Qədim alban abidələri
Mamrux və Ləkit multikulturalizm və azərbaycançılıq
örnəyi kimi...
Azərbaycan tarixinin elə səhifələri var ki, biz onları vərəqlədikcə qarşımıza böyük bir maddi-mənəvi aləm çıxır. Multikulturalizm dəyərlərinə sahib çıxan Azərbaycan xalqı bunu tarix boyu yaratdığı mədəniyyətdə, abidələrdə yaşadıb. Azərbaycanın ən müxtəlif bölgələrində mövcud olan abidələr həm bir multikulturalizm, həm də bir azərbaycançılıq nümunəsidir.
Respublikamızın elə
bölgələri var ki, orada müxtəlif xalqların
nümayəndələri birlikdə yaşayır,
ortaq dəyərləri yaşadır və qoruyurlar.
Bilirik
ki, Qax belə rayonlarımızdandır.
Qaxda yerləşən Mamrux məbədi
haqqında danışmaq istəyirik. Mamrux məbədi
Qax rayonunun Güllük və Zaqatala rayonunun Mamrux kəndləri
yaxınlığında, Armatay dağının zirvəsində
inşa olunan qədim alban kilsəsidir. Bəzi tədqiqatçıların fikrincə,
kilsə Ay və Günəş tanrıları məbədi
əsasında inşa edilib.
Tədqiqatçılar yazır ki, Mamruxdakı məbəd
mütəxəssislər tərəfindən
kompozisiya baxımından Kilsədağdakı
rotonda (dörd tərəfi bərabər olan bina) ilə
Qax rayonunun Ləkit kəndindəki tetrakonx
(dördbucaqlı, yarımqövs künclü tikinti
forması) arasında bilavasitə vəsilə kimi
qiymətləndirilir. Kilsənin
kiçik yan otaqlarla əhatə olunmuş altar hissəsi
daha yaxşı saxlanıb. Lakin digər
hissələrin divar qalıqları da ən azı yerdən
bir metr hündürlüyə qalxır.
Tədqiqatçılar bilgi verir ki, məbədin
planlaşdırma strukturu onu üçyaruslu məkan
kompozisiyası ilə təmin edir. Mamrux məbədinin
kompozisiya özəlliyini kvadratşəkilli günbəzaltı
məkan təşkil edir və bu onunla Kilsədağ məbədi
arasındakı prinsipial fərqi müəyyən
edir. Dörd əzəmətli pilon
sütunları əvəz edib, onlardan xarici divarlara
doğru geniş ölçülü tağlar
salınıb.
Yazılanlara görə, məbədin təqribən
IV əsrdə Albaniya hökmdarı III Mömün
Vaçaqanın hakimiyyəti dövründə kilsəyə
çevrildiyi güman edilir. Belə ki, Moisey
Kalankatlı məhz bu hökmdarın dövründə
Albaniyada xristianlığın geniş təbliğ
edilməsi, digər dinlərin isə təqib edilməsi
haqqında məlumat verir. Belə bir
dövrdə Qafqaz Albaniyasında bir çox əski
dinlərə məxsus məbədlər xristian elementləri
əlavə edilərək kilsələrə
çevrilirdi.
Bu gün gerçək multikulturalizm abidəsi
olan məbədin planlaşdırma struktur və həcm-məkan
həllini tədqiq edən mütəxəssislər
onun inşa tarixini IV-V əsrlərə aid edir.
Abidənin memarlıq xüsusiyyətlərini
araşdıran alimlər bildirir ki, Mamrux kilsəsinin
memarlıq xüsusiyyətləri Cənubi Qafqaz və
Yaxın Şərqin mərkəzi günbəzli
tikililəri üçün xarakterik xüsusiyyətlərə
malikdir. Ətraf ərazilərdə səpələnmiş
daş divarların hörgü qalıqları bir
zamanlar bu ərazidə böyük bir dini kompleksin
mövcudluğundan xəbər verir. Monastır
kompleksindən dövrümüzə məbədin
qalıqları, kompleksi əhatə edən qala
divarlarının qalıqları və üç dairəvi
plana malik qüllə - kontrfors çatıb.
Yazılanlara görə, kilsənin kiçik yan
otaqlarla əhatə olunmuş altar hissəsi daha
yaxşı saxlanıb. Lakin digər hissələrin
divar qalıqları da ən azı yerdən bir metr
hündürlüyə qalxaraq, abidənin
planının müəyyənləşdirilməsini
təmin edir. Cənub, şimal və qərb
tərəfdən girişə malik olan əsas dairəvi
kilsə binasına şərq tərəfdən altar
hissəsi birləşib. Kifayət qədər
dərin bemə malik olan altar, Kilsədağ məbədində
olduğu kimi, iki tərəfdən dairəvi yan otaqlarla
əhatələnib.
Tədqiqatçılar yazır ki, məbədin
girişləri dərin, hündür portallar şəklində
həll edilib.
Kilsədağ və Ləkit dairəvi məbədlərindən
fərqli olaraq, Mamrux məbədinin memarı fərqli
yolla gedərək yan otaqlar və əsas kilsə
binasının şərq divarı arasındakı
hissəni də divarla hörərək əlavə iki
otaq da yaradıb. Bu otaqlar
funksionallığı ilə yanaşı, həm də
struktur baxımından da mühüm əhəmiyyətə
malik olmaqla, konstruktiv təzyiq daşımış,
binanın əsas kütləsinə birləşən
iki kənar hissəni də vahid həcmdə birləşdirib.
G.Məmmədova hesab edir ki, bu, məbədin yerləşdiyi
ərazinin yüksək seysmik aktivliyini nəzərə
alan memarın tikilini daha davamlı və
kompakt etmək cəhdinin göstəricisidir.
Abidənin
struktur quruluşuna gəlincə, alimlər bildirir ki,
12.8 metr diametrə malik olan əsas kilsə binası
dörd pilon vasitəsilə daxildən iki hissəyə
bölünüb: dolama hissə və günbəzaltı
kvadrat hissə. Hər hansı bir dekor işləmələrindən
məhrum olunmuş əsasların konfiqurasiyası
onların konstruktiv daşıyıcı
funksiyalarına ciddi şəkildə uyğun gəlir.
Bir-birinə perpendikulyar olan iki kürək
pilonları günbəzaltı kvadratları yaradan
qövsləri üzərində saxlayırdı. Dolama hissə tərəfə yönəldilmiş
əsasın üçüncü tərəfinin səthi
isə forma üzrə xarici divarların daxili səthinin
əyrisini dəqiq şəkildə təkrarlayır.
O, digər iki tərəflə müqayisədə
kifayət qədər genişdir. Divarların
formasının pilonlarda bu cür təkrarlanması
dolama hissənin dairəvi formasını daha
qabarıq şəkildə nəzərə
çatdırır. Sütunların
forması dövrümüzə çatmayıb, lakin
tikinti qalıqlarına əsasən kərpiclə
inşa edilmiş dam örtüyünün
formasının da müəyyən edilməsinə
imkan verir. Dirəklərin
böyük kürək hissələrini xarici
divarlarla birləşdirən yarımdairəvi
kiçik tağlar, ehtimal ki, bütün dolama hissəni
səkkiz bölməyə ayırırdı. Onlardan daha hündür olan dörd bölmə
günbəzaltı kvadrat və xarici divar arasında
yerləşirdi. Beləliklə,
dolama hissənin daha əvvəlki eyni mənalı
bölmələrinin təbəqələşdirilməsi
qeyd olunmuş və mərkəzində günbəzin
ucaldığı əsas kvadrat hissədə
qarşılıqlı perpendikulyar oxlar üzrə
yönələn və səmaya doğru ucalan dörd
qanadın seçilməsi baş verib.
Tədqiqatçılara görə, dairəvi
plana malik olan yan otaqlar 3.20 metr diametrə malikdir. Hər otaq
bayıra açılan iki pəncərəyə və
40 sm enində, kiçik giriş otağına
açılan qapıya malikdir. 95 sm dərinliyə
və 85 sm enə malik nişlər altar və otaqlar
arasında divar hörgüsünü yüngülləşdirir.
Tədqiqatçılar yazır ki, günbəzaltı
kvadratın dayaqları düz giriş hissələrin
qabağında yerləşərək kilsənin mərkəzindən
girişləri görünməz edir. Bu, Kilsədağ
kilsəsinin kiçik yan otaqlarından fərqli olaraq,
Mamrux kilsəsində onların ikinci dərəcəli,
xidməti xarakter daşıdığını
göstərir.
Tədqiqatçılar qeyd edir ki, şirindaşla
üzlənmiş altar konxası da dövrümüzə
çatıb. Kilsənin divarları çay
daşından inşa edilib. Şərq
fasadında əhəng daşından üzlüklərin
bir hissəsi qorunub saxlanıb. Pilonlar
beton qarışığı və çay
daşından inşa edilib. Dağılmış
tağların dövrümüzə çatmış
qalıqlarından onların 24x24x5 və 23x23x5 sm
ölçülü kərpiclərdən inşa edilməsi
müəyyən edilib. Divarlar daxildən
suvaqlanmış və rəsmlərlə bəzədilib.
Altar apsidası və şimal yan
otağı arasındakı divar üzərində rəsmlərin
qalıqları saxlanıb.
Tədqiqatçılar yazır ki, məbədin
planlaşdırma strukturu onu üçyaruslu məkan
kompozisiyası ilə təmin edir. Birinci yarus
altar və girişlər, ikinci yarus dolama hissə,
üçüncü yarus isə baraban və günbəzdən
ibarətdir. Yuxarı yarusların
örtüyü dövrümüzə
çatmayıb. G.Məmmədova qeyd
edir ki, dolama hissənin tağvari, mərkəzi
kvadratın isə günbəz örtüyünə
malik olmasını demək üçün əsas var.
Ehtimal ki, günbəzdən kvadrat təmələ
keçid regionun sinxron abidələri üçün
də xarakterik olan konxa trompları vasitəsilə həyata
keçirilib.
Tədqiqatçılar bildirir ki, Mamrux məbədinin
kompozisiya özəlliyini kvadratşəkilli günbəzaltı
məkan təşkil edir və bu onunla Kilsədağ məbədi
arasındakı prinsipial fərqi müəyyən
edir. Dörd əzəmətli pilon sütunları əvəz
edib, onlardan xarici divarlara doğru geniş
ölçülü tağlar salınıb, tağlar,
yükboşaltma qövsləri, pilonlar və xarici
divarlarla birlikdə, binanın sərt məkan sxemini
formalaşdırır. Əsas ox
üzrə yerləşdirilmiş altar qərb
qapıları vasitəsilə daxil olan şəxslər
tərəfindən aydın şəkildə
müşahidə olunurdu. Ancaq burada
konsentrik çevrələrin kompozisiya mərkəzinin
və onun funksional mərkəzi hesab edilən məbədin
əsas dini altar apsidası arasında müəyyən
antoqonizm hissinin yaranması müşayiət olunurdu.
Bu ziddiyyət Ləkit məbədindəki
altar apsidasının günbəzaltı kvadrata
maksimal şəkildə
yaxınlaşdırılması və onun açıq
tipli şərq konxasında yerləşdirilməsi
yolu ilə həll olunub.
Qafqaz Albaniyasının məşhur abidələrindən,
məbədlərindən olan Xaş və Ləkit məbədi
də bir azərbaycançılıq və
multikulturalizm simvoluna çevrilib. Tədqiqatçılar
yazır ki, 1200 il boyunca Qafqaz Albaniyası kimi
mövcud olan (m.ö. IV əsr-m.s. VIII əsr) və
1836-cı ilə qədər fəaliyyətdə olan
Alban Həvvari Kilsəsi (Alban Katolikosluğu) ilə
var olan qədim alban mədəniyyətinin 700 illik
dövrü xristianlıqdan öncəki dövrü əhatə
edir. Bu dövrdə mövhum inanclar, oda və
müxtəlif səma cisimlərinə sitayiş və
əsasən də yunan və Roma ilahlarına
sitayiş çox geniş yayılıb.
Tədqiqatçılar qeyd edir ki, əksər alban
tayfalarının çox hörmətlə
yanaşdığı və xüsusi ehtiramla
sitayiş etdiyi Ay Tanrıçası idi. Qafqaz
Albaniyasının müxtəlif yerlərində
yunan mifologiyasında Selena kimi tanınan Ay
Tanrıçası şərəfinə məbədlər
və qurbangahlar tikilib. Bu məbədlərdən
ən məşhuru tarixi ədəbiyyatda "Ay ilahəsi
məbədi" kimi tanınır. Strabon
və digər tarixçilərin var olduğu
haqqında məlumat verməsinə baxmayaraq, təəssüflər
olsun ki, bu məbədin harada olduğu və necə
olması haqqında dəqiq məlumat yoxdur. Daha sonra xristianlığın
yayılması ilə bu məbədlər kilsələrə
çevrildi, amma bəzi adət və ənənələr
indiyə kimi qorunub saxlanıb.
Bir ehtimala görə, indiki Qax rayonunun Ləkit kəndi
yaxınlığında yerləşən və digər
alban kilsələrindən dairəvi şəkildə
inşa edilməsi ilə fərqlənən (alban kilsələri
ümumiyyətlə dördkünc planda inşa edilib) Ləkit
məbədi yerində daha əvvəl məhz "Ay
ilahəsi məbədi" olub. Aya oxşar dairə
şəklində olması və səmaya doğru
ucaldılan 4 mərtəbəli olması bu
ehtimalları doğruldur.
Yazılanlara görə, alban dilində ay
sözünün tərcüməsi
"xaş"-dır. Ay ilahəsinə də Xaş deyirdilər, onun
şərəfinə ucaldılan ibadətgah və
qurbangahlara da Xaş deyirdilər. Hər dəfə
səmada Xaş görünəndə, axşam
vaxtı qurban kəsilərdi və bütün gecəni
Xaş işığı altında, Xaşın
qürubuna qədər bu qurbanlar bişirilərdi.
Xaş məbədində Xaş
tanrısının şərəfinə bişirilən
bu müqəddəs yemək günümüzdə
"xaş" adı ilə tanınır və sevilir.
Tədqiqatçıların göstərdiyi
kimi, xaşın axşamdan səhərə kimi
bişirilmə ənənəsi öz mistik və dini mənasını
itirsə də, indiyə qədər qorunub saxlanıb. Məhz dini əsaslara
görə, xaş ancaq səhər yeyilir (Ay batandan
sonra), xaş məclisində xanımlar iştirak etməz
(axı kahinlər ancaq kişilər idi) və söhbət,
musiqi və əyləncə olmaz (dini mərasim ciddi
işdir) və xaş Aya oxşar kasadan yeyilir.
Tədqiqatçıların
araşdırmaları olduqca maraqlıdır. Əlbəttə,
bunların hər biri tariximiz üçün çox
maraqlıdır. Tədqiqatçılar
yazır ki, yolunuz Qax rayonuna düşsə, Ləkit məbədini
ziyarət edin və Xaş ilahəsinə
ehtiramınızı bildirin. Ən
azından ona görə ki, 2000 ildən çoxdur ki, bizə
belə gözəl bir yeməyin dadını bəxş
edir. Demək, bu gün milli mətbəximizdə
özünə xüsusi yer tutan xaş yeməyinin
tarixi həmin o məbədlə, orada icra olunan
xüsusi ayinlərlə bağlıdır. Fakt çox maraqlıdır.
Azərbaycan tarixinin bir parçasına
çevrilən bu abidələr, sözün həqiqi
mənasında, multikultural mədəniyyətin
gerçək simasını ifadə edir. Bu məbədlər
bölgədə yaşayan bütün xalqlar
üçün əhəmiyyət kəsb edir. Orada xalqımızın tarixi qorunur.
İradə
SARIYEVA
Bakı xəbər.- 2016.- 1 dekabr.- S.15