Dünyanı
qarış-qarış gəzən və Azərbaycan rəqsinin
simvoluna çevrilən Şərur yallıları...
Torpağın bağrı başında qolboyun olan dağlara baxanda elə zənn edirsən ki, dağlar indicə yerindən hərəkətə gəlib yallı gedəcək. Dağların duruşu yallı getmək üçün himə bənd olan dəstəyə bənzəyir. Keçən yazımızdan bəlli oldu ki, rəqs sənəti Naxçıvana xasdır və xüsusən də yallılar bu torpağın minillər boyu sülh, əmin-amanlıq yurdu olduğunu ifadə edir.
Adı ana abidəmiz "Kitabi-Dədə Qorqud" eposundan keçən Naxçıvan-Şərur mahalı qədim mədəniyyətimizin yaşadığı məkan kimi xatırlanır. Bu kitabədə adı "Şəruk" kimi qeyd edilən Şərur mahalı Qorqud nəfəsi dolaşan ellərimizdəndir.
Şərur adı gələndə yalnız
tarixi-arxeoloji abidələr, daş heykəllər yada
düşmür, bura başlıcası olaraq yallı məkanıdır.
Məlum olduğu kimi, yallı artıq əsrlərdir Şərurun
simvoluna çevrilib. Azərbaycan rəqslərinin tarixini
araşdıran alimlər bildirir ki, yallı bizim ən qədim
rəqs növlərimizdəndir. Onlar hesab edir ki, yallı 8-10 min il
bundan əvvəl yaranıb. Alimlər belə qənaətə
gəlib ki, yallının "doğulma" tarixi əlifbanın,
yazılı mədəniyyətin əmələ gəlməsindən
əvvəlki dövrlərə gedib çıxır.
Azərbaycanın
tanınmış mədəniyyət xadimi, rəqslərimizin
mahir ifaçı və tədqiqatçısı, Xalq
artisti mərhum Əminə Dilbazi müsahiblərindən
birində deyirdi: "Söz demədən o, xalqımıza məxsus
bütün xüsusiyyətləri, onun kimliyini, tarixini, mədəniyyətini
bütün millətlərə aşılaya bilir".
Məmməd Məmmədov qeyd edir ki, yallı
xalqımızın yaşam tərzini, adət-ənənəsini,
mübarizliyini, qorxmazlığını, həmişə
haqqa-ədalətə və sülhə can atmasını
özündə yaşadıb. Elə götürək
yallının ən qədim növlərindən biri olan
"Qaladan-qalaya" rəqsini: "Şərur
yallılarının mahir ifaçılarından biri olan
Əməkdar incəsənət xadimi Vasif Çörəkçinin
dediyinə görə, bu yallıda insanların
döyüş əhval-ruhiyyəsini, cəsarətini və
mübarizliyini əks etdirən maraqlı səhnələr
var. Musiqi sədalarına uyğun olaraq ifaçılar rəqsə
ağır templə başlayır, sanki "döyüş
meydanında düşmənlə üz-üzə gəliblər".
Rəqsin sonrakı hissəsində isə hərəkət
müəyyən qədər sürətlənir, "Cəngi"nin sədaları döyüş məqamının
çatdığını bildirir. Tərəflər
üz-üzə dayanır. Dəstə
başçıları öz güclərini göstərir.
Oyunun digər hissəsində isə yenə də
qılınca əl atılır. Məğlub
tərəf qalib gəlmək əzmini göstərir. Qan töküləcəyini, düşmənçilik
yarana biləcəyini görən ağbirçək ana
meydana gələrək yaylığı ilə döyüşçünün
qarşısını alır. "Uzundərə"
havasında dəstələr sülh və barış
arzusunda olduqlarını öz ifa tərzləri ilə də
göstərir. Bu rəqs həm də qədimdən
xalqımızın nə qədər sülhsevər
olduğunu bir daha göstərir. Şərur
toylarını bu gün də yallısız təsəvvür
etmək çətindir. Hətta elə kəndlər
var ki, onun sakinləri arasında yallı getməyi bacarmayanlar
barmaqla sayılası qədərdir. Bayram
tədbirlərini, xalq şənliklərini, konsert
proqramlarını da yallısız təsəvvürə gətirmək
çətindir. Yallı həm də bu
yerlərin musiqi rəmzinə çevrilib. Yallıda əl-ələ tutub coşqunluqla
ünsiyyətdə olan insanlar öz ritmik hərəkətləri
ilə ətrafdakılara da olduqca xoş təsir
bağışlayır. Böyük sənət
adamları Şərur torpağını həm də
yallıların beşiyi adlandırıb. Xoreoqrafiya məzmununa
görə yallı iki növə ayrılır: süjet və
rəqs tipli oyunlar. Süjetli oyunlar müəyyən
hadisəni təsvir etdiyinə görə
teatrlaşmış xalq oyunlarına bənzəyir. Bu rəqslərdə zarafat, gülüş
üstünlük təşkil etsə də, digər
yallılarda ifa və yeriş elementləri diqqəti çəkir.
"Tənzərə", "El yallısı",
"Gopu", "Qazı-qazı", "Köçəri",
"Urfanı", "Qaladan-qalaya" belə yallı
nümünələrindəndir.
Nə gizlədək, milli-mənəvi sərvətlərimizin
qorunması sahəsində itirdiklərimiz də çox olub. Başqa
sözlə, tariximizin müəyyən bir dövrlərində
incəsənətin bu sahəsinə maraq xeyli
azaldığından, onun bir çox nümunələri
unudulub. Ötən əsrin 70-ci illərindən
isə milli folklor rəqslərinin tədqiqi və təbliği
istiqamətində də əsaslı və ardıcıl tədbirlərin
həyata keçirilməsinə başlanıb. Bu səbəbdən də unudulmaqda olan yallı
növlərinin bir çoxu yenidən həyata
qaytarılıb. "Hoynərə",
"Dönə" kimi yallıları buna misal göstərmək
olar".
Xatırladaq ki, Şərur yallılarının
yaşadılmasında, qorunmasında və təbliğində
dövlətin rolu böyükdür. Burada dövlətlə
yanaşı, "Şərur" xalq yallı
ansamblının da böyük zəhməti olub. Ansamblın yaranma tarixi haqda rəsmi mənbələrdə
qeyd edilir ki, ansamblın əsası 1924-cü ildə qoyulub.
Keçən əsrin 30-cu illərinin
ortalarından "Staxanov kolxozçularının rəqs
ansamblı" adı ilə fəaliyyət göstərib.
Elə o illərdə də onun fəaliyyətində
canlanma yaranıb. Məhz bu dövrdən
ansambl böyük səhnəyə qədəm qoyub.
M.Məmmədovun
qeydlərinə görə, kollektivin şöhrətlənməsində
və repertuarını genişləndirməsində Azərbaycanın
dahi musiqiçisi və bəstəkarı Üzeyir Hacıbəyovun
böyük xidmətləri olub: "1937-ci ildə SSRİ
Ali Sovetinə Şərur torpağından deputat seçilən
dahi sənətkar bölgədə musiqinin inkişafına
qayğı və yardım göstərib.
"Şərur Azərbaycan folklor mədəniyyətinin
beşiyidir" söyləyən dahi musiqiçi həyat
yoldaşı ilə birlikdə bir neçə dəfə
ansamblın çıxışlarını dinləyib.
Onun xeyir-duası ilə ansamblın 1938-ci ildə
Moskva şəhərində keçirilən Azərbaycan ədəbiyyatı
və incəsənəti ongünlüyündəki
çıxışları tamaşaçılar tərəfindən
rəğbətlə qarşılanıb. Ansamblın fəaliyyətində əsl canlanma isə
ötən əsrin 70-ci illərindən başlanıb.
Ölkəmizdə mədəniyyətə,
onun ayrılmaz qolu olan incəsənətə göstərilən
qayğı və diqqətdən bu kollektivə də pay
düşüb. Məhz bu dövrdən
"Şərur yallısı" el-el, oba-oba gəzib
dolaşıb. Kollektiv dünyanın bir
çox ölkələrində keçirilən bədii
özfəaliyyət festivallarında iştirak edərək
diplom və mükafatlara layiq görülüb.
1970-ci ildə Bakı şəhərində keçirilən
"Naxçıvan mədəniyyəti günləri"ndə
Muxtar Respublikanı təmsil edən kollektivlər
sırasında bu ansambl da olub. Kənd mədəniyyət
evləri, klublar nəzdində də yallı qrupları
yaradılır. Yengicə, Çərçiboğan,
Şəhriyar, Püsyan, Dizə kənd mədəniyyət
evlərində fəaliyyət göstərən yallı
ansambllarını buna misal göstərmək olar. 1972-ci ildə ADR-də keçirilən
ümümdünya folklor festivalı ansamblın üzvləri
üçün daha yaddaqalan olub. Ansamblı
beynəlxalq əhəmiyyətli tədbirə məşhur rəqqasə,
Xalq artisti Əminə Dilbazi hazırlayıb. O öz
xatirələrində yazır:
"Məndən
soruşdular: SSRİ-ni Almaniyada hansı folklor kollektivi təmsil
edə bilər? Qərara gəldik ki,
Naxçıvan yallısını aparaq. Mən bilirdim
ki, bizim yallı mənbəyimiz Naxçıvanda Şərur
torpağındadır... Biz ora - Almaniyaya elə
bir folklor nümunəsi aparmalıydıq ki, üstündə
xalqımızın möhürü olsun. Bu, Şərur
yallısı idi...". Uğurlu
çıxışlarına görə ansambl festivalın
laureatı adını qazanır. Həmin
il ansambl Azərbaycan SSR Ali Sovetinin Fəxri fərmanı ilə
təltif olunur, kollektivə xalq yallı ansamblı statusu
verilir".
Məlum olduğu kimi 1977-ci ildə Moskva şəhərində
keçirilən kənd əməkçilərinin birinci
Ümumittifaq xalq yaradıcılığı festivalı da
onlar üçün əlamətdar olub. 1980-ci ildə
ansambl Macarıstanda keçirilən Azərbaycan mədəniyyəti
və incəsənəti ongünlüyündə iştirak
edib. 1984-cü ildə Polşanın
Zelyonaya Qora şəhərində keçirilən beynəlxalq
folklor festivalının laureatı da bu kollektiv olub. Kollektivin uğurlu çıxışı mərkəzi
televiziya ilə geniş göstərilib. Məhz
o dövrdə Ümümittifaq televiziyası ilə
"Şərur yallısı" sənədli filmi çəkilib.
Onu da bildirək ki, kollektivin uğurlarında Azərbaycanın
tanınmış musiqiçisi və rəqs ustalarından
olan Əminə Dilbazi, Əlibala Abdullayev, Xumar
Zülfüqarova, Qəmər Almaszadə, Kamil Dadaşov, Roza
Cəlilova kimi sənət adamlarının da böyük zəhmət
və xidmətləri olub.
M.Məmmədov
xatırladır ki, müstəqillik dövründə isə
ansamblın fəaliyyətində canlanma 90-cı illərin
ikinci yarısından başlanıb: "Muxtar Respublikada
böyük ürəklə həyata keçirilən yeni həyat
quruculuğu xətti mədəniyyət sahələrini də
öz ağuşuna alıb. Tarixi memarlıq
abidələrinin bərpasına başlanıb, incəsənət
kollektivlərinin fəaliyyəti gücləndirilib. Bu qayğının sayəsində də "Şərur"
yallısı 1997-ci ildə Türkiyənin İskəndərun
şəhərində folklor bayramında uğurla
çıxış edib. 1998-ci ildə
Bayburt şəhərində keçirilən "Dədə
Qorqud" festivalında da onlar yüksək mükafata layiq
görülüb. 2001-ci ildə Misirin
paytaxtı Qahirədə keçirilən on ikinci beynəlxalq
folklor festivalı da onlar üçün yaddaqalan olub".
Misirdə keçirilən folklor festivalında da Şərur yallısı bütün salonu məftun edib və 40-dan çox ölkənin folklor rəqs ansamblının dəvət olunduğu həmin tədbirdə "Qızıl Açar"a layiq görülüb. Kollektivin üzvləri 2002-ci ilin iyun ayında İstanbulun iri bölgələrindən biri olan Pendikdə keçirilən mədəniyyət və incəsənət bayramında da öz ustalıqlarını bir daha təkrarlayıb. Onlar həmin ilin iyul ayının əvvəllərində Ərdahan vilayətində "Atatürkün izində, kölgəsində Damal şənlikləri" festivalında da müvəffəqiyyətlə iştirak edib. Bunlarla bərabər Muxtar Respublika və rayon miqyasında keçirilən xalq şənliklərində, bayram tədbirlərində də kollektiv öz gücünü göstərib. 2005-ci ildə isə "Şərur yallısı" sənədli filmi ekranlarda yayımlanıb. Filmin quruluşçu rejissoru beynəlxalq kino festivalının mükafatçısı Tahir Əliyevdir. Filmdə rəqs canlı, ritorik, emosional təsir bağışlayırsa, musiqidə şüur əlvanlığı, insan mənəviyyatının gözəlliyi ön plana çəkilir. Bu səbəbdəndir ki, hər dəfə film tamaşaçılar tərəfindən rəğbətlə qarşılanır. Hər bir sakin də bu mədəniyyətə sahib, yiyə olması ilə qürurlanır.
Ansamblın bədii rəhbəri Səttar Əhmədov mətbuata açıqlama verərək bildirib ki, xalq əmanətini yaşatmaq məqsədilə kollektiv yaradıcılıq axtarışlarını bu gün də davam etdirir: "Kəndbəkənd, oba-aba gəzir, qədim rəqslərimizi, yallılarımızı toplayır, öyrənir, repertuarımızı daha da zənginləşdiririk. Ömürlərinin ahıl çağını yaşayan insanlarda xeyli bilgilər var. Onların köməyi ilə unudulmaqda olan 4-5 yallı bərpa edilib. Hazırda isə repertuarımızda ifa tərzi ilə bir-birindən fərqlənən 40-dan çox yallı və rəqs var.
Ansamblın 50-yə yaxın üzvü var. Onların bir çoxu istedad və qabiliyyətləri ilə ölkə miqyasında yaxşı tanınıb. Qeyd edək ki, Azərbaycan milli musiqi mədəniyyətinin, folklorun inkişafında göstərdiyi xidmətlərə görə ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyevin sərəncamı ilə ansamblın bədii rəhbəri Səttar Əhmədovla yanaşı, müğənni Kimya Babayevaya və tütəkçalan Kamal Babayevə də Əməkdar mədəniyyət işçisi fəxri adı verilib. Bu mükafatlar kollektiv üzvlərini daha da ruhlandırıb.
M.Məmmədov bildirir ki, yallının beşiyi sayılan Şərurda indi 3 yallı ansamblı fəaliyyət göstərir. Maraqlıdır ki, bu ansamblların üzvləri yaş fərqinə görə seçilib: "Şərur qönçələri" uşaq yallısı, gənclərə və orta nəslə mənsub olan "Şərur" xalq yallı ansamblı və yaşlılardan ibarət "Nurani" yallısı. Başlıca məqsəd də qədim folklor rəqslərini yaşatmaqdır. Rayonda tanınmış digər bir yallı kollektivi isə "Nurani" xalq yallı ansamblıdır. Kənd mədəniyyət evinin nəzdində fəaliyyət göstərən bu ansambl öz ətrafında 60-70 yaşında ifaçıları toplayıb. Onları bir yerə çəkən qüvvə el sənətimizə olan sonsuz hörmət və ehtiramdır. İfaçılar unudulmaqda olan yallılarımızın həyata qaytarılmasında köməklərini əsirgəmir. Onların arasında təcrübəli ifaçılar da var. Onlardan biri 81 yaşlı Bahəddin Əsgərovdur. O, əllinci illərdə Şərur yallılarının təbliği ilə məşğul olub. Son illərə qədər mədəniyyət sahəsində çalışıb. "Hoynərə", "Dönə" kimi yallılar da bu cür xeyirxah insanların səyi nəticəsində yenidən sənətə qaytarılıb".
İradə
SARIYEVA
Bakı xəbər.-2015.- 28 yanvar.- S.15.