Azərbaycan
xalçaçılığı: keçmişdən gələcəyə...
İlmənin
sanı, ərişin sonu...
İlmənin
sanı yoxdu,
Ərişin
sonu yoxdu,
Məst
olarsan ətrindən -
Çiçəkdi,
canı yoxdu...
Milli
folklorumuzda özünəməxsus yer tutmuş, əsrlərdən
süzülüb gələn bu səpkidə bayatılar Azərbaycanda
xalçaçılıq sənətinin, qədim olmaqla
yanaşı, həm də sevilən bir sənət
növü olduğu barədə təsəvvür
yaradır. Sanki zamanında öz "sehrli" barmaqları
ilə "möcüzə" toxuyan xalçaçı
xanımlar yaratdıqları əsrarəngiz gözəlliklərdən
zövq alaraq "toxuyub" bu sözləri də...
Azərbaycan
xalçaçılıq sənətinin qürur verən tarixi
Azərbaycanın klassik mədəniyyət nümunələrindən
danışarkən onun qədim və unikal qolu olan
xalçaçılıq sənətindən söz
açmamaq reallıqdan yan keçmək demək olardı. Çünki hər bir
xalqın mədəniyyət tarixində onun mənəvi
dünyasına işıq tutan, sahib olduğu intellektin,
dünyagörüşünün, estetik düşüncənin
və həyati fəlsfənin köklərini təcəssüm
etdirən bir incəsənət sahəsi var ki, Azərbaycan
xalqı üçün bu sahə onun dünyanı
dolaşan xalçaçılıq sənətidir. Azərbaycanda
xalçaçılıq sənətinin yaşının
yüzilliklərlə ölçülməsi barədə
deyilənlərə bu sənətin ölkəmizdəki
inkişafı barədə Herodot, Klavdi Elian, Ksenofont kimi qədim
dünya tarixçilərinin məlumat verməsi tutarlı
sübutdur. Azərbaycan xalçaçılıq sənətinin
ən geniış inkişaf dönəminə qədəm
qoyduğu mərhələ isə Sasanilər dövrü
(III-VII əsrlər) sayılır. Həmin dövrdə Azərbaycanda
xalçaçılıq sənəti inkişaf edərək,
ipək saplarla yanaşı, qızıl və
gümüş saplardan da xalçalar toxunub. Bu barədə
VII əsrdə yaşamış alban tarixçisi Musa
Kalankatlı da özünün yazılarında məlumat
verir. O, Azərbaycanda ipək parçalar və rəngarəng
xalçaların toxunduğu haqda ilk yazılı mənbələrin
müəllifidir. Ümumiyyətlə isə, Azərbaycanda
qızıl-gümüş saplarla toxunan və
daş-qaşla bəzədilən xalça istehsalı
XVI-XVII əsrlərdə çox inkişaf edib. Əsas
istehsal mərkəzləri Təbriz, Bərdə və
Şamaxı şəhərləri sayılan bu xovsuz
xalçaların istehsalı çox baha başa gəldiyindən,
o yalnız feodallar üçün hazırlanır,
sarayların ayrılmaz bəzək atributu hesab olunurdu.
Diplomatik əlaqələr zamanı feodalların bir-birinə
etdiyi hədiyyələr sırasında öndə gələn
bu sənət nümunələri "zərbaf"
adlanırdı. XIII əsrdə bütün Şərqi gəzib-dolaşmış
məşhur venesiyalı səyyah Marko Polo Azərbaycan sənətkarlığını
yüksək qiymətləndirərək
yazırdı":Azərbaycanda bütün dünyada
şöhrət qazanmış parçalar, xalçalar və
qılınc tiyələri hazırlayan xeyli gözəl sənətkar
var".
Azərbaycan
tarixinin bənzərsiz çeşnilərimizdəki
izləri...
Azərbaycan xalçaları yarandığı
dövrdən onun əsas bəzək ornamentini həndəsi
çeşnilər təşkil edib. Hələ tunc dövründən
izlənən təsvirlərin mücərrəd-həndəsi
formalarının, onların rəmzi mənasının eyni
stilistik təsvirdə bu gün də qorunduğu faktdır.
Lakin maraqlıdır ki, xalqın mədəni, mənəvi təfəkküründə
baş verən istənilən dəyişikliklər zamanla bu
ornamentlər arasında özünə yer tapırdı. Buna
misal olaraq islamın gəlişi ilə Azərbaycan dekorativ-tətbiqi
sənətində yeni ornamental motivin - Quran (Kufi)
yazılarının meydana gəlməsini göstərə
bilərik. IX-X əsrlərdə bütün müsəlman
şərqində, o cümlədən Azərbaycanda əlyazma
və memarlıqda Qurandan surələr yer almağa
başlayır ki, bu ümumi tendensiya xalçalardan da yan
keçmir. Xalçaçılıqda bu özünü
haşıyələrin tərtibatında göstərir və
çox keçmədən Azərbaycan milli ornamentlərinin
tərkib hissəsinə çevrilir. Bu məqsədlə,
bir qayda olaraq, ərəb kalliqrafiyasının ən qədim
tərzindən - Kufi üslubundan istifadə olunur. Bunun bir səbəbi
də o idi ki, Kufi yazısında düz xətlər və
künclər üstünlük təşkil edir. Bu isə Azərbaycanın
tarixi xalçaçılıq stili olan həndəsi
çeşniyə yaxın idi, eyni zamanda ornamentalistika
baxımından da olduqca cəlbedici sayılırdı.
Azərbaycan xalçaçılıq sənətinin
daha bir özəlliyi onun ornamentləri arasında səkkizguşəli ulduzun
yer almasıdır. Strukturunun
əsasında Türk
tenqrian xaçının
durduğu bu ornament ürək çakrası
- sevgi mərkəzini
simvolizə edir. "Şirvan" xalçasında o, medalyonların
mərkəzində yerləşən
səkkiz ləçəkli
kiçik çiçək
formasındadır. Bununla onun
təsəvvüf "ürək"
zikrində olduqca böyük əhəmiyyət
kəsb edən müqəddəs mənasına
diqqət çəkilir.
Bəllidir ki, ruhi enerjinin, firavanlığın
mənəvi mərkəzdən
gəlməsi səkkiz
ləçəkli gül
(lotos) şəklində
ifadə edilir. Səkkizguşəli ulduz,
eyni zamanda, "səmavi" və ya "günəş qapıları"nın rəmzi rolunda çıxış edir ki, bu həm
də səkkiz cənnət qapısına
işarədir.
Ümumiyyətlə, Azərbaycan xalçaçılıq tarixi haqqında məlumat verən mənbələrlə tanış olduqca Azərbaycanın bu sahədə böyük bir məktəbi olduğu qənaətinə gəlirsən. Məsələn, X əsrə aid, müəllifi bəlli olmayan "Hüdud əl-Aləm" tarixi mənbəyində qeyd olunur ki, Azərbaycanın Mərənd, Gəncə və Şəmkir şəhərlərində yüksək keyfiyyətli yun məmulatlar istehsal edilirdi, Naxçıvan, Xoy, Muğan, Səlmas və Ərdəbildə toxunan xalça və palazlar böyük şöhrət qazanmışdı. Eyni sözlərə IX-X əsrlərdə yaşamış ərəb tarixçisi Təbərinin yazılı mənbələrində də rast gəlinir. X əsr ərəb səyyahı Əl-Məsudi yazır ki, Mərənddə, Təbrizdə, Ərdəbildə "Məxfur" adlı xalçalar istehsal edilir. X əsrdə yaşamış ərəb müəllif Əl-Müqəddəsi isə misilsiz Qarabağ xalçaları, xüsusilə "tayı-bərabəri olmayan" Bərdə xalçalarından yazır.
Maraqlıdır ki, o zaman Azərbaycan sənətkarlarının xalça və parça istehsalında istifadə etdiyi boyaq maddələri də bir çox ölkələrdə tanınmayıb və həmin ölkələr onu Azərbaycandan idxal edib. Buna misal olaraq Əl-İstətri adlı müəllifin Bərdədən Hindistana ixrac edilən qızılı boyaq maddəsi (boyaqotu-marena) barədə, Əl-Müqəddəsi, Gövhəl kimi digər müəlliflərin isə al qırmızı rəng alınan və hətta Avropaya ixrac edilən "qırmız" adlı xüsusi qurdlar haqqında yazdıqlarını göstərə bilərik.
Azərbaycan xalçalarının gözəlliyi yüksək bədii-estetik zövqə malik Avropa rəssamlarının da diqqətindən yayınmayıb. Artıq XV əsrdən başlayaraq Avropanın ünlü rəssamlarının tablolarında Azərbaycan xalçalarının təsvirləri yer almağa başlayıb. Bu əsərlər sırasında Hans Holbeynin "Elçilər", Yan Van Eykin "Keşiş Vander Pale madonnası" yer alır. Qeyd edək ki, sonuncu rəsm əsərini Niderland rəssamı Azərbaycanın "Quba" xalçaları fonunda çəkib.
XVI-XVII əsrlər Azərbaycan xalçaçılıq sənətinin ən coşqun inkişaf mərhələsinin yaşandığı dövr sayılır. Həmin dövrdə Şah İsmayıl Xətainin şərəfinə toxunmuş "Şeyx Səfi" xalçası bu gün də Azərbaycan xalçaçılıq sənətinin dəyərli incisi statusunu qoruyub saxlamaqdadır. Lakin təəssüf ki, o hələ də Azərbaycanın Xalça Muzeyini bəzəmir. İngilislərin İrandan apardığı bu sənət incisi Londonun "Viktoriya-Albert" muzeyində saxlanır.
Əslində "Şeyx Səfi" xalçası Azərbaycan incəsənətinin xarici ölkə muzeylərində saxlanan yeganə nümunəsi deyil. XVIII-XIX əsrlərdə Qarabağda, Gəncədə, Qazaxda, Qubada, Şamaxıda və Bakıda toxunmuş bir neçə xovlu və xovsuz nadir xalça hazırda, ölkəmizdə olduğu kimi, xaricdə də muzey və şəxsi kolleksiyalarda saxlanmaqdadır. Gəncə tarix-diyarşünaslıq muzeyində isə XİX əsrdə Qarabağda toxunmuş atlı və itli xalça muzeyin ən maraqlı eksponatlarındandır.
Milli xalçaçılıq
sənətimizin
bu günü...
Sevindirici haldır ki, əsrlər boyu dünya miqyasında zəngin keçmişimizi, inkişaf mədəniyyətimizi və milliliyimizi layiqincə təmsil edən Azərbaycan xalçaçılıq sənəti sahəsində bu gün də qürur duyacağımız nailiyyətlərimiz var. Bu nailiyyətlərin ən böyüyü isə bu sahəyə göstərilən dövlət qayğısıdır. Bəllidir ki, Azərbaycan müstəqillik əldə etdikdən sonra, bir çox sahələr kimi, milli xalçaçılıq sənəti də özünün intibah dövrünə qədəm qoydu. Bu sektor üzrə qanunvericilik bazasının yaradılması, "Azər-İlmə" elm-istehsalat birliyinin təsis olunması ilə dirçəlməyə başlayan Azərbaycan xalçaçılıq sənəti 16 noyabr 2010-cu ildə Mehriban xanım Əliyevanın dəstəyilə YUNESKO-nun Bəşəriyyətin Qeyri-maddi Mədəni irs üzrə Reprezentativ Siyahısına daxil edildi ki, bununla da dünya miqyasında özünü təsdiqləmək üçün geniş imkan əldə etmiş oldu. Bu həqiqətən böyük nailiyyət idi, çünki buna qədər Azərbaycan xalçaları dünya miqyasında yalnız Qafqaz xalçaları adı altında təqdim olunur, Azərbaycanın sənət inciləri ümumiləşdirilmə nəticəsində sanki milli kimliyini itirirdi. Sevindirici haldır ki, bu gün "Azər-İlmə"nin genişlənən beynəlxalq əlaqələri bu kontekstdə bütün stereotipləri qıraraq Azərbaycanın bu unikal sənət nümunələrinin yolundakı maneələri aradan qaldırmağa və onu dünya incəsənət bilicilərinin qiymətləndirməsinə verilməsinə nail oldu. Nəticədə "Viktoriya-Albert", "Metropolitan" kimi Avropa muzeylərinin ekspozisiyasını bəzəyən Qarabağ, İrəvan, Naxçıvan, Gəncə, Bakı, Quba, Qazax-Borçalı, Təbriz, Şirvan qruplarına aid Azərbaycan xalçaları və xalça məmulatları doğru adı ilə çağırılmağa başlandı. Bu sahədə "Azər-İlmə"nin fəaliyyəti yüksək qiymətləndirilməlidir. Belə ki, şirkət əməkdaşlarını həmin muzeylərə ezam edərək, bu xalça nümunələrimiz, onların ekspozisiyalarda hansı adlarla saxlanması, saxlanma şəraiti, bədii və texniki göstəriciləri haqqında məlumatlar əldə edib ki, həmin məlematlar "Azərbaycan xalçaları" jurnalında geniş işıqlandırılıb.
Hazırda "Azər-İlmə" geniş əlaqələr qurduğu Rusiya dövlət Şərq muzeyində nümayiş etdirilən xeyli sayda Azərbaycan xalçasını araşdırır. Belə ki, bu muzeydə bir çox xalçalarımız yanlış adlarla, bəziləri isə hətta digər xalqların maddi-mədəniyyət nümunəsi kimi təqdim olunur. Şirkətin rəhbəri, professor Vidadi Mahmudovun başçılıq etdiyi tədqiqat qrupuna həm Azərbaycanın, həm də Rusiyanın elmi-tədqiqat mərkəzlərindən tarixçilər, etnoqraflar, xalçaçılar, sənətşünaslar cəlb olunaraq hazırda müştərək tədqiqat işləri aparılır.
Görünür bütün bunların nəticəsidir ki, "Azər-İlmə"nin fəaliyyəti qonşu ölkələrin də mətbu orqanlarının diqqətini cəlb edir. Buna misal olaraq Gürcüstan Respublikasının iki mətbu orqanında - "Gürcüstan və dünya" və "Ümumi qəzet"də "Azər-İlmə" barədə xoş sözlərin yer aldığı yazıları göstərə bilərik. Sözügedən məqalələrdə "Azər-İlmə"nin nəinki Azərbaycanda, ümumən Cənubi Qafqaz regionunda qədim xalçaçılıq ənənələrinin bərpa olunmasında, genişlənməsində və təbliğində oynadığı rola diqqət çəkilir. Azərbaycan Respublikası Əməkdar incəsənət xadimi, tarix üzrə fəlsəfə doktoru, professor Vidadi Mahmudovun "Azərbaycan xalçaları bütün qrupları ilə" adlı fundamental elmi-tədqiqat layihəsi çərçivəsində Azərbaycan, ingilis və rus dillərində nəşr olunmuş "Qazax-Borçalı bölgəsinin xalçaçıları" adlı dərs vəsaiti isə həm də Azərbaycanla Gürcüstan arasında dostluq və tərəfdaşlıq münasibətlərinin möhkəmlənməsində, bu bölgə sənətkarlarının tarixi və mədəni irsinin araşdırılmasında önəmli hadisə kimi qiymətləndirilib.
Lakin bütün
bunlarla yanaşı demək olmaz ki, Azərbaycan
xalçaçılıq sənəti bu
gün heç bir problem yaşamır. Hər
sahədə olduğu kimi,
milli xalçaçılıq sektorumuzda da bəzən arzuolunmaz hallara rast gəlinir ki, bunlardan ən əsası bəzi hallarda bu sənət
nümunələrinin təbiiliyinə xələl gətirilməsidir.
Məsələ burasındadır ki, bu gün
xalça istehsalımızda bəzən
ərişin süni liflərlə əvəzlənməsi
və yaxud iplərin boyanması zamanı
süni-kimyəvi boyaq maddələrindən
istifadə olunması hallarının olduğu
barədə də ara-sıra məlumatlar verilir.
Bilərəkdən, ya bilməyərəkdən
milli koloritimizə vurulan
bu "yamaq" isə
zamanla dünya
şöhrətli xalçaçılıq sənətimizin
bu günə kimi
qazandığı reytinqin üzərinə
ciddi şəkildə kölgə salmaq iqtidarındadır. O üzdən əlaqədar
qurumların üzərinə bu istiqamətdə
ciddi məsuliyyət düşür.
Lakin
inanıram ki, sözügedən sektorda bu ulu
sənətimizin yaşamasında və gələcək nəsillərimizə
heç bir
"yamaq"sız çatdırılmasında maraqlı olan milli vətənpərvərlərimiz
yetərincədir və onlar bu məsuliyyətin öhdəsindən
layiqincə gələcək.
Samirə
SƏFƏROVA
Yazı "Azər-İlmə"
Xalçaçılıq Mərkəzi və Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında
Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun keçirdiyi
müsabiqəyə təqdim etmək üçündür.
Bakı Xəbər.- 2015.- 8
oktyabr.- S.12.