Azərbaycanın
ilk peşəkar rəngkar qadını - Vəcihə Səmədova...
Həyatda 41 il yaşasa da, qiymətli əsərləri ilə özünə neçə 41 illər yaşamaq haqqı qazanıb Vəcihə Səmədova. Əksəriyyətimiz Azərbaycan Rəssamlar İttifaqının Vəcihə Səmədova adına sərgi salonunda keçirilən müxtəlif sərgilərdə olmuşuq. Nakam rəssam xanımın xatirəsinə hörmət əlaməti olaraq İttifaq bu salona onun adını verib. Bu da Vəcihə Səmədovanın adını daha da unudulmaz edir, demək olar ki, hər gün Vəcihə xanımın adı çəkilir.
Bundan
yaxşı nə ola bilər ki. Rənglər aləmində özünü daha
yaxşı ifadə edirdi. Çünki bu
onun öz dünyasının boyası idi. Bu rənglərin arasında elə xoşbəxt
görünürdü ki.
O, Azərbaycanın
ilk peşəkar rəngkar qadını olub. Təsəvvür
edin ki, ona qədər bu sahədə peşəkar səviyyədə
özünü göstərən olmayıb. Bu barədə sənətşünasların qeydlərindən
oxuyuruq.
Bakının
dan ulduzu...
Bakı çox dahilər yetişdirib, çox
istedadlı insanlara analıq edib, qoruyub. Vəcihə
Əli qızı Səmədova 1924-cü ildə anadan olub,
1965-ci ildə isə dünyadan köçüb. Ömrünün yüksəliş
çağında həyatını itirən xanım rəssam
böyük bir mədəni irsə sahibdir.
Sağlığında görkəmli Azərbaycan rəssamı
Azərbaycanın Əməkdar incəsənət xadimi fəxri
adına layiq görülüb. Sənətşünaslar
yazır ki, 1939-1944-cü illərdə Əzim Əzimzadə
adına Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq
Texnikumunda təhsil alan Vəcihə xanım sonradan V. İ.
Surikov adına Moskva Dövlət Rəssamlıq
İnstitutunun rəngkarlıq fakültəsinə
-tanınmış rus rəssamı Pavel Korinin
emalatxanasına daxil olur. O, 1951-ci ildə "Üzeyir
Hacıbəyov tələbələri arasında"
adlı diplom işini müvəffəqiyyətlə
müdafiə edir. Müəllimlərinin təkidi ilə təhsilini
daha üç il aspiranturada davam etdirir.
Sonradan oxuduğu institutda dərs demək təklifi alan Vəcihə Səmədova vətənə
qayıtmağı üstün tutaraq, müstəqil
yaradıcılığa başlayır. O, Azərbaycanın
ilk peşəkar qadın rəngkarı olur.
Bir sinədə
döyünən iki ürək...
V. Səmədova
həmkarı və həyat yoldaşı Lətif Feyzullayevlə
birgə yaradıcılıq ezamiyyətlərinə
çıxaraq Azərbaycanı qarış-qarış gəzir.
Bunun bəhrəsi olaraq "Kür qırağında",
"Mahnı", "İntizarda", "Toya
hazırlıq" tematik tabloları, "Qoşqar
yaylağında", "Göy göl", "Kəpəz",
"Kür sahillərində" silsilə mənzərələri,
"Aktrisa Leyla Bədirbəylinin portreti",
"Pambıqçı", "Şamama Həsənovanın
portreti", "Geoloq Minirə Məmmədbəylinin
portreti" kimi əsərlər yaranır.
Vəcihə Səmədova eyni zamanda əvvəllər
təhsil aldığı rəssamlıq texnikumunda da pedaqoji
fəaliyyət göstərir. İstedadlı gənclərə
sənətin sirlərini öyrədir.
1962-ci ildə rəssamın Bolqarıstana
yaradıcılıq ezamiyyətinin nəticəsi kimi
Bakıda onun fərdi sərgisi açılır. O, "Sofiyada bazar",
"Türk qızı", "Tırnovo",
"Bayram" və böyük ustalıqla işlənmiş
digər tablolarla tamaşaçıların rəğbətini
qazanır.
Qısa ömür yolu keçən, fitri istedada malik
olan Vəcihə xanım Səmədovanın fərdi sərgiləri
dəfələrlə Bakıda, Moskvada, Sofiyada uğurla
nümayiş etdirilir. Onun tablolarındakı rəng
çalarları, milli kolorit, böyük ustalıq bu əsərlərin
dünya muzeylərində layiqli yer tutmasına səbəb
olub.
Əbədiləşən
ömür...
Sənətşünas
Əsəd Quliyev Vəcihə Səmədova
yaradıcılığını incələyərək
qeyd edir ki, o, milli rəssamlıq sənətimizin
kraliçasıdır: "Azərbaycan təsviri sənət
tarixində öz layiqli dəst-xətti və
yaradıcılıq manerası ilə seçilən
qadın sənətkarlarımıza az-az təsadüf etmək
olar. Özünün xüsusi
yaradıcılıq istedadı ilə həmkarlarından fərqlənən
və dövrünün qabaqcıl sənət
adamlarının diqqətini cəlb edən belə rəssamlarımızdan
biri Azərbaycanın Əməkdar incəsənət xadimi Vəcihə
Səmədova olub. Onun keçdiyi qısa, lakin
dolğun sənət yolu ilə tanış
olanda tamaşaçı bir daha sadalananları özündə
yəqin etmiş olur. Tanışlıq
üçün qeyd edək ki, Vəcihə Əli
qızı Səmədova Bakı şəhərində
dünyaya göz açıb. Onun
atası Türkiyənin Qars şəhərindən, anası
isə Cənubi Azərbaycandan idi. Valideynlərinin
sənətə olan maraqları balaca qızcığazın
tale yolunda öz həlledici rolunu oynayıb desək, səhv
etmərik. Vəcihə Səmədovanın sənətə
gəlişi 1939-cu ildə Ə.Əzimzadə adına
Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq Məktəbindən
başlayır. Beləliklə, Vəcihə Səmədova
1944-cü ildə rəssamlıq məktəbini müvəffəqiyyətlə
bitirir. Sənətə olan sonsuz məhəbbət
gənc rəssamı ölkəmizdən uzaqlara-Moskva şəhərinə
gətirir. V.Səmədova V.İ.Surikov adına
Moskva Dövlət Rəssamlıq İnstitutuna qəbul olunur
və sənətin mürəkkəb və özünəməxsus
incəliklərini müəllimləri V.Yakovlevdən və
P.Korindən böyük maraqla öyrənir. 1951-ci ildə
tamamladığı diplom işinə ("Azərbaycan bəstəkarları")
tamaşa edən müəllimləri təkidlə rəssamın
təhsilini daha üç il aspiranturada
davam etdirməsini məsləhət görürlər. Beləliklə, Vəcihə Səmədova mükəmməl
şəkildə sənətin sirlərinə yiyələndikdən
sonra artıq onun institutda qalıb tələbələrə
dərs verməsi tövsiyə olunur. Lakin
rəssamın ölkəsinə olan sevgisi onu öz doğma
şəhəri Bakıya gətirir. Yüksək
istedad və xüsusi səylə arayıb-axtarmaq həvəsi
tezliklə rəssamın daxili potensialının təzahürünü
üzə çıxarır. Hələ
rəssamın tələbəlik illərində
yaratmış olduğu diplom işi təsviri sənət aləminə
ciddi və istedadlı rəssamın gəlişindən xəbər
verirdi. "Azərbaycan bəstəkarları"
əsəri mürəkkəb kompozisiya quruluşuna və dərin
bədii-fəlsəfi sənət meyarlarına malikdir. Rəssam əsərdə təsviri sənətimizdə
mövcud olan portret ənənələrindən
yaradıcı şəkildə bəhrələnərək
və özünün qazandığı biliklərə əsaslanaraq
uğurlu bədii əsər yaradıb. İlk
qrup portret əsərində rəssam müasir musiqi sənətimizin
banisi Ü.Hacıbəyov və onun istedadlı tələbələri
F.Əmirov, C.Cahangirov, S.Ələsgərov və
Ə.Hüseynzadənin yaddaqalan obrazlarını və fərdi
psixoloji cizgilərini təsvir edib".
Qadın
dünyasının dilmancı...
Ə.Quliyevin
qeydlərinə görə, V.Səmədovanın
yaşadığı ömür payını zaman
kriteriyasından müqayisə etmiş olsaq, heç də böyük
olmayan bu zaman içərisində istedadlı rəssamımızın
nələrə qadir olduğunu bir daha yəqin etmiş
olarıq: "Qısa zaman içərisində rəssam
portret, mənzərə süjetli tablo, natürmort və digər
janrlarda bir-birindən maraqlı və yüksək sənət
meyarlarına xidmət edən əsl sənət inciləri
yaradıb. Rəssamın istər portret və mənzərə,
istərsə də tematik tablo və natürmort janrında
işləmiş olduğu əsərlərinə tamaşa
etmiş olsaq, onun bir prinsipi əsas
götürdüyünü asanlıqla müşahidə edə
bilərik. Bu da rəssamın
yaratdıqlarına məhəbbəti və yüksək sənətkarlıqla
yaratmaq bacarığıdır. Rəssamın
yaradıcılığının səciyyəvi xüsusiyyətləri
kimi forma və məzmun dolğunluğunu, mövzuya sərbəst
yanaşma ustalığı və professional kompozisiya qurma məharətini,
zəngin kolorit həlli və sərbəst yaxı
manerasını, ritmik rəng keçidləri, dinamik plastika
və işıq-kölgə münasibətlərinin mahiranə
əlaqələndirməsi bacarığını qeyd etmək
olar.
V.Səmədova portret yaradıcılığında
uğurlu nailiyyətlər əldə edib. Onun qısa
zaman kəsiyində müxtəlif peşə
adamlarının yaratdığı portret əsərləri
bir daha qeyd olunanları təsdiq edir. Rəssam
hansı peşənin sahibinin portretini yaratmasından
asılı olmayaraq, ilk növbədə surətini
yaradacağı şəxsin keçirdiyi daxili hisslərini,
yaşadığı daxili duyğularını
fırçasının gücü ilə kətana
köçürməyə çalışırdı.
Rəssamın yaradıcılıq aləminə
nəzər yetirdikdə aydın şəkildə duymaq olur
ki, Vəcihə Səmədova təəssürat rəssamı
idi. Yəni sənət dili ilə ifadə
etmiş olsaq, impressionist idi. Bunu rəssamın
mövzuya yanaşmasında daha çox ani məqamlara
üstünlük verməsi, nəqledici yox, əhvalyaradıcı
süjetləri təsvir etməsi ilə, obrazları sadə
biçimdə və səmimi hərəkətlərdə təsvir
etməsi ilə, təbiət guşələrinin təsvirində
daha çox ovqatyaradıcı görüntülərə
üstünlük verməsi ilə, kompozisiya quruluşunda ani,
keçici məqamları təsvir etməsi ilə, kolorit həllində
təmiz günəş işığının, sanki
yağış yağmasından sonra yaranmış təmiz
hava təravətini kətanda təsvir etməsi və digər
xüsusiyyətlərlə izah etmək olar. Vəcihə Səmədovanın
portret əsərlərinə misal olaraq "Avtoportret",
"Aktrisa Leyla Bədirbəylinin portreti", "Sürəyya
Kərimovanın portreti", "Söhbət
İbrahimovanın portreti", "Gənc
skripkaçı", "Geoloq Minurə Məmmədbəylinin
portreti" və digərlərini göstərmək olar.
"Aktrisa Leyla Bədirbəylinin portreti" əsərində
rəssam ciddi, son dərəcə səlis rəng
yaxıları ilə tam biçimdə qəhrəmanın
surətini yaradıb. Yarım profildən masaya söykənmiş
halda əllərini qoşalayaraq, başını bir qədər
əymiş vəziyyətdə tamaşaçıya sarı
baxan aktrisanın bir qədər kədərli çöhrəsi
seyrçini həyəcanlandırır. Əsərə
öndən verilmiş işıq həlli obrazın üz
cizgilərinin bədii ifadəliliyini daha da qüvvətləndirir.
Əsərin fonunun sağ tərəfinə
düşən surətin kölgəsi tablonun həzin
"melodiyasını" gücləndirir. "Geoloq Minurə Məmmədbəylinin
portreti" olduqca bədii təsir qüvvəsinə malikdir.
Rəssam son dərəcə uğurlu kompozisiya həllinə
nail olub. Belə ki, xanım dəniz gəzintisi
zamanı sanki çöhrəsini qəfil
tamaşaçıya çevirdiyi anda təsvir edilib. Surətin ani pozası və səmimi hərəkəti
- obrazın küləyin təsirindən saçlarının
və köynəyinin yaxalığının ritmik yellənməsi
dalğaların ləpələnməsi ilə vəhdət
təşkil edir və dəniz dalğalarının şahanə
görüntüsünü daha da rövnəqləndirir.
Dənizin səmanın ənginlikləri ilə
qovuşduğu nöqtədə günəşin qürub
etdiyi məqam, dənizin dalğalanan ləpələri üzərində
işaran günəş şüalarının əksi və
bu cür fonda obrazın bədii həlli
tamaşaçıya yüksək bədii estetik zövq
verir. Əsərin kolorit həlli xüsusi qeyd
edilməlidir. Rəssam mahiranə rəng
yaxıları və qırmızı, çəhrayı, bənövşəyi,
qızılı və gümüşü rəng
keçidlərinin əlaqələndirilməsindən məharətlə
istifadə edib. Rəssamın bu əsərini
bədii işlənmə və süjet imkanlarının əhatəliliyi
baxımından mənzərə janrında işlənmiş
əsər kimi də xarakterizə etmək olar".
Milli adətlərimizin
fırçada təzahürü...
Sənətşünasın bildirdiyinə görə,
rəssamın yüksək sənətkarlıq metodu ilə
yaratdığı portret əsərlərinə xas bədii
xüsusiyyətləri onun tematik tablolarına da şamil etmək
olar.
V.Səmədovanın
"Toy günü" əsərini təhlil edən sənətşünas
qeyd edir ki, burada rəssam kənd yerində toya hazırlıq
zamanı baş verən olayları görüntüyə gətirib:
"Bir neçə qadının əhatəsində öz
toyuna hazırlaşan gəlinin bəzəndiyi anda təsvir
edilməsi cəlbedici görünür. Ətrafdakı
qızların sevinc dolu həsədlə baxdıqları gəlinin
güzgü qarşısında saçlarını
daradığı səhnə dolğun bədii ifadə həlli
və emosional təsir gücü ilə seyrçini valeh
edir. Mövzunun etnoqrafik və folklor ənənələrinə
söykəndiyini də nəzərdən qaçırmaq
olmaz. Rəssamın bu səpkidə
yaratdığı əsərinə "Nişan
aparanlar" adlı əsərini də göstərmək
olar. Rəssamın ən yaddaqalan əsərlərindən
olan "Kür qırağında" tablosu mürəkkəb
kompozisiya quruluşuna və dərin bədii ifadə həllinə
malikdir. Oturmuş vəziyyətdə
saçlarını sıxan məqamda təsvir edilən
qadının ekspressiv hərəkəti və heyrətdoğurucu
plastikası inanılmaz ustalıqla və əsl təkraredilməz
sənət metodu ilə yaradılıb. Artıq
bu tabloya tamaşa edəndə bir daha duymaq olar ki, rəssam ən
ani anda yaranan vəziyyətə xüsusi diqqət yetirərək,
çoxlarının belə əhəmiyyət vermədiyi
incə nüansları kətana köçürməyi
düşünür və əksər hallarda öz istəyinə
nail olurdu. Vəcihə Səmədovanın
"Xəbər gözləyənlər" adlı əsərinin
əsas mahiyyətini intizar, nigarançılıq və kədər
təşkil edir. Süjetdə
balıqçıların həyatına həsr edilmiş əsəri
eynilə rəssamın öz həyatı ilə də
bağlamaq olar. Belə ki, rəssamın
düçar olduğu xəstəlik artıq onun
yaxınlarını və dostlarını nigaran qoymuşdu.
Qeyd etmək lazımdır ki, belə dramatik
mövzulu tablolara rəssamın
yaradıcılığında təsadüfi hallarda rast gəlmək
olar.
Rəssamın mənzərə əsərlərinə
yüksək əhval doğuran lirik estetik bədii xüsusiyyətlər
xasdır. Onun ayrıca işləmiş olduğu mənzərə
əsərləri ilə yanaşı, portret və tematik
tablolarında da təbiət görüntülərinə, dəniz
mənzərələrinə və ovqatyaradıcı mənzərə
əsərinin xüsusiyyətlərinə rast gəlmək olar.
Rəssamın ilahinin qüdrətinin
möcüzəsi olan Göy gölə həsr etdiyi tabloya
tamaşa etmiş olanda, asanlıqla təbiətin gözəlliklərinin
onun fırçasının xüsusi dili ilə daha təsirli
şəkildə təqdim olunduğunu hiss edirsən. Əlvan yazı manerası və dolğun kolorit həlli
ilə tablonun emosional təsir gücü
tamaşaçını xoş duyğularla heyrətləndirir".
İradə SARIYEVA
Bakı Xəbər.-2015.- 7 yanvar.- S.15.