Azərbaycançılığın
ayrılmaz keyfiyyəti-tolerantlıq...
II yazı
(I yazı qəzetimizin 16.07.2016-cı il
tarixli sayında dərc olunub)
Azərbaycan Respublikası Cənubi
Qafqazda seçilən bir dövlətdir. Çoxmillətli
palitraya sahib olan Azərbaycan dövləti bütün vətəndaşlara
eyni münasibət bəsləyir. Keçən
yazılarımızda da qeyd etmişik ki, ölkəmizdə
heç kəs dini, milli, irqi mənsubiyyətinə görə
ayrıseçkiliyə məruz qalmayıb. Məlumdur ki, Azərbaycan
Respublikası çoxmillətli və çoxdinli bir ölkədir.
Bu ölkənin milli siyasəti müxtəlif millət, etnik
qrup və dini azlıqların birgə yanaşı
yaşaması və dözümlülük prinsipləri əsasında
müəyyənləşdirilib.
Azərbaycan Respublikasının Əsas
Qanunu-Konstitusiyasının 25-ci maddəsinin III bəndinə
görə, "Dövlət irqindən, milliyyətindən,
dinindən, dilindən, cinsindən, mənşəyindən, əmlak
vəziyyətindən, qulluq mövqeyindən, əqidəsindən,
siyasi partiyalara, həmkarlar ittifaqlarına və digər
ictimai birliklərə mənsubiyyətindən asılı
olmayaraq hər kəsin hüquq və azadlıqlarının
bərabərliyinə təminat verir. İnsan və vətəndaş
hüquqlarını və azadlıqlarını irqi, milli,
dini, cinsi, mənşəyi, əqidə, siyasi və sosial mənsubiyyətə
görə məhdudlaşdırmaq qadağandır".
Azərbaycan Respublikası Dini Qurumlarla
İş üzrə Dövlət Komitəsinin rəsmi
saytında sözügedən mövzu ilə bağlı dəyərli
qeydlər, fikirlər var. Saytda qeyd edilir ki, Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasının 25-ci maddəsindən
göründüyü kimi, milli və ya dini
azlığın nümayəndəsi olmasından
asılı olmayaraq, Azərbaycan vətəndaşı olan hər
bir kəs eyni hüquqlara malikdir. "Azərbaycan
Respublikasının vətəndaşlığı
haqqında" Azərbaycan Respublikası Qanununun 3-cü maddəsinə
görə isə Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlığı,
onun əldə edilməsi əsaslarından asılı
olmayaraq, hamı üçün bərabərdir: "Azərbaycan
Respublikası vətəndaşlarının hüquqları,
azadlıqları və vəzifələri onların mənşəyindən,
sosial və əmlak vəziyyətindən, irqi və milli mənsubiyyətindən,
cinsindən, təhsilindən, dilindən, dinə münasibətindən,
siyasi və başqa əqidələrindən, məşğuliyyət
növündən və xarakterindən, yaşayış
yerindən, həmin yerdə yaşadığı müddətdən
və başqa hallardan asılı olmayaraq bərabərdir.
Bununla belə, Azərbaycan Respublikasında heç bir millətin,
milli və ya dini azlığın nümayəndəsinə
və ya onlardan olan qrupa milli xüsusiyyətlərinə və
ya dini mənsubiyyətinə görə başqalarından
üstün olmaq kimi ideyaları aşılamaq, çox fəal
təəssübkeşlik göstərmək, hətta, bu
ideyaların həyata keçirilməsində fiziki təzyiqlərdən
istifadə edilməsi qanunla məhdudlaşdırılır,
bu sahədə sui-istifadə hallarına yol verən şəxs
və ya qrup cinayət məsuliyyətinə cəlb edilməklə
müvafiq qanunlar çərçivəsində cəzalandırılır.
Azərbaycan Respublikasının Cinayət Məcəlləsinin
"Təqib" adlı 109-cu maddəsinə görə,
"Siyasi, irqi, milli, etnik, mədəni, dini, cinsi, və ya
beynəlxalq hüquq normaları ilə qadağan edilmiş
digər əsaslara görə müəyyən edilmiş hər
hansı bir qrupu və ya təşkilatı təqib etmə,
yəni qrupa və ya təşkilata mənsub olduqlarına
görə insanları əsas hüquqlardan kobudcasına məhrum
etmə, bəşəriyyət əleyhinə digər cinayətlərlə
əlaqədar olduqda - beş ildən on ilədək müddətə
azadlıqdan məhrum etmə ilə cəzalandırılır".
Azərbaycan Respublikasında dini
azlıqların hüquqlarının qorunması və təminatı
sahəsində də müstəqillik əldə edildikdən
keçən son illər ərzində dövlət çox
mühüm və ciddi addımlar atıb. 1992-ci ildə
"Dini etiqad azadlığı haqqında" Azərbaycan
Respublikası Qanunu qəbul edilib və zaman keçdikcə,
şəraitə uyğun olaraq, həmin qanuna 1996 və
1997-ci illərdə müvafiq düzəlişlər edilib.
Bu qanuna görə, Azərbaycan Respublikasında vətəndaş
hüququna malik olan "Hər bir kəs dinə münasibətini
müstəqil müəyyənləşdirir, hər
hansı dinə təkbaşına və ya başqaları ilə
birlikdə etiqad etmək, dinə münasibəti ilə əlaqədar
əqidəsini ifadə etmək və yaymaq hüququna
malikdir". Azərbaycan Respublikası dini etiqad
azadlığının təmin edilməsi, din-dövlət
münasibətlərinin tənzimlənməsi sahəsində
də bir sıra islahatların həyata keçirilməsini məqsədəuyğun
hesab etdi. Azərbaycan Respublikasının sabiq prezidenti cənab
Heydər Əliyev 21 iyun 2001-ci il tarixli, 512 saylı Fərmanı
ilə Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin
yaranmasını təsdiq etdi. Həmin fərmanla müəyyən
edildi ki, yeni yaranmış Dövlət Komitəsinin əsas
vəzifəsi Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının
dini əqidə azadlığını təmin edən 48-ci
maddəsinin həyata keçirilməsi üçün
müvafiq şəraitin yaradılmasından, dini etiqad
azadlığı ilə bağlı olan digər qanunvericilik
aktlarına riayət olunmasına nəzarəti təmin etməkdən,
dini qurumlarla dövlət arasında münasibətləri
daha ciddi tənzimləməkdən ibarətdir".
Saytda qeyd edilir ki, Azərbaycan
Respublikası Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət
Komitəsi ölkədə dini durumda gərginlik
yaranmaması, dini ayrıseçkilik meyllərinin milli
münasibətlər səviyyəsinə yüksəlməsinə
yol verilməməsi, dini mərasim adı altında müxtəlif
antidövlət meylli şəxs və qrupların
qarşıdurma yaratmaq cəhdlərinin
qarşısının alınması, ictimai təhlükəsizlik
və sosial sabitliyin qorunması, din-dövlət münasibətlərinin
normal səviyyədə tənzimlənməsi üçün
mövcud dini duruma lazımi nəzarəti təşkil edir və
bu yolda hər cür neqativ halların qarşısının
alınması işində müvafiq beynəlxalq təşkilatlarla
əməkdaşlıq edir: "2002-ci il oktyabr ayının
10-11-də ATƏT-in Demokratik Təsisatlar və İnsan
Hüquqları Bürosu tərəfindən Azərbaycan
Hökumətinin dəstəyi ilə Bakıda "Demokratik cəmiyyətdə
din və əqidənin rolu: terrorizm və ekstremizmə
qarşı mübarizə yollarının
araşdırılması" mövzusunda beynəlxalq elmi
konfrans keçirilib. Konfransda ATƏT-ə üzv olan 55
dövlət, eləcə də beynəlxalq təşkilatların
nümayəndələri iştirak edib. Bununla yanaşı,
Dövlət Komitəsi dini məsələlərə dair
müxtəlif seminar, "dəyirmi masa"lar təşkil
edir, ölkəmizdə mövcud dini icmaların nümayəndələri
ilə mütəmadi olaraq görüşlər keçirir.
Azərbaycanda yüksək tolerantlıq nümayiş
etdirildiyi və burada mövcud olan dözümlülük
münasibətlərinin bir çox ölkələr
üçün yaxşı nümunə ola biləcəyi dəfələrlə
ölkəmizə səfər etmiş müxtəlif din
xadimləri və rəsmi şəxslər tərəfindən
bəyan edilib. Belə ki, 2006-cı il fevral ayının 28-dən
mart ayının 5-dək Azərbaycanda səfərdə
olmuş BMT-nin İnsan Hüquqları Komissiyasının din
və əqidə azadlığı üzrə xüsusi məruzəçisi
Asma Cahangir cəmiyyətdə mövcud olan
dözümlülük səviyyəsinin xoş təəssürat
yaratdığını qeyd edib. Səfər zamanı xüsusi
məruzəçi Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
tərəfindən qəbul edilib, bir sıra rəsmi şəxslərlə
görüş keçirib, 1 saylı cəzaçəkmə
müəssisəsinə baş çəkib. Xüsusi məruzəçi
Gəncə və Naxçıvana da səfər edib, Bərdədə
qaçqın və məcburi köçkün düşərgəsinə
baş çəkib.
1999-cu ildən etibarən ümummilli
lider Heydər Əliyevin təşəbbüsü ilə Azərbaycanda
Tolerantlıq günü (16 noyabr) xüsusilə qeyd edilir.
2006-cı ildə də Tolerantlıq günü ilə əlaqədar
Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsi
Qafqaz Müsəlmanları Ruhani İdarəsi, Rus Pravoslav Kilsəsinin
Bakı və Xəzəryanı Yeparxiyası və yəhudi
dini icması ilə birgə "Tolerantlıq örnəyi-Azərbaycan"
mövzusunda "dəyirmi masa" təşkil edib. Tədbirdə
Bakıda akkreditə olunmuş səfirliklər, eləcə
də beynəlxalq təşkilatların nümayəndələri,
ictimai və dini xadimlər və digər şəxslər
iştirak edib".
Ölkəmizdəki mövcud
konfessiyalar və dini qruplar haqqında məlumat verilən
saytda qeyd edilir ki, hazırda Azərbaycan Respublikası ərazisində
510-dan artıq dini icma qeydiyyatdan keçib. Məlumatlara
görə, bunlardan 32-si qeyri-islam təmayüllü dini
icmalardır. Burada həm ənənəvi konfessiyalar, həm
də ortodoks konfessiyası fəaliyyətdədir.
Saytda verilən bilgiyə görə,
1991-ci ildə "Cen Mironosets" kilsəsinin (1907-ci ildə
Hacı Zeynalabdin Tağıyev tərəfindən inşa
edilib) binası Rus Pravoslav Kilsəsinə verilib. 2001-ci ilin may
ayında Azərbaycanda səfərdə olan bütün
Rusiyanın patriarxı II Aleksi bu məbədə baş
kafedral kilsə statusu verib. Hazırda Bakıda 3, Gəncədə
və Xaçmazda 1 Rus Pravoslav Kilsəsi fəaliyyət
göstərir.
Saytda qeyd edilir ki, 1999-cu ildə Azərbaycanda
katolik icması qeydiyyatdan keçib. 2000-ci ildə ibadətlərin
yerinə yetirilməsi üçün bu icmaya xüsusi bina
alınıb və kilsəyə çevrilib. 2007-ci ildə
Azərbaycan Hökuməti ilə Vatikan arasındakı
razılığa əsasən, Bakıda Roma Katolik Kilsəsinin
inşası tamamlanıb.
2002-ci ilin may ayında Roma Katolik Kilsəsinin
başçısı II İohann Pavel Bakıda səfərdə
olmuş və dövlət rəsmiləri, ictimaiyyət
nümayəndələri ilə görüşüb.
2003-cü ilin aprel ayında Rum patriarxı
II Varfolomey Azərbaycanda rəsmi səfərdə olmuş,
dövlət rəsmiləri, din xadimləri, müsəlman,
xristian, yəhudi dini icmalarının rəhbərləri ilə
görüşlər keçirmiş, Azərbaycan
Respublikasının sabiq prezidenti Heydər Əliyev tərəfindən
qəbul olunub.
2003-cü ildə alban-udi dini icması
dövlət qeydiyyatına alınıb. Şəkinin Kiş
kəndində inşa edilən və Qafqazda, eləcə də
bütün dünyada ən qədim məbədlərdən
biri sayılan alban kilsəsi 2003-cü ildə əsaslı
şəkildə bərpa olunaraq istifadəyə verilib.
2006-cı ilin may ayında Qəbələ
rayonunun Nic qəsəbəsində Müqəddəs Yelisey qədim
alban kilsəsinin yerində Çotari alban-udi kilsəsinin
açılış mərasimi keçirilib.
Protestantlıq cərəyanı,
Yevangel-lüteran kilsəsi, Yevangel xristian baptist icması, 7-ci
gün adventistləri, "Şərqdə ulduz" xristian
incil dini icması, Molokan ruhani xristianların dini icması,
Alban-udi xristian dini icması kimi dini qurumlarla birgə yəhudilərə
aid dini təşkilatlar da ölkəmizdə fəaliyyət
göstərir. Bunlar Avropa yəhudilərinin dini icması
"Aşkinazi", Dağ yəhudiləri icması-sefartlar,
Gürcü yəhudiləri icmasıdır.
Qeyd edilənə görə, yəhudilər
Azərbaycanda 2500 ildən artıqdır məskunlaşmışlar.
Onlar ölkəmizdə heç vaxt dini
dözümsüzlüyə və ayrıseçkiliyə məruz
qalmayıb. Hazırda 7 yəhudi dini icması dövlət
qeydiyyatına alınıb. Saytın verdiyi məlumata görə,
Bakıda 3, Oğuzda və Qubada 1 sinaqoq fəaliyyət
göstərir. 2003-cü ilin mart ayında Bakıda yeni yəhudi
sinaqoqu istifadəyə verilib.
2003-cü ilin sentyabr ayında Bakıda
"Od-Avner" Xabad Lyubaviç Beynəlxalq Fondunun maliyyələşdirdiyi
ilk yəhudi orta ümumtəhsil məktəbi fəaliyyətə
başlayıb: "Həmçinin, Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin 222 saylı, 5 oktyabr
2006-cı il tarixli Qərarına əsasən, Quba rayonu
Qırmızı qəsəbədə yerləşən 1
nömrəli məktəbə İsaak Abramoviç Xanukovun
adı verilib.
Ölkədə mövcud olan yüksək
tolerantlıq mühiti və yəhudilərə qarşı
heç bir ayrıseçkiliyin olmadığı 2006-cı
il fevral ayının 9-14-də Azərbaycana səfər
etmiş Amerikanın başlıca yəhudi təşkilatları
prezidentlərinin konfransı təşkilatının
nümayəndə heyəti tərəfindən də
vurğulanıb. Nümayəndə heyətinə təşkilatın
sədr müavini M.Hönlayn, Avro-Asiya yəhudi konqresinin
prezidenti A.Maxkevitç və digər şəxslər daxil
idi".
Dini Qurumlarla İş üzrə
Dövlət Komitəsinin saytında qeyri-ənənəvi
din və təriqətlər haqqında da məlumat verilir.
Qeyd edilənə görə, burada
"Yehova şahidləri", Nehemiya Mədh kilsəsi,
"Həyatverici lütf", "Beynəlxalq Krişna
şüuru", Bəhai, Novoapostol kilsəsi, "Yevangel
xristianları" icması mövcuddur. Saytda qeyd edilir ki, Azərbaycanda
mövcud olan dini mərkəz və idarələr xarici
ölkələrdəki müvafiq mərkəzlərlə
işgüzar əlaqə saxlayır, beynəlxalq dini tədbirlərdə
yaxından iştirak edirlər: "Belə ki, Qafqaz Müsəlmanları
İdarəsi ilə Beynəlxalq İslam Konfransı Təşkilatı
və digər xarici müsəlman və qeyri-müsəlman
ölkələrinin dini təşkilatları arasında
sıx əlaqələr mövcuddur. Bakıdakı Rus
Pravoslav Kilsələrinin Yepiskopluğu Xəzəryanı
bölgələrin xristian-pravoslav kilsələrinə rəhbərlik
etməklə yanaşı, ölkədaxili və ölkəxarici
dini mərkəzlərlə geniş əməkdaşlıq əlaqələrinə
malikdir.
Azərbaycanın yəhudi icmaları
"Soxnut", "Aqudit İsrail" və "Tşuva
İsrail" kimi beynəlxalq təşkilatlarla, eyni zamanda
ABŞ, İngiltərə və digər dövlətlərin
yəhudi icmaları ilə sıx əlaqə saxlayırlar.
Respublika ərazisində xristian və yəhudi dini tədris
müəssisələri, o cümlədən pravoslav kilsələri
yanında bazar günü məktəbləri, yevangel-xristian
protestant icmalarının Bibliya kursları, "Həyatverici
lütf" icmasının Bibliya institutu, yəhudilərin
ivriti, yəhudi dini və mədəniyyətini öyrədən
kursları və s. fəaliyyət göstərir.
Mərkəzləri əsasən
ABŞ-da, İsveçdə və Almaniyada olan dini icmalar
xarici ölkələrdəki dini mərkəzlərlə
qanun çərçivəsində maneəsiz əməkdaşlıq
edir, onlardan maddi və mənəvi, o cümlədən dini
ayinlərin icrası üçün metodik yardım alaraq fəaliyyət
göstərirlər".
Azərbaycanda tolerantlıq,
multikulturalizm azərbaycançılığın bir hissəsi
kimi özünü göstərə bilir. Vahid ideologiya ətrafında
birləşən vətəndaşlarımızın
münasibəti başqa ölkələr üçün əsl
nümunədir.
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər.- 2016.- 26 iyul.- S. 15.