Hüseyn Cavid irsində
türkçülük azərbaycançılığın
tərkib hissəsi kimi...
I yazı
Azərbaycan ədəbiyyatının, fəlsəfi fikir tarixinin elə
simaları
var ki, onlar hər zaman xatırlanır. Demək istəyirik ki, o
şəxsiyyələr üçün zaman
anlayışı yoxdur, çünki hər zaman
xatırlanırlar. Milli-mənəvi dəyərlərin
və bədii təfəkkürün zənginləşdirilməsində
xidməti olan dahilərin irsi bizə böyük
örnəkdir.
24 oktyabr tarixində dünyaya gələn dahi
şair və dramaturq, milli romantizmin banisi Hüseyn
Cavid öz zəngin bədii-fəlsəfi irsi ilə Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixində mühüm rol oynayan
şəxsiyyətdir. Məlumdur ki, dahi şairin əsərləri
məktəbli yeniyetmələrin milli-mənəvi tərbiyəsində,
ədəbiyyatımızın və azərbaycançılıq
məfkurəsinin təbliğində ədəbi-fəlsəfi
mənbə kimi xüsusi aktuallıq kəsb edir. Hüseyn Cavid də xalqımızın
yetirdiyi böyük söz sənətkarları və
mütəfəkkirləri kimi, özündən əvvəlki
mədəni-mənəvi xəzinəni mənimsəyib
və öz ölməz fikir və obrazları ilə
daha da zənginləşdirib. Məhz
bu səbəbdən dahi Hüseyn Cavidin zəngin
irsinin yeniyetmə və gənclər arasında təbliğini
məqsəd kimi qarşıya qoymuş layihənin
reallaşdırılması Azərbaycan ədəbiyyatının
təbliğinə böyük töhfə olacaq. Hüseyn Cavid elə bir şəxsiyyətdir ki,
onun yaradıcılığı bütün nəsillər
üçün ideya mənbəyidir.
Fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru Vahid Ömərov qeyd edir ki,
türkçülük ideyalarının alovlu tərənnümçülərindən
biri də Hüseyn Cavid olub. Alim vurğulayır
ki, onun əsərlərində türkçülüklə
azərbaycançılıq vəhdət təşkil
edir. Alim filologiya elmləri doktoru Aybəniz Kəngərlidən
sitat gətirir: "XIX yüzilin sonu, XX yüzilin əvvəllərində
yetişən türkçülər nəslinin görkəmli
nümayəndələrindən biri kimi Hüseyn
Cavid təkcə Azərbaycan türkləri
üçün yazmırdı, bütün türk
dünyası üçün yazırdı, Cavid
üçün türklük bir bütöv idi, tam idi. Ümumtürk ədəbi dilinin nə
olduğunu anlamaq üçün Hüseyn Cavid əsərlərinin
dilinə baxmaq kifayətdir".
Filologiya
elmləri doktoru A.Kəngərli qeyd edir ki, Hüseyn
Cavid üçün vahid türk ədəbiyyatı,
vahid türk mədəniyyəti vardı və o ədəbiyyatın,
mədəniyyətin içində Hüseyn Cavid vardı:
"Şəxsən mənə görə, Hüseyn
Cavidsiz türk mədəniyyəti ola
bilmədiyi kimi, türk milləti də ola bilməz.
İsmayıl Qaspıralını, Məmməd Əmin
Yurdaqulu, Ziya Göyalpı oxuyan, tanıyan,
canü-könüldən sevən Osmanlı
türkünün Hüseyn Cavidi də onlar qədər
tanımaması nə qədər acıdır,
ağıla, məntiqə sığmayan bir
şeydir...".
V.Ömərov
qeyd edir ki, Cavid ömrü türklük üçün,
türklük yolunda yaşanmış ömürdür və
bu həqiqəti hər bir türkün anlaması
gün işığı kimi aydın bir zərurətdir...
Qeyd edilənə görə, millət öz
böyüklərini tanıyanda böyük olur. Millət
Hüseyn Cavid kimi dahilərə malik olduğunu
anlayanda, onları sevməyi, dəyərləndirməyi
bacaranda millət olur.
Alim
yazır ki, XX əsrin 60-cı illərində
pantürkist damğası vurulduğu zaman Azərbaycan
mühacir ədəbiyyatşünası Mustafa
Haqqı Türkəqul "Azərbaycan türk şairi
Hüseyn Cavid" adlı dəyərli bir əsər
yazıb onu bir daha Türkiyəyə tanıtdı:
"A.Kəngərli 60-cı illərdə Mustafa
Haqqı Türkəqul Osmanlı türkünün də
türklüyün Hüseyn Cavid adlı
böyüyünü, türk qanlı, türk imanlı əzəmətli
dahisini tanımamasını yolverilməz
saymışdı və gec də olsa, Cavidi Osmanlı
türkünə tanıtmaq işini boynuna
götürmüşdü.
Müəllif kitabı, sadəcə, "Azərbaycan
türk şairi Hüseyn Cavid"
adlandırmışdı və o tamamilə haqlı
idi. Çünki Cavid təkcə Azərbaycan
şairi deyil və sayıla da bilməz, Cavid
bütün türklüyə məxsusdur, Cavid türk
şairidir, bütün türklərin də onu öz
milli şairi kimi tanıması, sevməsi təbiidir,
vacibdir" - deyə yazır. Mustafa Haqqı bəy
"Azərbaycan türk şairi Hüseyn Cavid" əsərini
yazanda, bu işi görmək o qədər də asan
deyildi - ən azı Cavid haqqında elementar qaynaq, bilgi
əldə etmək problemi buna imkan vermirdi. Yəni müəllif bu əsəri bizə məlum
olan zəngin qaynaqlar əsasında yazmayıb. Amma bütün o məhdud imkanlar daxilində
Mustafa Haqqı bəyin əsəri uğurlu
alınmışdı və o, Hüseyn Cavidi olduğu
kimi tanıtmağa, qismən də olsa, müvəffəq
olmuşdu.
AMEA-nın
müxbir üzvü Səlahəddin Xəlilov
Hüseyn Cavidin pantürkist damğası ilə 1937-ci
ildə həbs edilib sürgün edildiyinə işarə
edərək, onu ümumiləşmiş hadisə kimi təqdim
edib yazır: "O dövrdə yaşayan dahilərin
simvolikləşmiş qürub məqamına - 1937-ci
ilə nəzər salmaq istərdik. Nə qədər
işıqlı həyatların sonu olan, özü ilə
nə qədər parlaq simaları yaradıcı
dünyadan qoparıb aparan tarix salnaməsində şəxsiyyətlərin
və milliyyətlərin taleyinə qəsd məqamı
kimi qalan acılı-ağrılı həmin 37-ci il, sən
demə, təkcə Sovetlər çərçivəsində
yox, bütün planetdə - Şərqdə və Qərbdə,
Şimalda və Cənubda - hər yerdə öz məşhum
missiyasını yerinə yetirirmiş".
V.Ömərov yazır ki, həmin bu dəhşətli
ildə Avropada faşizmin timsalında gələcək
faciələrin təməli qoyulurdu. Hərbiləşmiş
qüvvələr təpədən-dırnağa qədər
silahlanmış, beyni zəhərli gənclər təkcə
yəhudiləri deyil, bütün parlaq
düşüncə sahiblərini
sıxışdırıb qovmaqdan, qətlə yetirməkdən
həzz alırdılar. Haqq
sözünü deməyə çalışanlar
Avropanın mərkəzində bir yolla, Sovetlərdə
isə başqa yolla təqib olunurdular, mahiyyət isə
eyni idi. İşıqlı simalar qaba
qüvvətin, diktaturanın qəzəbinə tuş
gəlmişdi. Böyük
düşüncə adamları, söz sahibləri ya qətlə
yetirilir, ya da Avropanın mərkəzindən Qərbə,
oradan da Amerikaya - uzaq Qərbə doğru, Sovetlərin
mərkəzindən isə Uzaq Şərqə - Sibir
çöllərinə doğru
sıxışdırılırdılar.
V.Ömərov
vurğulayır ki, lakin hadisələr formaca eyni,
simmetrik olsa da, nəticələr fərqli oldu: "Uzaq
Şərqə sürgün edilənlər
"qaranlıq" dünyasına, uzaq Amerikaya
qaçıb gedənlər isə "işıq"
dünyasına düşdülər. Kimlərsə
yaradıcılıqdan məhrum edildi, kimlərsə
yaradıcılıq üçün daha əlverişli
bir mühitə düşdü. Qərbin
yeni inkişaf potensialı yarandı və onun
ağırlıq mərkəzi Avropadan Amerikaya
köçdü. ABŞ-ın
timsalında bu gün dünyada ən böyük güc
mərkəzi olan ifrat Qərb ideologiyası və
texnologiyası formalaşdı. Sibir
sindromu isə qoca Şərqin dərdlərinə daha
bir dərd gətirdi.
Bu gün nə Hitler var, nə də Stalin. Lakin parlaq
simaların Şərqdən Qərbə axını yenə
də davam edir. "SS" və
"ÇK" öz işini gördü, getdi. Lakin əsası hələ o vaxt qoyulan proseslərin
təsiri hələ də tam silinib getməyib. Bu gün dünya ikiqütblü yox,
birqütblüdür. Şərqə
sürgün edilənlər yoxdur, ancaq Qərbə
"könüllü" gedənlər var və bu yolun
yolçuları yenə də işıqlı simalar,
parlaq zəka sahibləridir. Bu gün
bu prosesin adı dəyişib -"ağılların
axını" olub.
Həmin 1937-ci ildə Cavid Uzaq Şərqə
sürgün edilmiş, könüllü Uzaq Qərbə
gedən M.İqbal isə ömrünü
könüllü başa vurmuşdu. Cübran və
Cabbarlının isə bu müdhiş ili
gözləməyə hövsələləri
çatmamışdı. Lakin bu şəxsiyyətləri
birləşdirən sadəcə il deyil, həyat
amalı, tale yolu, ideya yaxınlığıdır".
V.Ömərov bildirir ki, bu fikirlər S.Xəlilova
aiddir. O, həmçinin,
vurğulayır ki, Şərqin böyük mütəfəkkirləri
ilə müqayisə etdikdən sonra Cabbarlı və
Cavidi müqayisə edərək, S.Xəlilov yazıb
ki, biri ideyalar, mahiyyətlər dünyasında qərar
tutur və yerdəkilərə sadə bir təzahür
kimi baxır, o biri yerdə olanların zahiri pərdəsini
götürməklə mahiyyəti də, ideyanı da
gerçək həyatın özündən intixab etməyə
çalışır. S.Xəlilov yazıb:
"Əslində, hər iki dahi eyni bir yolu qət edir. Biri səmadan enir, o biri səmaya yüksəlir.
Biri həyatın ali məna zirvəsindən
həyatın dibinə işıq salır, o biri həyatın
dibindən onun ali mənasına doğru insanlarla
birlikdə çox çətin bir yüksəliş
yolu keçməyə çalışır. Yollar eyni olsa da, səmtlər bir-birinin əksinədir.
Əvvəlcə özü nura
çatıb, insanlara nurdan pay verməklə,
insanlarla birlikdə nura doğru yürüş etmək
fərqli hadisələrdir. Lakin
istiqamətlər fərqli olsa da, məqsədlər, məramlar
eynidir.
Bəli, hər iki ədib həm böyük mütəfəkkir,
filosof, həm də gözəl sənətkardır. Lakin kim
əvvəlcə filosofdur, kim əvvəlcə sənətkar?
Bax, əsas fərq də burada üzə
çıxır.
Cavid isə əvvəlcədən filosof idi. O yüksək təhsil
görmüş, bir sıra fəlsəfi təlimlərdən
xəbərdar olan və öz fəlsəfi
konsepsiyası, ideyaları olan və bu ideyaları bədii
yolla, sənət vasitəsilə çatdırmaq istəyən
bir sənətkar idi. Cavid birbaşa
yüksək mərtəbədən başlayır.
İdeyalardan başlayıb həyatın
özünə doğru gəlir.
Cabbarlı
bir təbiətşünas alim, eksperimentator səyi,
entuziazmı ilə yaşadığı maddi dünyanın
iç üzünü axtarır, qırır,
dağıdır, sökür, yenidən qurur, yenidən
sökür, bütün daxili qatları alt-üst edir,
açıb bizə göstərir, lakin yenə əsil
mahiyyət deyil, yeni bir pərdə, yeni bir illüziya,
yeni bir riya, yeni bir saxtakarlıq, haqsızlıq üzə
çıxır... Bəs haradadır həqiqət?
Bəs mahiyyətə necə çatmaq
olar? Bax, bu suallar bütün
aydınlığı ilə gözlərimiz
önündə canlanır, lakin elə bil ki, cavab
tapılmır. "Sevil"də çadranın
atılması və guya mahiyyətin, həqiqətin
üzə çıxarılması, "Oqtay
Eloğlu"nda pərdənin sökülməsi,
divarların iç üzünün göstərilməsi,
"Od gəlini"ndə hətta paltardan da xilas olmaq,
adət-ənənənin də buxovlarından azad olmaq,
islamın da ehkamlarına qarşı çıxmaq cəhdləri
- mütləq azadlıq axtarışları... Bütün bunlar, təbii ki, uğurla nəticələnmir.
Onda nədir bu axtarışların mənası?
Məna elə axtarışın
uğursuzluğundadır. Mənfi
cavab da bir cavabdır.
Cavid isə lap əvvəlcədən mahiyyət
qatında əyləşib bizim bu fani (maddi) dünyada
kölgələrin oyununu izləyir. Lakin oxucu həmin bu fani
dünyanın içində olduğundan, onu mahiyyət
qatına qaldırmaq, ideyalar aləminə yüksəltmək
və buradakı mətləbləri ona
çatdırmaq o qədər də asan iş deyil.
Cavid üçün əsas məqsəd ideyanı
çatdırmaqdır. Bədii üsul və təhkiyə
ola bilsin ki, hətta təsadüfi
seçilmiş vasitələrdir. Yəni
əsas inkişaf xətti ideya ilə bağlı
olduğundan, hadisələr sonradan seçilir və
bu ideyanın təkamülünə
uyğunlaşdırılır. Cavid
irəlicədən qoyduğu bir fəlsəfi
ideyanın bədii yolla açılışına
çalışarkən cari, gerçək hadisələrdən
daha çox tarixi mövzulara və rəvayətlərə
müraciət edir. Bu mövzular
ümumbəşəri mövzulardır. Konkret zaman və məkanla bağlı deyil.
Hətta tarixdə həqiqətən məlum
olan hadisələr də konkret zaman-məkan müəyyənliyindən,
dövrün spesifik xüsusiyyətlərindən,
milli etnoqrafik mündəricədən azad olunur,
bütün bunlar ancaq rəmzlərlə təqdim edilir
və təhkiyə ancaq ideyanın
açılışına xidmət edir. Sanki bədii
xarakter də, milli kolorit də arxa plana keçir və
ideyanın inkişaf yolunu kölgədə qoymamaq
üçün bir fon rolunu oynamaqla
kifayətlənir. Yəni Caviddə hadisələr
ikinci plandadır, fokusdan kənardadır və burada hər
hansı detalın elə bir əhəmiyyəti yoxdur.
Məhz ona görədir ki, maddi realizm
müstəvisində, konkretlik prizmasında Cavid
yaradıcılığı tənqidə tab gətirmir".
Qeyd edilənə
görə, Mustafa Haqqı Cavidin sovet rejimi zamanı
milliyyətçi və vətənpərvər
ideyaları təbliğ etdiyinə görə təqib
edildiyini göstərir: "Leninin Çarlıq Rusiyası
məhkumu millətlərə "Təyini-müqəddərat"
haqqı vəd etməsinə rəğmən, məlum
olduğu üzrə, bolşevik orduları 1920-ci ilin
aprelində Azərbaycanı işğal etdilər".
Bu zaman Cavid Azərbaycanın mərkəzi
Bakı şəhərində idi. Buna görə də
işğalın ilk anından etibarən Azərbaycanın
mərkəzində cərəyan edən hadisələrin şahidi olmuşdu. Azərbaycanın rus orduları tərəfindən
yenidən işğalı hər kəs üçün
gözlənilməz bir hadisə oldu. Bu hadisə yalnız Cavid kimi milliyyətçi
və vətənpərvər münəvvərləri
deyil, hətta Azərbaycanın işğalında
bolşeviklərə ön ayaq olmuş yerli kommunistləri
belə şaşırtdı. Çünki
işğalın ilk günlərindən etibarən Azərbaycanın
muzeyləri, kitabxanaları, bank və s.-ləri
yağma edilib Moskvaya daşınır, Azərbaycanın
minlərcə yurdsevər övladları
sorğusuz-sualsız öldürülürdü.
Kommunist işğalçıların ilk
gördüyü işlərdən biri də
bütün mətbuata əl qoymaq və nəşr edilən
hər dürlü qəzet, dərgi, broşur və
kitabları sıxı senzuraya tabe etmək oldu.
Belə bir vəziyyətdə bir çox azərbaycanlı
yazarlar kimi Cavidə də susmaqdan başqa bir şey
qalmırdı...".
Dahi Hüseyn Cavid vətən üçün
çox böyük işlər görüb. Onun
yaratdığı söz xəzinəsi azərbaycançılıq
və türkçülüyün vəhdətindən
möhtəşəm abidəyə çevrilib.
İradə
SARIYEVA
Bakı xəbər.- 2016.- 28 oktyabr.- S.15