Müstəqillik
dövrünün Azərbaycan kinosuna dövlət diqqəti...
Müstəqillik dövrü Azərbaycan kinosu haqqında danışarkən çağdaş kinomuza verilən dövlət dəstəyini mütləq qeyd etməliyik. Özünün yeni dövrünü yaşayan Azərbaycan kinosunun xeyli uğurları var və yeni filmlər çəkilib. Dövlətin kinoya göstərdiyi davamlı maddi yardım sayəsində Azərbaycanda kino sənayesi yenidən qurulur. Artıq kinonun bir sıra vacib xətləri inkişaf etməkdədir.
Müstəqil Azərbaycan
inkişaf etdikcə, iqtisadi cəhətdən gücü
artdıqca, bütün sahələrlə yanaşı, mədəniyyətə,
onun vacib qollarından biri olan kinoya da diqqət, qayğı
artırıldı. Azərbaycan
kinosu son on-on beş ildə inkişaf relsinə
düşdü. Ümidi tükdən asılı olan
kino adamları bu qayğı sayəsində dirçəldi,
yeni yaradıcılıq planlarını
reallaşdırdı. Çoxları güman
edirdi ki, Azərbaycan kinsu taqətdən düşüb və
o bir daha ayağa qalxa bilməyəcək. Lakin dövlətin göstərdiyi güclü dəstək
nəticəsində kinonun büdrəyən dizi gücləndi
və irəliyə addımlamağa başladı. Son
on beş il ərzində Azərbaycan
dövlətinin kinoya qoyduğu vəsaitin məbləği
davamlı şəkildə artırılır. Məlumat
üçün qeyd edək ki, bu sahəyə 2000-ci ildə
600 min, 2004-cü ildə 850 min, 2005-ci ildə 1 milyon 400 min,
2006-cı ildə 2 milyon, 2007-ci ildə isə 3 milyon 300 min
manat vəsait ayrılıb. Bu vəsaitə uyğun olaraq əvvəllər
3-4 ildə cəmi 1-2 bədii film çəkilirdisə və
ya heç çəkilmirdisə, son 5-6 il ərzində "Ovsunçu",
"Hacı Qara", "Küçələrə su səpmişəm",
"Arxada qalmış gələcək", "Girov",
"Əlvida, cənub şəhəri", "Cavid
ömrü", "Hökmdarın taleyi",
"Manifest", "Biz qayıdacağıq" kimi 15 bədii
film, habelə bir neçə sənədli və cizgi filmləri
çəkilib.
Onu da
vurğulayaq ki, 2007-ci il fevralın 20-də
Prezident İlham Əliyev "Azərbaycanda kino sənətinin
inkişaf etdirilməsi haqqında" Sərəncam
imzaladı. Bu sərəncam kinomuzun maddi-texniki
bazasının möhkəmləndirilməsinə yeni bir təkan
verdi. "Azərbaycan kinosunun 2008-2018-ci
illər üzrə inkişafına dair Dövlət
Proqramı"nın icrası ilə əlaqədar
işlər il ərzində davam etdirilib. Nazirliyin sifarişi
ilə "Azərbaycanfilm" kinostudiyasında
"Buta", "Tərsinə çevrilmiş
dünya", "Əlavə təsir", "Vəkil
haradadır?" filmləri, müstəqil kino şirkətlərində
"Sahə", "Ölüm növbəsi",
"Aktrisa", "Kabusun gözüylə" filmləri
çəkilib. "Qisas almadan ölmə"
filmi də son illərin maraqlı ekran işlərindəndir.
Bundan başqa, "Ondan yaxşı qardaş yox idi",
"Mən evimə qayıdıram", "Dolu",
"Canlı" bədii filmlərinin də çəkilişləri
həyata keçirilib. "Onun ürəyi"
qısametrajlı musiqili nağıl filmi də dövlət
büdcəsi hesabına ərsəyə gəlib.
"Salnamə"
və "Yaddaş" studiyalarında bir sıra sənədli
filmlər - "İz...Qala", "Qafqaz qartalının
uçuşu", "Neft akademiyası", "Qarabağa
gedən yollar", görkəmli sənət adamlarından
Tahir Salahov, Elmira Şahtaxtinskaya və Cənnət Səlimovaya
həsr olunan ekran əsərləri çəkilib.
Onu da vurğulayaq ki, son illər mütəmadi olaraq
xarici ölkələrdə Milli Kino Həftəsi
keçirilir.
Özbəkistanda "Azərbaycan kinosu həftəsi",
Bakıda isə "Özbəkistan kinosu həftəsi",
həmçinin Rusiya kinosu günləri, Avropa filmləri
festivalı, Yaponiya, Türkiyə kinosu həftələri
gerçəkləşib. "Bu meydan, bu
ekran" və "Vətən and yerimizdir" kino layihələri
müsabiqələri keçirilib və onların nəticələrinə
əsasən qısametrajlı bədii filmlər çəkilir.
Kino sahəsində gənclərlə işə
xüsusi diqqət ayrılır. Keçən
illər ərzində kino istehsalına ayrılan ümumi vəsaitin
63 faizi debütantların filmlərinə yönəldilib.
Onu da
vurğulayaq ki, 2011-ci il fevralın 14-də
isə Azərbaycan Televiziya və Radio Verilişləri
Qapalı Səhmdar Cəmiyyətinin bazasında "Mədəniyyət"
kanalı fəaliyyətə başlayıb.
Məlum olduğu kimi, son zamanlar müasir Azərbaycan
kinosunun inkişafında dövlətin böyük rolu var.
Son illər kino ilə bağlı böyük işlər
görülüb, yeni filmlər çəkilib. Məlum
olduğu kimi, SSRİ-nin dağılması ilə əlaqədar
kino sahəsində kadrların hazırlanmasında da ciddi
problemlər yaranıb və bu sahədə müəyyən
çətinliklər yaşanırdı. Lakin ölkə başçısı İlham
Əliyevin son illər verdiyi sərəncamlardan sonra kinonun
bütün sahələrinin problemlərinin həllinə
başlanıb.
Bu sərəncamlarda respublikamızda, eyni zamanda,
dünyanın bir neçə ölkəsində Azərbaycan
kinosu üçün kadrların hazırlanması məsələsi
də öz əksini tapıb. Onu da qeyd edək ki,
yerli və xarici filmlərin yüksək səviyyədə
nümayiş etdirilməsi üçün kinoteatrların
dünya standartlarına uyğun yenidən qurulması əsas
vəzifə kimi qarşıya qoyulub. "Nizami"
Kino Mərkəzi yalnız kinoteatr kimi deyil, həm də
tarixi abidə kimi qorunduğu üçün ən müasir
tələblərə cavab verən formada yenidən bərpa
edilib, ən müasir texniki avadanlıqlarla təchiz olunub.
Bəlli olduğu kimi, 2008-ci il avqustun 4-də
cənab Prezidentin Sərəncamı ilə təsdiq olunan
"Azərbaycan kinosunun 2008-2018-ci illər üzrə
inkişafına dair Dövlət Proqramı" artıq
öz müsbət nəticələrini verməkdədir. Belə ki, proqramın qəbulundan sonra kino sənətimizdə
əsaslı yeniliklər müşahidə olunmağa
başlandı. Kinoda yeni inkişaf
tendensiyası yarandı. Bu həm filmlərin
çəkilişində, həm nümayişində, həm
də texniki təchizatın gücləndirilməsində
özünü büruzə verir. Onu da
bildirək ki, son bir neçə ildə Azərbaycanda
dövlət sifarişi ilə 70-dən çox sənədli,
30-dək tammetrajlı film çəkilib. "Sübhün elçisi",
"Qırmızı bağ", "Qorxma, mən səninləyəm-2"
filmləri müxtəlif mövzu və janrda istehsal olunan
ekran əsərləridir. 2006-2011-ci illərdə
ekran əsərlərimiz 40-dək ölkədə, 100-dən
artıq festivalda uğurla iştirak edib. Təkcə
ötən il gənc
kinematoqraflarımızın çəkdikləri
qısametrajlı bədii filmlər 25-dən artıq beynəlxalq
kinofestivalda göstərilib.
64-cü Beynəlxalq Kann Kinofestivalında ilk dəfə
olaraq Azərbaycan pavilyonu təşkil olunub. Londonda keçirilən
"XV Rainbow" Beynəlxalq Film Festivalında Azərbaycan
Respublikası Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin
sifarişi ilə "Azərbaycanfilm" Kinostudiyasında
lentə alınmış "Çölçü"
filmi "Ən yaxşı bədii film" nominasiyasında
mükafatlandırılıb.
Kinoşünaslar bildirir ki, Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin rəhbərliyi
altında ölkəmizin ümumi iqtisadi, sosial və mədəni
inkişafı kino sənətinin də böyük
uğurlar qazanmasına şərait yaradacaq, Azərbaycan
kinosu layiq olduğu yüksək sənət zirvələrinə
ucalacaq. Ekspertlər bildirir ki, milli kinomuzun keçən illərdə
çəkilən filmləri tamaşaçıların indi
də sevdiyi filmlər sırasındadır. Yaşlı və orta nəslin nümayəndələri
illər əvvəl çəkilən filmlərə indi də
böyük maraq və nostalgiya hissilə baxır. Ancaq su bir yerdə dayana bilmədiyi kimi, kino mədəniyyətimiz
də inkişafdan qala bilməz. Yeni kinonun
tələblərilə köhnə kinonun şərtləri
arasında böyük fərqlər var. Buna görə də
onların bir-birindən seçilməsi təbiidir. Əslində çağdaş kino ilə illər
öncə çəkilən filmlər arasında
yaxınlıq və doğmalıq da var, olmalıdır da.
Bu da ondan ibarətdir ki, milli kinomuzun seçdiyi
dəst-xətt hər zaman milli olub və ictimai, eləcə
də dövlətçilik maraqlarına xidmət edib. İstənilən filmimizdə ictimaiyyəti
maraqlandıran məsələlər öz əksini
tapıb. İndi çəkilən filmlərdə
də o ideya davam etdirilir. Azərbaycan
kinosunun günü-gündən inkişaf etməsi,
özünə yeni yaradıcılıq xətti seçməsi
diqqəti cəlb edir. Bir tərəfdən
kino ictimaiyyətinin, başqa bir yandan dövlətin milli
kinoya isti münasibət və qayğısı kinomuzun daha
uzaqlara gedəcəyinə bir təkandır.
Kinoşünas
Aydın Kazımzadənin bildirdiyinə görə, Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin "Azərbaycan kinosunun 2008-2018-ci
illər üzrə inkişafına dair Dövlət
Proqramı"nın təsdiq edilməsi
haqqında Sərəncamı kino sənətinin sürətli
inkişafına böyük təkan oldu: "Sirr deyil ki,
Dövlət Proqramına qədər kinomuzun perspektivi elə
də ümid doğurmurdu. Hətta kino məmurları
belə onun gələcəyinə ümid bəsləmirdi.
Bu da faktdır ki, keçən əsrin
90-cı illərindən başlayaraq Azərbaycanda kommersiya
filmlərinin çəkilişlərinə başlanıb.
"Yarasa" və digər bir-iki filmi
çıxmaq şərtilə, o biri filmlərin səviyyəsi
elə də yüksək deyildi. "Yarasa"nın gücü onda idi ki, peşəkar
rejissor tərəfindən
ekranlaşdırılmışdı. Kommersiya
filmlərinin kinomuzun inkişafına, milli kino
industriyasının yaranmasına heç bir xeyri olmadı.
Məlumdur ki, bu dövrdə kommersiya filmlərinin
bir çoxunun çəkilməsində məqsəd
heç də kinonun inkişafına nail olmaq deyil, kinodan pul
qazanmaq idi. Bəllidir ki, kommersiya kinosunun gəlir
gətirmək imkanı olmadı. Bu da
kinomuzun dayaqlarının laxlamasına səbəb oldu. Sözsüz ki, bundan peşəkar kino
işçiləri daha çox zərər çəkdi.
Çətin dövr yaşamasına, bir
sıra itkilərə məruz qalmasına baxmayaraq, Azərbaycan
kinosu sınmadı, dövlət qayğısı nəticəsində
yenidən həyata qayıda bildi".
Kino tarixçisinin sözlərinə görə, Azərbaycan
kinosunun inkişafı dövlət qayğısı ilə
bağlıdır. O bildirdi ki, uzun illər milli kinomuz qayğıdan məhrum
edilib: "Hər kəsə bəllidir ki, Azərbaycan
kinosunun ən böyük himayədarı ulu öndər Heydər
Əliyev olub. Onun sovet dövründə Azərbaycan
Respublikasına rəhbərlik etdiyi vaxt çoxlu filmlər
çəkilib. Həmin filmlər də
Azərbaycan ictimaiyyətinin, xalqının maraqlarını əks
etdirib. Heydər Əliyev kinoya həmişə
böyük qayğı və diqqət göstərib. Onun bu qayğı ənənəsi indi də davam
etdirilir. Azərbaycan kinosu son
beş-altı ildir ki, inkişaf yolunu tutub. Təbii ki, dövlət qayğısı olmadan buna
nail olmaq çox çətin idi. Çünki
kino sənayesinin yenidən qurulması üçün
kinematoqraflara külli məbləğdə vəsait lazım
idi. O vəsaitin isə kimlərsə tərəfindən
kinoya ayrılması müşkül məsələ
olduğuna görə kinomuzun gələcəyi sual
altında idi. Maliyyə mənbəyi olmadan kino
inkişaf edə bilməzdi. Kinonun
ağır günündə dövlət ona yardım əlini
uzatdı. Ümumiyyətlə, ən ağır
dövrlərdə belə, dövlət büdcəsi
hesabına, az da olsa, filmlər istehsal
olunurdu. Bu filmlər də çox zaman
nümayiş etdirilmədiyi üçün
tamaşaçıların ondan xəbəri olmurdu.
Ancaq "Azərbaycan kinosunun 2008-2018-ci illər üzrə
inkişafına dair Dövlət Proqramı"nın təsdiq edilməsi haqqında Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin
imzaladığı Sərəncamdan sonra kinomuzun həyatında
yeni bir səhifə açıldı. Bunu kino
yaradıcılığında böyük bir hadisə saymaq
olar. Çünki bu Dövlət
Proqramında kino yaradıcılığından tutmuş,
onun texniki problemlərinə, kadr hazırlığı kimi gərəkli
bir məsələyə geniş yer ayrılıb. Bu gün o proqramın müxtəlif bəndləri
icra edilir. "Azərbaycanfilm"
Kinostudiyası artıq təmir olunub, Dövlət Film Fondu
üçün yeni bina tikilib. Azərbaycandan
kənarda saxlanan filmlərimizin ölkəmizə gətirilməsi
prosesinə başlanıb. Yeni filmlər
çəkilir, gənclərə öz yaradıcılıq
potensialını ortaya qoymaq üçün şərait
yaradılır. Artıq gənc
kinematoqraflar öz filmlərini çəkir. Bu gün dövlət sifarişi ilə
ekranlaşdırılan filmlərə zəruri vəsait
ayrılır, hətta xaricdən texniki avadanlıqlar da
alınıb gətirilir. Filmlərin montaj
prosesi bəzən xaricdə aparılır. Hər şey ideya və ssenaridən başlayır.
Uğurun əsası budur. Yaxşı
ssenari olmasa, istənilən texniki element, gözəl aktyor
oyunu, ən müasir effektlər və s. kölgədə
qalacaq. Bu gün çalışmaq
lazımdır ki, dövlətin etimadı doğrulsun. Texnika sarıdan korluğumuz yoxdur, amma sirr deyil ki,
peşəkarlıq problemləri hələ də
mövcuddur".
Azərbaycan dövlətinin kino siyasəti peşəkarlar
tərəfindən dəstəklənir. Onlar hesab edirlər
ki, kinomuzun inkişafı üçün böyük şərait
var və onun gələcəyi işıqlıdır.
Azəraycan
dövlətinin kino sənətinə böyük
qayğısını dəyərləndirən xalq artisti
Hacı İsmayılov qeyd edib ki, Azərbaycan kinosuna
qayğı siyasətinin əsasını Heydər Əliyev
qoyub: "Ulu öndərimiz istənilən mədəniyyət
hadisəsini yüksək qiymətləndirirdi. Yaradıcı
insanlara xüsusi qayğı göstərirdi. Yadımdadır ki, "Ad günü" filminə
baxıb çox bəyənmişdi. O vaxt SSRİ-nin
İrandakı səfiri Vinoqradov Moskvaya gedərkən yolunu
Bakıdan salmışdı. Ulu öndərimiz
onunla birgə "Ad günü" filminə
baxmışdı. Vinoqradov İrana
qayıdanda ulu öndərimizdən xahiş etmişdi ki,
filmin bir nüsxəsini onlara versinlər. Film
həmin vaxt Dövlət Mükafatına layiq
görülüb. O mükafatı ulu öndərimiz
şəxsən özü bizə təqdim etdi. Həmin gün həyatımın ən unudulmaz
günü kimi yadımda qalıb. Ulu
öndərimiz yalnız kinoya deyil, Azərbaycanın
bütün sahələrinə diqqət və qayğı
göstərirdi. Bu diqqət və
qayğı bu gün də davam edir. Onun
siyasətinin layiqli davamçısı İlham Əliyev mədəniyyətimizin
inkişafı üçün hər zaman diqqət və
qayğı göstərir".
Azərbaycan kinosu dövlət qayğısı nəticəsində
inkişaf edir və son illər olduqca maraqlı ekran əsərləri
meydana gəlir və bu filmlərdə Azərbaycanın
dövlətçilik tarixi, xanlıqlar dövrü, müstəqillik
dövrünün hadisələri əksini tapır. Kino
böyük mədəniyyətdir, bu mədəniyyətin isə
Azərbaycan dövləti kimi hamisi var.
İradə SARIYEVA
Bakı
xəbər.- 2015.- 18 noyabr.- S.- 15