərbiyə
üçün əhəmiyyətini ilk plana çəkərək
deyirdi: "O millət ki, öz tarixini, vətənini, dilini
sevir-bu qisim əsərləri kamal-şövq və diqqətlə
cəm edib sərmayə kimi saxlayır və
balalarının ilk təlim və tərbiyəsini onları
oxutmaq ilə başlayır". Biz
F.Köçərli haqqında həm də həqiqi bir
folklorşünas kimi, yəni xalq ədəbiyyatı
haqqında olan elmimizin görkəmli bir nümayəndəsi
kimi danışmalıyıq. Ədib
xalqını, vətənini sevdiyi qədər də onun
şifahi ədəbiyyatını sevirdi. F.Köçərlinin
xalq ədəbiyyatı haqqındakı nəzəri fikirləri
təsadüfdən-təsadüfə deyil, müəyyən
bir sistem əsasında söylənib, ədəbi,
elmi-pedaqoji fəaliyyətinin əvvəlindən
axırına qədər inkişaf edən bir xətt üzrə
gedib.
Onun folklor barədəki nəzəri müddəaları
o dövrün ictimai-siyasi həyatından doğmuşdu. F.Köçərlinin xalq ədəbiyyatı
haqqındakı fikirlərini diqqətlə öyrəndikdə
ədibin həqiqətən də folklorun xüsusiyyətlərini,
incəliklərini dərindən duyduğunun, hiss etdiyinin, bu
nümunələrlə qəlbən yaşaya bildiyinin
şahidi oluruq. F.Köçərli xalq ədəbiyyatı
nümunələrinə seyirçi münasibət bəsləmir,
onları bir material kimi, əsər kimi toplayıb çap etməklə
işini bitmiş hesab etmirdi. F.Köçərli
folkloru cəmiyyətdə insanların tərbiyəsi,
ayılması, savadlanması üçün mühüm
vasitələrdən hesab edirdi. O, XX əsrin əvvəllərində
siyası, sinfi, ədəbi mübarizədə xalq ədəbiyyatının
mühüm rolunu düz başa düşürdü. Ona görə də xalq ədəbiyyatının
toplanması, nəşri üçün car çəkir,
bütün silahdaşlarını-ziyalıları, sənət
yoldaşlarını bu işə cəlb etməyə
çalışırdı".
Ardı var.
İradə
SARIYEVA
Bakı xəbərş-2015.- 18
iyun.- S. 15.