Tarixdə
iz buraxanlar: Koroğlu
Koroğlu XVI əsrin sonlarında Anadolunun hər
yerində və xüsusilə şərq bölgələrində
şöhrət qazanan, Özdəmiroğlu Osman
paşanın İran səfərinə qoşulan, gur səsli
dağlar şairi olaraq tanınan qəhrəman
atalarımızdan biridir.
Ədalətsiz qüvvələrdən zəifləri
qoruyan bu qəhrəmanımızı biz türk
xalqları olaraq paylaşa bilmirik. Hər birimiz onun öz
ölkəmizdə yaşadığını söyləyir,
adına dastanlar qoşuruq. Bu gün hər
hansı bir Anadolu, Azərbaycan, Türkmənistan,
Qırğızıstan, Özbəkistan, Qazaxıstan
türkünə: "Koroğlu kimdir" - deyə
soruşsan, hamısı, - "O bizim xalqın qəhrəmanıdır",
- deyər. Yəni hər bir türk Koroğlunu öz qəhrəmanı
kimi görür...
Doğrusu, Anadoluda "Koroğlu"
dastanını dinləyib yola çıxsanız və
Azərbaycanda nəfəs alsanız, orada da
"Koroğlu" dastanını dinləyə bilərsiniz. Oradan Özbək,
Qırğız, Qazax, Türkmən elinə
uğrasanız, yenə də Koroğlu çıxar
qarşınıza.
Hər bir türk dastanında olduğu kimi,
"Koroğlu dastanı"nda da türk millətinə
aid xüsusiyyətləri görmək
mümkündür. Ədəbiyyat tarixçilərimiz Koroğlu
barəsində belə deyib: "Türk xalqları bu
fövqəladə qəhrəmanı paylaşa bilməyib.
Hər bir türk xalqı Koroğlunun öz ölkəsində
yaşamış olduğunu və özlərinə
aid bir qəhrəman olduğunu söyləyib".
Türk milləti igidliyə, qorxmazlığa, qəhrəmanlığa
aşiqdir. Tarix boyunca türk xalqının sevimli qəhrəmanları
və böyükləri gur çaylar kimi axıb, ədalətsiz
güclərdən zəifləri qoruyub, xalqın
şüurunda ucaldıqca ucalıblar. Milləti ucaldan qəhrəmanların ətrafında
dastanlar əmələ gəlib və o könül əsgərlərinin
heyranlıq verən macəraları atadan oğula,
anadan qıza nəql edilərək günümüzə
qədər çatıb.
Nəyə görə bu mülahizələr
doğru olmasın?
Son
araşdırmalara görə, Koroğlu barəsində
əldə olunan məlumatlar bunlardır: Övliya
Çələbi "Səyahətnamə"sində
onun Anadolunun şimal-qərbində şöhrətli
bir türk qəhrəmanı olduğunu qeyd edir; digər
yandan Baş Nazirliyin arxivində olan bəzi vəsiqələrdə
onun adı Rövşən Əli kimi keçir. O,
Koroğlu adı ilə şöhrət qazanan bir
türkdür. XVI əsrin sonlarında Bolu tərəflərdə
yaşayıb. Fəqət İran səfərinə
qoşulması səbəbilə Koroğlunun
şöhrəti və xatirəsi daha çox Azərbaycan
bölgəsində yayılıb və yaşanıb.
Şərq bölgələrinin xalqları onu dağ
başında yaşayan, zənginlərin cəzasını
verib mallarını kasıblara paylayan bir qəhrəman olaraq
tanıyıb sevməkdədir.
Koroğlu, belində qılıncı,
haqsızlığa qarşı çıxan, yerə-göyə
sığmayan igid bir qəhrəmandır. Onun
döyüş dastanları, qəhrəmanlıq
şeirləri, səsinin gücü, sözünün
sağlamlığı ilə qeyri-adi bir şəxsiyyət,
türk millətinə xas bir qəhrəman olduğu
şeirlərindən də açıqca
görünür. O, sadə türk insanına
sahib çıxıb ədalət tərəfdarı
olmaqla yanaşı, əlindəki sazı ilə qəhrəmanlığa
qoşmalar da düzüb...
"Mərd
dayanar, namərd qaçar,
Meydan gumbul-gumbul gumbuldayar.
Şahlar
şahı divan açar,
Divan gumbul-gumbul gumbuldayar.
İgid
özünü öyəndə,
Oxlar mənzili
döyəndə,
Qılınc
qalxana dəyəndə,
Qalxan gumbul-gumbul gumbuldayar.
Ox
atılar qalasından,
Haqq
saxlasın bəlasından,
Koroğlunun
nərəsindən
Hər yan gumbul-gumbul gumbuldayar.
Böyük bir eşq və igidlik nümunəsi
Koroğlu zaman keçdikcə hekayələşərək
bir xalq dastanı olub. Bu gün "Koroğlu"
dastanının əlimizdə olan nağılları
azəri, özbək, qırğız, qazax, türkmən
və Anadolu türkünün silinməz
nağıllarıdır. Bütün bu
nağılları tədqiq edərək dastanın əsasını
ortaya qoyan Pertev Naili Boqatava görə,
"Koroğlu" dastanının ana hadisəsi belədir:
Koroğlu kiçik bir uşaq ikən atası xidmət
etdiyi bəyə seçdiyi dayçaları bəyəndirə
bilməyib, buna görə o, gözlərinə mil
çəkilərək cəzalandırılıb. Koroğlu belə zülm görmüş bir
atanın oğlu olaraq böyüyüb, dəliqanlı
bir gənc olub. Atasının fəlakətinə
səbəb olan dayçalara da korun tövsiyəsilə
baxılıb. Bunlardan biri
Koroğlunun Qıratı olub.
Qırat tayı-bərabəri olmayan bir at olduqda
kor ata oğlunu ona mindirib və intiqamını almaq
üçün dağ başına göndərib. Korun
oğlunun adı bu hadisədən etibarən
Koroğlu olaraq qalıb.
Koroğlu Çənlibelə yerləşib. Qəhrəmanlığı
ilə ad qazanıb. Bu şöhrətilə
ətrafına igidlər toplayıb. Döyüşlər
zamanı düşmənin bir qismini məğlub edərək
ətrafına topladığı igidləri
özünə heyran buraxıb. Beləcə,
onlar Koroğlunun vəfalı və fədakar igidlərinə
çevriliblər. Özü kimi qəhrəman
adamları ilə bəyləri, paşaları titrədən
bir qüvvə halına gəlib və onlara fərman
oxumağa başlayıb. Bəylərin,
paşaların, zənginlərin zülmündən qaçanlar
gəlib ona sığınıblar. Beləcə,
zaman keçdikcə Koroğlu bəylərin,
paşaların, zənginlərin kabusu, zəiflərin
hamisi halına gəlib. Bu tarixi qəhrəmanımız
bəylərin, zənginlərin mal-dövlətini
alıb kimsəsizlərə, kasıblara paylamaqla
atasının heyfini alıb... Ədalətsizliyə
dözməyən və ədalətsizliyə
qarşı vuruşan qeyri-adi insan, bənzərsiz sərkərdə
olub. Qısa bir zamanda Koroğlunun
adı hər tərəfə yayılıb.
Koroğlunun Həsən adında bir oğlu olub. O, onu evləndirmək,
Telli xanımı almaq istədikdə bu qızın
necə bir qız olduğu ilə maraqlanıb. Koroğlunun qarşısına çıxan
gözəllər fəzilətli, soyu-kökü bəlli
olmalı, türklüyü ilə öyünməli idi.
Bu hər kəsə məlum idi.
Koroğlunun bu xüsusiyyətlərini bilən Telli
xanım onun həm də şair təbiətli bir insan
olduğunu bildiyinə görə belə deyib:
Türk
qızıyam, soyum, köküm bəllidir,
Gözüm ilə saçım siyah tellidir.
Türk
qızının dili tuti dillidir,
Səndə olsun buna inam, Koroğlu.
Bizim eldə
əhdə vəfa edilir,
Kəm
söylənməz, doğru yolla gedilir,
Heç
çaşılmaz, namus yolu güdülür,
Maraq etmə, mənə inan, Koroğlu.
Tarixi mənbələr
Anadoludakı Koroğlu üçün belə deyir:
Koroğlu dağları, xüsusilə Bolu
dağlarını məskən olaraq tutan, qanun
tanımaz, əli sazlı, gur avazlı bir xalq qəhrəmanıdır.
Bu sübutlar doğrudur. Ancaq
Koroğlu nə üçün dağa
çıxmış? Bax bu sualın
cavabını türk xalqının yaddaşında
yaşayan dastanlardan alaq...
Koroğlunun atası xidmət etdiyi zalım bir bəyə
seçdiyi iki dayçanı bəyəndirə bilmədiyi
üçün gözləri oyulur. Belə bir
zülm görmüş atanın övladı olan Koroğlu
böyüyərək igid, dəliqanlı bir qəhrəman
olur. Atasının bəyə bəyəndirə
bilmədiyi dayçalardan biri də onun atı
"Qırat" olur...
Koroğlunun atası oğlunu Qırata mindirib
onun intiqamını almaq üçün dağlara
yollayır.
Beləliklə, Koroğlu Çənlibeldə
məskən salır. Az bir zamanda
onun adı hər tərəfə yayılır, ətrafında
neçə-neçə igidlər toplanır. Koroğlu özü kimi qəhrəman olan bu
adamlarla bəylərə, paşalara qarşı
çıxır, onları titrədən bir güc
halına gəlir. Atasının
heyfini alır, zənginlərin sərvətini alıb
kasıblara paylayır. Beləcə o, ətrafındakı
igidlərlə zəifləri qoruyur, kimsəsizlərə
arxa çıxırdı...
Çənlibel səltənəti beləcə
davam edərkən tüfəng kəşf edilir. Koroğlu bu
dəlikli dəmiri görüb qüssələnir.
Uzaqdan bir tətiklə adam
öldürüldüyünü öyrəndikdə,
artıq igidliyin tarixə
qarışdığını bildirir və
"Deşikli dəmir çıxdı, mərdlik
getdi" - deyir.
Düşməninə
görünmədən üzaqdan atılan və
düşmənlə əlbəyaxa olub, qılınc
döyüşünə çıxmadan onu
öldürən güllələrin əmələ gəlməsi
ilə Koroğlu meydanlardan çəkilir... Koroğlu xalq içərisindən
çıxan, xalq üçün yaşayan gözəl
insan, böyük sərkərdə idi. Koroğlu eyni zamanda istedadlı bir insan idi - həm
şair, həm aşıq idi. Azərbaycan
xalqının ən gözəl xüsusiyyətləri
onda var idi. Koroğlu bizim xalq qəhrəmanımızdır.
O, vətənpərvərlik, igidlik rəmzidir.
Koroğlu elə bir igid idi ki, düşməninə
belə qıymazdı, yıxdığını kəsməzdi. O, Peyğəmbər əfəndimiz
kimi onları qazanmağa, adam etməyə
çalışardı. Məsələn, onun həyatında
baş verən hadisələrin birində onu
öldürmək üçün
çadırının qapısına qədər gələn
Zor bəyin oğluna qıymayıb və onun igidlik
qürurunu oxşayaraq özünə dost edib. Bu hadisə
belə baş verib: türk tarixində xüsusi yeri
olan qəhrəmanımız Koroğlu Nigar xanımla
çadırında oturub çalıb-oxuyur. Onu öldürməyə gələn Zor bəyin
oğlu da Koroğlunu dinləməyə
başlayıb. Bunu hiss edən Koroğlu alıb
sazı əlinə və böyük şövqlə belə
söyləyib:
"Bir
atı var alapaça,
Aman verməz Qırat qaça.
Xanım
kim, Nigar kim?
Bir bəyin oğlu, Zor bəyin oğlu.
Hay edəndə,
haya təpər,
Huy edəndə,
huya təpər,
Koroğlunu suya təpər.
Xanım
kim, Nigar kim?
Bir bəyin oğlu, Zor bəyin oğlu".
Bu sözləri eşidən Zor bəyin oğlu gəlib
Koroğlunun əlini öpür və onun sadiq
dostlarından biri olur.
Bu hadisə insanları qazanmaq üçün fədakar
olmaqla bərabər, şirin sözün də çox əhəmiyyətli
olduğunu göstərir. Buna bənzər bir
çox hadisələr "Koroğlu dastanı"nda
yer alır. Hadisələrin
axarında qəhrəmanlıq, dostluq, vəfa, sədaqət,
zəiflərin qorunması daha qabarıq şəkildə
verilib, türkün bütün xarakteri öz əksini
tapıb.
Anadolu yaylağından Orta Asiya səhralarına
uzanan "Koroğlu dastanı" türk
xalqlarının əzəmətli ortaq mədəniyyətidir. Hər bir
türk Koroğluya ortaq çıxmaqda haqlıdır.
Koroğlu Azərbaycan xalqının qəlbində
daim yaşayıb və yaşayacaq. Bu
böyük xalq qəhrəmanımızı rəhmətlə
xatırlayırıq.
Ruhu
şad olsun!
Fazil
QARAOĞLU
Bakı xəbər.- 2016.- 19 noyabr.- S.13