Azərbaycan multikulturalizmi və teatr sənəti...

Mul­ti­kul­tu­ra­lizm ar­tıq hə­ya­tı­mı­zın bir par­ça­sı­na çev­ri­lib. Mə­də­niy­yə­tin ay­rı-ay­rı sa­hə­lə­rin­də özü­nü gös­tə­rən, ifa­də edən mul­ti­kul­tu­ra­lizm ru­hu te­atr sə­nə­tin­də də möv­cud­dur.

Azər­bay­can te­at­rı ol­duq­ca zən­gin bir yol ke­çib və bu yol­da tə­rəq­qi­ni, uca­lı­ğı, qar­daş­lı­ğı, dostlu­ğu, mul­ti­kul­tu­ral də­yər­lə­ri təb­liğ edib.

"Azər­bay­can mul­ti­kul­tu­ra­liz­mi və te­atr" möv­zu­su son il­lər araş­dır­ma­ya cəlb edi­lən möv­zu­lar­dan bi­ri ki­mi diq­qət­çə­kən­dir.

Sə­nət­şü­nas­lıq üz­rə elmlər dok­to­ru, pro­fes­sor Mər­yəm Əli­za­də ey­ni ad­lı el­mi mə­qa­lə­sin­də qeyd edir ki, mul­ti­kul­tu­ra­lizm bir ne­çə ic­ma­nın mə­də­niy­yə­ti­nin ey­ni bir top­lum­da yan-ya­na­şı ya­şa­ma­sı­nı və bir­gə möv­cud­lu­ğu­nu bil­di­rən bir an­la­yış­dır: "Ter­min iki mə­na­da iş­lə­di­lir: təs­vi­ri və nor­ma­tiv.

Təs­vi­ri məq­səd­lə is­ti­fa­də olu­nan ter­mi­nə adə­tən adi mə­də­ni müx­tə­lif­lik fak­tı aid olur: o, ümu­mi­lik­də konkret mə­ka­nın de­moq­ra­fik qu­ru­lu­şu­na, bə­zən mək­təb, biz­nes, mə­həl­li, şə­hər və ya­xud mil­lət sə­viy­yə­sin­də təş­ki­lat­lan­ma­ğa tət­biq edi­lir.

Nor­ma­tiv ter­min ola­raq, o, bu tə­yi­na­tı və ya onun insti­tu­si­o­nal­laş­dı­rıl­ma­sı­nı dəs­tək­lə­yən ide­o­lo­gi­ya və si­ya­sə­tə aid­dir; bu mə­na­da, mul­ti­kul­tu­ra­lizm in­san hə­ya­tı­nın zən­gin na­xış­la­rı ilə bol və in­san­la­rın öz şəx­siy­yət­lə­ri­ni is­tə­dik­lə­ri şə­kil­də ifa­də et­mək ar­zu­su­nun yer tap­dı­ğı sər­bəst bir cə­miy­yət­dir. Mul­ti­kul­tu­ra­lizm çox vaxt mə­də­ni as­si­mil­ya­si­ya an­la­yış­la­rı ilə mü­qa­yi­sə edi­lir və "me­tal əri­di­lən so­ba" de­yil, "sa­lat qa­bı", ya­xud "mə­də­ni mo­za­i­ka" ki­mi təs­vir olu­nur. Mul­ti­kul­tu­ra­lizm tə­rəf­dar­la­rı mul­ti­kul­tu­ra­liz­mi to­le­rant cə­miy­yət­də in­san­la­ra öz yer­lə­ri­ni tap­ma­ğa ica­zə ve­rən və so­si­al mə­sə­lə­lə­rə da­ha yax­şı uy­ğun­la­şan əda­lət­li sis­tem ki­mi gö­rür­lər.

On­lar de­yir­lər ki, mə­də­niy­yət va­hid bir irq, ya­xud va­hid bir din üzə­rin­də qə­rar­laş­ma­yıb; o, dün­ya ki­mi də­yiş­kən çox­say­lı amil­lə­rin nə­ti­cə­si­dir. Mul­ti­kul­tu­ra­lizm əleyhdar­la­rı tez-tez mü­ba­hi­sə edir­lər ki, mul­ti­kul­tu­ra­lizm ide­a­lı müx­tə­lif mə­də­niy­yət­lə­rin bir­gə­ya­şa­yı­şı­dır, on­la­rın bir-bi­ri­nə qar­şı­lıq­lı tə­sir gös­tə­rib bir-bi­ri­ni in­ki­şaf et­dir­mə­si­dir, yox­sa bu, ar­zu­nun re­al­lıq ki­mi təq­dim olun­ma­sı­dır. Çün­ki mul­ti­kul­tu­ra­liz­mi qə­bul et­mə­yən­lər de­yir­lər ki, mə­də­niy­yət­lər ara­sın­da fərqlər var, qa­lır və qa­la­caq və bu mə­də­niy­yət­lə­rin pa­ra­doksla­rı da qa­la­caq. İd­dia olu­nur ki, əv­vəl­cə öz­lə­ri­nin baş­qa­la­rı­na bən­zə­mə­yən mə­də­ni dər­ki­nin si­no­ni­mi ki­mi qav­ra­nı­lan mil­li döv­lət­lər tət­biq et­dik­lə­ri mul­ti­kul­tu­ra­liz­mə udu­zur və nə­ti­cə ola­raq da "sa­hib mil­lət"in mə­də­niy­yə­ti­nə zi­yan də­yir".

Pro­fes­sor Əli­za­də qeyd edir ki, dün­ya və mul­ti­kul­tu­ra­list uni­ver­sal də­yər­lər sis­te­mi prin­si­pi baş­qa­sı­nın möv­cud­lu­ğu­nu qə­bul et­mə­yə əsas­la­nır. Onun bil­dir­di­yi­nə gö­rə, be­lə ki, çox­mə­də­niy­yət­li də­yər­lər sis­te­mi min il­lər ər­zin­də har­mo­ni­ya şə­ra­i­tin­də ya­şa­yan müx­tə­lif irqlə­rin, eti­qad­la­rın, fərqli kas­ta və et­nos­la­rın ol­du­ğu cə­miy­yət­lər­də uzun əsrlər bo­yu çi­çək­lə­nir. "Bu, müx­tə­lif et­nos­la­rın, müx­tə­lif dil­lə­rin və müx­tə­lif inancla­rın har­mo­ni­ya şə­ra­i­tin­də bir­gə­ya­şa­yı­şı­dır ki, bu­ra­da zə­if tə­bə­qə­lər və az­lıq­lar əha­li­nin çox­luq təş­kil edən his­sə­si­lə ta­ma­mi­lə təh­lü­kə­siz­lik şə­ra­i­tin­də ömür sü­rür­lər. Bu, var­lı­lar­la yox­sul­la­rın bir­gə­ya­şa­yı­şı­dır. Əs­lin­də, mul­ti­kul­tu­ra­lizm hər bir mil­lə­tə özü­nə­məx­sus si­ma və xa­rak­ter ve­rir. Be­lə­lik­lə, bu bir­gə­ya­şa­yış bə­zi də­yər­lə­ri ümu­mi­ləş­di­rə­rək gün­də­lik hə­yat­da əri­dir. Bu də­yər­lər in­san­la­rın hə­yat­da qal­ma­sı­nı tə­min edə­cək mü­ba­ri­zə və ar­zu­lar­dan iba­rət­dir. Bu mü­ba­ri­zə­lər­dən ke­çə­rək cü­cə­rən də­yər­lər to­xu­ma bən­zə­yir: o, qa­da­ğa­la­rı, inancla­rı, həm­çi­nin dil­lə­ri özün­də cəm­ləş­di­rə­rək bü­tün qa­lan dün­ya ilə də öz içi və məz­mu­nu ilə pay­la­şır. Mul­ti­kul­tu­ra­lizm müx­tə­lif tor­paq­lar­dan gə­lən çox­lu axın­la­rın bə­şə­riy­yə­tin bö­yük mi­ra­sı­nı ya­rat­maq üçün tö­kül­dü­yü ümu­mi bir ça­yı xa­tır­la­dır. Bu­na gö­rə də qat­qı­sız mə­də­niy­yə­tə xas mil­lət, xa­lis mil­lət, ya­xud xa­lis irq təd­ri­cən yay­ğın­la­şır və mə­də­niy­yə­tin sə­ciy­yə­si­nin özü baş­qa tə­yi­nat qa­za­nır, da­ha ge­niş an­lam kəsb et­mə­yə baş­la­yır.

Te­atr mə­də­niy­yət çar­xı­nı fır­la­dan mil­lər­dən bi­ri­dir. Əgər te­atr mul­ti­kul­tu­ra­list uni­ver­sal də­yər­lər sis­te­mi çər­çi­və­sin­də nə­zər­dən ke­çi­ri­lir­sə, on­da biz əv­vəl­cə fik­ri­mi­zi mə­də­niy­yət­lə bağ­lı bu mü­hüm te­zis­də cəm­lə­mə­li­yik, son­ra isə konkret ola­raq diq­qə­ti­mi­zi te­at­ra yö­nəltmə­li­yik: çün­ki te­atr mə­də­niy­yət­lə bağ­lı mü­za­ki­rə­lər­dən kə­nar­da qa­la bil­məz. Bu fik­ri da­ha da ge­niş­lən­dir­sək, qeyd olun­ma­lı­dır ki, mə­də­niy­yət özü si­ya­si nə­zə­riy­yə və si­ya­si təc­rü­bə­dən təc­rid olu­na bil­məz" - de­yə qeyd edən te­atrşü­na­sın vur­ğu­la­dı­ğı­na gö­rə, bu mə­də­niy­yət çar­xı­nın mil­lə­ri çox­dur və on­lar­dan hər bi­ri çar­xın mü­əy­yən is­ti­qa­mət­də mü­əy­yən məq­sə­də doğ­ru hə­rə­kət et­mə­si üçün güc və im­puls ve­rir. Onun yaz­dı­ğı­na gö­rə, çar­xın müx­tə­lif mil­lə­ri dil­lər, sə­nət­lər, me­mar­lıq, mu­si­qi, rəngkar­lıq, folklor ta­ri­xi, te­atr, mə­i­şət və s. ki­mi qə­bul edi­lə bi­lər. Bü­tün bu müx­tə­lif mil­lər çar­xı irə­li apa­rar­kən bə­şə­riy­yə­tin ən önəm­li xü­su­siy­yət­lə­ri­ni mul­ti­kul­tu­ra­list də­yər­lə­rə qo­vuş­du­rur. Alim bil­di­rir ki, mul­ti­kul­tu­ra­lizm an­la­yı­şı­nın Azər­bay­can el­mi da­i­rə­lə­rin­də ak­tiv­cə­si­nə iş­lə­dil­di­yi ta­rix təq­ri­bən son on ili özün­də eh­ti­va edir: "La­kin bu an­la­yış ol­ma­dan da, onun ət­ra­fın­da dis­kus­si­ya­lar apa­rıl­ma­dan da azər­bay­can­lı­lar hə­lə çox-çox il­lər bun­dan ön­cə mə­də­niy­yə­tin mul­ti­kul­tu­ral bir du­ru­mun­da ya­şa­yır­dı­lar və in­di də ya­şa­yır­lar. Azər­bay­can çox­say­lı xalqla­rın məs­kun­laş­dı­ğı bir öl­kə­dir: yə­hu­di­lər, rus­lar, yə­hu­di­lər­dən dön­mə tat­lar, ta­lış­lar, ta­tar­lar, türklər, ləz­gi­lər, avar­lar, udin­lər, gür­cü­lər bu­ra­da hə­mi­şə sər­bəst ömür sü­rüb­lər, öz­lə­ri­nə gü­zə­ran qu­rub­lar, öz mə­də­niy­yət­lə­ri­ni, yə­ni öz dil­lə­ri­ni, inancla­rı­nı, adət­lə­ri­ni, mət­bəx­lə­ri­ni qo­ru­yub sax­la­yıb­lar. Bu öl­kə­də mil­li az­lıq­lar­dan, on­la­rın hü­quq­la­rın­dan və prob­lem­lə­rin­dən da­nı­şıl­sa da, əs­lin­də, heç bir az­say­lı xal­qın nü­ma­yən­də­si özü­nü az­lıq­da olan bi­ri­si ki­mi dərk et­mə­yib, hiss et­mə­yib. Adi bir mi­sal çə­kim: biz ək­sər hal­lar­da ün­siy­yət­də ol­du­ğu­muz ada­mın han­sı mil­lət­dən ol­du­ğu­na, əgər mil­li ni­şa­nə­lər qa­ba­rıq tərzdə nə­zə­rə çarpmır­sa, fi­kir ver­mi­rik, heç bu­nu bil­mi­rik də və bu­nu so­ruş­mu­ruq da. Çün­ki Azər­bay­can­da bö­yük ək­sə­riy­yət sər­bəstcə­si­nə azər­bay­can­ca da­nı­şır və bu di­li öz ana di­li ki­mi qav­ra­yır. Ta­lış, ləz­gi, tat, ta­tar Azər­bay­can ədə­biy­ya­tı­nı öz ədə­biy­ya­tı, Azər­bay­can te­at­rı­nı öz te­at­rı bi­lir və bun­dan na­ra­hat­lıq ke­çir­mir. La­kin bu­nun­la be­lə, Azər­bay­can­da ya­şa­yan az­say­lı xalqla­rın te­atrla­rı da möv­cud­dur. Qax­da Azər­bay­can Döv­lət Gür­cü Dram Te­at­rı, Qu­sar­da Azər­bay­can Döv­lət Ləz­gi Dram Te­at­rı, Ba­kı­da hə­lə 1921-ci il­dən Azər­bay­can Döv­lət Rus Dram Te­at­rı fə­a­liy­yət gös­tə­rir. Hət­ta Azər­bay­can­da 80-ci il­lər­də "Be­se­rer" ekspe­ri­men­tal yə­hu­di te­atr-stu­di­ya­sı da te­atr pro­se­si­nə qo­şul­muş­du. An­caq hə­qi­qət bu­dur ki, bu te­atrla­rın heç bi­ri­nin, tə­bii ki, Rus Dram Te­at­rı­nı çıx­maq şər­ti­lə, Azər­bay­can te­atr mü­hi­ti­nə, Azər­bay­can te­atr pro­se­si­nə mü­hüm tə­si­ri ol­ma­yıb və yox­dur da: on­la­rın heç bi­ri öz ya­ra­dı­cı ak­tiv­li­yi, ya­ra­dı­cı ener­ge­ti­ka­sı, ax­ta­rış po­ten­si­a­lı ilə se­çil­mir. Mən bu ba­rə­də, bu­nun sə­bəb­lə­ri haq­qın­da çox dü­şün­mü­şəm, ca­va­bı­nı müx­tə­lif so­sio-kul­tu­ro­lo­ji prob­lem­lə­rin müs­tə­vi­sin­də ax­tar­mı­şam və prob­le­min ma­hiy­yə­ti­nə əməl­li­cə ya­xın­laş­mı­şam.

So­vet dö­nə­mi­nə qa­yıt­saq, gö­rə­cə­yik ki, əs­lin­də, Azər­bay­can Döv­lət Rus Dram Te­at­rı bü­tün mil­lət­lə­rin te­at­rı olub. Rus Dram Te­at­rı həm yə­hu­di­lə­rə, həm ləz­gi­lə­rə, həm də türklə­rə, elə­cə də di­gər mil­li az­lıq­la­rın nü­ma­yən­də­lə­ri­nə ey­ni də­rə­cə­də açıq və doğ­ma olub, bir­ləş­di­ri­ci funksi­ya da­şı­yıb. Hət­ta bu gün Rus Dram Te­at­rın­da ça­lı­şan et­nik rus tap­maq çə­tin­dir: ora­da ya­ra­dı­cı fə­a­liy­yət­lə məş­ğul olan­lar et­nik yə­hu­di­lər, et­nik ləz­gi­lər, et­nik türklər, et­nik avar­lar­dır ki, sər­bəst şə­kil­də rus­ca da­nı­ı­şır­lar. Əgər elə isə on­da Rus Dram Te­at­rı ki­min te­at­rı­dır: bəl­kə bu, rus te­at­rı yox, ar­tıq rus­dil­li te­atr ka­te­qo­ri­ya­sı­na aid­dir? Bəl­kə elə bu sə­bəb uc­ba­tın­dan mil­li az­lıq­lar öz te­atrla­rı­na mü­na­si­bət­də tə­şəb­büs­süz­dür­lər? Axı bu mil­li az­lıq­la­rın ək­sə­riy­yə­ti özü­nü da­ha çox rus di­lin­də ta­nı­yıb ta­pa bi­lir, əl­bət­tə ki, keç­miş SSRİ-dən qal­mış bir mi­ras, bir ya­di­gar ki­mi".

Alim qeyd edir ki, hər­çənd prob­le­min baş­qa bir tə­rə­fi də var. Mə­sə­lən, mü­a­sir ləz­gi­lər, ta­lış­lar Azər­bay­can ədə­biy­ya­tı­nı, Azər­bay­can te­at­rı­nı elə öz ədə­biy­yat­la­rı, te­atrla­rı sa­yır­lar və bu sa­hə­lər­də də ak­tiv məş­ğul olur­lar. Be­lə ol­du­ğu za­man mil­li az­lıq­la­rın öz te­atrla­rı­nı ya­rat­ma­sı­na eh­ti­yac qa­lır­mı?

"Mə­nə elə gə­lir ki, qlo­bal­laş­ma döv­rün­də bu ar­tıq o qə­dər də ak­tu­al de­yil. Və mul­ti­kul­tu­ra­lizm, əs­lin­də, XX əs­rin XXI yü­zi­lə ötür­dü­yü sı­naq­dan çı­xa­rıl­ma bir prob­lem­dir. Hər hal­da bu mə­nim his­si qav­ra­yı­şım­dır və mul­ti­kul­tu­ra­lizm bir prob­lem ki­mi te­atrdan o il­lər­də də, in­di də yan ötü­şüb ge­dir" - de­yə pro­fes­sor qeyd edir.

Azər­bay­can te­at­rı, sö­zün əsl mə­na­sın­da, Azər­bay­can miq­yas­lı iş­lər gö­rür. Pro­fes­so­run qeyd et­di­yi ki­mi, öl­kə­miz­də hər bir xal­qın mə­də­niy­yə­ti­nin in­ki­şa­fı­na dəs­tək ve­ri­lir, şə­ra­it ya­ra­dı­lır.

Azər­bay­can­da hər bir xal­qın folklor ənə­nə­si, xalq te­atr sis­te­mi iş­lək­dir. Hər bir xalq öz mə­də­niy­yə­ti­ni təq­dim edə bi­lər. Döv­lə­ti­miz vax­ta­şı­rı ola­raq az­say­lı xalqla­rın adət və ənə­nə­lə­ri­nin, də­yər­lə­ri­nin təb­li­ği üçün fes­ti­val­lar, sər­gi­lər təş­kil edir. Az­say­lı xalqla­rın te­atr təm­sil­çi­lə­ri müx­tə­lif ta­ma­şa­lar­la öz te­atrla­rı­nı ya­şa­dır.

Azər­bay­can ha­mı­mı­zın evi­dir və bu­ra­da bü­tün xalqla­rın nü­ma­yən­də­si özü­nü azad, sülh və əmi­na­man­lıq için­də ya­şa­yır. Te­atr ən bö­yük mə­də­ni qo­vuş­ma sis­te­mi­dir-in­san­la­rı, xalqla­rı bir-bi­ri­nə qo­vuş­du­rub bü­töv edir. Bü­töv xalq isə azər­bay­can­çı­lıq ide­o­lo­gi­ya­sı­na bağ­lı­dır.

İradə SARIYEVA

Bakı xəbər.- 2016.- 24-26 dekabr.- S.15.