Tarixdə iz
buraxanlar: Nizami Gəncəvi
Azərbaycanın dahi şairi Nizami Gəncəvi 1141-ci ildə Gəncədə anadan olub. O, Gəncədə doğulub böyüdüyünə görə Gəncəli mənasında Nizami Gəncəvi adıyla tanınıb. Şairin əsl adı İlyasdır. Nizami hələ uşaq ikən atasını, sonra da anasını itirib. Onun tərbiyə və təhsilini dayısı Xacə Ömər öz üzərinə götürüb, böyüdüb. Böyük şair "Leyli və Məcnun" poemasının müqəddiməsində atası ilə anasını, sonra da dayısını itirməsindən kədərlər içərisində bəhs edir.
Nizami Gəncəvi dayısının himayəsində tək deyil, öz qardaşı Qivami Mütərrizi ilə birlikdə yaşayıb. Bu gənc qardaşlar, uğradıqları fəlakətə baxmayaraq, öz zamanlarına görə yüksək təhsil alıb, yaxşı yetişiblər. Nizaminin yüksək təhsil alması ona "müdrik" ləqəbinin verilməsindən aydın olur. Onun müdrikliyini, islam alimləri ilə yanaşı, tanınmış yunan filosoflarını "İsgəndərnamə"də danışdırması, onların dünyanın yaradılışı haqqındakı fikir sistemlərini özünəməxsus şeir dili ilə xülasə etməsi təsdiq edir. Bundan əlavə, şair öz şeirlərində tarixə, müqəddəs dinə, hikmətə, riyaziyyata, astronomiyaya dair geniş məlumata sahib olduğunu göstərib.
Şairin musiqi aləmində geniş biliyə sahib olduğunu Barbədin Xosrov-Pərvizə çaldığı otuz mahnının hərəsini ustalıqla bir beytlə təsvir etdiyindən görürük. Ədəbiyyat sahəsində olan dərin məlumatını "Kəlilə və Dimnə"nin təmsillərinin qırxını qırx beytə sığışdıra bilməsindən anlayırıq. Astronomiya sahəsində böyük mütəxəssis olduğunu isə Məcnunun ulduzlara öz vəziyyətini şərh etməsindən öyrənirik.
Nizaminin əsərlərinə yazdığı müqəddimələrdən çıxan məlumatlardan onun qədim dillərdən pəhləvi, nəsturi, yəhudi dillərini də bildiyini öyrənirik. O öz poemaları üçün topladığı materialları adi və geniş yayılan sadə mənbələrdən deyil, qeyd edilən qədim dillərdəki məxəzlərdən dəqiq tədqiqatlar vasitəsilə əldə etdiyini anlatmışdır.
Nizaminin dini
mövzuda anlatdıqları da çox önəmlidir.
Onun
dövründə islam cəmiyyəti bir tərəfdən şiəlik və sünnilik məzhəbləri arasında gedən
mübarizə, digər tərəfdən isə sufilər və
şəriətçilər arasındakı mübahisələr
içərisində çalxalanırdı. Nizami Uca Allaha inanan, peyğəmbərə bağlı olan sadiq bir müsəlman idi. O, islam
cəmiyyətini bu gün belə parçalayan məzhəb
və firqələrin
apardığı mübarizənin
fövqündə duran
dar fanatizm, səbrsizlik və təmkinsizlikdən uzaq kamil bir təbiət
və əxlaq sahibi idi. Atamız Nizami
israfdan və dünya nemətlərindən
sui-istifadədən, bəd
əməllərdən və
hər cürə düşkünlüklərdən özünü qorumaqla bərabər, həyatı
sevir, həyat sevgisində özünəməxsus
bir gözəllik tapır, gözəl və mənalı yaşamağı ürəkdən
diləyirdi.
Şairin ilk evləndiyi qadın Dərbənd hakiminin göndərmiş olduğu
qıpçaqlı bir
kəniz olub. Nizami bu türk qızını
ürəkdən sevib
və onunla evlənib (1173-cü il). Canı qədər sevdiyi
və əsərləri
qədər istədiyi
bircə oğlu Məhəmməd həmin
türk gözəlindən
dünyaya gəlib.
"Xosrov və Şirin"i yazarkən
(1180-ci il) qıpçaqlı gözəl
vəfat edib. Şair dünya ədəbiyyatında misilsiz
gözəllik nümunəsi
kimi yaratdığı
Şirinin öz əri Xosrovun cənazəsi üstündə
fədakarlıqla can verdiyini
təsvir edərkən,
sözü öz sevimli xanımına gətirərək deyir:
"O (Şirin), mənim
qıpçaqlı Afaqıma
bənzərdi". Bəzi tədqiqatçıların
qənaətinə görə,
şair Şirinlə
müqayisə etdiyi qıpçaqlı həyat
yoldaşının adının
Afaq olduğunu bildirmişdir. Eyni zamanda,
oğlu Məhəmmədin
bu qadından doğulduğunu da "türküm köçdü
isə də, İlahi, türk balasını Sən özün qoru" sözləri ilə bizə anladır. Şairin öğlu Məhəmmədə
bəslədiyi sevginin
həddi-hüdudu olmamışdır.
Bu sonsuz sevginin
candan sevdiyi ilk arvadına bəslədiyi
duyğu və hissiyyatın davamı olmasına heç bir şübhə yeri yoxdur. Şair "türk arvadı"na olan bağlılığını "türk balası"na keçirmişdir.
Eşqin ilahi şairi Nizami Gəncəvi evlənmə məsələsində
təkarvadlı olmağın
tərəfdarı idi. Həyatında üç dəfə evlənən şair heç bir zaman çoxarvadlı olmayıb. Nizami məşhur filosof Sokratın dili ilə öyüd-nəsihət
şəklində söylədiyi
beytlərdən birində
təkarvadlılığın məziyyətini özünə
xas bir üslubla
açıqlamışdır: "Sənə yaraşan bir arvad sənə
bəsdir, çox dostu olan dostsuz
qalar. Öz övladını kamil və ahəngdar
görmək istəyirsənsə,
öz qəlbini bir ana ilə
bir ataya bağla".
Nizami Gəncəvi "İqbalnamə"nin sonunda filosof Arximedi başdan çıxaran çinli bir türk gözəlinin ölümünü təsvir
edərkən özünün
şəxsi həyatındakı
talesizlikdən şikayət
edir. Bu şikayətdən
aydın olur ki, Şirin surətini yaradarkən öz sevimli Afaqını, Leylini yazarkən ikinci "gövhər"ini, çinli
gözəlinin macərasını
şərh edərkən
də üçüncü
"gəlin"ini itirmişdir:
Həzmə çəksəm hər
zaman bir dastan,
Çox
tühafdır taleyim,
verməz aman!
Saçmağa başlasam ətrafa
şəkər,
Sevimli bir dilbərim əldən gedər.
Dadlıca Şirini çün
xəlq eylədim,
Çox şəkər bir yarımı dəfn eylədim.
Leylinin çün köşkünə
çəkdim hasar,
Başqa bir gövhərimi mən etdim nisar.
Getdi dünyadan yenə bir nazənin,
Oldu cənnətlik
bizim tazə gəlin.
Nə qəribə
bir tale şairi təqib edib.
Dahi şairimiz
Nizaminin həyatı doğulduğu Gəncə
şəhərində keçib. O, təvazökarlıq
və qənaətə
riayət edərək
zahidanə sadə bir həyat tərzilə yaşayıb.
Təvazökarlıq Nizami həyatının
ana xətti olub. Firdovsi məşhur "Şahnamə"sini
Qəznə sarayında
ona ayrılan xüsusi otaqda min bir qayğı içərisində yazıb,
sonra isə qələm haqqı üstündə əfsanəyə
çevrilən davası
ilə məşhur ikən Nizami bütün poemalarını
Gəncədəki dərvişxanəsinin
dörd divarı arasında, heç kəsdən bir şey ummadan yazıbdır. Öz ruzisini isə
o, başqalarının "əl süfrəsindən
yox," ruzini verən Uca Allahdan gözləyib.
Təvazökarlıqla eyni mənbədən gələn gözütoxluq
şairə məxsus
olan bir məziyyətdir. Onun nəzərində hər
bir adam
ancaq öz gözütoxluğu ilə
əsl böyüklüyünü
tapır və yalnız xalqa möhtac olmadıqca azadlığın həqiqi
zövqünü dadır.
Nizami Gəncəvi dövrünün
şairlərindən fərqli
olaraq hökmdarların
qapılarından uzaqlaşıb
təvazökar bir həyat tərzində yaşayıb. Dünya
şöhrətli şair
bu hərəkətin
hikmətini belə şərh edir: "Padşahın verdiyi maaşdan imtina et, bundan gələcək
şey bədbəxtlik
və avaralıqdan ibarətdir. Padşahla oturub-durmaqdan çəkin,
çünki bu pambıqla odun münasibətinə bənzər.
Od nə
qədər parlaq olsa da, salamatlıq
oddan uzaqlarda olar. Pərvanə şamın işığına
can ataraq ona yaxınlaşdıqda yanar."
Şair
"Xosrov və Şirin" və "Yeddi gözəl" kimi saray həyatı
ilə "çalğı"
və "içki"
məclislərinin incəliklərinə
varıncaya qədər
ən parlaq təsvirlərini verə bildiyi halda, belə işrət məclislərinə getməyib,
ömründə bir dəfə də olsun ağzına "içki" almayıb və ya öz
ifadəsi ilə desək, o, "dodağı
ilə ətəyini şəraba bulaşdırmayıbdır."
Bu dediklərimizi həm şair özü poemalarında qeyd edib, həm
də onun həyatı haqqında məlumat verən alimlər bir ağızdan təsdiq ediblər. Belə ki, "İskəndərnamə"nin müqəddiməsində
ilham qaynağı olan Xızır peyğəmbərə xitab
etdiyi beytlərdə bu misralar vardır:
Ey mübarək Xızırım,
sanma ki, mən,
Meyi qəsd
etmədəyəm "mey"
derkən.
Dediyim meylə özümdən
keçərəm,
Bu keçişlə o gedər, aləm edərəm.
Tanrının vədi mənim saqimdir,
Qədəhim cəzbə, meyim sevgimdir.
Tutduğum haqq yola and olsun kim,
Dəyməmişdir meyə ağzım, ətəyim.
Şairin
səmimi şərhinə
görə, haram olmayan ağıla pozğunluq deyil, ancaq aydınlıq verən ilahi bir şərabdır - elə bir şərab
ki, onun verdiyi sərxoşluq cazibəsi ilə şair özündən
800 il sonra belə oxucularını öz sənətinin cana hopan nəşəsi
ilə "məsti-bihuş"
etməkdədir.
Dahi şair
"İskəndərnamə"də öz vəziyyətini təsvir edərkən bildirir ki, o, "Allaha sığınmaqdan
başqa qayğısı
olmayan bir mütəfəkkirdir" və
sonra özünü məşhur yunan filosofu Sokrata bənzədir. İnzivada yaşayan şair ona göstərilən ehtiram və etibarın səbəbini yenə Sokratın cümləsi ilə şərh edir: "İnsanlar onlardan qaçanlara daha çox meyl edərlər."
Nizami Gəncəvi beş
böyük məsnəvisindən
birincisini - "Məxzənül-əsrar"ı
1160-cı ildə yazıb.
O zaman şair 20 yaşında olub. "Məxzən" onun ilk əsəri deyildir. O vaxtlarda şair sufiyanə qəsidələri, qəzəlləri
və başqa şeirləri ilə artıq yaxşı tanınan bir sənətkar idi. Son böyük əsəri olan "İskəndərnamə"ni 1201-ci ildə yazıb. Bu tarixdən dörd və ya beş
il sonra təsvir etdiyi bütün qəhrəmanları
kimi o da kədərli bir aqibətə uğrayıb.
İskəndərin və
onun ətrafındakı
yunan filosoflarının
ölümünü bir-bir
təsvir edən şair öz ölümünü də
təsəvvür edib
və: "Onlar yuxuya getdikləri kimi Nizami də
yatdı", - deyibdir.
Bu tarixi insanımız
63 ilə yaxın ömrünün yarım
əsrlik bir qismini sənət, hikmət və insanları düz yola sövq etməyə sərf edib. Nəhayət, öz sözləri
ilə desək,
1204-cü ildə o, "müvəqqəti
qəlbini tərk edərək əbədiyyətə
qovuşub".
Beləliklə, dünyanın ölməzləri
sırasına girən
Nizami, həyatında
arzu etdiyi kimi, ömrünün sonuna qədər özünə sadiq qalan şəxsiyyəti ürfan əhlinin mənəvi ziyarətgahı
olub.
Fazil QARAOĞLU
Bakı
xəbər.- 2016.- 5-7 mart.- S.15