Azərbaycan
kinosunun keçdiyi yol...
Azərbaycanda kino sənayesinin inkişafı böyük bir mədəniyyətin respublikamızda bərqərar olmasına şərait yaratdı. Azərbaycan kino tarixi mədəniyyətimizin ayrılmaz qolu kimi bir əsrdən artıqdır ki, mövcuddur. Milli kino tarixi səhifəsini vərəqlədikcə qarşımıza müxtəlif məzmunlu, ayrı-ayrı ideyalara xidmət edən filmlər çıxır. Əlbəttə, kinonun inkişafına təkan verən amillərdən biri Bakının zəngin mədəniyyət mərkəzi olması və dünyanın bura böyük maraq göstərməsi idi.
Azərbaycanda kino sənayesi inkişaf etməzdən əvvəl milli teatrımız mövcud idi və xaricdən gələn qonaqlar böyük məmnuniyyətlə bu tamaşaları seyr edirdi.
AAİMSA saytında milli kino tariximizlə bağlı maraqlı mütəxəssis fikirləri yer alıb. AAİMSA saytınının mütəxəssis fikirləri əsasında hazırladığı tədqiqat diqqətçəkəndir.
"Şəhər bağında xalq gəzintisi..."
Kinoşünaslar yazır ki, yaxın qonşuları və uzaq ölkələri ilə karvan və dəniz yolu vasitəsilə daim əlaqə saxlayan, ticarət edən Azərbaycan torpağı qədim yaşayış məskəni olaraq tarixdə yerini tutub. O da məlumdur ki, Azərbaycanın, onun paytaxtı Bakının adına müxtəlif dövrlərə aid mənbələrdə tez-tez rast gəlinir. Tədqiqatçılar onu da qeyd edir ki, XIX əsrin 70-ci illərindən sonra Bakının yüksəliş dövrü başlayıb. O vaxtlar neft sənayesinin genişlənməsi, kapitalist münasibətlərinin inkişafı kiçik feodal şəhərinin misli görünməyən yüksəlişinə həlledici təsir göstərib. Tədqiqatçıların yazdığına görə, Bakı tez bir zamanda quberniya mərkəzindən Rusiyanın irimiqyaslı birinci dərəcəli neft sənayesi mərkəzinə çevrilib. O dövrdə "neft bumu" dünyanın diqqətini Bakıya cəlb edib. Tədqiqat materialında yazılır ki, şəhər iqtisadiyyatının inkişafı çoxlarını bu yerlərə çəkib gətirirdi. Milli burjuaziya öz mövqelərini günü-gündən möhkəmləndirirdi. Yadelli kapitalistlər Bakıya sərvət toplamaq, varlanmaq həvəsilə gəlirdilər. Bakıya ucuz işçi qüvvəsi və müxtəlif sənət adamları da daimi yaşamaq və işləmək üçün axışırdılar. Tədqiqatçılar buna nümunə üçün "Kaspi" qəzetinin 20 may 1899-cu il tarixli sayında yazılan mənbəyə diqqət çəkir: "Bakıya fəhlə axını hələ də davam edir, demək olar ki, Həştərxandan Bakıya paroxodla Volqaboyu quberniyalardan yüzlərlə, hətta daha çox rus fəhləsi gəlir". Əlbəttə, bu fəhlələr əsasən Bakıda qalıb Abşeronun neft mədənlərində işə düzəlirdilər. Göründüyü kimi, neft XIX əsrin II yarısından sonra böyük iqtisadi və strateji əhəmiyyət kəsb edirdi.
Neft
Bakısı kino sənayesi mərkəzi kimi...
Alimlər qeyd edir ki, belə bir vaxtda Fransada ixtira
olunmuş sinematoqraf dünyanın ən iri şəhərlərində
olduğu kimi, çox keçmədən Bakıda da peyda
oldu. Tezliklə neft Bakısında yerli həyatdan bəhs
edən müxtəlif mövzuda ilk kinosüjetlər çəkildi.
Alimlər yazır ki, 1898-ci il yanvarın
8-də Bakıda xarici filmlər göstərilməyə
başlanıb. Həmin il iyunun 21-də Bakıda Vasili Vyatskinin
teatr-sirkində sirk tamaşası vaxtı Bakı həyatından
bəhs edən "Şəhər bağında xalq gəzintisi",
"Qatarın dəmiryol stansiyasına daxil olması",
"Qafqaz və Merkuri" Cəmiyyətinə məxsus
paroxodun limandan yola düşməsi" və "Bazar
küçəsi sübh çağı" kinosüjetləri
nümayiş etdirildi. Eksperiment xarakteri daşıyan bu
baxışdan fərqli olaraq, həmin il
avqustun 2-də yeni proqram müstəqil şəkildə
göstərildi. Bu proqrama "Bibiheybətdə neft
fontanı yanğını", "Əlahəzrət
Buxara əmirinin "Velikiy knyaz Aleksey" paroxodunda yolasalma mərasimi",
"Qafqaz rəqsi" xronikal-sənədli və
"İlişdin" bədii kinosüjetləri daxil edilib.
Tədqiqatçıların qeyd etdiyinə görə, bu
kinosüjetləri fransız yəhudisi, Rusiyada anadan olub
böyüyən, 25 ildən artıq Bakıda yaşayıb
işləyən, Bakı elmi foto dərnəyinin katibi,
naşir və fotoqraf Aleksandr Mixayloviç Mişon lentə
alıb. Tədqiqatçılar qeyd edir ki, həmin
kinosüjetlərdən 2-si - "Bibiheybətdə neft
fontanı yanğını" və "Balaxanıda neft
fontanı" 2001-ci ildə Azərbaycan Dövlət Film
Fondunun təşəbbüsü ilə Fransanın
kinoarxivindən Azərbaycana göndərilib. Həmin kinosüjetlər hazırda Film Fondda 35
mm-lik plyonkada və videokasetdə qorunub saxlanır. Bu kəşfin
nəticəsi olaraq, ümummilli lider Heydər Əliyev 18
dekabr 2000-ci il tarixli Sərəncamı ilə
avqustun 2-sini kino işçilərinin peşə bayramı -
Azərbaycan Kinosu Günü elan edib.
Kino tariximizin ilk səhifələrini vərəqləmək
adamda qürur hissi yaradır. Düzdür, ilk illərdə
milli kinematoqrafların fəaliyyəti nəzərə
çarpmır. Bu da o illərdə milli
kino kadrlarının olmaması ilə əlaqədardır.
Azərbaycan
kinosunun başlanan uğurları...
Tədqiqatçılar bildirir ki, artıq XX əsrin ilk
onilliklərində milli kadrlar da meydana çıxır. Onu da bildirək ki, 1915-ci
ildə Pirone qardaşları Bakıda "Filma" Səhmdar
Cəmiyyətini yaratdı və 1915-1916-cı illərdə
həmin Cəmiyyət bir neçə bədii film, o cümlədən
"Neft və milyonlar səltənətində" və
"Arşın mal alan" kinolentlərini
çəkib. Xüsusilə bu iki filmdə təsvir
olunan xalqın adət-ənənəsi, əxlaqı və məişəti
o dövrdə tamaşaçılarda böyük maraq
doğurub. "Neft və milyonlar səltənətində"
filminin süjeti 2-ci dəfə 80-ci illərdə
"Qızıl uçurum" adı altında səsli və
rəngli variantda yenidən ekrana çıxarılıb.
Tədqiqatçılar yazır ki, 1920-ci ildə
Azərbaycan XI Qırmızı ordu tərəfindən
işğal olunandan sonra ölkənin kino tarixinin yeni
dövrü başlandı. Reportaj səciyyəli
"XI Qırmızı ordu hissələrinin Bakıda
paradı", "Bakıda Şərq xalqlarının I
qurultayı", "26 Bakı komissarı cənazələrinin
dəfni", "XI Qırmızı ordu komandirləri
dağlıların qonağıdır", "Pyotr
meydanında iməcilik", "Sovet Azərbaycanının
I ildönümü" xronikal lentləri yeni (həm də
bizə yad-İ.S) ideologiyanın ilk nümunələridir. Tədqiqatçıların
fikirlərinə istinadən qeyd edək ki, Sovet Azərbaycanı
kinosunun başlanğıcı hesab olunan bu lentlərin
çəkilişindən üç il
sonra, yəni 1923-cü il aprelin 28-də Bakıda AFKİ nəzdində
I Dövlət Kino Fabrikinin rəsmi
açılışı oldu. Burada texnika cəhətdən
mükəmməl olmasa da, kinolaboratoriya, çəkiliş
üçün yararlı pavilyon, geyim tikilən, dekorasiyalar
hazırlanan emalatxanalar vardı.
AFKİ 1924-cü ildə "Qız qalası" bədii
filmini ekranlara buraxdı. Bir il sonra yaradıcı kadrların
hazırlanması məqsədilə AFKİ nəzdində 2
illik aktyor və rejissor studiyası təşkil olundu. Burada Moskvadan və Leninqraddan dəvət olunan kino
mütəxəssisləri dərs deyib, yerli kadrlar təhsil
alıb, kino sənəti ilə bağlı ümumi kurs
keçib.
Keçən
əsrin 20-30-cu illərində istehsal olunan bədii filmlərin,
o cümlədən "Bismillah", "Müxtəlif
sahillərdə", "Hacı Qara", "Sevil",
"Lətif", "26 komissar", "İsmət",
"Bakılılar", "Kəndlilər" kinolentlərinin
əsasını yaxın tarixin hadisələri, qadın
azadlığı, ölkədə gedən dəyişikliklər
təşkil edirdi. Bu filmlərin bəziləri
"montaj" kinematoqrafı prinsipləri üzərində
qurulub. Bu dövrdə kinofabrikdə hər il onlarla sənədli
və elmi-kütləvi film çəkilib: "Azərbaycanda
çəyirtkə ilə mübarizə", "Azərbaycanda
ipəkçilik sənayesi", "Hərbi dənizçilərin
həyatı", "Suraxanı neft mədənlərində
yanğın", "Azərbaycana səyahət",
"Azərbaycan balığı", "I Türkoloji
Qurultay", "Şərqə doğru" və s. filmlər
o dövrün mənzərəsini, maraqlarını
özündə əks etdirir.
Səsli
kinonun doğulması...
XX yüzilliyin 30-cu illəri Azərbaycan kinosunda
üç hadisə xüsusilə diqqəti cəlb edir. Tədqiqatçılar
yazır ki, bunlardan birincisi, Azərbaycanda ilk dəfə cizgi
kinosunun əsası qoyulur, 1933-cü ildə istehsal olunan
"Çat" təlimat filmi bütünlüklə cizgi
kinosu üsulu ilə yaradılıb, 1935-ci ildə isə Azərbaycan
xalq nağıllarının motivləri əsasında
"Abbasın bədbəxtliyi" cizgi filmi çəkilib.
Kino tarixçilərinə görə, ikinci hadisə respublikada
ilk səsli bədii filmin -"Mavi dənizin sahilində"
(1935) çəkilib ekranlara buraxılmasıdır. Bu film bir tərəfdən səssiz kinonun ən
yaxşı təcrübəsini özündə cəmləşdirib,
digər tərəfdən səsdən istifadə etməklə
Azərbaycan kinosunun imkanlarını daha da artırıb.
Ekranda biz şahə qalxan dalğaların
qorxunc səsini, balıqçıların şaqraq
gülüşlərini, əməkçi insanların
söhbətlərini eşidirik. Bu filmdə dəniz
artıq fon rolunu oynamır, fəal şəkildə
hadisələrə müdaxilə edir, eyni zamanda musiqi ekranda
cərəyan edən hadisələrin tamaşaçı tərəfindən
asanlıqla qavranılmasına yaxından köməklik
göstərir. Kinoşünaslara görə,
üçüncü hadisə Azərbaycanda ilk dəfə
filmlərin Azərbaycan dilində səsləndirilməsinə
1937-ci ildə başlanmasıdır. Həmin il bütün SSRİ-də məşhur olan
"Çapayev" bədii filmi dublyaj olunub.
30-cu (XX əsr) illərin sonunda film istehsalında nəzərəçarpan
böhran 40-cı illərdə və 50-ci illərin əvvəllərində
daha da dərinləşdi. Bu əsasən
"film qıtlığı", sovet dövlətinin
başçısı Stalinin estetik baxışları və
zövqü, sənətdə irəli sürdüyü
"az olsun, yaxşı olsun" prinsipi ilə bağlı
idi. Tədqiqatçılar yazır ki, o,
bütün bədii filmlərə şəxsən
özü baxır, müəyyən göstərişlər
verir, onun bir filmlə bağlı söylədiyi fikir
heç bir əsas olmadan digər filmlərə də
şamil edilirdi. Yaradıcılıq totalitar rejimin bu
cür ideoloji çərçivəsinə süni şəkildə
salındığına görə iki tammetrajlı bədii
film - "Fətəli xan" və "Bakının
işıqları" çəkilib başa
çatdırılmasına baxmayaraq, ekranlara
buraxılmayıb.
"Hamı
cəbhə üçün..."
Tədqiqatçıların
yazdığına görə, 1941-1945-ci illər müharibəsi
ərəfəsində və müharibə başlanarkən
Bakı kinostudiyasında 2 bədii film - "Yeni horizont" və
"Səbuhi" istehsal olundu. Müharibə
illərində sənədli kino ustaları ilə
yanaşı, bədii kinoda çalışanlar da əsasən
xronikal-sənədli filmlərin, kinojurnalların çəkilişində
iştirak edirdilər. O dövrün sənədli filmlərindən
"Beş dəqiqəlik konsert", "Cənub sərhədlərinin
keşiyində", "Vətən uğrunda",
"Mahnılar və şeirlər", "Biz Bakını
müdafiə edirik", "416-cı", "Almanların
Şimali Qafqazda vəhşilikləri", "Bakı
döyüşür", "Qayğı", "Cərrah
qız", "General Həzi Aslanov" və s. qeyd etmək
olar.
Tədqiqatçılar
qeyd edir ki, müharibə dövründə "Vətən
oğlu", "Bəxtiyar", "Sovet pəhləvanı",
"Sovqat" qısametrajlı, "Bir ailə",
"Sualtı qayıq T-9" tammetrajlı bədii filmləri
çəkilib. 1945-ci ildə "Arşın mal alan" musiqili komediyası
ekranlaşdırıldı. Bu film nəinki Azərbaycan,
həm də sovet kinematoqrafiyasına ümumdünya
şöhrəti qazandırdı. Həmin
əsər 1965-ci ildə genişekranlı və rəngli
variantda 3-cü dəfə istehsal olundu.
Kinoda
müharibədən sonrakı ab-hava...
Tədqiqatçılar yazır ki, Azərbaycan kinosunun yeni inkişaf mərhələsi 50-ci illərin ortalarına təsadüf edir. ÜİDKİ-ni bitirmiş bir dəstə gənc artıq Bakı kinostudiyasında fəaliyyətə başlayır. Bunların arasında ssenaristlər, rejissorlar, operatorlar, rəssamlar var idi. 50-ci illərin II yarısında artıq bədii və sənədli filmlərin istehsalının həcmi nəzərəçarpacaq dərəcədə genişləndi. Sənətkarlıq baxımından bir-birindən xeyli fərqlənən filmlər istehsal olundu: "Görüş", "Bəxtiyar" "Qara daşlar", "Qızmar günəş altında", "Mahnı belə yaranır", "Onun böyük ürəyi", "Bir məhəllədən iki nəfər", "Uzaq sahillərdə", "Ögey ana". Bu illərdə iki məşhur film - "Xəzər neftçiləri haqqında dastan" və "Dənizi fəth edən" tammetrajlı bədii-sənədli filmləri çəkilib ekranlara çıxarıldı.
Keçən əsrin 60-cı illəri kino tariximizə çox maraqlı filmlər bəxş edildiyi dövrdür. Tədqiqatçıların bildirdiyinə görə, Azərbaycan kinosunda həm bədii, həm də məzmun cəhətdən tədricən yeniləşmə dövrü kimi diqqəti cəlb edir. Həmin vaxtlar "Telefonçu qız", "Yenilməz batalyon", "Sən niyə susursan?", "İyirmialtılar" və başqa filmlər istehsal olundu.
Yeni nəslin yenilikləri, yaxud kinomuzun kamillik dövrü...
Kinoşünaslar qeyd edir ki, 60-cı illərin sonu - 70-ci illərin əvvəllərində Azərbaycan kinosuna yeni nəslin böyük bir dəstəsi gəldi. Onların işə fəal girişməsi sayəsində Azərbaycan kinosunun yeni mərhələsi başlandı və bu yeniləşməyə nisbətən orta və yaşlı nəslin nümayəndələri də qoşuldu. Bu dövrdə milli kinonun professional səviyyəsinin yüksəlməsi, təsvir vasitələrinin genişlənməsi, ideoloji stereotiplərin müəyyən dərəcədə yumşalması, sosial və əxlaq problemlərinin daha kəskin həlli nəzərə çarpır. Tədqiqatçılar bildirir ki, "Bir cənub şəhərində" filmi Azərbaycan kinosunda mərhələ təşkil etsə də, onun ətrafında uzun müddət mübahisələr gedib. Tədqiqatçılar bildirir ki, bu, hər şeydən əvvəl yeni ideyalar və yeni baxışların gerçəkləşməsi ilə bağlı idi. Dövrün başqa filmlərindən - "Bizim Cəbiş müəllim", "Yeddi oğul istərəm", "Axırıncı aşırım", "Ad günü", "Sevinc buxtası", "İstintaq", "Gün keçdi", "Şərikli çörək", "Nəsimi", "Dədə Qorqud", "Babək" və s. buna misal göstərmək olar. 80-ci illərdən başlayaraq Azərbaycan kinosunda tənqidi pafos artır, ictimai müdaxilə getdikcə güclənirdi. Biz artıq sovet miflərinin məhvinin, illüziyaların tədricən dağılmasının şahidi oluruq. Bunları "Bağlı qapı arxasında", "Özgə ömür", "Şeytan göz qabağında", "Təxribat", "Sahilsiz gecə", "Lətifə" və s. filmlərdə də müşahidə edirik. İnamla demək olar ki, 80-ci illər Azərbaycan kinosunun kamillik dövrü idi.
Onu da qeyd edək ki, kinematoqrafçılarımız bu illərdə sənətlə bağlı ən çətin məsələləri həll etmək qabiliyyətinə malik idilər. Tədqiqatçılar yazır ki, onlar bu vəzifələrin öhdəsindən bacarıqla gəlirdilər. "Təkcə adanı özünlə apara bilməzsən", "Üzeyir ömrü", "Yeddi gözəl", "Sizi dünyalar qədər sevirdim", "Pirverdinin xoruzu", "Cansıxıcı əhvalat", "Yaramaz", "Ölsəm... bağışla", "Əlaqə" filmləri həmin illərin kino məhsullarıdır.
Ardı var
İradə
SARIYEVA
Bakı xəbər.-2015.- 5 iyun.- S. 15.