Tarixdə iz
buraxanlar: Əlişir Nəvai
Şərq türkcəsinin bütün gözəl ifadələrini özündə toplayan Əlişir Nəvai 9 fevral 1441-ci ildə Herat şəhərində anadan olub. Teymur xanın məliki Soltan Əbu Səidin vəzirlərindən olan atası Kiçkinə Bahadır Əlişir Nəvainin təhsilinə çox böyük əhəmiyyət verib. Əlişir Nəvai Soltan Hüseyn Bayqara ilə bir məktəbdə oxuyub və onunla dostluq edib. Onlar, ikisindən hansı dövlət idarəsinə keçərsə, digərini unutmamaq üzrə öz aralarında şərt kəsiblər. Əlişir Nəvai bir müddət Xorasanda, sonra da Səmərqənddə təhsili ilə məşğul olub.
Əlişir Nəvainin bəxti uşaqlıq və məktəb dostu Hüseyn Bayqaranın Xorasan soltanı olması ilə açılıb. Hüseyn Bayqara Heratda taxta çıxdıqda verdiyi sözü yerinə yetirmək üçün Əlişir Nəvaini axtartdırıb. Onun Səmərqənddə olduğunu öyrənib. Maveraünnehrin məliyi Əhməd Mirzəyə bir məktub yazaraq Əlişirin onun yanına göndərilməsini istəyib. Beləcə, Əlişir Nəvai Soltan Əhmədin yardımı ilə Herata gəlib. O, Soltan Hüseyn Bayqara tərəfindən qayğı ilə qarşılanaraq əvvəl möhürdarlığa, sonra da vəzirliyə təyin edilib. Hətta Hüseyn Bayqara Əlişir Nəvaiyə göstəriləcək hörmətin ona göstərilmiş kimi sayılacağını bir fərmanla elan edib.
Hüseyn Bayqara Nəvainin çox böyük bir sənətkar olduğunu bilirdi. Əslində o ozü də sənətkar idi. Bayqaranın zəmin hazırlaması ilə Əlişir Nəvai Herat şəhərinin elm və mədəniyyət həyatını olduqca canlandırdı. Nəvainin təşəbbüsü ilə Soltan Bayqaranın ətrafında toplanan söhbət məclislərində sənət daha da incəlir, fikir isə ucalırdı. Əslində, Herat şəhəri mövcud halı ilə belə bir faydalı fəaliyyətlərə hazır idi. Çünki Molla Cami kimi böyük bir alim, Xatifi kimi güclü bir şair, Dövlətşah kimi məşhur bir yazıçı Heratın mədəniyyət və sənət mənbələri kimi ortada idilər. Bu gözəl şəraitdə Nəvai şərq türkcəsini, həqiqətən, ən yüksək mərtəbəyə qaldırdı. O bu yolda elə bir cığır açdı ki, şeirlərində istifadə etdiyi dil ilə "Nəvai dili" olaraq ədəbiyyatımızda yer aldı. Soltan Hüseyn Bayqara Əlişir Nəvainin təklifləri ilə yalnız mədəniyyət və sənət sahəsində deyil, dövlətin rəhbəri olaraq Herat şəhərini karvansaralar, hamamlar, mədrəsələr, xəstəxanalarla təmin edərək, işgüzar bir dövlət adamı kimi də özünü göstərdi.
Əlişir Nəvai boş vaxtlarını kitab oxumaqla və tədqiqat işlərilə keçirib. Buna görə onun idarəsi alimlər və ədiblər cəmiyyəti halına gəlib. Ədib və şairlərlə yanaşı, bütün elm, sənət və hünər sahiblərinə də yardım edib. Nəvainin fəaliyyəti dövründə ən böyük xidmətlərindən biri də Saray kitabxanasını yaratması olub.
Soltan Hüseyn
onu çox istəyirdi. Hətta Heratda olduğu
zamanlar öz yerinə Əlişir Nəvaiyə vəkalət
verər, onun naminə fərmanlar çıxarardı. Əlişir Nəvai bir müddət sonra siyasətdən uzaqlaşıb
istefa etmək istəyibsə də, soltan buna razı
olmayaraq, onu Astarabad valiliyinə təyin edib. Əlişir Nəvai orada
da çox qalmayıb 1490-cı ildə
vəzifədən ayrılaraq
qalan ömrünü
elm və sənətə
həsr edib. Buna baxmayaraq, Soltan
Hüseyn daim ona əl tutar,
şahzadələr də
Əlişir Nəvaini
öz məclislərindən
uzaqlaşdırmazdılar.
Dövlət və siyasət adamından çox bir şair və elm adamı olan Əlişir Nəvai o dövrdə nümunə göstərilən
İran ədəbiyyatını
türk adət və ənənələrinə
uyğun bir hala gətirməyə
çalışıb. Türk dilinə
böyük xidmətlər
edib, türklüyün
Çağatay sahəsində
tanınan bir alim və dövlət
adamı olub. İncəsənətlə yaxından məşğul
olub. Xəttat, nəqqaş və
bunlara bənzər
sənətkarları qoruyub.
Böyük mütəfəkkir və
şair, dövlət
xadimi Əlişir Nəvai özbək ədəbiyyatı tarixinin
ən görkəmli
nümayəndəsidir. O, geniş
dünyagörüşlü, ədalətli, zülmkarlığa
qarşı mübariz
bir dövlət xadimi olub.
Əlişir Nəvai tarix, ədəbiyyat və dildə söz sahibi idi. Şeirlərini
türk və fars dillərində
yazırdı. Buna görə də Züllisaneyn (iki dil sahibi) adı
ilə tanınırdı.
Əlişir Nəvai Qaşqarlı
Mahmuddan sonra türk dilinə xidmət edən ən böyük türk dilçisi və ədəbiyyatçısıdır.
O, "Mühakimət-ül-Lüğəteyn"
adlı əsərində
türkcə ilə farscanı qarşılaşdıraraq,
bir çox yerlərdə türkcənin
üstünlüyünü göstərib. Dahi şəxsiyyət Əlişir
Nəvai bu əsərini türkcəni
buraxıb farscaya üstünlük verənləri
xəbərdar etmək
üçün qələmə
alıb:
Ana dilim üzərində
düşünməyə başladım.
Türkcənin dərinliklərinə dalınca,
Gözlərimə on səkkiz min aləmdən
Daha yüksək bir aləm göründü...
Türkcə!..
Nə gözəldir səni sevmək...
Nə gözəldir səninlə
düşünmək!..
Qırğız, özbək, türkmən,
azəri, qazax, tatar...
Bu gözəl xalqların
gözəl ifadəsi.
Səni dinlərkən tarda, kamanda, sazda, ağıl qalarmı başda?
Çeşidi-çeşnəsi geniş
çiçəksən: məsələn, lalə...
Türkcə!
Sən türklüyün səs
bayrağısan!
Sən türklüyün ulu dayağısan!
Sən qolumuz, qanadımızsan,
Şanlı keçmişimizin aydınlıq bəxtimizsən!
Can evimizə nəfəs kimisən...
Türkcə!
Sahiblərin o qədər çoxdur
ki...
Yanılaraq birimiz saymazlıq
göstərsə sənə,
Ətrafımızdan bir başqası yüksəldər
səsini:
Qaşqarlı Mahmud üsuluyla, Nəvai
diliylə, Karamanlı
öfkəsiylə...
Günü, saatı gələr, dövlət quşunun qanadıyla zirvələrə
çıxarsan..." - deyib.
Nəticədə, ondan sonra gələn
şair və yazıçılar onun
fikirlərinə üstünlük
verərək, öz
əsərlərini türk
dilində yazmağa
başlayıblar.
Ədəbiyyat tarixi ilə əlaqəli olan kitablar Əlişir Nəvainin türkcəyə
olan sevgisindən bəhs edir. Bir çox
şairlər gözəl
şeirlər yazır.
Dildən ustalıqla istifadə
edərək yüzillər
sonrasına əl atan şair, əlbəttə ki, fərqlidir. Yəni Əlişir
Nəvai fərqli şairlərimizdən biri
olub. Füzuli kimi onun da tərzi, üslubu bir çox şairə təsir edib. Türk ədəbiyyatının önəmli
bağçalarından biri olan Orta
Asiya ədəbiyyatı
onun varlığıyla
daha da gözəlləşib və
geniş yayılıb.
Əlişir Nəvainin şeirləri
həm yazıldığı
dövrdə, həm də sonralar bütün Türk dünyasında zövqlə
oxunub, çox tanınan türk şairləri onu özünə nümunə
bilib, ona təriflər yazıb,
onun şeirlərinə
nəzirələr söyləyiblər.
Əlişir Nəvai türk dilinə həm işıq tutub, həm də çox tələbkar olub. Ancaq o, bu tələbkarlığı
ilə xalqın başa düşə bilməyəcəyi bir
dil siyasəti güdməyib. Türklərin
başa düşəcəyi
ərəb və fars kəlmələrindən
də öz əsərlərində istifadə
edib və türkcənin böyüklüyünü
göstərməyə çalışıb.
Böyük mütəfəkkir və
şair, dövlət
xadimi Əlişir Nəvai özbək ədəbiyyatı tarixinin
ən görkəmli
nümayəndəsidir. O çox
şüurlu bir türk aşiqi idi. O, türk millətinin böyüklüyünü
və türkcənin
ucalığını çox
yaxşı anladırdı.
Farscanın bir "ədəbiyyat
dili" olaraq tanınmış olmasına
heyrət edərdi.
Nəvai "MühakimətTül-Lüğəteyn"
adlı əsərində
farscaya meydan oxuyub. Bu əsərdə
saydığı yüzə
qədər türkcə
felin farscada qarşılığı olmadığını
isbat edib və kitabında belə deyib: "Türkün biliksiz və zavallı gəncləri fars dilini gözəl sayaraq şeir söyləməyə səy
göstərirlər. Həqiqətdə
isə bir insan yaxşı və dərindən düşünsə, türkcədə
bu qədər zənginlik varkən bu dildə şeir söyləmənin
daha yerində və asan olacağını
anlayar..."
Maraqlıdır ki, Nəvai burada türk dilinin farscadan üstünlüyünü elmi dəlillərlə
sübuta yetirib. Müəllif türk dilini zəif sayaraq öz əsərlərini
farsca yazan qələm sahiblərinə,
müasirlərinə və
soydaşlarına ithaf
edib. Təsadüfi
deyil ki, özbək ədəbiyyatının
banisi sayılan Əlişir Nəvai bizlərə bəlli olan beş
divanının dördünü
türkcə, birini isə farsca yazaraq aradakı fərqi ortaya qoyub.
Əlişir Nəvai fikirləri və əsərləri
ilə bir çox mövzuda liderlik edib. Məsələn, "Mecalüsü-nefais"
adlı əsərində
ilk dəfə türk
ədəbiyyatında "şairlər təzkirəsi"
ağını açıb.
Nəvai türklüyün bir olduğunu bilirdi. Türk millətinin
ayrı-ayrı coğrafiyalarda yaşamış
olması onun könül və fikir bağlarına heç bir mənfi təsir etmirdi. Türklüyün Avropa qarşısında
bir "son bəy"
olan qərb türklərinə - Osmanlıya
sevgi ilə baxırdı. Anadolu türkünün
qərbə doğru
haraları gücləndirdiyini
və bu gücləndirmənin türk
dünyasına gətirmiş
olacağı qazancın
fərqində idi.
Bu sevgi, bu
anlayış bir könül bağıdır
ki o, yazdığı
şeirləri Bizans
Fatehi Soltan Məhməd xana göndərirdi. Türküstanın türklük günəşi
Əlişir Nəvainin
bu hərəkəti
türk birliyinin, türklər arasındakı
könül bağının
coğrafiya tanımaz
həqiqətini ifadə
edir.
Əlişir Nəvainin dördü
türkcə, biri isə farsca yazılmış beş "Divan"ı
vardır. O, türk ədəbiyyatında beş mənzumə
yazan ilk şairdir. Beş mənzumə ilə də yetinməyib, altıncı mənzuməsini
yazıb. Nəvai sadəcə
şeir deyil, elmi və ədəbi
əsərlər də
yazırdı. Onun
əsərləri islam əxlaqı, təsəvvüf, iman, ədalət, doğruluq,
cəhalət, igidlik,
ədəb kimi mövzuları ehtiva edir. Əsərlərinin sayı 30-dan artıqdır.
Nəvainin bir çox əsərləri xarici
dillərə tərcümə
olunub. Onun əsərləri hələ sağlığında
böyük şöhrət
qazanmışdı. Tarixi şəxsiyyət Əlişir
Nəvainin əsərləri
dünyanın məşhur
kitabxanalarına yayılaraq
qorunub, müasir dövrümüzə qədər
gəlib çıxıb.
Əmir Əlişir Nəvainin,
Türk dünyasına
bəşəri dəyərli
elmi-ədəbi əsərlər bəxş
etməklə yanaşı,
dövlət xadimi kimi də xidmətləri
tarixi xarakter daşıyır. Əlyazmaları dünyanın məşhur
kitabxanalarında mühafizə
olunur.
3 yanvar 1501-ci ildə
Heratda vəfat edən türklüyün
bu böyük şairi dünya durduqca könlümüzdə
yaşayacaq.
Ruhu şad olsun!
Bakı xəbər.- 2016.-17-19 dekabr- S.13.